Skigebieden: wat is jouw top-5?

Voor alle Dolomiti/SellaRonda/ValGardena/AltaBadia liefhebbers: morgen komt de Giro aan in Corvara en doen ze ongeveer de SellaRonda. En dinsdag komen ze aan in Andalo, ook al zo’n Italiaans skipareltje (waar je zelfs Svindal kunt tegenkomen)

Voor alle Dolomiti/SellaRonda/ValGardena/AltaBadia liefhebbers: morgen komt de Giro aan in Corvara en doen ze ongeveer de SellaRonda. En dinsdag komen ze aan in Andalo, ook al zo’n Italiaans skipareltje (waar je zelfs Svindal kunt tegenkomen)

Sndr op 20 mei 2016 16:31

ik zat al met een schuin oog vooruit te kijken inderdaad, onder meer omdat we overwegen komend seizoen eens richting Italië te gaan :)

En volgende week vrijdag rijden ze over de Col Agnel heen. Misschien ga ik er wel heen voor ski/fiets reportage ;-)

Click. Click. Peace

Mijn top 5 skigebieden:
Telkens neem ik wel een tof dorp/stadje als beginpunt. Met de kille karakterloze skistations (fr) en zakdoekgrote kamertjes heb ik het echt gehad.

1 Chamonix + Les Houches: Uniek decor en uitdagende pistes en “andere” ervaring dan de bekende Franse fake stations
2 Sankt-Anton am Arlberg: Uitdagende pistes, veel buitenpiste mogelijkheden en stunning scenery
3 Saas-Fee: Prachtig decor en authentiek dorpje.
4 Saalbach-Hinterglemm: gevarieerd gebied met prachtige pistes en mooie tochten de vallei rond mogelijk
5 Adelboden-Lenk: Veelzijdig, authentiek skioord en relatief dichtbij.

Eigenlijk vind ik elk gebied waar ik kan skiën bij voorbaat al een top-gebied. Onderstaande is dan ook geheel persoonlijk en is hopelijk na komend seizoen weer niet up-to-date ;)

  1. Damüls - Mellau: Afwisselend gebied met genoeg pistes en offpiste mogelijkheden voor zowel beginners als gevorderden. Overzichtelijk maar ook niet te klein. Je kunt je er prima een week vermaken.
  2. Hochzillertal - Hochfügen: Met name de Hochfügen-kant is erg mooi en biedt heel mooie pistes.
  3. Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau: Leuk gebied, maar voelt niet als 1 geheel maar als 2 gebieden die aan elkaar geplakt zijn.
  4. Kleinwalsertal: Erg leuk om met eigen vervoer elke dag een ander gebiedje aan te doen, zoals Iffen of Bolsterlang.
  5. Sonnenkopf: Vrij klein maar met mooie veelal rode pistes. Leuk voor enkele dagen.

Net zo min als ik kan begrijpen dat mensen jaar in jaar uit dezelfde muziek in de Top2000 plaatsen, kan ik begrijpen dat men een top-5 van wintersportgebieden heeft. Ik heb dat in ieder geval niet. Mijn enige criterium is: “wil ik in dit gebied ooit nog eens skiën en/of snowboarden?”. Het resultaat een een lijst van bestemmingen - noem het mijn voorkeuren - waar ik dan uit kan kiezen. Dit lijstje bevat momenteel zo’n 30 Europese bestemmingen en 25 bestemmingen in Noord Amerika. Dus keus genoeg. Mijn uiteindelijke keuze voor een volgend seizoen wordt dan ook niet bepaald door bestemmingen die in een of ander “top resort” lijstje staan, maar domweg door waar ik op dat moment zin in heb. Net als bij iedereen spelen daarbij criteria als vervoer (bus/auto/vliegtuig), groot of klein gebied, wintersportmogelijkheden, duur van verblijf (paar dagen of week) en budget een rol. Meestal kies ik ieder seizoen ook voor een bestemming waar ik nog nooit ben geweest. Zo houd ik mijn privé lijstje met voorkeuren up-to-date.
Zonder ze een top-5 ranking te geven, zijn mijn favoriete bestemmingen op dit moment: Lake Louise, Vail/Keystone/Beaver Creek/Breckenridge, Lech, Selva en Whitefish. Maar volgend jaar kan dit weer geheel anders zijn.

Ik citeer even uit de openingspost… “en natuurlijk mag je later terugkomen op je top-5”. En een top-5 wil natuurlijk niet zeggen dat je daar altijd gaat/moet terugkomen natuurlijk. Ik vind het ook prachtig om elk jaar tenminste één nieuw gebiedje te ontdekken. Maar dat neemt niet weg dat ik een top-5 tot nu toe kan maken.

Omdat het toch subjectief is ga ik het niet onderbouwen, sommigen zullen het eens zijn, andere niet…

  1. Ischgl
  2. Serfaus,Fiss,Ladis
  3. Saalbach-Hinterglemm
  4. Gerlos
  5. Mayrhofen

Voor mij gaat het om totaal plaatje, dus ook aprés-ski

First powder, last beer...!

laat ik me ook eens branden aan een top 5

1 Val Gardena
2 Pila
3 Gréolières les Neiges
4 Madonna di Campiglio
5 Loser

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp wie noem je nou een loser?

@GiGi Die krijgen we te zien als ik me camera mee neem op 5 juni naar Landgraaf.

May the ski force be with you !!

Ik zal een alternatieve outfit meenemen om incognito te kunnen skiën…

  1. Les Trois Vallées
  2. Corvara (Sella Ronda)
  3. Les Deux Alpes
  4. Solden
  5. Schladming
  1. Skiwelt
  2. Kirchberg-Kitzbuhel
  3. Zell am See - Kaprun

Sorry maar verder kom ik niet.

  1. Zermatt
  2. Scuol
  3. Arosa
  4. Bad Hofgastein
  5. Ischgl / Samnaun
  1. Le Grand Massif (Flaine/Morillon): 3 keer geweest, 3 keer geweldige sneeuwcondities in februari/maart. Makkelijk aan te rijden, veel mooie cruisepistes, een gebied voor de kilometervreters. Sommige liften zijn wat verouderd, maar als je buiten de vakanties komt is het heerlijk rustig. Hoogtepunten voor mij zijn hier het fenomenale uitzicht op de Mont Blanc, de bosrijke dalafdalingen naar Morillon en Les Carroz (ook fijn tijdens de dump). De lange dalafdaling naar Sixt is skiënd weinig uitdagend, maar het landschap is erg mooi. Verder zijn er fijne restaurants en andere leuke horeca, natuurlijk wel met Franse prijzen.
  2. Skiregion Lungau (Obertauern, Grosseck Speiereck, Aineck, Katschberg, Fanningberg): Ik verbleef in Mauterndorf, een mooi dorpje in het hart van Lungau. Alle gebieden op max 20 rijden te bereiken, zodat je elke dag voor een ander dorp kan kiezen. Een local vertelde mij bovendien dat de topografie van het gebied er vaak voor zorgt dat er altijd wel een dorp is met mooi weer. Zo is het zicht bij storingen vanuit het noorden in Aineck en Katschberg vaak nog steeds goed en is het bij storingen uit het zuiden juist in Obertauern weer beter. Obertauern is sneeuwzeker, maar het hoogteverval is beperkt. De supersnelle en comfortabele liften zorgen ervoor dat je je daar niet aan stoort. De overige dorpen zijn echte familieskigebieden, maar bieden ook de gevorderde skiër elke dag uitdaging. Zeker in Grosseck Speiereck is er ook naast de piste genoeg te vinden. Als je de auto een nadeel vindt en je wil een keertje doorzakken zijn er ook prima busverbindingen met alle dorpen. Tot slot kan ik pension Lasshofer in Mauterndorf aanraden!
  3. Davos-Klosters: Dit skigebied stond niet op mijn to do lijstje, maar ik had de mazzel dat ik met iemand meekon die ruimte over had in het appartement. Toch zal ik hier niet snel weer komen, want zelfs na deze meevaller is het een dure vakantie geworden. De skipas is al zo duur dat je er in veel Franse gebieden hetzelfde kwijt bent voor je skipas en appartement. Om maar te zwijgen over de horeca prijzen. Toch was deze vakantie voor mij onvergetelijk en dat kwam met name door de vele sneeuwval. Ik heb halverwege de week besloten om mijn auto alvast maar uit te graven, omdat er nog een meter sneeuw voorspeld was tijdens de laatste dagen en ik mijn auto al niet meer kon zien. De meeste sneeuw viel in de avond en nacht waardoor het zicht overdag wonderbaarlijk goed was. Tja, in deze condities is skiën in elk gebied natuurlijk geweldig.
  4. Kitzbuhel-Kirchberg: toegegeven, ik was wat jonger toen ik hier voor het laatst was, maar ik weet nog goed hoe gezellig het was. Het skigebied is bijzonder gevarieerd en natuurlijk is de Hahnenkam afdaling een must do! De après ski in Kirchberg is natuurlijk berucht, maar is voor de Nederlandse jongeren geweldig.
  5. Ski Juwel Alpbachtal-Wildschönau: ik ben er geweest voordat er een aansluiting met het Alpbachtal was, maar heb me er toen ook al uitstekend vermaakt. Het gebied is wat kleiner, maar daardoor ook knusser en authentieker. Er zijn een aantal leuke après ski tentjes te vinden in Auffach en Niederau.

Bump! Ben ook wel benieuwd naar de mening van de ietwat minder fanatieke wintersporter, die dus niet in mei/juni al op dit forum rondhingen.

Wel fanatiek maar niet met skiën bezig in de zomer…

  1. Alta Badia, met uiteraard de grote skipas voor het sella gebied
  2. Whistler
  3. Skiwelt
  4. St. Anton Lech
  5. Serfaus fiss in het super super laag seizoen. Anders in de flop5
  1. Alpe d’Huez
  2. Les Trois Vallées
  3. Tignes - Val d’Isère
  4. Valfréjus
  5. Paradiski

Wel fanatiek maar niet met skiën bezig in de zomer…

  1. Alta Badia, met uiteraard de grote skipas voor het sella gebied
  2. Whistler
  3. Skiwelt
  4. St. Anton Lech
  5. Serfaus fiss in het super super laag seizoen. Anders in de flop5
Jst81 op 12 jan 2017 08:13

wat gebeurt er dan in SFL bij de overgang van laag naar hoogseizoen? Ik was er in het hoogseizoen, maar kan me geen lange rijen of zoiets heugen.

@Sander25 ik ben een x half januari naar SFL geweest (ondertussen een jaar of 5 geleden al weer) maar ik stond toen zeker beneden in Serfaus rustig een half uur voor de lift te wachten om de berg op. Ook vond ik het op de pistes overal extreem druk. Per kilometer piste zijn er gewoon enorm veel bedden in SFL, en dat zie je overal terug. Verderop in het gebied heb je niet echt extreem lange wachttijden, maar dat is vooral omdat bijna iedere piste wordt ontsloten door een lift met geweldig hoge capaciteit. Maar als je voor een enkele piste een 8-zitter hebt is het gewoon dubbel zo druk op die piste dan wanneer het maar door een 4 zitter ontsloten zou worden.

Born to Ride

Ik ben een keer of 12 in SFL geweest. Vrijwel altijd in de schoolvakanties. Het is een heel druk gebied. Als je geen zin hebt om lang te wachten moet je een beetje ‘tactisch’ te werk gaan. Heel vroeg de piste op. Snel ver het gebied in gaan. Zeker voor 10.30 geen dalafdeling nemen, want dan sta je zo een half uur te wachten voordat je weer de gondel in kan.
Wij namen daar ook vrijwel nooit pauze tussen 12.00 en 13.00, want juist dan was het vaak rustig omdat de klasjes gingen eten en drinken. Als je de drukte een beetje ontwijkt, dan is het goed te doen. Ik ga er niet meer heen omdat ik er te vaak geweest ben. Vind het leuk om nieuwe gebieden te leren kennen, maar SFL blijft het gebied waar je echt het best terecht kan als je lekker tochtjes wil maken in een compact gebied.

Peter Pos
  1. Les Portes Du Soleil (Avoriaz)
  2. Ötztal Arena (Sölden)
  3. Skiwelt Wilder Kaiser (Söll)
  4. Dolomiti Superski (Ortisei)
  5. Kitzbühel - Kirchberg (Kirchberg)

Mijn mening over Sölden is misschien hevig beïnvloedt doordat ik daar voor het eerst ‘echt kon snowboarden’, ik mijn vrouw daar ten huwelijk heb gevraagd en door die geweldig brede en lange gletsjer…

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!
  1. Obertaueren
  2. Ischgl
  3. Tignes
    4.kaprun/Zell al see
    5.les trois Vallée
Schiheil ⛷🏂🎿
  1. Obertaueren
  2. Ischgl
  3. Tignes
    4.kaprun/Zell al see
    5.les trois Vallée
Yoeri op 18 jan 2017 15:30

Interessant lijstje… vooral in het licht van je uitspraak (bij de flop-5): “Ik heb een hekel aan Frankrijk”… ;)

Ja gigi das waar ? Maar deze 2 bieden maakte wel een indruk op mij puur qua skigebied. Vandaar dat ik ze eerlijk in het lijstje opnam.
Maar heb mij in veel kleinere gebieden wel al veel beter vermaakt en minder gestoord aan de rand omstandigheden. En geen jagermeister is een no go ! Behalve voor de bucketlist 5 ???

Schiheil ⛷🏂🎿

Als redelijke pisteskier met een afkeer van “gezelligheid” en hossen:

1 3V
2 Dolomiti - Val Gardena (eten, uitzicht, niet even geweldige liftverbindingen)
3 Tignes/Val d’Isere
4 La Plagne / Les Arcs
5 Valmeinier

en nog in Valmorel - Feldberg - Winterberg geweest, niet veel meer.

Over een paar weken naar Breuil-Cervinia en op de wishlist Serre-Che en Portes du Soleil.

  1. St. Anton
  2. Trois Vallees
  3. Val Cenis/Maurienne Vallei
  4. Mount Norquay (Banff)
    5.Stubaier Gletscher
  1. Val Gardena - en dan natuurlijk incl. de aansluiting met de andere gebieden aan de Sellaronda. Geweldig gebied voor tochten, heerlijk eten (incl. goede koffie!) en fantastische pistepreparatie. Skizeker, natuursneeuw is eigenlijk niet eens nodig om van al dat prachtige natuurschoon te genieten.

  2. St. Moritz - al een tijdje niet meer geweest, maar kwam hier van jongs af aan. Schitterend gebied, al moet je soms wel even de auto/trein/bus pakken naar gebieden als Diavolezza die het gebied net dat beetje extra geven. Als losse berg zou de Diavolezza trouwens ook in mijn top-5 terecht kunnen komen, maar dat terzijde ;-)

  3. Les Trois Vallees - tja, valt weinig aan toe te voegen. Schitterend skigebied, al vind ik de dorpjes en de sfeer minder dan in Italië, Oostenrijk of Zwitserland.

  4. Chandolin - St. Luc - klein maar fijn! Topper uit mijn jeugdjaren :-)

  5. Portes du Soleil - blijkbaar houd ik van rondjes skiën ;-) Leuk gebied, al vind ik de sneeuw(on)zekerheid wel een flinke min…

Leuk om eens over een top-5 na te denken! Ik vind het voor mijzelf opvallend dat Paradiski niet bij mijn beste 5 komt (terwijl het toch erg mooi is, al vind ik persoonlijk de kant van La Plagne wat minder) en dat Oostenrijk helemaal niet voorkomt in mijn top-5! Vreemd, want ik ga daar graag naar toe. Zou het komen doordat ik nog niet in SHLF (sinds Fieberbrunn aan het Skicircus vastzit), SFL, Ischgl en Solden ben geweest? Of is het omdat mijn week in St. Anton grotendeels gekenmerkt werd door mist? Misschien :-) Binnenkort maar weer eens kijken of het toch geen toppositie verdient.

Verder staat nu vooral ook Espace Killy op de bucketlist. Zou toch een hoge nieuwe binnenkomer moeten kunnen worden…

@Sander25 ik ben een x half januari naar SFL geweest (ondertussen een jaar of 5 geleden al weer) maar ik stond toen zeker beneden in Serfaus rustig een half uur voor de lift te wachten om de berg op. Ook vond ik het op de pistes overal extreem druk. Per kilometer piste zijn er gewoon enorm veel bedden in SFL, en dat zie je overal terug. Verderop in het gebied heb je niet echt extreem lange wachttijden, maar dat is vooral omdat bijna iedere piste wordt ontsloten door een lift met geweldig hoge capaciteit. Maar als je voor een enkele piste een 8-zitter hebt is het gewoon dubbel zo druk op die piste dan wanneer het maar door een 4 zitter ontsloten zou worden.

Matthias123 op 12 jan 2017 11:36

Dit idd. We zijn ook een keer de 3e week van januari geweest, lekker in het laagseizoen en destijds nog niet gebonden aan schoolvakanties. Zelfs toen was het druk… Dit alles zorgt ervoor dat ik er niet meer naar toe ga, de pistes zijn binnen een half uur na opening kapot geskied. Het skigebied is leuk en afwisselend, maar de overbevolking verpest het skien en de sfeer…

Plaats een reactie