Chantemerle, Serre Chevalier 26/03/2016 - 02/04/2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

Zoals beloofd, een kort reisverslag van ons reis naar Chantemerle in Serre chevalier.
Ik had al een hele tekst getypt, maar mijn browser was vastgelopen en ik was alles kwijt, dus deze versie zal korter zijn…
Wij zijn vrijdagavond om 23.30 uur (25/03/2016) vertrokken vanuit België, de gps gaf aan dat we tien uur rijden voor de boeg hadden.
We hebben de hele rit eigenlijk vlot kunnen voltooien, op de snelwegen of aan de péage was het nergens echt druk te noemen. Enkel na de Fréjus pas, daar werd het drukker. En al zeker op de bergpassen, hier waren echt gevaarlijke chauffeurs. Deze keer niet omdat ze te snel, maar wel omdat ze te traag reden! Moet je een bocht van 180 graden maken, met een steile klim , sta je plots stil omdat de wagen voor jou amper vooruit gaat. Nu ik vind dat niet lekker rijden, rijd dan trager maar rijd door, zodat je toch niet stil komt te staan op een steile bergpas. Eens in Monténèvre was het ook druk, en een korte file tot gevolg.
Dit bleek te komen omdat er een auto ongeluk was gebeurt. We reden voorbij het ongeluk,en ik zie het beeld nog steeds levendig voor me. De brandweer probeerde een passagier van de achterbank te bevrijden, deze persoon zat behoorlijk gekneld. Eerlijk gezegd, dit zette wel even een domper op de stemming, want zoiets raakt een mens natuurlijk en al zeker aan het begin van je vakantie.

Na Montgénèvre daalde we terug de berg af, richting Briançon. Ik vond dit een erg leuke weg, maar opnieuw waren er gevaren op de baan. Mensen die niet op hun motor remmen, maar de hele tijd hun rem inhouden. Ze staan dan zo goed als stil voor een bocht, zo’n toestanden vermijd ik liever! Eens beneden reden we door Briançon, richting Chantemerle.

We waren al aan onze cottage om 11 uur in de ochtend, maar we konden pas inchecken om 15 uur. We besloten dan om alles al te gaan regelen. Eerst zijn we gaan eten in een restaurant, op de hoek aan de grote baan kort bij de carrefour market. Het was super zonnig, dus aten we op het terras, ik een pizza en mijn vrouw een lasagne. De pizza die ik kreeg was extreem groot! De grootste pizza die ik ooit heb gekregen op restaurant, en bovendien heerlijk van smaak! Na het eten zijn we onze ski passen en het materiaal gaan regelen. Wij zijn nog wat gaan wandelen in het dorp, en we kregen gelijk een vakantie gevoel. Het dorp is erg gezellig, met erg veel winkeltjes, restaurantjes,…

Zondag was onze eerste dag, en we merkte na een paar afdalingen al dat we ons super goed zouden vermaken tijdens de vakantie! In Serre che zijn er pistes voor iedereen, heerlijke cruisebanen of een pittigere piste, je vindt ze hier! Zondag zijn we vooral boven Serre Ratier gebleven, zodat we het terug wat ‘gewoon werden’ en we deden het op de eerste dag dus nog rustig. Het weer was heerlijk, in de ochtend volle zon, in de namiddag wat bewolkt met lichte sneeuw. De lagere gelegen pistes kregen het wel al snel zwaar… echte papsneeuw. Later in de week kregen hogere pistes ook snel last van papsneeuw, en ik heb voor het eerst ondervonden he vermoeiend deze sneeuw is voor de benen!

Ik en mijn vrouw vonden de papsneeuw totaal geen probleem, dat skiede zelf fijn! Alleen is het erg vermoeiend voor de boven benen. Ik ga voor onze volgende skireis toch mijn bovenbenen wat trainen! Want ik heb de hele week wel branderige bovenbenen gehad, zeker als ik op snelheid skiede.

De laatste dag, vrijdag 1April was het weer wel minder. In het begin was het heerlijk, het had die nacht gesneeuwd en de pisteurs hadden maar een halve piste geprepareerd, hierdoor had je een halve piste met ‘diepsneeuw’, vooral boven aan de Vallons lift! Nu weet ik waarom mensen zo van 'off piste ’ houden. Je ski’s zien zweven, de sneeuw zien opvliegen na elke bocht, heerlijk! Maar na 2 uur zon te hebben gehad, trok de lucht dicht. Ik zat in de casse du boeuf lift, en daar heb ik elk soort neerslag meegemaakt! Onderaan was het motregen, beetje hoger begon het te gieten!! dan steeg ik nog en kreeg ik hagel, even nadien fijne sneeuw en bovenaan dikke vlokken sneeuw. Dit was een lift rit die ik niet snel zal vergeten! :D

na de middag regende het ook al bij Serre Ratier, en bovenaan had je vaak een total white out, ik ben gestopt om 13 uur met skiën, als laatste afdaling nog eens de zwarte Pylons en Luc Alphand genomen!

Ik merkte dat de waxlaag van de ski’s extreem snel afsleet deze skireis. Ik heb mijn ski’s laten herwaxen na twee dagen, een dag nadien was hij er terug af! En wauw, hoe gevaarlijk is dat wel niet, een versleten waxlaag! Ik ging vrij snel een rode piste af, en plots begon mijn rechter ski altijd te ‘remmen’. Alsof iemand aan mijn ski trok vanachter, een erg bizar gevoel!

En dat skiet absoluut niet aangenaam! Elke bocht werd een beetje een gevecht , papsneeuw en geen waxlaag… dat is geen goede combinatie!

Ohja: ik heb het advies van @GIGI gevolgd voor ons materiaal en ik vond de ski’s geweldig! Het waren Fisher Motive 80 XTR, die ik had en ze waren fantastisch, in verse sneeuw, papsneeuw of strakke harde pistes…!

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

De kwaliteit is echt slecht geworden met het uploaden, mijn excuses :)

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 11:41

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Het probleem is opgelost!

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Je kunt de foto’s ook gewoon hier uploaden, middels het knopje met het fototoestel naast “reactie plaatsen”…

Probleem is opgelost :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Leuk verslag!

Leuk verslag en ik herken vrijwel elke foto, weet ook exact het restaurant uit je verhaal.

Je hebt inderdaad niet geboft met het weer maar dan kom je inderdaad maar eens terug, hier hoef je je niet te vervelen

Bedankt voor je verslag! Ook een gebied (net als vele andere) die ik graag een keer zou willen bezoeken :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Leuk verslag! Foto’s vind ik wat saai door weinig diversiteit…

Leuk verslag! Foto’s vind ik wat saai door weinig diversiteit…

Harm op 5 apr 2016 12:49

Dat weet ik, ik heb mijn camera niet elke dag meegenomen ook.
En aangezien erg veel dagen, erg bewolkt waren…
En ik had geen zin om te vaak te stoppen om foto’s te nemen, eerlijk gezegd… :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@Sven311 had het weer ook niet echt mee ;-)

Click. Click. Peace

Ach ik heb deze reis 1 ding geleerd, het weer boeit me helemaal niet zoveel…zolang er genoeg sneeuw ligt is alles prima voor mij!
Er was een dag dat ik werkelijk het gebied deelde met 4 personen (zo leek het toch). Aan de hutjes aan restaurants, daar lagen zoveel ski’s dat ik me afvroeg hoe er zoveel volk in de hutjes binnen geraakte!
Ik kom om in de bergen te zijn, en in de natuur. Ik ben daar ook naar gekleed, dus mist, sneeuw etc storen mij absoluut niet :). Ik moet wel eens uitkijken voor een goede goggle voor in de toekomst, bedampte goggle en hevige sneeuwval vond ik minder prettig :D. Maar ik heb absoluut genoten, elke dag opnieuw van die week!

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Mooi verslag! Het verhaal van halve piste preparatie ken ik en was er ook voor te vinden.
Nu op dit moment zit ik in Les 2 Alpes en ik heb vandaag ook echt de indruk dat ik met mijn snowboard voor geen meter meer vooruit geraak, indentiek zoals jij zegt in bochten en rechte stukken ineens hard afremmen. Nogthans is er vannacht bovenop nog wat bijgevallen maar zou dit mede mogelijk kunnen zijn met Sahara zand dat de afgelopen dagen ook op de pistes is gevallen?

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Mooi verslag! Het verhaal van halve piste preparatie ken ik en was er ook voor te vinden.
Nu op dit moment zit ik in Les 2 Alpes en ik heb vandaag ook echt de indruk dat ik met mijn snowboard voor geen meter meer vooruit geraak, indentiek zoals jij zegt in bochten en rechte stukken ineens hard afremmen. Nogthans is er vannacht bovenop nog wat bijgevallen maar zou dit mede mogelijk kunnen zijn met Sahara zand dat de afgelopen dagen ook op de pistes is gevallen?

Arno11 op 5 apr 2016 15:58

Daar dacht ik ook aan, want de dag nadat het sahara zand was gevallen was de wax er na 1 dag af… De eerste keer was die er pas na 2 dagen af. Volgens mij schuurt dat zand de waxlaag er snel af ja…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

inderdaad saharazand maakt sneeuw sloom en schuurt je waxlaag er zo af…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie