Vervoer ski's ín auto

Hallo,

Vergeef me als de vraag al eerder gesteld is, een snelle search gaf geen resultaten maar het lijkt me een veel voorkomend probleem;

Ik ski nu een paar jaar en wil eens kijken naar (goedkoop) eigen materiaal. Probleem is wel dat vervoer op 't dak tricky is. De leaseauto wil ik liever niet met een magneetsysteem beschadigen (daar lees ik wel aardig wat spookverhalen over) en er is geen eenvoudige/goedkope skiboxbevestiging. 't Is allemaal huurbaar of aanschaf deelbaar door medepassagiers maar ben toch even benieuwd hoeveel collegawintersporters hun materiaal domweg ín de auto vervoeren? Het gaat dan om ski’s en boards. Ik snap dat 't me in elk geval één zitplek kost, zo niet twee, en dat 't waarschijnlijk goed vastgesjord moet worden ('t laatste wat je wil is rondvliegende ski’s bij een aanrijding). Wat zijn de tips en tricks en mág het uberhaupt van alle landen waar je doorheen rijdt (Duitsland, Luxemburg, Frankrijk)?

Hoor graag jullie ervaringen!

Wouter

*bericht bewerkt door Rogier op Invalid Date

Volgens mij zijn er geen regels over het vervoer van in dit geval specifiek ski- en snowboardmateriaal. Ik heb het regelmatig in de auto vervoerd, meestal in de station, dus dan het meest smalle gedeelte van de achterbank neergeklapt. Weinig problemen met dat het los ligt, in de kofferbak ligt er vaak ook nog bagage bovenop en tevens trek ik het roldek over de bagage ook dicht. Tevens heb ik de snowboards en skies in tassen, geen gevaar voor rondvliegend materiaal. Ik heb het overigens ook nog nooit vastgesjord ;)

Thanks! Hier betreft 't een VW Polo dus iets minder ruimte. 't Geheel staat desalniettemin waarschijnlijk wel behoorlijk klem ja.

Als we met zijn 2 op reis gaan neem ik ze mee in de auto. Volgens mij is er niet echt een wet. Sommige autos hebben zelfs speciale skiluiken om ze in het midden van de wagen te vervoeren. Zolang je skis niet naar voor kunnen vliegen is het volgens mij toegestaan. Het geheel valt volgens mij onder de regels ivm het vervoeren van voorwerpen in de wagen. Reis je met meer personen is een skibox geen overdreven luxe en dat hoeft niet duur te zijn. Voor mijn dakdragers en skibox heb ik samen 300 euro betaald. Mont Blanc en Hapro, wel allebei een basis model, maar ben er toch zeer tevreden over. Er waren nog goedkoperen opties, maar vetrouw me hier toch op een bekend merk. :)

*bericht bewerkt door Joy85 op 06 sep 2016 09:15

Goede vraag en goed topic!

Er is geen specifieke wet voor het vervoeren van ski’s. Maar wel voor bagagevervoer. Materiaal moet vast liggen, en losse ski’s zijn inderdaad levensgevaarlijk. Dus zorg dat de ski’s vastliggen. En doe het allemaal in een goede skitas, want staalkanten snijden je mooie bekleding zo door.

Ik heb zelf mijn ski’s op het dak van mijn auto en dat vind ik ideaal. Basismodel Thule skikoffer voor ca 300 euro en je bent van al het gezeur af en voor mij erg belangrijk, geen vocht meer in de auto.

Click. Click. Peace

Hi all,

Dank voor de reactie’s zover!

't Kantelpunt ligt inderdaad een beetje op de aanschaf van 't spul. Aangezien 't leaseautootjes zijn, zijn we er sowieso over 3 jaar weer vanaf. Je kunt dan de hele handel wel doorverkopen maar echt ideaal is 't niet. De keerzijde is wel dat als 't spul ín de auto moet, we waarschijnlijk met drie auto’s ipv twee auto’s die kant op gaan. Kost ook weer benzine + peage.

De tussenweg, huren van de hele constructie, is dan misschien toch ook geen slecht idee.

Vocht in de auto zal meevallen; 't gaat puur om 't vervoer heen en terug. De rest is zo dicht in de buurt van de piste dat we niet met de auto hoeven. Oh oh, wat een luxe weer ;-)

Belangrijk argument vóór huren is ook nog het opbergen van de skibox. Skibox is best groot om thuis op te bergen. Je kan dan wel al je skispullen thuis mooi opbergen :-)

Je hoeft overigens niet de hele handel te verkopen bij een nieuwe auto. De skibox zelf kun je gewoon houden. Voor € 89 euro heb je nieuwe dakdragers (farad) en die kan je een paar jaar later zeker weer voor € 50 verkopen. En bij sommige dakdragers hoef je alleen de bevestigingspunten te vervangen of de lengte van de dragers. Of gewoon weer dezelfde leaseauto kiezen…

Mijn ski’s en ‘zooi’ gaat gewoon in de auto. Achterbank omklappen, ski’s en stokken als eerste en daarop de tassen, dan ligt het gelijk vast.
Ik heb ze weleens op mn dak vervoerd, maar dat maakte veel herrie en ik durfde ook niet zo goed meer hard te rijden.

Ik neem ze altijd in de auto mee. Ik heb een achterbank waarvan ik de middelste stoel plat leg. Daar leg ik de ski’s op, die liggen dan stabiel genoeg dat die echt niet door de auto kunnen gaan. Ook omdat er nog andere bagage op ligt. Ik moet altijd veel meer oppassen dat de helmen goed vast liggen, en niet door de auto kunnen rollen of vliegen.
We houden genoeg zitruimte over voor 4 personen, en alle bagage en uitrusting past ook prima in de auto. Ik vind het prettig: Geen gedoe met het plaatsen en het opbergen (of huren) van een dakkoffer en de bijbehorende dakdragers.

Ik heb mn skihelm altijd gewoon ín mn tas, gevuld met skisokken en ander zacht spul om de ruimte een beetje op te vullen. Zo schieten ze ook niet door de auto :-)

Als we met zijn 2 op pad gaan, gaat de boel in de kofferbak (station). Gaan we met het gezin dan in de dakkoffer. De skies en skistokken hebben wij altijd in skihoezen, schoenen in schoenentassen en de rest in duffels. Losse zooi in de auto heb ik een hekel aan en vind ik gevaarlijk. Als je èrg hard moet remmen, vliegt er meer door de auto dan je verwacht.
De dakkkoffer ligt bij ons gewoon in de tuin (op een schaduwplek) als hij niet gebruikt wordt en als hij nodig is, is hij zó op de auto gezet. De 1e 3x hebben wij gehuurd maar zeker voor een weekend vond ik dat teveel gedoe.

mama on a mission in the snow

Thanks! Hier betreft 't een VW Polo dus iets minder ruimte. 't Geheel staat desalniettemin waarschijnlijk wel behoorlijk klem ja.

Wouter1981 op 6 sep 2016 09:11

Ach, ik ben al meerdere jaren met de Peugeot 205 geweest en daar passen 3 boards in, of 2 boards en 1 paar skies, met alle bagage voor 2 personen, geen probleem! Dus de Polo moet ook prima kunnen

Bij ons gaat het spul ook in de auto en 1 bank naar beneden. Boards & bindingen wel in tassen.
Toen we nog een grotere auto hadden ging het door het skiluik en kon je er net met z’n 4en nog in. Nu dus max 3 personen.

Met een Renault Clio Estate van het recente type;

met z’n tweeën of drieën in de auto: smalle achterbankdeel neer, alles in de auto. Wel in tassen of in een deken gerold.
met z’n vieren in de auto: dakkoffer er op.

Dakkoffer in de zomer (goedkoper) van marktplaats gehaald voor 25 euro. Set dakdragers nieuw voor ca. 100 euro. Nu al een keer of zes gebruikt, komende winter weer een paar keer, effectief dus heel goedkoop. Ik geef t geld liever uit aan een volgende skitrip dan aan een dakkoffer zonder gebruikssporen in de kleur van de auto…

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Boards zijn doorgaans wel een stuk korter dan ski’s natuurlijk. Mijn slalomski’s kunnen makkelijk in mijn Punto met de achterbank naar beneden. Maar als ik mijn allmountain ski’s meeneem, kunnen die alleen maar op de bijrijdersstoel in ‘planking’ stand en kan er dus niemand naast de chauffeur zitten. Op de achterbank is dan doorgaans nog wel een plekje vrij, overigens.
Dus met meer dan twee personen gaat de skikoffer op het dak. En als ik tijdens de trip veel ga rijden, dan ook als we maar met zijn tweeën zijn.

Wij hebben onze ski’s altijd in de auto liggen in een ski tas. Werkt prima, ze liggen niet los te dweilen . We hebben dan 1 deel van de achterbank neergeklapt . We doen dat al een heel aantaljaren zo in een ford focus . We zijn ook een keer met een kia picanto geweest. Toen moest alles plat , maar het kon net schuin overdwars. Zolang je niet met een auto vol personen gaat , gaat het allemaal prima. Ga je met meer dan 2/3 personen in de auto, dan is de dakkoffer denk wel aan te raden .

Wij gooien ook vrijwel elk tripje de rommel gewoon in de auto. Meestal is het 1 deel van de bank neerklappen, of het ski-luikje open (dat is er immers voor gemaakt.). Ook meer dan eens al de ski’s tussen de voorstoelen door gestoken zodat het schakelen nog net mogelijk was. Beetje creatief zijn en het lukt eigenlijk altijd wel prima. Daarvoor zelfde principe jarenlang met surfplanken, masten, zeilen etc toegepast. Werkt prima. En mocht je een aanrijding krijgen, dan denk ik dat je ski’s niet het grootste punt van je zorgen is op dat moment ;)

Ik dacht dat dit duidelijker zou zijn maar let niet op de schoonheid van de tekening :P
Ik ben dit jaar met mijn ford ka riching L3V gereden, de kofferbak zat tjokvol op de achterbank nog wat hoofdkussens die we van ons eigen altijd meenemen en tas met eten en drinken.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan wat wel of niet mag maar dit was voor mij met mijn Ka het beste zo onder de stoel door en dan schuin in de hoek leggen.
Mijn board zonder bindingen onderop en de ski’s van mij vrouw bovenop. Ze verschuiven geen mm en als je hard moet remmen blijven zo ook goed liggen omdat ze onder de stoel en tegen het dak zitten.

null

*bericht bewerkt door Freerider op 06 sep 2016 13:12

Iets wat veel mensen ook vergeten. als je beschikt over een achterruit (zoals elke normale auto dus), moet dit gezichtsveld ook vrij zijn. Jassen en kussens stapelen in een station wagen tot het dak zoals je vaak ziet is dus verboden!

*bericht bewerkt door Joy85 op 06 sep 2016 13:43

Joy85: Als je auto aan beide kanten een spiegel heeft, wat tegenwoordig toch wel standaard is, dan mag je m gewoon volstouwen.

Ik wilde nooit een dakkoffer op de auto, vanwege de extra benzinekosten, en het evt. gevaar(heb weleens op de autobahn een dakkoffer op de neus van een auto zien liggen). Maar ja de kinderen worden groter, dus ook minder ruimte en meer spullen mee. Toen toch maar een dakkoffer gehuurd, voortaan gaat dat ding altijd mee! Benzinekosten vielen mee, huren kost 80 euro voor ruim een week(kom je een dag later is ook prima), en hij word profesioneel op je dak geplaatst. Dit bedrijf komt uit Koudekerk a/d Rijn.

Wij hebben zelf een waterdichte tas voor op de fietsendrager van het merk Spinder. Daar kunnen alle wintersportspullen (helmen, skischoenen etc.) prima in. De ski’s kunnen dan door het skiluik. Voordelen zijn minder benzineverbruik dan dakkoffer, makkelijk op te bergen thuis, goedkoper in aanschaf en past op iedere trekhaak. Deze staan regelmatig tweedehands op marktplaats.

@Jethro Inderdaad! En als je gewoon moderne dakkoffers gebruikt, GEEN spanbanden gebruikt (als je deze nodig hebt dan moet de koffer vervangen worden) en braaf de bevestigingshandleiding leest en daar naar handelt zijn deze dingen echt niet gevaarlijk.

En goede dakkoffers gebruiken echt niet heel veel meer benzine/diesel.

Click. Click. Peace

2 liter per 100 km. Bij een retourtje naar Oostenrijk of Frankrijk is dat dan toch 40 liter brandstof. Zie http://www.drivessential.com/een-skibox-verbruikt-tot-2-lite…

En als je de stoelverwarming etc ook nog aanzet komt er nog een liter bij per 100 km :-)

@chriski tot 2 liter meer per 100 km dat is dus wat anders dan altijd 2 liter meer per 100 km. Ik vond het meevallen met extra gebruik op mijn kangoo en Rav4, in de praktijk, maar mijn boordcomputer zei hetzelfde. Rijden in de regen / sneeuw kost ook duidelijk meer energie. Net als een raampje open.

Ik ga het dit jaar proberen met mijn nieuwe Duster en dan zal ik het wel zien.

*bericht bewerkt door Rogier op Invalid Date

Click. Click. Peace

Rij liever ook niet met dakkoffer ivm snelheid en brandstof. Ik heb de volgende opties:

  • Klap 1/3 deel van de achterbank omlaag en leg ze daar neer. (2, of 3 sets).
  • schuif ze (max 2 sets) over hoedenplank tussen de twee voorstoel en bind skitas vast aan hoedenplank zodat skies niet over handrem schuiven.

Tot nu toe zonder skibox op vakantie geweest.

In de outlander phev kan het rechter deel van de achterbank plat(1/3 deel), en passen 175cm skis tussen de passagiers stoel en de achterklep.
Laatste keer 5 sets ski schoenen & skis in de auto gehad met 3 personen + spullen geen enkel probleem.

Wel de skis en skistokken in een opbergtas zodat het interieur niet beschadigd.

Thanks! Hier betreft 't een VW Polo dus iets minder ruimte. 't Geheel staat desalniettemin waarschijnlijk wel behoorlijk klem ja.

Wouter1981 op 6 sep 2016 09:11

Ach, ik ben al meerdere jaren met de Peugeot 205 geweest en daar passen 3 boards in, of 2 boards en 1 paar skies, met alle bagage voor 2 personen, geen probleem! Dus de Polo moet ook prima kunnen

Marijnt op 6 sep 2016 11:03

Ga al een paar jaar met een Seat Ibiza op wintersport.
Heeft het zelfde platform als een polo (allebei de vw groep)
2 a 3 personen incl. ski’s gaat net :)

Hakuna Matata

Met zijn 2en op wintersport in een golf gaat ook prima, 2 setjes ski’s achterin en via het skiluik in de achterbank gaan ze naar voor en leunen ze op de middenarm steun. Verder achterin een grote sporttas, etc. en op de achterbank achter de bijrijderstoel nog een grote sporttas staand in de gordels en dan de schoenen op de achterbank achter de bestuurder. Verder achter de bestuurder alle etenswaren en drinken, zodat de bijrijder er tijdens het rijden makkelijk bij kan. Het voordeel is dat de achterbank overeind blijft en de hoedenplank ook gewoon op zijn plaats. Hierdoor geen overbodige “herrie” tijdens het cruisen over de autobahn ??

Ik zeg kunnen we al gaan?!

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 06 sep 2016 21:30

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Altijd ski’s in de skibox.
Werkt prima met een setje dakdragers en thule dakkoffer.

Interessante kwestie Wouter. Ik heb niet zo’n heel grote auto (Opel Astra) en haal altijd voor vertrek de achterbank eruit zodat met neergeklapte rugleuning, de ski’s (3 paar) plat liggend tot tussen de voorstoelen reiken. Daarbij zitten de ski’s natuurlijk in hoezen en ik doe elk paar ski’s altijd tegengesteld in de hoes zodat de bindingen niet recht tegenover elkaar zitten wat een grote bult zou vormen.

Plaats een reactie