wat is het beste

mijn dochter wil gewoon haar initiator in belgie halen, wegens school, eerst moet ze een toelatingsproef doen maar via welke organisatie?
is er een verschil of ze haar opleiding via sneeuwsportvlaanderen of bvsi?
kan ze haar toelatingsproef bij de ene organisatie doen en de rest bij de andere?

Voor zover ik het weet is de opleiding via beide organisaties vrij parallel voor het niveau initiator en instructeur, BVSI volgt eerder de “Oostenrijkse school”, terwijl Sneeuwsport Vlaanderen (BLOSO) zich meer ent op de “Franse school”.

BVSI accepteert de opleiding initiator van BLOSO als toelatingsvoorwaarde voor de cursus instructeur, omgekeerd weet ik niet. De toelatingsproef an sich stelt niet veel voor: voornamelijk laten zien dat je een voldoende basisniveau hebt van skiën, dit hoeft niet lang te duren en zou eerder een formaliteit moeten zijn. Als dat niet het geval is, zou je moeten overwegen eerst te gaan bijtrainen op een technische stage.

In theorie bieden beide opleidingen een pad naar Europese erkenning (gelijkschaling met Staatlich/Diplome de l’état) mocht dat een lange-termijn objectief zijn, maar er zijn maar weinigen die heel dat traject afleggen. In praktijk is het ook nog afwachten of die mogelijkheid er op termijn ook nog is, gezien er meer en meer de neiging is in de Alpenlanden om enkel lokaal getrainde mensen toegang te geven tot de markt.

Ik denk dat je voor het eerste niveau vooral moet uitkijken wat praktisch het beste haalbaar is. Initiatior BVSI in België is bijvoorbeeld vier weekends na mekaar in Landgraaf, wat niet altijd evident is. Opleidingen kunnen ook tijdens de schoolvakanties, zijn duurder maar dikwijls makkelijker te organiseren. Persoonlijk zou ik de paasvakantie kiezen, omdat het weer beter is en de dagen langer; op niveau initiator zal je tijdens de praktijklessen véél werken op de basics (lees: stilstaan, lage snelheid), wat niet erg leuk is als het echt koud is.

Beide organisaties beweren internationaal erkend te zijn. Over elkaar zeggen ze dat de andere geen erkenning heeft. De inhoud van de opleidingen en de moeilijkheidsgraad is gelijklopend. De toelatingsproeven zijn wel afzonderlijk. Je geraakt dus niet binnen bij Bloso als je de toelatingsproef bij bvsi geslaagd bent en vice-versa.

Op zich maakt het weinig uit. Als ze gewoon beter wil leren skiën en les wil geven bij Belgische organisaties, dan maakt het niet zoveel uit of je nu BVSI of Bloso kiest.

Wil ze naar het buitenland, dan volgt ze beter een anwärter opleiding bij de Oostenrijkers (maar dan moet je wel een mondje Duits spreken).

Internationaal zal dat diploma idd weinig indruk maken. Je kan wel terecht bij organisaties die groepsreizen organiseren en hun eigen monitors meenemen.

Wel grappig dat we in Belgie geen bergen en ook geen sneeuw hebben, maar wel 2 organisaties die skileraars opleiden :-)

Internationaal zal dat diploma idd weinig indruk maken. Je kan wel terecht bij organisaties die groepsreizen organiseren en hun eigen monitors meenemen.

Wel grappig dat we in Belgie geen bergen en ook geen sneeuw hebben, maar wel 2 organisaties die skileraars opleiden :-)

Errant op 14 apr 2016 14:32

Als je de communautaire opsplitsing nog eens meetelt zijn er nog meer dan twee, want Bloso is enkel Vlaanderen. Dan zou je kunnen argumenteren dat de Franstaligen via ADEPS nog een extra organisatie hebben ;-).

In principe kan je BLOSO Trainer A diploma Europees laten inschalen als je de EuroTest en EuroSecurité succesvol aflegt. Volgens de huidige conventies zou dat gelijkgesteld moeten zijn met een Staatlich diploma.
Bij BVSI zou je een gelijkaardig traject moeten kunnen afleggen, maar ik heb ook gehoord dat het rommelt bij de overkoepelende federaties (zoals ISIA), omdat Alpenlanden niet zo happig zijn op een echte Europese erkenning. Daardoor weet ik niet of dat ook praktisch loopt zoals het zou moeten.

Hoe dan ook: het is niet omdat de opleiding niet in Oostenrijk wordt gegeven dat ze daarom makkelijker of minder diepgaand is. Met een Anwärter ga je (in kennis of kunde) niet verder staan dan een initiator in België, enige verschil is erkenning binnen Oostenrijk (en ook dat wil wel eens afhankelijk zijn van locatie tot locatie).
Mijn mening is dat zeker jongeren meer gebaat zijn bij een goeie didactische basisopleiding in hun eigen taal dan eentje in het Duits als ze dat amper machtig zijn.

Mooi topic. Dit blijf ik ook even volgen. Heb ook intresse op opeiding snowboard te volgen.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

dank je
ik ben blij dat het eigenlijk niet veel uitmaakt, dacht dat er misschien toch verschillen waren
dochter wil volgend seizoen toch naar oostenrijk voor haar anwarter maar ik dacht dat als ze voor toelatingsproef slaagt en eventueel dit jaar nog voordat het echte seizoen begint, in belgie haar initiator zou halen ze het in oostenrijk gemakkelijker zou hebben

@nickske : eerst de opleiding initiator afwerken zal voordelen hebben voor ze aan de Anwärter begint, maar vergeet niet dat het (zowel in België als in Oostenrijk) veel méér is dan zelf goed kunnen skiën.

Beide opleidingen houden je toch wel even bezig: opleiding initiator is 100 uur (theorie en praktijk) plus studie en examens, en eventuele extra techniektraining als dat nodig is. Dat doe je dus niet snel-snel op een weekje als voorbereiding op de Anwärter.
Als je beide binnen hetzelfde jaar wil halen (wat op zich mogelijk is) ga je moeten rekenen om daar alles samen een volle maand tijd in te steken, en ik denk dat de teller snel een paar duizend Euro verder gaat staan.

Alternatief zou je kunnen investeren in training eigen techniek (kan zowel op technische stage in het buitenland als techniektrainingen indoor in België/Nederland). Dat gaat ook opleveren in functie van een opleiding (of het nu initiator of Anwärter is), en ze komt ongetwijfeld in contact met andere initatioren/instructeurs/leraars die haar kunnen wegwijs maken.

@morzel dank je voor je uitleg,
ze wou in het allerheiligen verlof (als ze kan met de studies een stage ook meedoen)
mijn dochter is al aan het skien sinds haar 10de, elk jaar met ons 2 keren op de latten en altijd in de les. ook traint ze al bijna wekelijks op techniek in landgraaf dus die investering doet ze al :)
het is gewoon dat een reisorganisatie haar heeft meegevraagd om les te geven (hebben haar zien skiën op paasverlof) en we toch volledig in orde willen zijn met alles en ze het gewone traject wil doorlopen en daarna haar anwärter te halen ze heeft nog wat tijd hé
het is gewoon even zien of ze alles voldoende beheerst om die cursussen te volgen, ik vond het alleen niet zo duidelijk bij welke organisatie in België (dat we bij de juiste organisatie zitten hé) in landgraaf kregen hier ontrent geen echte uitleg

Best eens met beide organisaties bellen en dan zien wat het best bij jullie verwachtingen past. Landgraaf zal hier waarschijnlijk liever geen uitspraak over doen, beide organisaties zijn potentiële klanten. Je kan ook via de reisorganisatie waar jouw dochter eventueel kan werken eens informeren hoe zij tegenover de 2 opleidingen staan.

@nickske : heb een PM gestuurd, maar ben niet zeker of die is aangekomen (vind 'm niet meer terug :-p)

@morzel heb je pm ontvangen :)

Plaats een reactie