Skigebieden: wat is jouw top-5?

1: Engelberg. Dichtbij, sneeuwzeker, veel te doen naast skiën, geweldig off-piste.

2: Serre Chevalier. Compleet, veel uitdagende pistes, Zuid-Alpen, veel waar voor je geld.

3: St. Moritz. Prijzig maar mede daardoor nooit druk. 3 gebieden, variatie zat. Schitterende omgeving. Vanaf de Diavolezza over de Morteratsch gletsjer naar beneden, de trein pakken en weer terug naar het dalstation, geniaal zo leuk en mooi.

4: Madonna di Campiglio. Zowel zomer als winter prachtig. Je kan meerdere kanten op maar treft altijd mooie pistes, uitzichten, goed eten en lekkere koffie.

5: Andermatt. Komen vrijwel alleen Zwitsers/locals. Mooi gebied, sneeuwzeker en uitdagend. Wordt momenteel veel geïnvesteerd om samen met Sedrun een fantastisch gebied te vormen (echt tip voor de komende jaren).

  1. Zillertal Arena
  2. Damüls-Mellau
  3. Serre Chevalier
  4. Les Sybelles
  5. Dévoluy

Op het moment:

  1. Schöneben
  2. Val di Fassa (of Dolomiti-Superski in het algemeen)
  3. Zillertal Arena
  4. Val Thorens
  5. Scuol

*bericht bewerkt door vic2000 op 13 mei 2017 20:27

#proudtobepartofleswintersporters

Op het moment:

  1. Schöneben
  2. Val di Fassa (of Dolomiti-Superski in het algemeen)
  3. Zillertal Arena
  4. Val Thorens
  5. Scuol
vic2000 op 13 mei 2017 20:25

Je moet nog maar eens terug naar Jungfrau Region als er genoeg sneeuw ligt en het hele gebied geopend is! ;-) Wel verrassend dat Schöneben zo’n hoge positie inneemt. Een klein pareltje?

Mr. Slow

@vic2000 ga je Schöneben nog aan je reisverslag toevoegen? Ben net als Quick benieuwd wat je zo positief vond aan dat gebied.

Ben in jan in Schöneben geweest en kan wel een klein voorzetje geven, denk ik: goede sneeuw, prettige ligging, mooie omgeving, prima pistepreparatie, rustig, goede faciliteiten, heerlijk glooiende pistes om te oefenen en pittige rode en zwarte pistes, prima geprijsd.
Nadelen: klein gebied als je alleen in schöneben blijft, parkeerplaats is verrekte koud.
Ik was daar om te leren boarden, dit seizoen mee begonnen op een indoorband en schöneben leek me een geschikt gebied om lekker te kunnen oefenen en dat was ook zo. We hebben verder ook de andere plaatsen onder de skipas aangedaan (skiënde), Haideralm en Watles zijn ons ook zeer goed bevallen, Sulda am Ortler is leuk om een keer geweest te zijn maar viel ons wat tegen.

Op dit moment:

1: Aletsch arena. Prachtige pistes en een geweldig uitzicht. Een groot nadeel is de prijs…
2: Damuls-Mellau: Leuke pistes (wel wat kort) en prachtige skiroutes. Ook hier is het uitzicht rondom super
3: Almenwelt Lofer: Makkelijk gebied, maar erg leuk met de kindjes! Relatief rustig, prima plekjes om ergens wat te eten/drinken tijdens het skien en gemoedelijk. Ook hier korte afdalingen, maar wel een erg leuke dalafdaling (hopelijk wordt de grubhornl sleeplift ooit door een stoeltjeslift vervangen.
4: Skiwelt Brixental-Wilder Kaiser: Veel kilometers, goede infrastructuur, maar niet altijd de aller beste sneeuw
5: Brandnertal: Helaas heb ik er nog nooit de dalafdalingen kunnen skien, gevarieerde pistes.

en als bonus: Winterberg op een doordeweekse dag buiten de vakantieperiode met goede sneeuw. Een lekker dagje spelen in de sneeuw op korte reisafstand.

Dit jaar in Pila en Monte Rosa geweest. Daardoor voel ik me genoodzaakt mijn top 5 van vorig seizoen op een aantal punten te wijzigen. Bij dezen!

  1. Monte Rosa (Stafal) (IT).
    Afgelopen winter voor het eerst naar Monte Rosa afgereisd en meteen met stip op nummer één in mijn top 5. Wat een heerlijk gebied is dit. Ontzettend rustig, fantastische pistes, sneeuwzeker, mooie uitzichten vanaf Passo dei Salati naar het dal van Alagna, de Monte Rosa zelf en richting de Mont Blanc en Matterhorn vanaf de kant van Champoluc. Geweldig eten voor een schappelijke prijs. Geen vreetschuren. Redelijk moderne liften. Voornamelijk Italiaanse bezoekers en een paar verdwaalde Engelsen en Scandinaviërs. Wintersport hoe wintersport bedoeld is: één lift en één piste, waar andere gebieden nog wel eens vier pistes naast elkaar willen leggen die weinig van elkaar verschillen. Hoewel het gebied niet ontzettend groot is qua aantal pistekilometers, voelt het groot aan door de drie verschillende dalen. Enige nadeel is de (relatief) lange zit er naar toe en de lange, pittige bergweg aan het einde, maar oh wat is het hier fraai zeg.

  2. Serre Chevalier (Chantemerle) (F).
    Groot gebied met voor ieder wat wils. Aangezien ik een gevorderde skiër ben, zijn de dalafdalingen daar echt een pluspunt. Ook het feit dat het veel zon pakt, relatief onbekend is voor zo’n groot gebied, prima betaalbaar en dergelijke maakt dit op dit moment mijn favoriete skigebied. Enige nadelen zijn misschien dat het deel boven Briançon, behalve de dalafdaling met uitzicht op de stad, weinig te bieden heeft en dat het relatief ver rijden is (gauw zo’n twee uur verder dan de meeste bekende gebieden). Zie ook mijn review van dat skigebied hier op de website.

  3. Jungfrau Region (Grindelwald) (CH).
    Eveneens een vrij groot gebied, hoewel wel onderverdeeld over drie deelgebieden. Over het algemeen zijn hoger in het gebied, waar je ook bent, de liften erg snel. Pistepreparatie is beter dan ik ooit ergens anders heb gezien. Nadeel is wel dat de liften vanuit het dal er over het algemeen minimaal een halfuur over doen. Uitzondering is de lift van Wengen naar Männlichen. Ook het prijsniveau is erg hoog, zowel op de piste als in de supermarkt. Een fijne moeilijkheidsgraad voor licht gevorderde skiërs, maar ook voor beginners en gevorderden is er genoeg vermaak te vinden. Een ander groot pluspunt is het uitgebreide slee- en wandelwegennetwerk. Geen ander gebied waar je zo goed alle facetten van wintersport kunt beoefenen. Denk ook aan het beklimmen van bijvoorbeeld de Eiger. Dit brengt mij op het volgende punt: het bergmassief aldaar is wat bij betreft het mooiste van de hele Alpen. Ook het dal van Lauterbrunnen is een ware parel, met zijn steile wanden en hoge watervallen. Het skigebied is zeker niet het beste waar ik ooit geweest ben, maar het oog wil ook wat. Het scheelt mijns inziens toch of je op een veredelde heuvel skiet, zoals in Oostenrijk, of met adembenemend uitzicht.

  4. Pila (IT)
    Een redelijk klein skigebied (70km), maar met pistes om je vingers bij af te likken! Zelden in zo’n fraai skigebied geskied: een adembenemend decor met uitzicht op Mont Blanc, het skigebied van Cogne, Matterhorn, Monte Rosa en de stad Aosta. Niet alle liften zijn modern, maar de pistes zijn er in elke moeilijkheidsgraad en expositie. Prikken hoeft eigenlijk nergens en de sfeer is erg gemoedelijk. Vooral de zwarte pistes bovenin het gebied zijn een aanrader, net als de rode pistes onder de Chamole-lift. Hoewel het geen groot gebied is, hoop ik hier zeker nog een dagje terug te komen en ik kan iedereen die naar Breuil-Cervinia, Monte Rosa of een ander (groter) skigebied in de buurt bezoekt om een dagje Pila mee te pakken. Je zult er geen spijt van krijgen!

  5. Puy-Saint-Vincent (1400) (F).
    Een dagje geweest in maart 2016. Pistes hebben mij aangenaam verrast en ook hier is het uitzicht mooi. Nadeel is wel het foeilelijke appartementencomplex op 1600 meter. Ook de pistepreparatie kan niet tippen aan bijvoorbeeld die in de Jungfrau Region. Ander nadeel is de grote hoeveelheid Oostblokkers. Voordeel is wel dat het een erg goedkoop gebied is, voor wat betreft accommodatie en liftpas in ieder geval. Ik zal hier in ieder geval niet snel terugkeren; het gebied is voor mij leuk voor een dagje maar biedt te weinig pistekilometers en ander vertier.

@Rogier Ga jij je ook aan een lijstje wagen? Ben wel benieuwd!

Quick op 1 mei 2016 20:17
Mr. Slow

Ik ga er eens over nadenken…

Click. Click. Peace

Ik vind het moeilijk om een top 5 te maken omdat ieder gebied wel haar plus- en minpunten heeft. Hoeveelheid pistes, rij-afstand, drukte, restaurants, gezelligheid, sneeuwzekerheid en de ene keer is hetzelfde gebied voor je gevoel toch weer anders dan de andere keer door invloeden als hoeveel sneeuw er ligt, met wie ben je (met/zonder kinderen), welke tijd vh jaar.
Toch heb ik me er aan gewaagd:

  1. Les Trois Vallees vanwege het gevoel dat het gebied voor je gevoel oneindig is en de mogelijkheid tot tochten maken (ook door de goede bewegwijzering een makkie is) plus het eten (vooral in Courchevel).
  2. Tignes/Val d’Isere. Gewoon top. Voor mij net iets minder dan L3V.
  3. Arlberg. Fijne sfeer. Zijn verbeterpuntjes maar Oostenrijkse, familiaire sfeer maakt heel veel goed.
  4. Val Gardena. Alweer wat jaartjes geleden maar ontzettend goed vermaakt op en buiten de pistes. Sfeer is erg goed en omgeving prachtig.
  5. Kan ik niet kiezen. Teveel plaatsen waar ik me heel goed heb vermaakt maar om de een of andere reden er niet bovenuit komt. Les Arcs, La Plagne, Zillertal, Ischgl, Crans Montana, … allemaal prima en kan daar niet uit kiezen.
  1. Paradiski
    Ongekend groot en mooi skigebied waarbij je heerlijk tochten kunt maken. Elk dorp heeft zijn eigen identiteit.

  2. Les trois vallees
    Mooi groot gebied maar iets minder ski-sfeer dan paradiski.

  3. Fiss
    Mooi gebied met oostenrijkse sfeer.

  4. Hochkonig /hochkeil
    Mooie uitdagende pistes in echt familiegebied

  5. Grandvalira
    Verrassend leuk skien in Andorra.

  6. Konigsleiten
    Mooie combinatie van skien met apres ski

En met juiste nummering:

  1. Paradiski
    Ongekend groot en mooi skigebied waarbij je heerlijk tochten kunt maken. Elk dorp heeft zijn eigen identiteit.

  2. Les trois vallees
    Mooi groot gebied maar iets minder ski-sfeer dan paradiski.

  3. Fiss
    Mooi gebied met oostenrijkse sfeer.

  4. Hochkonig /hochkeil
    Mooie uitdagende pistes in echt familiegebied

  5. Grandvalira
    Verrassend leuk skien in Andorra.

Trois Vallees, vanuit Les Menuires. De laatste 10 jaar geen andere behoefte gehad.

Hen48
  1. Ski Arlberg : altijd een fijne tijd gehad, goeie pistes en sfeer.
  2. Breuil-Cervinia/Zermatt : zij die er geweest zijn weten waarom :-), let op, het is de combinatie van de twee gebieden die het écht top maken.
  3. Zell Am See : Ok, klein… maar zo heerlijk!
  4. Obergurgl : dit gebied trekt een bijzonder volkje aan, weinig helmen maar uitzonderlijk hoog gemiddeld niveau van skiërs, ik voelde me hier een beginner…
  5. Serfaus Fiss Ladis : voor de afwisseling en vrij veel zonnige dagen op een redelijke afstand van thuis. Ik hou het meest van Fiss om te verblijven.
hanss op 30 apr 2016 20:29

Mijn update :

  1. Ski Arlberg
  2. Breuil-Cervinia
  3. Val Gardena
  4. Obergurgl
  5. Zell Am See

Heel leuk deze lijstjes. Alleen als men een top 5 maakt dan weet je nog niet welke dus buiten de top 5 vallen. Daar heb je dan de flop 5 voor uiteraard, maar dat maakt het niet overzichtelijk en dan heb je nog gebieden uit de middenmoot. Dus wellicht een idee om je volledige lijst hier neer te zetten? Ik zal vast beginnen:

  1. Les trois vallees (ongekende tochten, maar toch op dezelfde plek kunnen slapen)
  2. Dolomiti superski (ongekende tochten maar een huttentocht is dan wel een aanrader)
  3. Espace Killy (Iets minder mogelijkheden qua on piste dan hierboven. echter wel meer gevorderden)
  4. Paradiski (iets minder moderne liften, mindere aansluitingen. Kant la plagne vrij gemakkelijk. Verbinding les arcs doet kunstmatig aan)
  5. Serre chevalier (onbekend bij het massa publiek, ook lastiger te bereiken, maar zeer mooi skigebied)
  6. Serfaus-Fiss-Ladis (Uitgebreid skigebied voor Oostenrijk, Oostenrijkse gezelligheid)
  7. Valloire (galibier Thabor) (Authentiek skidorp, aantal prachtige pistes, Minder ski in and ski out dan overige franse gebieden)
  8. Andorra (toen alleen gedeelte Soldue- el Tarter)
  9. Saalbach Hinterglemm (toen nog geen verbinding naar Fieberbrunn, in mijn optiek erg overschat qua skieen. Ook regelmatig moeten lopen
  10. La Norma (relatief klein, Kneuterig en overzichtelijk, maar ideaal voor families met kinderen die niet naar Oostenrijk willen)
  11. Les deux Alpes (overschat gebied, alles door een trechter. Dalafdaling erg moeilijk of over een groen pad.
  12. Tulfes (eerste wintersport ervaring, lang geleden dus wellicht inmiddels al een stuk beter)
  13. Harrachov (goedkoop, maar qua skieen een drama. Zeer klein en lange wachtrijen. Ook lang geleden)

*bericht bewerkt door aartstyle op 01 aug 2017 13:09

@Aartstyle Zal ik dat ook doen voor de door mij bezochte gebieden? :D

Tuurlijk, het is jammer dat je niet alles te zien krijgt, maar een 5-tal is al meer dan een top 3 en houdt het nog overzichtelijk.

*bericht bewerkt door Bennie op 01 aug 2017 16:06

@Bennie Het gaat mij erom dat je zo een inschatting hebt van iemand zijn voorkeuren. Wat zegt een top 5 als je pas in 6 gebieden bent geweest. Wat zegt het dat als iemand een top 5 invult met uitsluitend Franse gebieden als ze alleen in Frankrijk geweest zijn.

Ik vind het juist interessant om te zien welke gebieden boven een ander gebied worden verkozen. En waar een forum lid dan overal geweest is. Zoals bijvoorbeeld de laatste post van Quick in dit topic. Zijn top 5 is niet de doorsnee gebieden. Zou hij dan niet in die gebieden geweest zijn of vindt hij dat niks?

Maar ik snap je punt wel, toch zou ik graag je lijst willen zien hoor.

Dan stel ik voor daar een nieuw topic voor te openen :D

Inderdaad laten we dit topic houden voor bondige lijstjes van 5 gebieden ;-)

Click. Click. Peace

Idd, heet niks voor niks Top 5

May the ski force be with you !!

Ik ga er eens over nadenken…

Rogier op 16 mei 2017 08:20

En, @Rogier, ben je er al uit?

1: Skiwelt Wilderkaiser Brixental (Westendorf)
2: Kirchberg Kitzbuhel
3: St Johann in Tirol
4: Solden
5: Winterberg

nee nog niet ;-)

Click. Click. Peace

nee nog niet ;-)

Rogier op 31 aug 2017 23:44

Neem vooral je tijd ;-)

nee nog niet ;-)

Rogier op 31 aug 2017 23:44

Neem vooral je tijd ;-)

Forza op 31 aug 2017 23:46

Ach, je weet waar @Rogier mee gaat komen. 1. Pelvoux, 2. Pelvoux, 3. Pelvoux, 4. Chantemerle en 5. Een Chileense vulkaan met een vage naam (gokje, Osorno) 😂😂

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Rogier “dit is niet oké”

Ook wel benieuwd naar de lijstjes van @Ruud en @Roel

Mr. Slow

@Roko Nee hoor :-)

Click. Click. Peace

Phoe lastig…

  1. Drei Zinnen Dolomiten
  2. Skiwelt Wilder Kaiser - Brixental
  3. Hochkönig
  4. Val Gardena
  5. Gstaad
Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Quick @Roko @Forza misschien een idee om een favoriete skigebied raad topic te openen. Als Rogier dan over een maand zijn lijst bekend maakt mag de winnaar een dagje off piste mee met Rogier in zijn favoriete gebied, met Rogier als gids :P

Plaats een reactie