Voor de echte (ski)lift freaks: El Teide

Dit heeft misschien niet direct met skiën te maken, maar omdat sommigen geïnteresseerd zijn in (ski)liften schrijf ik toch maar even een verslagje van mijn belevingen.

CANARISCHE EILANDEN EN VULKANISME
Ik heb het geluk dat ik voor mijn studie veel kan reizen, zo was ik afgelopen week op geologische excursie op Tenerife. Tenerife behoort tot de Canarische Eilanden, de Spaanse eilandengroep voor de kust van Marokko. Velen zullen Tenerife (of een van de andere eilanden) kennen als zonvakantiebestemming met mooie stranden, gigantische hotels en lekker Spaans eten, maar Tenerife heeft ook een hele spectaculaire natuur en geologie. De eilanden zijn namelijk gevormd door vulkanisme. Over een periode van miljoenen jaren zijn de eilanden langzaam opgebouwd door uitbarsting na uitbarsting. Het is een zogenoemde hotspot, vergelijkbaar met Hawaï. Het vulkanisme op Tenerife is min of meer inactief, de meest recente eruptie was in 1789. De hotspot, en dus ook de vukanische actviteit, verschuift naar westen. De laaste uitbarsting op de Kanarische Eilanden was in 2011 op het eiland El Hierro.

EL TEIDE – VAN 0 NAAR 3555
Het hoogste punt van Tenerife is tevens ook de hoogste berg van Spanje: de 3718 meter hoge vulkaan El Teide, gelegen in het gelijknamige nationaalpark. Met de auto kun je tot 2356 meter komen en vanuit daar kun je de gondel nemen naar 3555 meter, net onder de top van de Teide. Bijna alle dorpen en stadjes op het eiland liggen dicht bij de zee op een hoogte van tussen de 0 en 300m. Dus als je de Teide op gaat maak je ongeveer 3500 hoogtemeters in minder dan twee uur. Acclimatiseren op hoogte is er dus niet bij, en dat voel je!
De gondel is geopend in 1971 na een bouw van zeven jaar en gerenoveerd tussen 1999 en 2007. De constructie is van Doppelmayr met 44 persoons kabines van CWA.

null

El Teide vanaf een afstand. Deze foto is genomen op ongeveer 2000m hoogte.

null

Het dalstation

null

null

null

null

null

Het bergstation

Bij het bergstation zijn een aantal uitzichtspunten en er starten wandelroutes. De meeste wandelroutes gaan naar beneden. Om helemaal naar de top te klimmen heb je een speciale vergunning nodig namelijk. Het uizicht is heel spectaculair omdat je 3555 meter tot zeeniveau naar beneden kunt kijken zonder dat je tegen andere bergen aan kijkt. Dit geeft en een gigantisch gevoel van ruimte en het lijkt alsof je met een ‘fisheye’ naar de horizon kijkt. Er zijn vier andere eilanden te zien vanaf de uitzichtspunten: Gran Canaria in het oosten en La Palma, La Gomera en El Hierro in het westen. Verder kijk je in de Las Cañadas caldera (de belangrijkste vulkaankrater) en de kleinere caldera van Pico Viejo.

null

De top van de Teide (3718m)

null

uitzich richting het noordoosten

null

Las Canadas calders.
Van boven zijn de zwarte ‘tongen’ van lavastromen goed te zien die uit de Teide vulkaan gestroomd zijn en tot stilstand gekomen zijn in de oudere caldera. Het geeft een beetje het gevoel van een mars landschap als je er doorheen loopt.

null

null

Uitzicht over zee en op Gran Canaria

null

Pico Viejo vulkaan

null

El Teide vanaf de wandeling naar beneden

null

Beneden in de krater (2000m)

null

null

zicht op het bergstation vanuit de krater

Vanwege de grote hoogte van de Teide is het best fris op de top en in de winter ligt er sneeuw. In principe zou je dus kunnen skiën, maar skiën verboden, waarschijnlijk doordat het een nationaalpark is en het op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat.
Dus ik zou zeggen: als je op Tenerife bent, ga niet alleen op het strand liggen, maar neem ook een keer deze bijzondere lift naar boven en geniet van het spectaculaire uitzicht!

*bericht bewerkt door moderator op 30 sep 2016 12:57

Volgens mij mag op de teide wel skien of is dit verandert?

[quote]Volgens mij mag op de teide wel skien of is dit verandert? ik ken zelfs een piste kaartje van een aantal skipistes? als ik hem vinden post ik hem hier.

Leuke post!
Was vorige week nog in Tenerife en Gran Canaria! De Teide kwam mooi boven het wolkendek uit tijdens de approach op luchthaven van Gran Canaria vanuit Tenerifa-South.
Indrukwekkende berg, meteen ook hoogste punt van Spanje!

Vorige week gemaakt, vanaf het hoogste punt van Gran Canaria, in de verte tussen de wolken zie je de Teide
Ook lekker om te skiën tussen de naaldbomen hoor :p
https://cdn.wintersport.nl/forum/16/f3befd589fc4b5d861f6dd89…

*bericht bewerkt door Niels322 op 01 okt 2016 16:59

Mooi landschap en leuke informatie!

Plaats een reactie