auto huren voor weekje wintersport?

Hallo allemaal,

ik ben opzoek naar tips voor het huren van een auto in Nederland voor naar Oostenrijk in Februari.
mijn eigen auto (fiat punto) is helaas net te klein om met 2 volwassenen en 1 kind (dan 3 jaar) op wintersport te gaan. (incl. skies etc.)

heeft er iemand tips of andere ideeën??

busreis vind ik verschrikkelijk en vliegen is vrij prijzig.
het lenen van een degelijke auto zit er helaas ook niet in.

alvast bedankt en groetjes.
Alan

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 03 dec 2020 10:00

Ik heb ook een Punto (5 deurs, Punto Evo) en ik heb afgelopen winter moeiteloos de Alpen bezocht. We zaten met 3 volwassenen en bagage in de auto. Wel had ik een grote skikoffer op het dak. Maar die kan je huren of lenen.

Tenzij je zo’n oude Punto hebt (vorige generatie), denk ik dat het zou moeten lukken als je een skikoffer gebruikt.

Een goed betreinbare bestemming kiezen, acco dicht bij de piste en treinkaartjes boeken via http://www.bahn.de en je hebt helemaal geen huurauto nodig. En nog veel beter voor het milieu ook :-). Zoek bv eens in de Kitzbühler Alpen.

Als je toch graag een auto wil: de vergelijkingssites van autohuur zijn eindeloos. In Nederland willen winterbanden (soort van verplicht) en sneeuwkettingen nog weleens lastig erbij te huren zijn, of tegen absurde prijzen. Meestal maak je de meeste kans door even te bellen met een lokale autoverhuurder. De grote ketens hebben soms wel scherpere prijzen, maar vragen dan weer veel voor de banden en kettingen.

En op tijd kopen van tickets maakt het vliegen ook erg betaalbaar, vanaf Innsbruck kun je ook naar meerdere bestemmingen gemakkelijk met de trein of taxi komen.

Ik zou ook opteren voor een huur of koop dakkoffer met voldoende volume en lengte zodat je ski’s er makkelijk in passen. Lijkt me de goedkoopste oplossing. Winterbanden/wielen + kettingen kun ook huren als je ze zelf al niet hebt.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De goedkoopste station wagon bij Sixt kost voor 10 dagen (vrijdagmiddag ophalen, maandagochtend terugbrengen) 490 euro. Dit is inclusief 2000 kilometers en winterbanden. Sneeuwkettingen zitten er dan nog niet bij.

Dan weten we over wat voor bedrag we het ongeveer (minimaal) hebben als je autohuur overweegt.

https://www.sixt.nl/php/reservation/offerconfig

bedankt voor de reacties allemaal,

ik ga even goed zoeken qua trein/vliegtuig

Afgelopen winter met Transavia gevlogen op Innsbruck voor 125,- pp en een auto erbij gehuurd met voldoende ruimte voor 4 volwassenen + tassen + ski-spullen. 8 dagen vervoer van deur tot deur kwam neer op nog geen 200,- pp wat naar mijn mening dan ook goed te overzien was. Het is natuurlijk wel een stukje duurder dan zelf rijden (800,- brandstof stook je niet zomaar even weg. Een voorzichtige schatting is dat je heen en terug 4x zal moeten tanken, misschien nog een keertje op bestemming dus dan zit je ook al gauw aan 300,- en nog eens 24 uur sturen) maar het voordeel van 's ochtends vertrekken en lunch op de piste op dag 1, en op de laatste dag om 13:00 nog in de lift naar boven zitten om 's avonds om 21:00 weer thuis op de bank neer te ploffen waren die extra euro’s naar mijn mening meer dan waard. Komend seizoen zal er vast wel weer een tripje met hetzelfde recept gaan komen :)

De goedkoopste station wagon bij Sixt kost voor 10 dagen (vrijdagmiddag ophalen, maandagochtend terugbrengen) 490 euro. Dit is inclusief 2000 kilometers en winterbanden. Sneeuwkettingen zitten er dan nog niet bij.

Dan weten we over wat voor bedrag we het ongeveer (minimaal) hebben als je autohuur overweegt.

https://www.sixt.nl/php/reservation/offerconfig

GiGi op 9 jun 2016 16:22

Enterprise kwam vorig jaar met afstand als goedkoopste uit de bus bij ons.
Op rentalcars.com kan je in 1x bij een hoop verschillende aanbieders laten zoeken. Een soort cheaptickets.nl dus :)

Zoals eerder genoemd zijn lokale autoverhuurbedrijven prijstechnisch gunstig. Vaak met vakantie-aanbiedingen. Zo heeft Autorent Gelderland-Midden een Focus Wagon met alles erop en eraan voor €375,- voor een lange week in de zomervakantie en de wintervakantieperiodes. Met verlaagd eigen risico kom je dan op 400 euro. Er zijn vast vergelijkbare alternatieven. Hertz heeft trouwens ook regelmatig leuke acties.

Maar budget-technisch is een grote dakkoffer op de Punto al een uitkomst. Daar gaat echt wel een boel in.

Snappcar…?

Veel auto weinig geld zeker als je de kosten deelt met je vrienden. Maak goede afspraken en geniet!
Je kan ook een auto kopen en daarna doorverkopen. Jaren gedaan als student. Onze favoriet, de Renault Espace…

http://www.autowereld.nl/renault/espace/2-0t-initiale-lpg-g3…

Zitten genieten, WINTERSPORT :-) daarna altijd weer ‘de handel’ was leuk en soms met enige winst of een verlies van echt een paar tientjes. Werkte altijd wel.

Of kijk eens wat een Renault Laguna uit 2003 kost… ;-) heb je niet van mij hoor.
http://www.autowereld.nl/renault/laguna-grand-tour/1-8-16v-d…

Neem je er een kortlopende reisverzekering van Route Mobiel bij wordt je ook geholpen in het buitenland mochten er problemen zijn met de bolide. Veel verzekeringen dekken auto’s ouder als 8 jaar niet. Route Mobiel heeft een leuke verzekering inclusief hulp. Scheelt ook weer en vervangend vervoer.

Als je tijdig boekt kan je met Transavia voor 100 eur PP over en weer vliegen naar Inssbruck. Kies een skigebied niet te ver weg (zelf Serfaus & Ischgl is nog doenbaar) en vraag de eigenaar van het hotel of appartement om vervoer over en weer te regelen. En je bent super snel ter plaatse voor de prijs wat je een wagen huren kost zonder verbruik!

-spam-

*bericht bewerkt door moderator op 10 jun 2016 11:02: Spam

De goedkoopste station wagon bij Sixt kost voor 10 dagen (vrijdagmiddag ophalen, maandagochtend terugbrengen) 490 euro. Dit is inclusief 2000 kilometers en winterbanden. Sneeuwkettingen zitten er dan nog niet bij.

Dan weten we over wat voor bedrag we het ongeveer (minimaal) hebben als je autohuur overweegt.

https://www.sixt.nl/php/reservation/offerconfig

GiGi op 9 jun 2016 16:22

Pas op. Wij hebben geprobeerd om via Sixt een auto te huren maar Sixt geeft geen garantie op winterbanden. Je krijgt 24 uur van te voren te horen of de winterbanden gelukt zijn. Dat kon bij ons natuurlijk niet dus wij hebben onze reservering geannuleerd en elders een auto gehuurd.

Wij huren regelmatig een auto omdat onze eigen 7 zitter te oud is om comfortabel mee naar de Alpen te rijden. Wij hebben goede ervaringen met Multirent, Herz en Europcar. Wij zijn inmiddels ook twee keer met de (slaap)trein geweest. Ook een heel fijne manier om te reizen. je komt uitgerust aan dus je hebt echt twee dagen extra om te skien en mijn kinderen vinden het heerlijk. Beetje rondwandelen, naar de "feest"wagon, slapen in de trein en geen vermoeide ouders na aankomst of gemopper over urenlange files.

Ik neem nu al 3 jaar de Thalys van benelux , vertrek Brussel antwerpen Amsterdam Rotterdam, in 6 u sta je in val thorens van Brussel en kost 220 € heen en terug dus valt best mee

Ik wist niet dat Val Thorens een station had waar de Thalys op aankomt ;-)

…zit daar dus de taxikosten al bij in?
Leuk bovenstaande tip maar de verborgen kosten voor bijvoorbeeld een taxi zou ik persoonlijk dan ook graag zien.

@ laagvlieger , moutier - brides les bains dan bus kost nog geen 10 €

Vanaf Amsterdam ben je 10,5 uur (of langer) onderweg naar Moutiers-Brides les Bains. En ik kan alleen kaartjes vinden voor rond 200 euro voor een enkele reis. Als ik in mijn eentje zou gaan, zou ik even lang onderweg zijn als met de auto (van deur tot deur) en met de trein 100 euro meer kwijt zijn (ik reken dan diesel, tol, verplicht betaald parkeren voor een week). Ga je met zijn tweeën, dan is de trein prijstechnisch al snel niet meer interessant, vind ik.

Richting Oostenrijk duurt de reis vanaf Amsterdam met de trein nog langer, en dan sta je nog maar op het station van Imst of Ötz (vanaf waar het nog zeker 30 minuten kost met een bus om in een bekend skigebied te komen). Prijzen zijn vergelijkbaar als in Frankrijk. Met mijn (zuinige) auto rij ik voor 150 euro op en neer en een enkele reis duurt ongeveer 9 uur (van deur tot deur). Naar Oostenrijk is de trein voor mij helemaal geen alternatief dus. Het is duur (heb ik niet over voor het relatieve comfort), het duurt lang en je moet alsnog een aantal keer overstappen, wat gesjouw met bagage betekent (ik heb een roller-bag en ik moet er al niet aan denken) en het risico van aansluitingen missen.

Tussen 15 december en 15 april rijd er alle zaterdagen een extra thalys tussen Brussel Antwerpen Amsterdam en Rotterdam naar de grote franse skiegebieden voor 220 euro uit Brussel ,nadeel enkel vertrek op zaterdag ,nu 3 de jaar met nieuwjaar in val thorens , enkel bus naar val thorens nog nemen

Dan heb je een goede aanbieding te pakken. Probleem voor Nederlanders is reizen met de trein in Nederland: dat is vreselijk duur (in verhouding met omringende landen). Maar iedereen kan voor zichzelf de vergelijking maken op reistijd, kosten etc.

Ik denk dat vanuit Nederland naar Oostenrijk met 3 personen een auto huren het voordeligst én eenvoudigst is, met alle voor-en nadelen van met de auto op wintersport gaan uiteraard.

@Pieter230976 Dank voor je reactie maar ik vind je uitspraak van 'In 6 uur sta je van Val Thorens in Brussel een bijzondere.

Ik ben overigens volgende week zaterdag weer bij de Eurostar op Brussel Midi dus ben daar bekend. ;-)

Net even gekeken maar als ik vanaf Brussel Midi - Moutiers wil of Brussel Nord - Moutiers kom ik aan een minimale reistijd van 7:05uur, de meeste verbindingen zijn tussen de 8 uur tot 10:46uur zie ik zojuist via de site.

De kosten liegen er ook niet om. €131,20 is oranje gekleurd en een promoprijs voor een enkele reis.
Wellicht een speciale winterpromo maar voor ons NL-ers echt zeer frors aan de prijs zoals GiGi al heeft neergezet.
http://www.valthorens.com/nl/station-en-praktische-informati…

Het is uit bovenstaande link: 37km naar Val Tho (met een taxi, in je eentje heel erg kostbaar die bergkm’s)
Dan zit jij dus te wachten op een busverbinding. In NL is het vervoer top geregeld en wellicht dat in de wintermaanden de bus wacht op de aankomst van de TGV waardoor het wachten minimaal is. Overstaptijden zijn verschrikkelijk en met je wintersportuitrusting ben ik ook geen fan van het Openbaar Vervoer.

Als jij dus uit de trein komt dien je de klim van 37km af te leggen in een bus. Dan maak jij mij niet wijs dat je in 6 uur van Brussel - Val Thorens raakt, sorry.

Wel zeer netjes dat er dus een busverbinding is voor kennelijk slechts €10,-- die je van het station naar Val Thorens brengt, zeer netjes!

Ps de Thalys stopt nergens na Brussel, eerste stop in chambery , vertrek om 7u47 Brussel en om 13u 30 in moutier, waar er om de 10 min bussen zijn naar meribel, val thorens, les menuires, info op treinen naar Franse Alpen op zaterdag

Okay, top!

Dat is dan echt supersnel de verbindingen voor volgende week laten iets anders zien maar kennelijk gaat het in de winter extra rap zonder tussenstops wat het zeer versneld. Kan mij voorstellen dat je er dan positief tegenover staat.

https://www.b-europe.com/Reizen/Treinen/Thalys%20Sneeuw…

brussel bourg st Maurice 6u 30 vanaf 55 euro enkel
amsterdam aime la plagne 8u30 vanaf 65 eur enkel

gemakkelijk geen filles ,geen kettingen nodig relax toekomen
voordeel met de auto 2 dagen langer skien ,zaterdagen kunen skien

https://www.b-europe.com/Reizen/Treinen/Treski

brussel zell am see 13 u vanaf 85 euro enkel
rotterdam zell am see 13 u vanaf 84 euro

gemakkelijk ,geen filles , geen kettingen of sneeuwbanden nodig ,relax toekomen
voordeel met auto de wissel kunnen skien

Wauw dat zijn mooie prijzen, ook af Amsterdam/Rotterdam. Dank voor de linkjes, @Pieter230976

@Pieter230976: dat zijn zeker aantrekkelijke prijzen en tijden, ik ben overtuigd dat het voor jou zeker een logische overweging is om met deze manier van reizen naar je favoriete winterbestemming af te reizen.

@gigi het is goed dat je enkel tol en benzine rekent, maar je moet eigenlijk ook de afschrijving van je auto rekenen

Glij blij door die brei :-)

Tip : koop je eigen risico niet af bij de verhuurder, maar sluit een losse huurautoverzekering af ( bijv allianz). Heel veel goedkoper…

Ik huurde de wel eens een auto net over de grens on duitsland bij sixt enzo. Want daar zitter er sta daard winterbanden onder en is het vaak kilometer vrij dus misschien loont het voor je

Let er bij auto huren wel op dat er geen enorme toeslag op zit als je er mee over de grens wil. Vorig jaar in Oostenrijk gemerkt dat sommige verhuurders absurde bedragen daar voor rekenen.

Plaats een reactie