Skigebieden: wat is jouw flop-5?

Seefeld: Aardig dorp maar qua skigebied compleet opgeknipt in paar kleine stukjes zodat je of de hele tijd hetzelfde doet of je telkens moet verplaatsen.

Vreemd dat je Seefeld in dit lijstje zet, ik denk dat je gewoon met de verkeerde verwachtingen er heen bent gegaan: qua skiën is het inderdaad geen hoogvlieger, maar dat hoef je met goed 20km aan pistes ook niet te verwachten.

Wel altijd goed wat pistekwaliteit betreft (95% van het gebied is uitgerust met sneeuwkanonnen) en van mid december tot mid maart 95% kans dat er ook sneeuw ligt in het dorp (ik ben er de laatste 40 jaar zo’n 25 keer geweest denk ik).

Dus voor het skiën moet je niet naar Seefeld gaan. Wél voor alles daarnaast: gezellig dorp, veel goede hotels, lekker eten, langlauf (+ 200km aan loipes), …

Eigenlijk is een wintersportvakantie altijd leuk, dat ten eerste. Wel zijn een drietal gebieden me in de loop der jaren toch tegengevallen. Bij deze:

  1. Kaprun - Zell am See
    Saai en druk gebied. Bizar veel Russen ook… Had me hier duidelijk meer van voorgesteld. Wat ikzelf dan grappig vond was dat de Maiskogel (klein bergje precies naast het centrum van Kaprun) eigenlijk juist weer erg leuk was voor een dagje. Die helling viel me dus weer 100% mee ;-)

  2. La Plagne
    Het gedeelte bij Peisey -Vallendry is voor mij het betere gedeelte van Paradiski.

  3. Mayrhofen
    Niet mijn sfeer, erg druk en erg veel kamikazeskiërs in de week dat ik er ben geweest.

wat een verwende nesten hier …

@forza in een skigebied met een piste genaamd harakiri kan je wel kamikazi’s verwachten ;-)

*bericht bewerkt door evert op 03 feb 2017 11:06

@evert: LOL, achteraf had ik dat inderdaad kunnen weten ;-)

Over je eerste opmerking: kijk ook eens bij het topic over de top-5 qua skigebieden. Je zult zien dat men daar een stuk positiever is dan in het topic waarin over slechte ervaringen wordt geschreven.

Seefeld: Aardig dorp maar qua skigebied compleet opgeknipt in paar kleine stukjes zodat je of de hele tijd hetzelfde doet of je telkens moet verplaatsen.

Vreemd dat je Seefeld in dit lijstje zet, ik denk dat je gewoon met de verkeerde verwachtingen er heen bent gegaan:

Skiwi op 3 feb 2017 07:58

Zoals al eerder door iemand aangehaald: niet elke bestemming en periode is 100% eigen vrije keuze, soms ben je afhankelijk van familie/vrienden/werk etc.

@evert: LOL, achteraf had ik dat inderdaad kunnen weten ;-)

Over je eerste opmerking: kijk ook eens bij het topic over de top-5 qua skigebieden. Je zult zien dat men daar een stuk positiever is dan in het topic waarin over slechte ervaringen wordt geschreven.

Forza op 3 feb 2017 11:56

Het zou een beetje vreemd zijn als men in dit “Flop 5 topic” uitsluitend de positieve kanten van de flopgebieden zou benoemen.

Je ervaringen hangen bijna altijd samen met het verwachtingspatroon. Ik bereid me (blijkbaar) goed voor en daardoor zal ik de grootste flops ook wel vermeden hebben. Na 35 vakanties in diverse gebieden is het nog steeds een kort lijstje. En dan nog is flop een groot woord, ik heb het altijd prima naar mijn zin gehad.

1: Espace Killy
Voor de pisteskiërs zwaar overschat. Veel saaie pistes en inefficiënte verbindingen (per piste). Bovendien een smerig gebied: ik heb nog nooit zoveel “yellow snow” gezien. Eens maar nooit weer.

2: Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn
Lekker geskied die week, maar ook (letterlijk!) de blaren op mijn voeten gelopen. Ik was (mede op basis van de pistekaart) in de veronderstelling dat alles keurig met elkaar verbonden is. In Saalbach is dat zeker niet het geval.
Verder lag er voldoende sneeuw, maar liet de kwaliteit te wensen over aan de zonkant. En laat dat nu het centrale deel van het gebied zijn.

3: Les Portes du Soleil
Een groot gebied, dus iets specifieker: het Zwitserse deel van PDS. Verouderde liften, inefficiënte verbindingen en ook nog slechte sneeuwcondities (terwijl het in het Franse deel prima was).

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Ben je in dezelfde Espace Killy geweest als ik? Want wow wat een boel gave pistes, en ik heb daar zelden op saaie verbindingen gestaan. Grappig dat meningen zo anders kunnen zijn… :-)

Click. Click. Peace

Ik vind hem ook wel verrassend in dit lijstje. Normaal staat hij bij iedereen die er geweest is hoog in de top lijstjes.

Born to Ride

Ik vind hem ook wel verrassend in dit lijstje. Normaal staat hij bij iedereen die er geweest is hoog in de top lijstjes.

Matthias123 op 16 mei 2017 11:23

Dat is uiteraard heel persoonlijk en verhoudt zich naar een verwachting (het feit dat dit gebied op veel top-5 lijstjes staat geeft wel hoge verwachtingen natuurlijk).

Maar ik ben ook wel benieuwd wat wordt bedoeld met ‘saaie’ pistes. Veel van hetzelfde? Er zijn levensgrote verschillen tussen de afdalingen in de kom van Tignes en bijvoorbeeld de dalafdalingen naar Val d’Isère en La Daille, en dan heb je weer de gletsjers en het ‘Ski Tranquille’ er tussenin…

En over die verbindingen: het netwerk van pistes en liften biedt in mijn beleving toch oneindig veel mogelijkheden. Zo veel liften die meer dan 1 pistes ontsluiten en zo veel pistes waar vandaan je weer meerdere liften kan nemen…

Dus ik weet ook niet of ik de in deze beoordeling gebruikte terminologie juist interpreteer… @Snowy1970 ?

*bericht bewerkt door GiGi op 16 mei 2017 11:32

Hihi: zeker in hetzelfde gebied geweest. Zat in Les Brévières. Leuk dorpje overigens en mooie acco. Maar als je terugkwam vanuit Val d’Isère moet je óf een zwarte piste af óf helemaal om Tignes heen. Steeds dezelfde pistes die ik niet echt bijzonder vond. Vanuit Tignes naar Val d’Isère moet je ook zwart buckel of één blauwe piste. Was een grote mierenhoop en om 11 uur 's ochtends was deze piste al compleet stuk geskied. Ik miste vooral de balans tussen erg simpele pistes en pittig.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Het is wel een best pittig gebied dus als je niet relaxed bent op pittig rood/zwart/zwart buckel dan kan ik me er wel wat bij voorstellen… Maar nogmaals bij staat deze toch wel heel hoog als topper.

Maar zo zie je maar dat het goed is dat er heel veel verschillende skigebieden zijn met alle verschillende criteria en meningen zodat iedereen zijn eigen favo gebieden heeft.

Click. Click. Peace

Kijkt eigenlijk iemand wel eens op een skimap of een goede hoogtekaart?
Kun je driekwart van het leed voorkomen.

2 tips voor de meest gelezen opmerking:
‘‘veel vlakke pistes’’ ==> tip: hoogtekaart + hellingshoekmeter
‘‘Piste zonder lift’’ ==> tip: Pisteplan

echte mannen lopen naar boven,

Kijkt eigenlijk iemand wel eens op een skimap of een goede hoogtekaart?
Kun je driekwart van het leed voorkomen.

2 tips voor de meest gelezen opmerking:
‘‘veel vlakke pistes’’ ==> tip: hoogtekaart + hellingshoekmeter
‘‘Piste zonder lift’’ ==> tip: Pisteplan

MartijnUiterwijk op 16 mei 2017 12:54

Eerst skipasprijs dan skipmap

May the ski force be with you !!

Ik vind eerst skimap + hoogtekaart dan pas de skipasprijs.
Waarom:

Dit zijn mijn ‘‘wensen’’
voldoen gebied x y z aan die ‘‘wensen’’
En die wensen kosten dit in bedrag.
Voor mij volstrekt logisch. Dit is wat ik wil, en dit kost het.
Of ik dat geld wil uitgeven is een heel ander verhaal. Dan moet je keuzes maken.

Daarmee voorkom je namelijk het volgende: Ja maar de pistes waren niet steil, veel vlakke stukken, veel sleepliften. Maar de ski pas was wel een 10tje per dag goedkoper.

echte mannen lopen naar boven,

Eerst skipasprijs dan skipmap

CJAHulskamp op 16 mei 2017 12:57

Hier idem, dan wel in omgekeerde volgorde.
Hoogtekaart voegt voor mij niet zoveel toe. Ben voornamelijk een pisteskiër en een blik op de pistekaart geeft meestal al een goede indruk van het terrein. Is er veel blauw/groen, dan weet je dat er ook vlakke stukken zijn. Is er veel rood/zwart, dan zullen veel pistes ook écht wel rood en zwart zijn.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Eerst skipasprijs dan skipmap

CJAHulskamp op 16 mei 2017 12:57

Hier idem, dan wel in omgekeerde volgorde.
Hoogtekaart voegt voor mij niet zoveel toe. Ben voornamelijk een pisteskiër en een blik op de pistekaart geeft meestal al een goede indruk van het terrein. Is er veel blauw/groen, dan weet je dat er ook vlakke stukken zijn. Is er veel rood/zwart, dan zullen veel pistes ook écht wel rood en zwart zijn.

Snowy1970 op 16 mei 2017 13:12

Er zijn hoogtekaarten met pistes ingetekend. Maw je weet vanuit thuis al hoe ‘‘steil’’ een piste om en na bij is.
Wat betreft de kleuren. Rood in Zermatt vond ik eerder blauw . Zolang er geen standaarden zijn, blijven het aannames, en aannames zijn dodelijk

echte mannen lopen naar boven,

Ik vind eerst skimap + hoogtekaart dan pas de skipasprijs.
Waarom:

Dit zijn mijn ‘‘wensen’’
voldoen gebied x y z aan die ‘‘wensen’’
En die wensen kosten dit in bedrag.
Voor mij volstrekt logisch. Dit is wat ik wil, en dit kost het.
Of ik dat geld wil uitgeven is een heel ander verhaal. Dan moet je keuzes maken.

Daarmee voorkom je namelijk het volgende: Ja maar de pistes waren niet steil, veel vlakke stukken, veel sleepliften. Maar de ski pas was wel een 10tje per dag goedkoper.

MartijnUiterwijk op 16 mei 2017 13:08

Maar zo denk het gros wel. Eerste goede aanbieding dan skigebied.

May the ski force be with you !!

Ik vind eerst skimap + hoogtekaart dan pas de skipasprijs.

Waarom:

Dit zijn mijn ‘‘wensen’’
voldoen gebied x y z aan die ‘‘wensen’’
En die wensen kosten dit in bedrag.
Voor mij volstrekt logisch. Dit is wat ik wil, en dit kost het.
Of ik dat geld wil uitgeven is een heel ander verhaal. Dan moet je keuzes maken.

Daarmee voorkom je namelijk het volgende: Ja maar de pistes waren niet steil, veel vlakke stukken, veel sleepliften. Maar de ski pas was wel een 10tje per dag goedkoper.

MartijnUiterwijk op 16 mei 2017 13:08

Maar zo denk het gros wel. Eerste goede aanbieding dan skigebied.

CJAHulskamp op 16 mei 2017 13:25

Ja dat ben ik met je eens. Mag tegenwoordig niks kosten, maar moet wel je van het zijn allemaal.

echte mannen lopen naar boven,

Ik heb juist heel veel respect voor mensen die wat minder te besteden hebben, maar toch een prima wintersport weten te regelen. Vind het zelf ook een sport op zich om elke winter zo veel mogelijk voor zo weinig te regelen. Afgelopen winter voor 133,- p.p. prima onderkomen, Kirchberg centrum voor 1 week tijdens de voorjaarsvakantie :). En waarom zou je niet mogen klagen als je minder betaald? Hierdoor kunnen andere mensen juist leren wat de nadelen van low-budget kunnen zijn. Of het altijd redelijk is, is natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb juist heel veel respect voor mensen die wat minder te besteden hebben, maar toch een prima wintersport weten te regelen. Vind het zelf ook een sport op zich om elke winter zo veel mogelijk voor zo weinig te regelen. Afgelopen winter voor 133,- p.p. prima onderkomen, Kirchberg centrum voor 1 week tijdens de voorjaarsvakantie :). En waarom zou je niet mogen klagen als je minder betaald? Hierdoor kunnen andere mensen juist leren wat de nadelen van low-budget kunnen zijn. Of het altijd redelijk is, is natuurlijk een ander verhaal.

MiyukiJan op 16 mei 2017 13:52

Ik zeg ook niet dat het per definitie slecht is fout is. Begrijp me daar niet verkeerd in. Toen ik mijn 1e wintersport zelf moest betalen was het ook zoeken zoeken en concessies doen. Ik denk alleen dat er een nuance verschilletje is tussen klagen en plus / minpunten benoemen. Viel me op toen ik door te posts heen liep dat er hier en daar een hoog klaag gehalte inzat. Buiten dat om, als het zo ‘’ negatief’’ is, Waarom ga je dan op vakantie? . Bijvoorbeeld La Bresse, 2 jaar terug geweest met een vriend om tal van redenen.

Was de sneeuw klote? Jazeker
Waren de liften gammel? Jazeker
Waren de pistes kort, Jazeker
Waren de rijen bij de liftpassen lang? Jazeker.

Hebben we lekker geskied en lol gehad? Jazeker. En daar gaat het toch om? Als je plezier laat bederven door al die dingen?
Plezier maak je nog altijd zelf.

echte mannen lopen naar boven,

Ik kan werkelijk niet snappen dat er iemand is die Espace Killy saai vindt. De terugreis van Val disere naar Brevieres is fantastisch. Wat zitten er goddelijke pistes bij. Als je moeite hebt met de verbinding van Tignes naar Val disere dan kan ik me voorstellen dat je het meer naar je zin hebt in L3V of PDS

Tja, zo heeft ieder zijn ding en smaak. Nu is in ieder geval duidelijk hoe we de opmerkingen moesten interpreteren.

Nu weer verder met nieuwe flops?

Ik heb geen flops. Zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ik goed vooronderzoek doe naar de gebieden waar ik heen ga. Daarnaast staat wintersport voor mij gelijk aan complete ontspanning en daarbij weiger ik mij te ergeren aan futiliteiten. Natuurlijk is er van ieder gebied waar ik geweest ben wel iets te zeggen, maar ik erger mij er niet aan gedurende mijn verblijf. Als ik naar Winterberg rijd, dan weet ik dat het korte afdalingen zijn en dat het druk kan zijn bij de liften. Deal with it, of blijf thuis… ;)

Vooruit, ééntje dan. Niet omdat ik het een flop vind, maar om toch even iets constructiefs te kunnen bijdragen: Les Sybelles vind ik geen top gebied want de infrastructuur is zwaar verouderd. Then again, het gebied kan dusdanig goedkoop bezocht worden (3 jaar geleden begin januari met 5 personen van dit forum geweest voor € 221,00 pp inclusief 8 persoons appartement en skipas voor een week) dat je daar eigenlijk niets over kunt zeggen.

  1. Skicircus Saalbach, Hinterglemm, Leogang, Fieberbrunn.
    Vooral omdat het niet aan de verwachtingen voldeed. Weinig sneeuw, veel lopen, ijzige pistes (door kunstsneeuw).
    Verder heb ik geen flop skigebieden.

Flop top 5
1.Vooral de Franse alpen met name Les menuires app.als kippenhokken en zelfs in het voorjaar geen sneeuw genoeg om op de
zuidhellingen naar je app. Te skien
2. LES ARC met kerst te weinig sneeuw trekstang liften en geen piste preparatie
3.Gerlos/zillertal arena te veel nederlanders en afschuwelijke verbinding naar Zell en Konigsleiten
4.Sauerland Winterberg wat een massa toerisme liften prima maar hierdoor veel te druk op de smalle pistes.
5 De pistes van St Anton gebied ligt laag en de meeste skiërs skiën dezelfde pistes naar het dal of naar Lech/zurs/st Christoph of Warth te druk, off piste en apresski wel goed.

1 les deux alpes :
Zoals reeds eerder aangegeven , bottleneck vorming. Hoog blijven op de berg als je aan een deftig tempo naar beneden wilt komen.

2 la plagne :
Waren er op 4jan 2016 aangekomen. Pas op 3 januari beginnen dumpen (circa 1meter).
Wat me opviel is dat ze de pistes in la plagne niet geprepareerd kregen ( zelfs naar het einde van de week nog niet) naar franse normen.ln Les Arcs lagen de pistes dan weer zeer goed . (Misschien meer pistebullies?)
Ook vond ik de pistes niet echt spectaculair als goede skiër.
Lichtpunt: dorpje plagne 1800 vond ik dan wel weer gezellig.

3 kaprun / zell am see :
Zaten in zell am see boven in het dorp recht tegenover de lift wat natuurlijk wel veel voordeel gaf. Skigebied zell am see vind ik best ok . Dit wel voor de beginnende skiër , pistes niet echt uitdagend. Voor de rest niets op aan te merken.
Pluspunt : tof dorpje om rond te kuieren en leuke bars (crazy daisy)

Kaprun was dan wel een grote tegenvaller. Had veel meer verwacht van een gletsjer. Hier alles 1 grote kom . Op 1 dag heb je alles gezien. Op een hik en een tik sta je van top aan gondel . Dit moet dan de parel van het skigebied zijn. Geef me dan maar enkel zell am see.

Dan nog de binnenpiste van landgraaf.
Dit weekend nog eens bezocht , wat was dat !!! Piste 2 leek nergens op. Piste niet geprepareerd. Wat je sneeuw kan noemen lijkt gewoon glad zand. Om nog maar te zwijgen van de liften . Duurt een eeuwigheid!! Ze hadden me overtuigd mee te gaan, al zal dit de laatste keer geweest zijn. Na 3 keer de piste gedaan te hebben had ik er genoeg van. Alsook hou ik mijn ski’s liever voor op echte sneeuw , deze pistes kan naar mijn gedacht toch niet gezond zijn?

Gaan verder dit jaar naar L4V voor de eerste keer . Hoop deze niet aan het lijstje toe te voegen ;)

@renéabels ben je van de winter toevallig een een te warme periode (december of februari) voor het eerst naar een Frans skigebied geweest zonder goed te kijken wat voor accomodatie je geboekt hebt? De dalafdalingen zijn in de meeste Franse gebieden namelijk vaak een stuk beter dan in Oostenrijk door de veel hogere ligging van de meeste Franse gebieden. Een beetje hetzelfde als Winterberg drama vinden door de drukte en vervolgens SFL in je top 5 hebben? SFL is namelijk 1 van de drukste gebieden in de alpen met veel wachttijden en 1 van de hoogste liftcapaciteiten per kilometer piste…

Born to Ride

@reneabels. Ik ski al 10 jaar zonder belemmeringen in en uit bij een luxe (huur)appartement in Les Menuires. Kennelijk heb je niet goed gezocht/gekeken of ben je na 1 slechte ervaring tot deze conclusie gekomen.

Hen48

@reneabels. Ik ski al 10 jaar zonder belemmeringen in en uit bij een luxe (huur)appartement in Les Menuires. Kennelijk heb je niet goed gezocht/gekeken of ben je na 1 slechte ervaring tot deze conclusie gekomen.

Hulst op 5 sep 2017 11:39

Dit kan ik ook wel bevestigen. Heb al 8 vakanties in les menuires achter de rug en daar eigenlijk nooit ontgoocheld geweest door de accomodatie. Voor elke prijsklasse is er wel iets te vinden aan de piste.
Als je met organisaties zoals skikot e.d. gaat dan is de kans wel groot dat je op een duivenkot zit :)
Ikzelf boek meestal via chalet.nl en daar kan je aanvinken in de zoekoptie voor accomodatie naast de piste.

Plaats een reactie