Skigebieden: wat is jouw flop-5?

Je kunt ook in een gebied terechtkomen omdat je aanhaakt bij een groep die al een gebied heeft gekozen, dan kan een eigenschap die vooraf bekend is, zoals geen dalafdaling, voor mij toch een flop zijn.

Mathijs6 op 11 jan 2017 19:19

Zoiets dus …

Rob

Bovendien…behoorde je in die tijd niet juist tot de doelgroep?

Hessel op 11 jan 2017 17:14

Nee … die wat ik toen inmiddels al ontgroeid …

Rob

Dat kan zeker. Maar ikzelf - ook weer heel persoonlijk uiteraard - hecht toch wat waarden aan een skigebied. Dus ik check het gebied voordat ik aanhaak. Ik snap dat dat 15 jaar geleden niet zo makkelijk was als nu, maar het gebied en het slag mensen met wie ik ga bepalen voor een deel of de trip flop of tip wordt.

Gerlos. De apresski beviel ons ook slecht. Veel te druk. Voortaan gaan we weer naar Frankrijk.

Rock

Je kunt ook in een gebied terechtkomen omdat je aanhaakt bij een groep die al een gebied heeft gekozen, dan kan een eigenschap die vooraf bekend is, zoals geen dalafdaling, voor mij toch een flop zijn.

Mathijs6 op 11 jan 2017 19:19

Klopt helemaal, zo ben ik ooit eens in Gerlos beland. Nooit meer.

Maar… terug naar de Top-X nu… Anders kan ik er niet over een paar maanden weer een geüpdatet overzicht van maken.

1 La Thuille /La Rosiere
2 Solda
3 Obertauern
4 Verbier
5 ?

May the ski force be with you !!

Van de ondertussen 30 bezochte skigebieden vind ik de minste:

  1. Ankogel; Het feit dat je telkens met een cabinebaan de berg op moet is minder aantrekkelijk en handig, daarbij is er eigenlijk maar 1 piste naar beneden (met varianten). De pistekaart lijkt veel leuker dan het in werkelijkheid is.

  2. Warth Schrocken; Schaduwhelling, weinig hoogteverschil en -variaties.

  3. Kals - Matrei; Goocheling met de pistekilometers zorgt voor een negatief effect, je verwacht veel meer van het gebied, met name de uitgestrektheid, maar dat ontbreekt.

  4. Radstadt: Saai en drukte, vreemde combinatie maar het was er wel aanwezig.

  5. Falkert; rustig en goede pistekwaliteit, maar nergens steilte in de piste.

Ik heb me er nog wel geamuseerd, maar er zijn er betere… ;)

Even off topic (sorry @GiGi ) maar vind het wel bijzonder dat er mensen zijn die iets vinden floppen terwijl die gebieden er juist om bekend staan. Dan kan je toch alleen maar jezelf “een beetje dom” vinden dat je hier naar toe bent gegaan?

Voorbeeld:
Gerlos staat toch synoniem voor stampvolle apresskitenten? Oh ja en aangezien Gerlos niet in het dal ligt is er ook geen dalafdaling… zucht

Zo en nu weer on topic. Leuke topic trouwens…

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

nummer 5 gevonden

Was Kals -Matrei. Had ik alweer gewist uit me geheugen

May the ski force be with you !!

nummer 5 gevonden

Was Kals -Matrei. Had ik alweer gewist uit me geheugen

CJAHulskamp op 12 jan 2017 17:32

Toch nog een back-up gevonden? ;-)

Veel negatieve stemmen voor Kals-Matrei i.i.g.! Goede reden om dat gebied nog even links te laten liggen…

  1. La Bresse Hohneck : Volgens mij komen de buitenwijken van Parijs hier skiën in het weekend… Jointjes in de liften, en de mensen die zich aangetrokken voelen door dit gebied spreken mij niet aan. Vallen niet onder de sportieve wintersporters. Ik ben overigens wel gecharmeerd door de vogezen (als er sneeuw ligt). Heerlijk om voor shortski heen te gaan.

  2. Courchevel : Als je van bontkraagjes houdt een topper. Anders niet.

Meer tegenvallers heb ik niet :)

  1. La Bresse Hohneck : Volgens mij komen de buitenwijken van Parijs hier skiën in het weekend… Jointjes in de liften, en de mensen die zich aangetrokken voelen door dit gebied spreken mij niet aan. Vallen niet onder de sportieve wintersporters. Ik ben overigens wel gecharmeerd door de vogezen (als er sneeuw ligt). Heerlijk om voor shortski heen te gaan.

  2. Courchevel : Als je van bontkraagjes houdt een topper. Anders niet.

Meer tegenvallers heb ik niet :)

Lil92 op 13 jan 2017 12:52

Ik heb la bresse 1 keer bezocht voor een weekend en ik vond het allemaal wel in orde. Ik ben niet te vinden voor het gezeul met het materiaal, met de wagen van je acco naar een parking etc. Maar dit ligt niet echt aan het skigebied… ik ben het gewoon om tevoet naar de pistes te kunnen stappen :D. Toch houd ik het weer daar altijd goed in de gaten, ik wil er zeker nog een keer naartoe gaan, indien mogelijk zelf vaker. Het is een 5 uurtjes rijden van bij mij thuis dus is het goed te doen om er even tussendoor te zijn. Winterberg is even ver, dit heb ik enkel bezocht in de zomer dus ik kan dit ook niet vergelijken… Ik veronderstel dat het daar ook zo’n gedoe is met parking zoeken etc…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

La Bresse is wel genoeg voor 1 dag. Wat wij al een paar keer hebben gedaan is dag 1 (meestal zaterdag) skiën in La Bresse, overnachten in Gerardmer (veel leuker dorp dan La Bresse) en dag 2 skiën in Gerardmer (iets kleiner dan La Bresse, maar leuk genoeg voor een dagje en rustiger dan La Bresse)

  1. Courchevel : Als je van bontkraagjes houdt een topper. Anders niet.

Raar…ik vind de Courchevel vallei net de leukste van de Trois Vallées: redelijk veel tree-runs (vergeleken met de andere valleien), vrij rustig boven Courchevel 1650 en een paar behoorlijk pittige afdalingen en couloirs onder de Saulire kabinebaan.

Bedankt voor de tip @Skiwi!

1 la Thuile / La Rosiere. Saai en die verbinding; man man man…
2.Meribel. Overlopen door engelsen in bontjas en voetbalshirt, met bijbehorende taferelen. Ranzige kwaliteit eten voor veel teveel geld
3. Val cenis. Niet echt uitdagend. Lanslebourg niet echt gezellig
4. Predazzo/ skicenter Latemar, niet het mooiste stukje dolomieten en niet boeiende pistes
5.Stubaier gletscher. Net als bijna alle gletschergebieden, niet echt boeiend

Ik lees dit topic… En zie dat veel mensen SHL verschrikkelijk vinden… Nu ben ik wel benieuwd naar de reden… Ik vind t namelijk wel een heel mooi gebied… En ga er graag een dag skiën / snowboarden… Probeer ieder jaar even langs te wippen… Wat maakt dit gebied voor JOU dan zo onaantrekkelijk??

Als het gebeurt ...........Dan gebeurt het

Ik kom ook niet aan een top 5. Toch 2 mindere ervaringen gehad:

  1. Les Deux Alpes: het gebied is al niet echt groot maar als half januari de afdaling stopt op 2000m door gebrek aan sneeuw is dat vandaag de dag een tegenvaller.
  2. Ik was vorig jaar in Tignes in de meivakantie. Op de dag van de aankomst was het gehele gebied (Espace Killy) nog open maar diverse pistes waren gesloten door teveel (!) verse sneeuw. Die ene dag heeft er wel voor gezorgd dat dat gebied ook in mijn top 5 is beland maar de rest van de week waren er maar een handvol liften operationeel! Ik wist dat alleen het stuk bij Tignes open zou zijn dus dat viel niet tegen. Maar als je dan in Tignes allemaal pistes ziet liggen in goede conditie maar geen werkende liften, is dat toch zuur.

…zie dat veel mensen SHL verschrikkelijk vinden… Wat maakt dit gebied voor JOU dan zo onaantrekkelijk??

oengabunga op 14 jan 2017 08:57

Ik ben er 3x geweest, dus zo verschrikkelijk zal het niet zijn. Dit was overigens verdeeld tussen 2000 en 2015, dus telkens 5 jaar ertussen en met wisselend gezelschap.
Wat me iedere keer opviel:

  • Pistekwaliteit is matig - hopen sneeuw op de piste lagen er de volgende dag nog steeds
  • Het gebied is laaggelegen, dus ook de sneeuwkwaliteit is matig
  • Blauwe pistes zijn vaak niet blauw. Maar ja, SHL wil zich neerzetten als familiegebied en daar horen ‘op papier’ veel blauwe pistes bij.
  • Lopen door het dorp (vooral Saalbach) om van de ene lift naar de andere te komen.
  • Het gebied wordt steeds meer een aaneenschakeling van verbindingsliften (Leogang, Fieberbrunn, Zell am Zee). Leuk op papier maar dat wil niet zeggen dat de bijhorende afdaling interessant is.

Nee, ik denk dat ik er niet meer terugkom.
Dat geldt ook voor de volgende gebieden:

  • Königsleiten / Gerlos - Paar liftjes op één berg per dorp. Geldt denk ik voor het hele Zillertal.
  • Valfréjus - Skigebied leuk voor 1 week, saai dorp. Ik kan me er weinig van herinneren (3 jaar geleden geweest) en dat zegt genoeg.
  • Saas Fee - Prachtige omgeving, maar gedateerd, vergane glorie, veel lopen. Eerst maar eens investeren.

Wij gaan al jaren naar Fieberbrunn. Een gebiedje dat ons gezin goed past qua uitstraling, pisten, sfeer en relatieve rust. Afgelopen jaar was daar voor het eerst de verbinding met SHL, natuurlijk hebben we direct de oversteek gemaakt. Verbazingwekkend hoe één berg verder, het totaal anders is. Dat is natuurlijk voor een groot deel persoonlijke perceptie, maar de eerste keer was dus voor ons meteen ook de laatste keer dat we de oversteek maakten :)

Leuk om te lezen hoe verscheiden mensen en wensen zijn. Tis maar wat je verwacht van een skitrip volgens mij.

Geen enkele skitrip is mij al echt tegengevallen maar ik heb toch een uitgesproken voorkeur en die bepaald mee de bestemming.

Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan Frankrijk ! De pistes zijn meestal wel top , maar een pist is een pist voor mij en overal zijn naar mijn idee wel toffe dingen te doen. Dan komt het, ambiance nul, accommodatie ( normaal budget uiteraard) nul komma nul , eten een ramp en geen Jagermeister ??. Het zijn toch deze extra’s die het voor mij speciaal maken, en uiteraard het gezelschap.

ik heb een 25 gebieden gedaan en sommige meer dan 20 weken. Mijn 5 minste zijn.

*La Norma ( bijna volledig noordelijke hellingen, te veel ijs en vaak heel koud)
*Werfenweng ( te klein en niks te zien)

  • See ( te klein en niks te zien)
  • Veaujany / les deux alpes ( veel te Frans voor mij )
  • goldeck in spital ( Saai gebied en weinig mogelijkheden)
Schiheil ⛷🏂🎿

Veaujany / les deux alpes => is dat een nieuwe verbinding of zo? ;) Je bedoelt wellicht Alpe d’Huez …
En tja: te Frans…dat kan wel eens gebeuren als je naar de FRANSE Alpen gaat, hé

Heb geen floppers. Als ik maar sneeuw onder mijn voeten heb maakt het mij niet uit wáár.

@Jst81 Waarom is Maria Alm (Hochkönig) voor jou een flop? Ben benieuwd want heb daar een trip op de planning staan!

Mr. Slow

@GiGi wat is nu de tussenstand? (ik kan 'm niet terugvinden)

@GiGi wat is nu de tussenstand? (ik kan 'm niet terugvinden)

Mathijs6 op 2 feb 2017 18:42

Goed bladeren…

@Jst81 Waarom is Maria Alm (Hochkönig) voor jou een flop? Ben benieuwd want heb daar een trip op de planning staan!

Quick op 2 feb 2017 17:21

Is natuurlijk geheel persoonlijk, maar wij (en niemand uit onze vriendengroep) gaan er in ieder geval niet meer naar toe.
Ik vind het Hochkönig gebied op zich niet verkeerd, maar Maria Alm ligt eigenlijk in een uithoek. Leuk dorpje, niets mis mee.
Als je met een gezin bent kun je nooit een fatsoenlijke dagtocht maken omdat je al snel ver weg bent en het dus niet kan halen om op tijd terug te zijn voor de lunch (pauze skischool, wij lunchen zelf met onze kinderen). Bovendien vond ik het piste aanbod erg tegenvallen. Sommige pistes zijn vrij lang en zeker mooi maar het aantal pistes viel me eerlijk gezegd tegen. Als je lekker door kan skiën (onmogelijk in het hoogseizoen vanwege de lange wachtrijen overal) heb je het gebied op 2 dagen echt helemaal gehad.
Maria Alm pretendeert kind en gezinsvriendelijk te zijn. Dat vonden we zwaar tegenvallen op meerdere fronten en hebben andere gebieden bezocht waar het vele malen kindvriendelijker is, maar waar de ouders ook veel kilometers konden maken zonder ver van het kinderland af te dwalen. Ook vonden wij het heeeel erg druk tijdens de carnavalsvakantie. Nog nooit ben ik zoveel tijd kwijt geweest aan het wachten voor de lift, om nog maar te zwijgen over de wachtrijen bij de eetgelegenheden op de Aberg.

Het is voor ons een gebied om 2 dagen te kunnen knallen (buiten het hoogseizoen) en dan doorreizen naar een fijnere bestemming ;)

Mijn flop 3:
Met stip op 1: Berwang (al eerder een keer toegelicht in een ander topic)
2: Fieberbrunn (destijds nog niet aangesloten op SHL)
3. Maria Alm (hochkonig)

Jst81 op 11 jan 2017 15:55

En op 4. Serfaus Fiss Ladis (alleen tijdens het hoogseizoen in de flop. In het super laagseizoen op doordeweekse dagen in de top 5 vanwege de fijne pistes)

Geen echte flops maar de matigste ervaringen:

Gosau: (Dachstein West). Beperkte hoogte, enorm drukke dallift, irritante slepers en weinig uitdagende pistes

Les 2 Alpes: Klote dalafdaling voor hen die de Diable niet afwillen, belangrijkste dallift had al 15 jaar terug vervangen moeten worden en weinig uitdagende pistes. (Super) Diable & rond Fee is leuk en dat is het dan wel.

Obertauern: Hoog gelegen en sneeuwzeker maar daardoor vrij druk en relatief duur. En daarvoor krijg je beperkte hoogteverschillen en een rondje dat op papier leuk lijkt maar een beetje skiër zo wegskiet. Beetje pover.

Seefeld: Aardig dorp maar qua skigebied compleet opgeknipt in paar kleine stukjes zodat je of de hele tijd hetzelfde doet of je telkens moet verplaatsen.

En de laatste plek is voor elk gebied met een zogenaamde ‘Dutch Week’ of soortgelijk. Het heet winterSPORT. Toerisme is leuk, massatoerisme soms onontkoombaar maar waarom moet een dorpje/gebied bekend staan als ‘de feestplek van de Alpen’? Behoud van karakter en sfeer gaat verder dan ‘wel of geen beton’.

Plaats een reactie