Les 3 Vallees vandaag (winter 2016-2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Xx10. Ik kom al 10 jaar in het gebied en wat ik belangrijk vind zijn goede verbindingen tussen de diverse valleien. Vorig jaar 3 dagen met beperkingen vanwege lawinegevaar. Zo kan natuurlijk ook teveel sneeuwval zijn nadelen hebben, waar je je niet tegen kunt wapenen. Thats all in the game. Bovenaan de Mont de la Chambre kun je natuurlijk op wel 3 manieren richting Meribel. Het valt me wel op dat het hooggelegen Mont Vallon pas nu open is en dat zegt natuurlijk wel iets over de Meribel vallei. Hoe het ook zij, het is allemaal niet op afroep beschikbaar en veelal moet je 's morgens anticiperen op de omstandigheden. Het gebied is natuurlijk zo omvangrijk dat er in een week nooit onoverkomelijke problemen ontstaan. We wachten het gewoon maar af, de weersvooruitzichten zijn in elk geval goed.

Hen48

@Skifan. Elkaar even gekruist. Dank voor de informatie. Had op de webcams al eerder gezien dat ze in Meribel niet tijdig wakker geworden waren.

Hen48

De piste naar Le Praz is prima. Op sommige stukken wat hard maar hij is heel goed te doen.

Winter is coming

Bedankt allemaal voor de tips. Het klopt idd dat er niet veel bomen zijn. Alleen de lagere delen, maar daar weet ik van vorige jaren van dat die gebieden juist ook erg leuk zijn.

We zullen nu gezien het weer veel in de lage gebieden boarden denk ik. Een beetje uit de wind…en wat minder koud -20 is wel stevig :)

Ben erg benieuwd hoe veel xe nog gaan openen. Met deze temps en geen sneeuw in het vooruitzicht lijkt me dat ze de sneeuwkanonnen op de kritieke punten nog wel wat bij laten spuiten.

We zullen zien… zaterdag staan we op de piste. Zo lang de verbindingen er zijn tussen de valleien ben ik tevreden.

Ik heb me natuurlijk ten onrechte zorgen gemaakt, terwijl het altijd goed komt in dit gebied. Dat zorgen maken was de afgelopen jaren voorbehouden aan “Freerider”. Ik weet dat hij recent een ander gebied heeft bezocht en pas vanaf 28/1 naar Les Menuires komt, maar ik vraag me af waar zijn reacties blijven. Kom er maar in, of ben je elders ingesneeuwd?

Hen48

Nog kouder dan gisteren: min 15 op 2000 meter en min 20 op 3000 meter.
Opening van de Piste Murette naar Le Praz en van de Granges en de Piste Bleu naar Ariondaz. Tot 14.00 heerlijk in de zon geskied, zodra we de Saulire over waren kwamen we in de wolken. Nog steeds heerlijk skiën maar wat extra sneeuw zou geen kwaad kunnen.
Voor het eerst dit seizoen één van onze favoriete race pistes af: de Granges in Moriond:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 16 jan 2017 17:04

bon ski

Vandaag vanuit valtho naar courchevel gegaan. Heerlijke pistes daar.
Enkel op de weg terug wat bewolking maar was prima te doen.

null

Übung macht den meister!!!

@skifan klopt het dat het er nu zo rustig is of lijkt dat maar zo door de gekozen foto momenten. ?

@Ivo83 Het is momenteel inderdaad lekker rustig hier. Vanuit Les Menuires staat er alleen 'ochtends naar La Masse 1 een rij, voor de rest kan je overal zo doorlopen.

*bericht bewerkt door MiTi op 16 jan 2017 19:57

Winter is coming

@MiTi geweldig , hoop dat eind deze maand dan ook mee te maken :)

@Ivo33
Drukte valt erg mee, zelfs bij de Mt de la Chambre is nauwelijks wachttijd. Wel druk is het steeds bij de Plan des Mains lift. Ook bij de TC Pas du Lac (in de ochtend) en de TC Plattières (in de middag) kan wat drukte zijn.

bon ski

Nog steeds koud en zonnig weer. Veel wind in Val Thorens, maar in de andere valleien hadden we daar geen last van.
Vandaag voor het eerst naar Le Praz (bij de springschansen) geweest. Beide pistes die open waren gehad,
Via de Brigues piste: het eerst stuk heerlijk daarna het verijsde pad
Via de de Murette piste: heerlijke piste

De wind in Val Tho gezien vanuit de Doron lift:

null

De Piste Murette:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@Skifan. Mijn fototoestel hoeft niet mee op pad. Wat ik me echter afvraag is, welke invloed de harde wind op de pistes in Valtho heeft. Ik kan me van 2 jaar terug herinneren dat er, door forse wind, zoveel sneeuw van de pistes werd geblazen, dat er veel steentjes tevoorschijn kwamen en ik er behoorlijk beschadigde ski’s aan overhield. Hoe liggen trouwens de pistes in Valtho er over het algemeen bij? Is het misschien verstandig een 2e stel ski’s mee te nemen.

Hen48

@skifan. Bedankt weer deze geweldige foto’s. Hier wordt ik echt vrolijk van en ook heel ongeduldig. Nog 1,5 week en dan mogen we ook weer de Trois Vallees doorkruisen. Ik hoop dat we dan ook deze droomplaatjes kunnen maken.

In Val Thorens liggen de pistes er goed bij! Ik vind ze er echt beter bij liggen dan in Meribel. Was een prachtige skidag.
Alleen erg koud dus ; ) Maar hoort er ook bij en heeft ook wel weer wat. En de bomen allemaal zo mooi wit…

@Hulst
Ik weet niet hoe het in Val Tho is. Wij zijn expres in de lagere regionen gaan skiën om de kou (en wind) daar te vermijden.
Op dit moment zijn alle hoge (ruim boven de 2000 meter) pistes waar kunstsneeuw ligt of pistes die al vroeg in het seizoen geprepareerd waren goed te skiën, de Noordhellingen uiteraard beter dan de Zuidhellingen.
Off piste is eigenlijk nergens verantwoord te doen, overal komen de stenen net wel of net niet door de sneeuw heen. Op veel plaatsen is ook de begroeiing nog niet bedekt.

bon ski

@Fos
De pistes in Méribel boven het niveau van de Virage du Caron liggen er, voor zover er op tijd met de besneeuwing is begonnen, ook goed bij.

*bericht bewerkt door skifan op 17 jan 2017 22:17

bon ski

Dank voor de informatie. Nog 3 dagen te gaan en hier eindigt de voorspelde winter weer voor hij begonnen is.

Hen48

null
@skifan bedankt! Vanochtend eens kijken. Na gisterochtend in Meribel geskied te hebben, zijn we 's middags naar Orelle gegaan, waar het rustig was en de pistes er ook goed bij liggen.

In de ochtend nog koud maar in de middag een veel aangenamere temperatuur dan de afgelopen dagen. Het blijft opvallend rustig op de pistes die er nog steeds goed bij liggen.
Vandaag voor het eerst dit seizoen de Vallon genomen en ook de (officieel nog gesloten) Jerusalem piste die een nieuw makkelijk begin heeft gekregen en die is doorgetrokken tot de afdaling naar St Martin des B. Bovendien zijn op het onderste gedeelte sneeuwkanonnen geïnstalleerd. De piste is nu wel erg makkelijk geworden, licht blauw lijkt me correct. Op het eerste gedeelte is de sneeuwlaag nog zo dun dat ik niet verwacht dat de piste snel zal worden vrijgegeven.
Panorama van de eerste bocht in de Piste Jerusalem:

null

De Gebroulaz gletsjer gezien vanaf de Mt Vallon.

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan weet jij waarom de blauwe piste van plan des mains naar Meribel mottaret dicht is? (Ben benieuwd naar de reden☺️)

@Fos
Vermoedelijk te weinig sneeuw. Overigens mis je hier niets aan want het is een duwpad (zonder kunstsneeuw). Tip: als je goed verzekerd bent neem dan eens de nog gesloten piste Jerusalem naar St martin de B.

bon ski

Gisteren geprobeerd om naar la tania te gaan maar man man wat zijn de pistes/paden daar slecht zeg. Eerst naar la praz geweest en daarna onze poging gestaakt. Kon 's avonds eerst m’n board gaan slijpen.

Übung macht den meister!!!

Oké goed dat we dat weten @rfkangoo. We wilden vndg of morgen naar la tania maar dus niet doen? Vorige keer lag het er prachtig bij. Maar nu voor de rest ook geen klagen natuurlijk!
Misschien de jerusalem vndg proberen, bedankt @skifan

Er word daar met vlaggen en borden aangegeven dat het sneeuwdek erg dun Is. Op sommige plekken zelfs kaal en veel kiezels.
Betreden op eigen risico.

Als je op het kaartje kijkt Is het het beste om boven de lijn courchevel 1650/courchevel 1850 te blijven. Ook de rode piste naast pas du lac1 is aan het eind van de dag erg ijzig. Voor de rest nog weinig slechte stukken gevonden.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO
Voor La Tania:neem je de piste door het bos (de Folyères) dan is er volgens mij geen probleem
Voor Le Praz: tot het begin van de Bouc Blanc lift de piste door het bos nemen, daarna richting het begin van de lift en oversteken om de Murette piste te nemen = prima

bon ski

De murette naar la praz was erg slecht. De moretta blanche naar la tania was dicht. Dus was de keus snel gemaakt om weer omhoog te gaan. Nu lekker aan de lunch in de zon in mottaret.

Übung macht den meister!!!

Welke pistes kun je vanuit Les Menuires het beste nemen om in Mottaret te komen?

Hen48

@RFKANGOO
Sorry van de tip maar dinsdag lag de Murette er nog zo bij:

null

*bericht bewerkt door moderator op 19 jan 2017 16:19

bon ski

Plaats een reactie