Skigebieden: wat is jouw top-5?

  1. Saalbach
  2. Hinterglemm
  3. Leogang
  4. Fieberbrunn
  5. Vorderglemm
One life. Live it.
  1. Les Arcs
  2. Serfaus-Fiss-Ladis
  3. Les Menuires
  4. Kitzbuhl
  5. Winterberg (knap wat ze daar voor elkaar krijgen op 2 1/2 uur rijden!)

1: Red mountain resort
2: Revelstoke
3: Kicking Horse
4: Espace Killy
5: Whistler Blackcomb

Freeride = Life
  1. Trois Vallees
  2. Paradiski
  3. Portes Du Soleil
  4. Les Sybelles
  5. Le Grand Domaine

(Wij hebben een sterk voorkeur naar de Franse gebieden ;) )

  1. Trois Vallees
  2. Paradiski
  3. Portes Du Soleil
  4. Les Sybelles
  5. Le Grand domaine

(Wij hebben een sterk voorkeur naar de Franse gebieden ;) )

wintersporter1 op 8 jan 2018 17:21

Valt helemaal niet op :-P. Grand
Massif zit juist in mijn Flop 5 (maar vooral vanwege dat we in Flaine zaten).
EDIT: laat maar, haal Grand Massif en Grande Domaine door elkaar.

Mijn top 5 (van de 9 waar ik geweest ben):
1: Valloire. Erg leuk dorp, leuke pistes en een leuk funpark + gratis Big Air Bag.
2: Saint Francois Longchamp. Hoe vaker ik er aan terug denk, hoe leuker ik de pistes begin te vinden. Dus misschien schuift deze nog wel eens naar plaats 1
3: Valfrejus. Waarschijnlijk ons go-to gebied als de kleine ooit gaat skiën. Knus, ideaal voor als je weinig KM’s gaat maken.
4: Katschberg. De lange A1 is fantastisch door de bomen. En verder ook veel leuke pistes.
5: Kaprun, want leren skiën. Ik moet ooit eens terug… want het is al 12 jaar geleden.

De planning hopelijk is dit jaar nog 3 dagen op “voorverkenning” naar Les Trois Vallees (Val Thorens) om te kijken of dit een optie is voor volgend jaar met de familie (2x, 1x eigen familie, en 1x schoonfamilie). Kijken waar Val Thorens op dit lijstje komt te staan…

*bericht bewerkt door Waah op 22 feb 2018 13:00

  1. Trois Vallees
  1. Paradiski
  2. Portes Du Soleil
  3. Les Sybelles
  4. Le Grand Domaine

(Wij hebben een sterk voorkeur naar de Franse gebieden ;) )

wintersporter1 op 8 jan 2018 17:21

Valt helemaal niet op :-P. Grand Domaine zit juist in mijn Flop 5 (maar vooral vanwege dat we in Flaine zaten).

Mijn top 5 (van de 9 waar ik geweest ben):
1: Valloire. Erg leuk dorp, leuke pistes en een leuk funpark + gratis Big Air Bag.
2: Saint Francois Longchamp. Hoe vaker ik er aan terug denk, hoe leuker ik de pistes begin te vinden. Dus misschien schuift deze nog wel eens naar plaats 1
3: Valfrejus. Waarschijnlijk ons go-to gebied als de kleine ooit gaat skiën. Knus, ideaal voor als je weinig KM’s gaat maken.
4: Katschberg. De lange A1 is fantastisch door de bomen. En verder ook veel leuke pistes.
5: Kaprun, want leren skiën. Ik moet ooit eens terug… want het is al 12 jaar geleden.

De planning hopelijk is dit jaar nog 3 dagen op “voorverkenning” naar Les Trois Vallees (Val Thorens) om te kijken of dit een optie is voor volgend jaar met de familie (2x, 1x eigen familie, en 1x schoonfamilie). Kijken waar Val Thorens op dit lijstje komt te staan…

Waah op 22 feb 2018 12:04

@Waah Je spreekt jezelf nogal tegen. Le Grand Domaine in je Flop 5 zeg je, terwijl je hier st Francois Lonchamps, wat onderdeel is van Le Grand Domaine op 2 zet? Of gooi je het Grand Domaine in de war met het Grand Massif (Flaine)?

Born to Ride

@Matthias123 heb het aangepast. Al die gebieden met “Grand” in de naam ook

  1. Stubaier gletscher: Deze staat echt met stipt op nummer 1, ga hier vaak voor 1 of 2 dagen skiën als afwisseling als ik ergens in de buurt in Oostenrijk zit. Denk niet dat het geschikt is om jezelf een hele week te vermaken. Maar hij staat toch met stipt op 1 omdat ik het gewoon een heerlijk gebied vind, met veel lange en brede afdalingen, prachtig uitzicht op de top of tirol en hele mooie skiroute tot in het dal.
  2. Grand Domaine: Pas geweest voor een short-ski van 3 dagen en was positief verrast! Vooral het gedeelte van Valmorel zaten erg mooie pistes bij. (de sneeuwcondities en het weer waren uitstekend toen ik er was dus wellicht dat dat de keuze voor plek 2 een beetje beïnvloed)
  3. Portes-du soleil: Prachtig uitgestrekt skigebied, met veel afwisseling en geschikt om mooie tochten te maken.
  4. Axamer Lixum: ideaal gebied om een dagje lekker te gaan carven. En het is er heerlijk rustig, ook in het hoogseizoen in vergelijking met andere gebieden. (Ik zeg hierbij expres één dagje, want voor veel langer is het gebied naar mijn idee niet groot genoeg)
  5. Seefeld: Als kind hier leren skiën en blijft leuk om af en toe eens terug naartoe te gaan :)
  1. Dolomiti Superski - wat een overdaad aan prachtige natuur en wintersportmogelijkheden
  2. L3V - qua skimogelijkheden hoort deze op nummer 1, maar beduidend minder mooi dan de Dolomieten door oa. de dorpen
  3. Espace Killy - werkelijk een topgebied
  4. Arosa
  5. Val Senales - eerder sentimenteel, heb hier leren skiën. Klein gebied met geweldige pistes en uitzichten

*bericht bewerkt door Depeet op 23 feb 2018 12:28

Nummer 1: Valtournenche/Cervinia omdat de pistes er mooi breed zijn, voor boarders en skiërs genoeg ruimte, leuk dorpje, kindvriendelijk, lange pistes, sneeuwzeker. We komen er al jaaaaren!
Nummer 2: Trois Vallees met als verblijfplaats Saint Martin de Belle ville. Lief dorpje, veel pistes, hoog, sneeuwzeker. Helaas erg prijzig!
Nummer 3: lastig, maar ik denk toch dat Hintertux in aanmerking komt. Sneeuwzeker en mooie pistes. Ook wel authentiek.
Nummer 4: St Anton en omgeving. Erg mooie pistes, leuk voor (zeer) ervaren skiërs maar wel erg druk…
Nummer 5: dat zijn er meer. De Dolomieten waar mijn skiliefde begonnen is op 6 jarige leeftijd: Pedraces (Badia). Inmiddels kun je vanuit dat kleine plaatsje zo naar La Villa, Corvara en Colfosco. Prachtige tochten! Een beetje nostalgie ook…Solda is ook een prima gebied in Italië en bij genoeg sneeuw, de Kronplatz vanuit San Vigilio. Heerlijke vakanties waren dat! Het Klein Walsertal is een zeer fijn en prima gebied voor (kleine) kinderen.

We zijn net terug uit Italië en ik heb alweer heimwee. .

*bericht bewerkt door mukkie op 03 mrt 2018 16:47

Upje. Ik ben benieuwd naar de top-5 van ‘nieuwkomers’ en mensen die nog niet of een tijdje geleden hun top-5 skigebieden hebben gepost.

*bericht bewerkt door Quick op 19 dec 2018 16:46

Mr. Slow

Het is moeilijk om de beste 5 bestemmingen te kiezen, maar hier is mijn lijst:

  1. Mayrhofen
  2. Serfaus
  3. Zillertal
  4. Garmisch-Partenkirchen
  5. Celerina

In Frankrijk zijn er ook echt leuke bestemmingen die de moeite waard zijn om te bezoeken. -spam-

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 dec 2018 17:29: Spam onzichtbaar gemaakt

  1. Davos
  2. Hochkonig
  3. St. Anton
  4. Soll
  5. Klein-Arl
  1. Super Dolomiti, na drie keer nog lang niet uitgekeken. De combi van veel verschillende gebieden / mogelijkheden en overal goede koffie en eten blijft onovertroffen. Nu nog een goed (en betaalbaar) appartement in Arabba vinden…
    2,3,4,5 in aardig wat gebieden geweest, maar die op volgorde zetten en een keus maken? Het lukt me niet 🤔

Het is moeilijk om de beste 5 bestemmingen te kiezen, maar hier is mijn lijst:

  1. Mayrhofen
  2. Serfaus
  3. Zillertal
  4. Garmisch-Partenkirchen
  5. Celerina

In Frankrijk zijn er ook echt leuke bestemmingen die de moeite waard zijn om te bezoeken. -spam-

Chrisos op 19 dec 2018 17:29

Mayrhofen boven Serfaus??? Really?

Nog niet in superveel gebieden geweest (of te lang geleden), maar dit is mijn voorlopige top 5:

  1. Les Trois Vallées
  2. Valmeinier/Valloire
  3. Saalbach/Hinterglemm/Leogang/Fieberbrunn
  4. Risoul
  5. Flaine

Er staan nog heel wat gebieden op mijn bucketlist die zeer waarschijnlijk in de top 5 zullen komen, maar voorlopig is dit het…

  1. Serre Chevalier
  2. Sankt Anton
  3. Val Thorens
  4. Saalbach
  5. Solden
  1. Sölden
  2. Saalbach/Hinterglemm/Leogang/Fieberbrunn
  3. Val Gardena
  4. Alta Badia
  5. Les Trois Vallées
Annoying skiers since 2003

Ik heb nooit hier een lijstje opgesteld geloof ik…

  1. Schladming - Dachstein
    Uitgestrekt, redelijk gevarieerd, lange pistes, over het algemeen snelle liften en goed te doen qua drukte in de vakantie. (Op de zaterdag aan het eind van de laatste week voorjaarsvakantie was het daarentegen heel druk met dagjesmensen en weekendgasten uit met name de regio Wenen.) Ik was er na een week nog niet uitgekeken. De tweepersoonsstoeltjesliften op de verbindingen naar het westen en de wat geringe hoogte zijn de enige nadelen die ik kan bedenken.
  2. Bad Gastein-Bad Hofgastein
    Dit gebied heeft op het eerste gezicht vrij veel tegen zich: onhandige aansluitingen, naar Oostenrijkse maatstaven verouderde liften (vooral op de Schlossalm), niet al te sneeuwzeker, en in z’n eentje wat klein voor een week. Maar het was (ondanks kerstvakantie) echt rustig, zowat alle afdalingen zijn lang en uitdagend (grootste pré), er zijn een aantal uitstekende hutten te vinden en het bussysteem is zowel binnen het gebied zelf als naar de rest van het dal beter geregeld dan ieder ander gebied dat ik ken (en dat is prettig in een dal met vier gebieden). Ik wil zeker terug om het dal met alles open mee te maken.
  3. Zillertal 3000
    Eveneens een gebied dat vooral bekend staat om uitdagende afdalingen. Ten opzichte van Gastein heeft het de grootte en de liften mee, maar het is er drukker, het heeft veel zongevoelige hellingen, de pistes zijn korter en veel dorpen hebben geen dalafdaling. Dus staat het een plekje lager.
  4. Zillertal Arena
    Het meest aansprekende aan dit gebied is dat de vier delen echt verschillend zijn. Zell barst van de rode racebanen, Gerlos is ideaal voor de zonliefhebbers, Königsleiten is het meest uitdagend en Gerlosplatte is veel minder steil en dus uitstekend voor beginners, ontspannen skiën en carven. Echter zijn de verbindingen verre van ideaal (zeker naar Zell), heeft het enkele altijd drukke liften (Ebenfeld!) en ben je veel heen en weer aan het skiën (zeker als je in Zell zit).
  5. Hochzillertal-Hochfügen
    Ja, de Hochzillertal-zijde is een industrieskigebied met bijbehorende nadelen, maar het zijn wel overwegend fijne pistes. Hochfügen is rustiger, gevarieerd en is de reden dat dit gebied nipt de topvijf haalt. (Anders had ik Dorfgastein-Grossarl neergezet, waar Dorfgastein de duidelijk betere en rustigere helft is, maar vind dat gebied al met al net minder).
❄️

Type skiër: Eerste lift, 10 uur bakje koffie, laat lunchen, na de lunch is het beste er ook vanaf en richting apres ski tot een uur of 8.

  1. Ischgl, zowel qua pistes als qua apres ski ongeëvenaard. Voordeel is de sneeuwzekerheid door bijbehorende hoogte. Nadeel is daar direct van dat je weinig tussen de bomen skiet.
  2. Serfaus Fiss Ladis, ik lees hier ook de verhalen over de drukte van dit gebied, maar ben er zelf eenmaal geweest in de tweede week van januari en geen last van, het was zelfs rustig te noemen. Berg restaurants zijn van een ongekend 'gemutlich’niveau zonder heel duur te zijn. Uiteraard ook heerlijke pistes. Apres ski hier niet ervaren, zat in Fiss.
  3. Westendorf Skiwelt. Vorig jaar half december geweest, uiteraard heerlijke sneeuw en de pistes waren uitgestorven. De mogelijkheden van tochten zijn voor Oostenrijkse begrippen ongeëvenaard. Vooral als je houdt van blauwe en lichtrode afdalingen ideaal. Apres ski is mij daar te hollands.
  4. Mayrhofen / zillertal arena
    Deze gebieden combineerde ik altijd (ben er 8 keer geweest). Bij elkaar een heel mooi gebied. Nadeel is dat je er wel voor in de bus moet en een taxi vanuit koningsleiten (hannes alm) naar Mayrhofen wel wat prijzig is. Pilzbar en de Brucknstadl moet je zijn voor apres ski.
  5. Solden, mooie pistes, sneeuwzeker door gletscher.

Aanstaande februari ga ik naar Schladming, ik verwacht dat deze ook terug gaat komen in mijn top 5.

Top 5 ski:

  • Val Gardena
  • Flims-Laax
  • Saalbach
  • Sölden
  • Cervinia / Zermatt

Top 5 apres-ski:

  • Saalbach
  • Sölden
  • Sankt Anton
  • Verbier
  • Kitzbühel
  • les 4 vallees
  • skiwelt Wilder Kaiser
  • Zillertal
  • Serfaus Fiss Ladis
  • Les Deux Alpes

Willekeurige volgorde dan.

  1. Mayrhofen
  2. Ischgl
  3. Hochkönig
  4. Lech
  5. Hochjoch
  1. Zermatt (3x)
  2. Val di Fassa (1x)
  3. Laax (1x)
  4. Skiwelt (2x)

Nog geen top 5 omdat ik nog maar sinds vorig seizoen ski.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....
  1. Ischgl
  2. Schladming - Dachstein
  3. Saalbach Hinterglemm etc etc
  4. Sankt Anton am Arlberg
  5. Obertauern (voor een paar dagen)
  1. Verbier
  2. Flims-Laax
  3. Avoriaz
  4. Ischgl
  5. Sauze d’Oulx
Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Voorkeur voor sneeuwzeker en goed toegankelijk off-piste gebied.

  1. Aosta vallei
  2. Nendaz/Verbier
  3. Engelberg
  4. Val d’Isére/Tignes
  5. Les Arcs
Edwin van Riel
  1. Val d’Isère / Tignes
  2. Les 3 Vallées
  3. Ischgl / Samnaun
  4. Zillertal (als geheel)
  5. Paradiski

Moeilijk kiezen tussen 1 en 2. Zou net zo goed andersom kunnen zijn.
3 Vallées is zo groot en afwisselend tussen de gebieden dat ik daar niet op raak uitgekeken. Vijf keer geweest volgens mij.
Tignes / Val d’Isère is uitdagender, iets minder pistekilometers maar mooi uitgestrekt. Ook een favoriete bestemming in de zomer.

Zillertal als geheel vind ik leuk. Vooral de Hintertuxer Gletscher en Zillertal Arena. Mayrhofen heeft te korte pistes te dicht op elkaar. Wel erg gezellige après ski.

Type skiër: eerste lift tot laatste lift, koffie drinken is voor watjes, stoppen is voor watjes, lunch in een verborgen chalet aan de rand van de pistekaart met bediening en lokale wijn.

@Yamster

dan ben ik graag een watje.😉

1.Alta Badia
2.Kronplatz
3.Livigno
4.Les 3 vallées
5.4-Bergen Schaukel

Born to run. B.S.

@Yamster

dan ben ik graag een watje.😉

dan58 op 22 mrt 2019 13:01

Ja, ik dus ook wel tijdens de lunch en liefst in het zonnetje :)

Plaats een reactie