Schöneben/Belpiano (I) 28 maart 2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiparadies Reschenpass

Schöneben/Belpiano (I) 28 maart 2016

Op maandag 28 maart hebben we het tweede skigebied van het Skiparadies Reschenpass - eveneens aan de Italiaanse zijde - bezocht. Het voorgaande verslag van Haideralm vind je hier terug: https://www.wintersporters.be/forum/topic/237554

Route: Pfunds - Nauders - Reschenpass - Reschen - Talstation Schöneben in 20 minuten.

Weer: 's Morgens bewolkt in de Zuidalpen en zonnig in de Noordalpen. In de namiddag deed zich het tegenovergestelde scenario voor. Het gevolg voor Schöneben was dat het in de voormiddag een mix van wolken en zon was en je in de namiddag kon genieten van overwegend zon. Over de gehele dag bekeken, een betere situatie dan enkel Noord of Zuidalpen :)

Temperatuur: 's Morgens 4 graden in het dal, -2 graden ter hoogte van het middenstation. 's Middags 8 graden in het dal en +2 graden in het middenstation.

Sneeuwhoogte:
Dal = 40 cm
Middenstation = 85 cm
Berg = 100 cm

Sneeuwkwaliteit:
Zeer kwalitatieve sneeuw! Van 's morgens tot bijna vijf uur relatief zachte sneeuw, in die zin dat hij een fantastisch was om te skiën. Enkel de laatste 300 meter van de dalafdaling werd na de middag wat papperig.

Geopende liften:
6-EUB Piz Schöneben
6-KSB Jochbahn
6-KSB Fraitenbahn
4-KSB Rojenbahn
3-SB Zwölferkopf

Gesloten liften:

Geopende pistes:
Alle pistes geopend. Zwarte skiroute 9 heeft geen aanduiding, maar staat wel op het pistenplan ingetekend. Aangezien het onduidelijk is, hoe je deze route neemt of waar ze aankomt, is het meer aangewezen deze route te schrappen.

Pistenplan:

null

Wachttijden:
's Morgens één minuut aan de gondel. De rest van de dag geen wachttijden, meestal meteen doorlopen.

Openingstijden:
8u30 - 16u30. Alle liften met uitzondering van de gondellift sloten om 16u, de gondellift bleef draaien tot 16u30.

Totaal aantal pistekilometers:
30 kilometer (14 blauw, 9 rood en 10 zwart). Daar mag je nog wel een kilometer of twee aftellen, aangezien skiroute 9 eigenlijk niet aangegeven is.

Schöneben (Belpiano in het Italiaans) is een eerder klein skigebied op de grens van de Noord- en de Zuidalpen op een steenworp afstand van het Italiaanse dorp Reschen aan de oevers van de Reschensee.

Je kan het skigebied op twee manieren bereiken (in praktijk is er slechts één manier gangbaar). De door iedereen gebruikte manier is de grote parking net voorbij het dorpje Reschen aan de kabinelift. Je zou ook kunnen doorrijden tot in het berggehuchtje Rojen op 1950 meter, maar dit doe je beter niet, omdat het een eindje rijden is, het een smalle weg betreft en de liften aan deze kant één halfuur vroeger sluiten.

null

^^Parking om 9u15. Het was beneden 's ochtends nog wat mistig.

Na het eerste ritje met de Piz Schöneben, hebben we meteen de dalafdaling uitgetest. Goede afdaling, maar echt wel te vlak voor de rode quotatie. Hierover later meer (fotomateriaal).

Nadien zijn we meteen overgeschakeld naar de rechterkant van het skigebied, waar de voornamelijk moeilijkere pistes te vinden zijn. De driepersoonslift Zwölferkopf ontsluit één zwarte piste (10) die voornamelijk onder de boomgrens blijft.

null

null

^^Bergstation van de 3SB Zwölferkopf. De eerste honderd meter van de afdaling bevinden zich nog boven de boomgrens.
null

^^Dalstation 3SB Zwölferkopf. De wachttijden begonnen me hier toch te enerveren ;)
null

^^Schilderachtige Rojental. Aan beide zijden van het Rojental is er bijzonder veel potentieel voor bijkomende liften en pistes.
null

^^Zwarte 10. Een bijzonder brede piste met een leuke curve. Dit is de moeilijkste piste in Schöneben, maar met zekerheid nog niet zo moeilijk als de pistes in Haideralm.

Door een skiwedstrijd in de voormiddag was het gebied vandaag feitelijk opgedeeld in twee delen. Vandaar hebben we de voormiddag doorgebracht op de drie zwarte pistes aan de rechterkant.

null

^^Lunchen bij de Schihütte Rojen. Integenstelling tot de drukke restaurants bij het centrale punt aan de linkerkant van het gebied, kan je hier rustig in het zonnetje eten. Je bent wel verplicht om de zwarte 10 te nemen om hier te komen. De Hirlmaccharoni had gesmaakt :D

null

^^Onderste sectie van de zwarte 10. In de namiddag heb ik hier meerdere ‘beginners’ gezien, redelijk onverantwoord om zonder degelijke techniek je hier te begeven.
null

In de namiddag hebben we meer aan de linkerkant van het skigebied vertoeft. Helemaal links bevindt zich de Jochbahn met enkele makkelijke blauwe pistes. Voor ons zijn dat echte racebanen om eens goed tegen de grond te hangen en snelheid te maken ;)

De Fraitenbahn is ongeveer identiek. Beide pistes zijn hier eveneens eenvoudig, waardoor voor ons ook echte snelwegen. Er is wel één klein stukje dat iets meer helling heeft, waardoor je als je te snel gaat, lichtjes gaat vliegen ;) Deze lift biedt tevens toegang tot het uitstekende snowpark. Het snowpark biedt uiteraard de grote jumps voor de geavanceerdere freestylers, maar ook een leuk parcours voor minder ervaren skiërs.

null

^^Fraitenbahn met links van de lift de rode 6 (eerder blauw) en rechts van de lift de blauwe 5. Helemaal links zie je het begin van de zwarte 7 (eerder rood) die naar het dalstation van de Rojenbahn leidt. In het rechterhoekje zie je nog een beetje Jochbahn als je goed kijkt.
null

^^Bergstation Rojenbahn. De aankomstplaatsen van Joch-, Fraiten- en Rojenbahn bevinden zich op een zakdoek van elkaar.
null

null

^^Bergstation Jochbahn met aan de linkerkant de Fraitenbahn.

Omstreeks 14u hadden we nog eens een dalafdaling gemaakt. De sneeuw was nog ideaal, zolang je maar een beetje snelheid hield.

null

^^Piz Schönebenbahn omstreeks 14u.
null

^^Dalstation Jochbahn. De lift is snel, maar het automatische sluitingssysteem valt bij mij niet in goede aarde. Elke rit moet je stressen dat je op tijd je stokken op een relatief comfortabele plaats hebt, anders ben je gezien.

Daarna zijn we nog ritjes gaan maken met de Rojenbahn die vertrekt vanuit - je raad het nooit- Rojen! Deze snelle vierpersoonslift bevindt zich juist naast de Zwölferkopflift en biedt twee zwarte pistes (7 en 8) aan. In het skigebied was de linkerpiste rood aangegeven, terwijl de rechtse zwart aangegeven was.

null

^^Beneden aan de Rojenbahn.
null

^^Het zonnetje scheen de hele namiddag ononderbroken :D

Het eerste deel van beide afdalingen verloopt gemeenschappelijk en heeft een ideale hellingsgraad om echt te knallen. Daarna volgt er een opsplitsing. De zwarte 7 gaat aan de rechterkant verder en begeeft zich enigszins schuin naar beneden. De zwarte 8 (hoewel rood aangegeven) begeeft zich links komvormig door het bos naar beneden.

null

^^Zwarte 7 met uitzicht op het gehuchtje Rojen.

Tot ongeveer vier uur hebben we ritjes gemaakt met de Rojenbahn. Het was bijzonder rustig tegen sluitingstijd. Iets na vier hebben we dan via de blauwe 3 de dalafdaling naar beneden gemaakt om nog te profiteren van de langere openingsuren van de Piz Schönebenbahn. De laatste dalafdaling omstreeks 16u25 was helemaal leeg ;)

null

^^Begin rode 1
null

^^Piz Schönebenbahn
null

^^Parkeerplaats om 17u.

De laatste dag van onze skireis (1 april) hebben we opnieuw doorgebracht in Belpiano. Hieronder zijn er nog enkele bonusfoto’s met voornamelijk de dalafdaling.

null

^^Laatste bocht van de dalafdaling. Je volgt best, anders duik je de Reschensee in ;)
null

null

^^Piz Schönebenbahn met telefoonachtige cabines. Op de achtergrond de Reschensee met daarachter het dorpje Graun.
null

null

^^Jochbahn met daaronder de aankomst van de racebanen nummer 2 en 3.
null

^^Dalstation Rojenbahn met frontaal de aankomst van de zwarte 8 en aan de linkerkant de aankomst van de zwarte 7.
null

^^Wat een mierenhoop :D
null

^^Rojen (1950 meter)
null

^^Jochbahn met funpark. Helemaal achteraan de foto zie je een witte streep, deze is het einde van de dalafdaling in Nauders.
null

^^Bergstation Jochbahn
null

^^Rode 1 omstreeks 17u10
null

null

null

null

null

null

null

null

^^Laatste bocht van de afdaling.

Conclusie: Schöneben is een uitstekend skigebied. Het skigebied is opgebouwd uit een goede mix van gemakkelijke blauwe pistes die voor iedereen leuk zijn enerzijds en uit moeilijkere pistes anderzijds. De liften zijn modern waardoor je hier veel afdalingen per uur kan maken. Als toetje heb je hier een relatief eenvoudige dalafdaling door het bos. De noordligging garandeert een goed sneeuwdek tot laat in het seizoen, waar tegenover staat dat je dit gebied best aandoet op het tweede deel van het seizoen.

Beste piste van de dag: rode 5.
Slechtste piste van de dag: blauwe 4.

Positieve punten:
:D Geen wachttijden
:D Modern liftensysteem
:D Rustige pistes
:D Zonnig
:D Uitstekende pistenpreparatie
:D Echte autosnelwegen
:D Schihütte Rojen
:D Landschappelijk bijzonder mooi
:D Laatste lift om 16u30

Negatieve punten:
:( Blauwe 4 is een pad
:( Automatische beugelsluiting op Jochbahn
:( Schuine stukjes op de zwarte 7

Totaalscore: 4,5/5

Het volgende verslag zal dat van Scuol zijn. Daarna komt ook nog het verslag van Nauders in twee delen.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 11:30

Dank voor het verslag! Weer zo’n mooi, klein gebiedje…
Maar is het niet een beetje saai voor 2 dagen?

Gang is alles

Dank voor het verslag! Weer zo’n mooi, klein gebiedje…
Maar is het niet een beetje saai voor 2 dagen?

Jesper op 21 apr 2016 20:31

Het had inderdaad de tweede dag iets meer variatie mogen zijn. Echt verveeld heb ik me nu niet, lege pistes blijven leuk, ook al zijn het dezelfde ;) We hadden geen zin meer om nog een nieuwe verplaatsing te maken naar Samnaun of Serfaus, ook al omdat het weer niet zo denderend was die dag.

Oh wat mooi weer
Zelf heb ik hier jaren geskiëd, en vind het een heerlijk gebied
Meestal gingen we de ene dag naar Nauders en de volgende dag hier naar toe
Hopelijk kom ik hier ook nog eens met de zitski

Telefoonachtige cabines? Dat zie ik er zeker niet in… Leuk verslag weer!

❄️

Wauw wat gaaf! Met kerst lag er ietsiepietsie minder sneeuw maar ik wilde er toch graag eens skiën. Echtgenoot wilde liever naar Solda(waar we al een paar dagen geskied hadden) Hij was bang dat er niet genoeg sneeuw zou liggen. Ik kon hem niet overtuigen om toch eens te gaan kijken. Één ding weet ik zeker…de volgende keer als we in de buurt zijn, ga ik gewoon!

@Niekniek: Al in Haideralm geweest ook? Ook zeker de moeite waard vond ik persoonlijk :) @Joepiedepoepie: Het skigebied is noordgericht, echt vrij sneeuwzeker! Ik heb zelfs nergens een bruine plek op de piste gezien, dat komt zelden voor in deze periode ;)

Weet je welk skigebied ook noordgericht is…?
.
.
.
Warth-Schröcken :D

Gang is alles

Geen favoriet van Mathijs?

Fun Lovin' Skier

@Niekniek: Al in Haideralm geweest ook? Ook zeker de moeite waard vond ik persoonlijk :)
@Joepiedepoepie: Het skigebied is noordgericht, echt vrij sneeuwzeker! Ik heb zelfs nergens een bruine plek op de piste gezien, dat komt zelden voor in deze periode ;)

Mathijs! op 21 apr 2016 23:25

Nee daar zijn we nooit geweest
De rest van de groep wilde dat niet

@Jesper: Het ene noordgerichte gebied is het andere niet :D

Plaats een reactie