Les 3 Vallees vandaag (winter 2016-2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Mijn ervaringen met Altibus zijn goed, makkelijk te reserveren, loopt meestal al iemand rond bij de bussen om je de juiste te wijzen (al is dat ook makkelijk zelf te zien), sluiten prima aan op de thalys/tgv’s. Gezien de prijs zou ik het wel weten ?

Jaco op 14 feb 2017 22:50

dat wel. zat alleen te kijken. vorig jaar via snowbuzz gedaan en was echt een zooitje… en op de terug weg was het nog erger… mochten eerst niet mee omdat we de bus niet hadden bevestigd. hoe kan je dat nou weten als dat nergens staat ??? gelukkig waren we niet de enige. en het stomme was met die ( fransen) die rechtstreeks hadden geboekt ( altibus) zaten in de zelfde bus.
vandaar dat ik aan het kijken ben naar andere optie. maar ben er inmiddels achter dat het 130 euro kost per enkele reis voor 7 personen.

De Altibus kost ongeveer Euro 22,00 pp voor een retour. Hoewel de bus goed geregeld is, heb je toch wat kleine ongemakken. Wij hebben meegemaakt dat na aankomst van een trein er bij het busperron meer mensen stonden te wachten dan in de eerst volgende bus pastten. Er volgde een hoop gedrang en geduw van mensen die snel de bus in wilde. En heel gek toen die bus vol was kwam er gewoon meteen een volgende die niet eens helemaal vol was……

De bus stopt in Les Menuires of Val Thorens op een centrale plek. Daar vandaan moet je dan nog met je bagage naar je hotel of appartement lopen of de lokale bus (Navette Gratuite) nemen.

Ik zou voor Euro 40,00 pp (gebaseerd op 7 man) voor een retour ook een taxi nemen. Je wordt op het station van Moutiers afgehaald en direct naar je hotel of appartement gereden. Voor twee tientjes per persoon meer heb je net wat meer gemak

@Hulst en @DrPeter
Via de verkeersinformatie wordt doorgegeven dat de route Lyon Albertville 2.50 duurt ipv normaal 1.10. Tussen Albertville en de skistations in de Tarentaise moet je rekenen met nog een extra uur tijdverlies.
Nog een voordeeel van de D1504 is dat het 40 km korter is dan de autoroute en daardoor ongeveer even lang duurt en je de tol uitspaart.

skifan op 14 feb 2017 09:52

null

Wij gaan pas op zaterdag 01/04 richting L3V. Is de D1504 ook aan te raden voor de heenweg?

To ski or not to ski, that is not a question

@SPAM je doet je naam onderhand eer aan laatste keer dat ik keek heet jij geen miepmiep en was de vraag niet voor jou bedoeld.
Als je alleen maar sarcastische of flauwe reacties kunt geven kun je beter niet reageren in mijn optiek…
Je bent niet verplicht om te reageren dat doe ik ook niet als ik mensen soms in mijn ogen domme reacties zie geven aangezien iedereen zijn eigen gedachtegang heeft en ervaringen.
Ik had het nog niet eerder gehoord dat iemand met een bus of taxi naar vanuit Moutiers naar valtho moest en ik dacht in eerste instantie dat ze daar mogelijk een verblijf hadden of dergelijke of wellicht meegelift met iemand, stond er even niet bij stil dat ze daar met de trein geraakt waren gezien ik zelf met mijn auto rijd en het vliegveld daar ook niet zit…

*bericht bewerkt door Freerider op 15 feb 2017 09:41

@JJ_007
Op 1/4 krijgt zone C (oa Parijs) vakantie er zal dus zeker meer drukte zijn dan op andere zaterdagen daarom zou ik dan via de D1504 rijden. Overigens vindt ik deze route altijd een goed alternatief want hij is: korter, duurt even lang, minder filegevoelig en landschappelijk mooier. Het enige nadeel is dat je het stuk van zo’n 80 km niet op de "automatische piloot"kunt rijden.

bon ski

@ skifan
Heb je enig idee waarom pistes La Chasse (VT), Bvd Boismint (VT), Arolle (VT), Grand Combes (LM) nog dicht zijn ?
Ligt er te weinig sneeuw of is er lawine gevaar ?
Zijn er plannen om deze pistes te openen ?
Op het internet kan ik daar geen status van vinden…

@SPAM je doet je naam onderhand eer aan laatste keer dat ik keek heet jij geen miepmiep en was de vraag niet voor jou bedoeld.
Als je alleen maar sarcastische of flauwe reacties kunt geven kun je beter niet reageren in mijn optiek…
Je bent niet verplicht om te reageren dat doe ik ook niet als ik mensen soms in mijn ogen domme reacties zie geven aangezien iedereen zijn eigen gedachtegang heeft en ervaringen.
Ik had het nog niet eerder gehoord dat iemand met een bus of taxi naar vanuit Moutiers naar valtho moest en ik dacht in eerste instantie dat ze daar mogelijk een verblijf hadden of dergelijke of wellicht meegelift met iemand, stond er even niet bij stil dat ze daar met de trein geraakt waren gezien

Kom op joh, chill-pil erin en lekker laten gaan. Ik moest best lachen om zijn opmerkingen aangaande de trein, want hij zegt niets wat niet waar is… :p

*bericht bewerkt door Harm op 15 feb 2017 13:07

@Droopy2

  • De Piste Grandes Combes wordt slecht heel weinig geopend, mogelijk omdat deze de Roc and Bike baan kruist.
  • De Arolle piste was afgelopen vrijdag volgens mij open.
  • De Piste la Chasse is dicht omdat er te weinig sneeuw ligt en het heel veel werk is om deze te prepareren, eenmaal geopend moet de piste vervolgens binnen een paar dagen weer dicht omdat de wat steilere stukken dan kaal zijn gerutscht. Mede hierom is er al vergunning gevraagd om de piste aan te passen, het zou me niet verbazen als hij van rood naar blauw wordt aangepast.
  • ook de Piste Tetras (Courchevel - niet geprepareerd) en de Piste Grande Rosière (Meribel Mottaret - zwart en weinig geprepareerd) zijn nog dicht ivm gebrek aan sneeuw
bon ski

Zonde om dit topic over ons geliefde skigebied te bevuilen met frustraties @Freerider!
Een geintje moet kunnen toch!

*bericht bewerkt door MiTi op 15 feb 2017 20:37

Winter is coming

Nog een aanvulling voor degenen, die via Zwitserland aan willen rijden. Bij Annecy van de autoroute af en langs het Lac de Annecy naar Albertville, korter helft van de tol en twee Carrefours met goedkope benzine en inkopen langs de route. Als er bij Chambery geen files staan zal et niet sneller zijn, maar na 900 km autoroute is een gewone weg wel even prettig.

Pas op met blauwe pistes

Nog een aanvulling voor degenen, die via Zwitserland aan willen rijden. Bij Annecy van de autoroute af en langs het Lac de Annecy naar Albertville, korter helft van de tol en twee Carrefours met goedkope benzine en inkopen langs de route. Als er bij Chambery geen files staan zal et niet sneller zijn, maar na 900 km autoroute is een gewone weg wel even prettig.

DrPeter op 15 feb 2017 22:35

En vanaf Ugine is het alweer dubbelbaans. Annecy Ugine gaat niet snel maar is idd kort qua afstand en idd de mogelijkheid om snel te shoppen en te tanken. Overigens kun je als je maximaal wil shoppen ook bij Albertville eerst ff richting Lyon te gaan en dan bij de derde afslag eraf. mega Geant, intersport, Decathlon en niet te vergeten Au Vieux Camper. Wil je nog meer rij dan nog 5 km door en breng een bezoekje aan Ekosport. Dan snel weer terug op weg naar de 3 V!

Let bij de terugweg wel ff op de flits paal 150 meter voor de Zwitserse grens. Die werkt en ik kan het weten?

Wordt zeker weer doorgestuurd. ?

Let bij de terugweg wel ff op de flits paal 150 meter voor de Zwitserse grens. Die werkt en ik kan het weten?

SPAM op 15 feb 2017 23:24

Heb je met de trein geen last van… :p

Let bij de terugweg wel ff op de flits paal 150 meter voor de Zwitserse grens. Die werkt en ik kan het weten?

SPAM op 15 feb 2017 23:24

Heb je met de trein geen last van… :p

Harm op 16 feb 2017 07:20

?

Hoe zit de situatie nu is les 3v? Ik vertrek vrijdag naar meribel. Als ik naar de weersverwachtingen kijk zie ik nogal verschillende resultaten…

Wat wil je weten? Het weer, sneeuw of reiscondities? Voor het weer kijk je hier: http://montagne.lachainemeteo.com/meteo-alpes-du-nord/statio…

*keep cool and relax...*

Zelf kijk ik altijd op “meteo france” met toevoeging van de plaats, in dit geval Meribel. Ik Ie daar de komende 14 dagen vrij (te) hoge dagtemperaturen met weinig neerslag. Toen ik vanaf 21 januari jl. in Trois Vallees was, waren de omstandigheden in de omgeving van Meribel het minste van de hele Trois Vallees, toen ook veroorzaakt doordat men te laat met besneeuwen was begonnen. Er is later nog wel sneeuw gevallen maar betrekkelijk weinig. In Motarret was het toen wel redelijk. Voordeel is natuurlijk wel dat je alle richtingen ook kunt en dat er wel steeds redelijke pistes te vinden zijn. Op de webcams van Les Menuires zie ik dat het er erg druk is. Daar waren de omstandigheden toen wel redelijk tot goed. Je kunt echter op alle webcams wel zien dat er behoefte is aan sneeuw. De verwachte temperaturen, nog zo vroeg in het seizoen, voorspellen echter niet veel goeds. Ik hoop voor iedereen die nog moet dat ik ongelijk heb.

Hen48

Zelf kijk ik altijd op “meteo france” met toevoeging van de plaats, in dit geval Meribel. Ik Ie daar de komende 14 dagen vrij (te) hoge dagtemperaturen met weinig neerslag. Toen ik vanaf 21 januari jl. in Trois Vallees was, waren de omstandigheden in de omgeving van Meribel het minste van de hele Trois Vallees, toen ook veroorzaakt doordat men te laat met besneeuwen was begonnen. Er is later nog wel sneeuw gevallen maar betrekkelijk weinig. In Motarret was het toen wel redelijk. Voordeel is natuurlijk wel dat je alle richtingen ook kunt en dat er wel steeds redelijke pistes te vinden zijn. Op de webcams van Les Menuires zie ik dat het er erg druk is. Daar waren de omstandigheden toen wel redelijk tot goed. Je kunt echter op alle webcams wel zien dat er behoefte is aan sneeuw. De verwachte temperaturen, nog zo vroeg in het seizoen, voorspellen echter niet veel goeds. Ik hoop voor iedereen die nog moet dat ik ongelijk heb.

Hulst op 19 feb 2017 11:24

ze spreken elkaar echt tegen. want lachainemeteo geeft veel lagere temperaturen op en is minder optimistisch over het weer? veel meer sneeuw kans en lagere temperaturen.
we zullen zien.

Kijk ook maar eens op weer Alpen, waar Johann dagelijks zijn verwachtingen uitspreekt. Ook die spreekt over een westelijke circulatie met vrij hoge temperaturen. Maar goed, hoop moet je altijd houden, als het in Trois Vallees niet meer lukt, waarvan wel.

Hen48

waar dan wel

Hen48

Overigens is meteo france natuurlijk wel het KNMI van Frankrijk. Ik zie ook allerlei websides die er maar een slag naar slaan.

Hen48

we zien wel terplekke denk ik maar. elke zonnestraal is altijd mooi meegenomen denk ik dan maar… en tja zoals ik een keer heb gehad ,s nachts sneeuw en overdag de zon de hele had, maar je niet vaak mee…
plezier heb je toch wel…

Vandaag de laatste dag in een wat merkwaardige week. Zoals Roel al schreef waren het lenteachtige omstandigheden. Veel zon (lekker!) , weinig sneeuw. Bovenaan veel weggeblazen waardoor de steentjes naar boven komen. Midden en onderaan enigszins “griffig”. Ook vervelend zijn de ijsplaten die vaak door de dunne sneeuwlaag heen komen. Een paar x slijpen is geen overbodige luxe! Gelukkig is het nu wat kouder en sneeuwt het zelfs een beetje! Dat is ook hoog nodig want de hellingen begonnen al aardig bruin te worden. Toch begin ik me nu wel zorgen te maken over de klimaatverandering…

null

13 graden op ruim 2.000 meter

null

Lichte sneeuwval op vrijdag 24-2-2017

*bericht bewerkt door DerGraf op 24 feb 2017 22:27

*keep cool and relax...*

Wij vertrekken vanavond naar val thorens. Eerste twee dagen zal behelpen worden met het gebrek aan sneeuw. Hopelijk dinsdag een vers laagje en niet teveel wind, zodat we er even van kunnen genieten.

Behelpen? Lijkt me erg overdreven. En het wordt geen vers laagje dinsdag:(. Het wordt een dik pak sneeuw van minimaal 40 centimeter :).

Ik kom donderdag die kant op! Geniet ervan.

Laat die laag maar wat aandikken voor mijn komst in April :p

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ik kom zaterdag 4 maart Val Thorens op. Hopelijk op een verse laag sneeuw van dinsdag a.s… Gezien de voorspellingen gaat het in de week van 4 maart (op zondag en maandag) ook nog sneeuwen. Hopelijk komt dat zonnetje ook nog tevoorschijn!!

Mooi topic dit! Ook maar even een account aangemaakt aangezien we ons eind maart maar een keer naar Les Menuires bewegen :) Ooit In Val Thorens geweest in maart, toen witte lijntjes door een groen landschap. Veel pistes dicht, maar wat een topvakantie was dat!

We hebben nu waarschijnlijk passen voor enkel Les Menuires. Dit is eigenlijk prima, want onze baby verblijft daar bij de crèche… Ik heb twee vraagjes en hoop dat iemand me kan helpen:

  1. Hoe is die crèche? Iemand ervaring mee ;)
  2. Zou je een pas voor Les Menuires ter plekke een dagje kunnen upgraden voor L3V of moet je dat bij voorbaat doen? Als het weer slecht is ga ik daar niet aan beginnen namelijk, wil niet afgesloten geraken van de kleine…

Ga het volgen hier!

@jannesbertrams
Met de creche heb ik geen ervaring maar een pas kan je dacht ik niet tussentijds upgraden. Het prijsverschil tussen een pas voor alleen LM of de gehele 3V voor bv/ 6 dagen 2 skiers: LM: €446, 3V €568. Zie ook http://www.skipass-lesmenuires.com/en. Een beetje onhandige site maar je krijgt wel een idee van de prijzen.
Overigens kan je altijd vanuit Val Thorens terugskien naar Les Menuires (Boulevard Cumin)

*keep cool and relax...*

Plaats een reactie