Met de kids op sneeuwvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Dag 1 25/03/2016

15u00 De bel gaat op school. Yes, paasvakantie… Hebben we niets vergeten? Knuffels bij? Alle ramen en deuren op slot? En we zijn weg… Of toch niet, konijntjes nog eten geven.

We vertrekken vanuit Zandhoven, het centrum van de provincie Antwerpen. De Ipad’s gaan onmiddellijk aan op de achterbank, waaruit zal blijken dat we de kids de eerste uren niet meer zullen horen… Via de E313 naar Luik, (waar we op papa’s zware voet letten), rijden we door tot Luxemburg om nog even te tanken. ( Ter vergelijking 1 liter diesel in Luxemburg € 0,883 aan het Q8 station Bettembourg vs € 1,221 op de Franse autosnelweg. Is me dat even verschieten) Na het wisselen van stuur rijden we via Metz en Nancy naar Dijon. Met enkele kleine vertragingen en één slapend goudklompje komen we omstreeks 23u00 aan in Chalon sur Saône waar we een tussenstop maken om te overnachten. We verblijven in het leuke hotel Saint Georges in het centrum op enkele minuten van de Route du Soleil. De ontvangst is geweldig en we duiken haast onmiddellijk het bed in na een vermoeiende dag.

Dag 2 26/03/2016
06u50 de wekker gaat, een beetje vroeg, maar wakker worden met de muziek van Anne Clark kan nooit geen kwaad. We nemen een badje en maken ons klaar voor een fantastisch ontbijt. Vers geperst vruchtensap, lekkere eitjes, fruitsalade, …alles wat we maar willen… De vakantie is al goed begonnen. Om 08u30 vertrekken we verder naar onze eindbestemming: Les Ménuires (Skigebied Les Trois Vallées).

Hoe lang nog rijden? Zijn we er bijna? Na in totaal 12 uur onderweg te zijn, komen we omstreeks 13u00 aan in Les Ménuires. De Sneeuwgrens ligt beduidend hoger dan vorig jaar met de krokusvakantie. Het is nog rustig in het skigebied omdat de grote groepen vakantiegangers duidelijk nog niet zijn toegekomen… Haha we zijn ze voor! Dit heeft uiteraard vele voordelen. (meer parkeerplaats, geen lange wachtrijen bij de skiverhuur, skipas ophalen en als eerste inchecken in ons appartement.) Net zoals vorig jaar kozen we voor de appartementen van Soleil Vacances, enkel deze keer kozen we voor een groter appartement, aangezien we graag wat meer ruimte hebben met ons vieren. Na ontvangst van de sleutel bleek deze upgrade meer dan de moeite waard te zijn. Een zeer ruim appartement met 2 slaapkamers, 2 badkamers en zeer veel bergruimte! Me happy !! Na het sleuren met de bagage en het opdekken van de bedden gaan we nog even genieten van de namiddagzon in het centrum. Een hapje eten en wat glijden met de sleetjes van de kids maakt van een vermoeiende dag, echt vakantie. Moe maar voldoen verfrissen we ons nog even in het zwembad, waarna de pyjama’s al klaarliggen. Op tijd in bed dus om morgen super fit te zijn voor onze eerste skidag.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 11:43

foto’s dag 2

null

null

Dag 3
27/03/2016
We zijn opgestaan met veel goede moed om er in te vliegen. Iedereen insmeren met zonnecrème, zonnebril op, skibril mee, helmpjes op en GO!

null

Allereerst verkiezen we om naar La Masse te gaan, daar er 's morgens nog een beetje zon is. voorlopig nog lichte bewolking. Na 5 jaar skiën lukt onze kids het al aardig om haast onmiddellijk terug in het ritme te zitten van een afdaling. We begeven ons naar de top (2804 m) van La Masse, omdat er nu enkele nieuwe blauwe pisten zijn bijgekomen. De meisjes doen graag familieparkjes en sneeuwparken. Vandaar dat we dan ook onze planning aanpassen aan hun voorkeur. Op La Masse is er een kinderparkje “Walibi Gliss”. Eerst een kort competitie slalommentje, dan een bochtenparcours en ten slotte muziek maken met de leuke activiteiten op de piste. Kids Happy ! Mam en Pap ook!

We steken het dal over om naar de top van de Mont de la chambre te gaan om aldaar iets te eten. Ik zie spaghetti’s, een lasagnes en een gratin dauphinoise passeren, met een volle maag kunnen we verder… Tot we merken dat de hemel volledig dichttrekt en het mistig wordt. We zien haast geen hand meer voor de ogen. Dina valt en wordt bang. Lap, we zullen onze aanmoedigingen maar eens bovenhalen om haar een beetje gerust te stellen… Bij elkaar blijven is de boodschap. We skiën nog even door, maar het ziet ernaar uit dat we vandaag iets vroeger naar onze kamer zullen trekken. Het begint aardig te sneeuwen en we nemen het laatste liftje terug naar ons appartement. Een warme douche en een lekker soepje versterken de mens. Altijd leuk om met de kids een gezelschapspel te spelen, dus, Papa-Dina vs Mama-Kate. Times-Up, super leuk spel met uitbeelden en woorden raden. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de combinatie Mama-Kate toch wel te sterk was. Proficiat. De hele avond blijft het doorsneeuwen. Hopelijk valt het weer morgen iets beter mee. Fingers crossed!

Walibi gliss!

null

null

null

Leuk verslag tot nu toe. Ik lees het met veel plezier :D

Fijne vakantie!

Dag 4 28/03/2016

Na de eerste dag skiën blijkt dat we de dag erna niet goed uit de veren kunnen… Alle beentjes zijn een beetje stijf en stram. Toch lopen we snel naar de bakker om wat baguettes te kopen. Vandaag smeren we ‘bokes’, want we maken er een dagtrip naar Courchevel van. We weten van voorgaande jaren dat er daar best wat kinderparkjes zijn. Family park, Woodpark, Inuitspark, … en nog veel meer. Echt dolle pret voor de kids dus.

Komende uit de skiroom met lekker warme botten, starten we onmiddellijk vanuit ons appartement met de ski’s aan. Wel best een luxe!!! Want veel klimmen en klauteren is niet aan onze kids besteed. We nemen de liften Roc 1 en Roc 2 richting Motaret. enkele afdalingen en liften brengen ons in het mondaine Courchevel. Best een aangenaam skidorpje met veel leuke pistes en lekkere crêpes.

Door de vermoeide beentjes heeft onze oudste het vandaag een beetje lastig. m.a.w. met vallen en opstaan. We maakten er een sport van om te tellen hoeveel keer iedereen al gevallen is… Mama, Papa, Dina, Kate … Tussenstand 0-0-6-3.
Dan maar wat leuke dingen doen. “Papa, Papa, (aangezien ik de routes bepaal) wanneer gaan we naar het familiepark?” “Ah, lieve schat, we zijn al onderweg.” Aangekomen aan het eerste familiepark beleven onze kids hun topmoment van de vakantie… Gekke toeren uithalen, ‘jumpjes’ maken over de heuveltjes en dag gaan zeggen tegen de verstopte diertjes in het bos.

Middag, dus eten we onze picknick op, daar we niet altijd fan zijn van de selfservices op de pistes… Goed voor een paar keer. Een eigen boterhammetje kan er altijd wel in… (en nog gezellig ook) In de voormiddag valt het weer nog best mee. Bewolkt en geen zonnetje te bespeuren, maar in de loop van de namiddag begon het wel aardig te sneeuwen. Daar we onze picknick dan ook overdekt hebben verorbert. Door de sneeuwval beslisten we om onze trip naar Courchevel vroegtijdig stop te zetten. We keerden omstreeks 13u30 terug huiswaarts via Méribel.

In Méribel ligt er nog een Woodpark, een drakenroute en een indianenpark! Uiteraard konden we dit niet laten liggen. De hemelsluizen sloten zich, maar het bleef wel bewolkt. Daar konden we mee leven… Het indianenpark is echt een aanrader… De kids kunnen zich er ongelooflijk in uitleven. Eerst enkele geanimeerde pistes, met vervolgens een leuk speelpleintje in de sneeuw. Well done Méribel!!

Ondertussen was het al 16u en werd het tijd om echt huiswaarts te keren. Door het zomeruur kunnen we elke dag een uurtje langer genieten van onze skipas… Lang leve de paasperiode. Eens aangekomen op ons appartement moesten we nog nadenken over wat te eten. We beslisten om zelf te koken en naar de winkel te gaan… Inderdaad met de slee. Voor iedereen pret! Potje koken, douche nemen, en zalig met z’n allen naar een filmpje kijken… Moe maar voldaan !!

Leuk verslag tot nu toe. Ik lees het met veel plezier :D

Fijne vakantie!

Ralphie op 28 mrt 2016 11:09

Dank je … Is ook een fijne vakantie !!!

Enkele indrukken van de kinderparken !

null
null
null
null
null
null
null
null

Leuk verslag. Ben benieuwd naar de rest!

Leuk! Alhoewel ik tot mijn schaamte moet bekennen dat ik al die kinder/familieparken niet herken, hoewel ik daar 2 weken door het hele gebied heb geskied (vorig jaar nog Val Thorens en heel veel jaren eerder in Les Menuires). Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik daar alleen zonder kinderen op de ski’s ben geweest, ben je toch gefocused op andere type pistes :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Leuk! Alhoewel ik tot mijn schaamte moet bekennen dat ik al die kinder/familieparken niet herken, hoewel ik daar 2 weken door het hele gebied heb geskied (vorig jaar nog Val Thorens en heel veel jaren eerder in Les Menuires). Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik daar alleen zonder kinderen op de ski’s ben geweest, ben je toch gefocused op andere type pistes :-)

Chonn op 29 mrt 2016 11:45

Beste, voor de kinderen is dit echt top. Ze hebben een doel om te skiën. echt top !

Dag 5 29/03/2016

Op voorhand belooft de derde skidag een rustige dag te worden. De derde skidag doen meestal alle gewrichten wat pijn en zijn alle spieren wat stram… Vandaar dat we vandaag naar Val Thorens gaan. Dochtertje heeft eitjes gebakken. Topkids!

Via de Mont De La Chambre en dan via de piste Pluviometre skieden we het op 2340m hoge skidorp binnen. Wat onmiddellijk opviel bij het binnen skiën van Val Thorens waren de vele Belgische vlaggen die hingen te wapperen ter nagedachtenis van de aanslag op 22/03 te Brussel. Dan wordt een mens toch even stil en zijn we blij dat we het zo goed hebben.

null

De weersvoorspelling was in de voormiddag af en toe zon en licht bewolkt, met in de loop van de namiddag volledige bewolking. Ook dit klopte als een bus. We skieden enkele pistes af en kregen toen toch wel trek in een drankje. We hebben ons neergeploft op een terras in de volle zon. Tot dusver hebben we 15 km staan op onze Endomondo app. Zoals gezegd, een rustige dag.

null

Om 13u45 hadden we afgesproken met vrienden om in de namiddag samen te skiën. Vandaar dat we het zonnige terras moesten verlaten om plaats te maken voor het meest saaie paadje van Les 3 Vallees. (Dat van Val Thorense naar Les Menuires.) Met veel klimmen, klauteren en nog een extra lift te nemen omdat de jongste te ver was geskied, kwamen we terug aan in Les Menuires waar er ondertussen geen zon meer te bespeuren viel. We hadden het plan om naar Meribel te gaan. Om daar ook hen (onze vrienden) te laten genieten van het indianenparkje. Op voorhand wisten we dat het nipt zou worden, maar zo nipt, dat wisten we niet… De laatste lift terug naar Les Menuires is Le Tougnette 1 en 2. Laatste vertrektijd T1 was om 16.55 wij komen eraan om 16.54. Ik moet zeggen dat dit mijn eerste keer was dat ik als allerlaatste op een skilift heb gezeten… Het zweet liep van onze rug af, omdat we ons zo moesten haasten… PFFF we made it!

Eens thuisgekomen, even uitgerust en dan weer op pad om ’s avonds een lekkere tartiflette (één van de specialiteiten van de Haute Savoie) te eten in het restaurantje Le Village. Een aanrader! Zalig einde van een vermoeiende topdag… Morgen gaan we het echt iets rustiger aan doen. Met mooi weer zit er wel een extra terrasje in! Wait and see…

Toch een akelig beeld…

null

Te gek! Leuk om te lezen! Veel kinderactiviteiten daar zo te zien, dat zie je niet in veel gebieden. (Of het is mij kinderloos gewoon nooit opgevallen) Mijn zoon is nu pas 8,5 maand maar ik kan niet wachten om dit samen met het gezin te doen.

🏂

Dag 6 30/03/2016

Gisteren een lange dag, dus vandaag mag het wat minder zijn… dat was het moto van gisterenavond. Inderdaad we zijn wat later opgestaan en stonden pas tegen 10u30 op de latten. De bedoeling van vandaag is rustig te skiën, te genieten van de dag en niet teveel dezelfde pistes te nemen. zo gezegd zo gedaan. Via de col 3 Marches trekken we richting Mottaret.

null

In Mottaret belanden we in het Yetipark. Eigenlijk iets voor de allerkleinste bengels, maar onze kids vinden het fantastisch. Met een overkapte sleepmat “de Yetigrot” worden ze naar boven gebracht, waar ze via een klein babypistje naar beneden kunnen komen. Aan de andere kant van het liftje is er een slalom voorzien, waarbij iedereen gratis gefilmd wordt. Eerst even de skipas tegen het muurtje en off we go… Onderaan de slalom plak je weer uw skipas tegen de muur en je kan onmiddellijk je eigen slalom zien via een tv-scherm. Zelfs uw mailadres ingeven is mogelijk om het filmpje later te herbekijken. Conclusie, kids spelen in de sneeuw en mama en papa kunnen een uurtje rusten in een bangelijke zon… een echte topdag qua weer.

null

null

null

null

Uiteindelijk beslissen we om verder te trekken via het dal van Mottaret naar Courchevel. Via de piste Creux helemaal tot in het dal. Daar doen we opnieuw onze ski’s uit en gaan we een crêpes eten. Beloofd is beloofd. Het kraampje op het pleintje verkoopt enkel Churos, dus begeven we ons naar een terrasje? Goed wetende dat we er dus niet goedkoop zullen van af komen. Alle vier een pannenkoek met ijs en slagroom en een frisdrankje…Ik kan jullie zeggen dat we niet toekwamen met 50 euro… ;-) Wat gapen naar “het chique volk” en dan onze terugweg inzetten via Mottaret naar Les Menuires.

null

Door het mooie weer en de stijgende temperaturen merken we wel dat de kwaliteit van sneeuw enorm achteruit gaat… Vanaf een hoogte van 2100 meter wordt de sneeuw echt pap. Alles hoopt bijeen en de ijsvlaktes komen boven. Jammer, maar wel te verwachten eind maart, begin april. Onze bovenbenen hebben moeten werken en dat voelen we. snel terug naar ons appartement met alweer de laatste lift van de dag. Weer nipt !!!

Een drankje nuttigen, snel douchen en eten maken. Vandaag staat er spaghetti op het menu. Vuurtje op, water koken en even wachten tot alles klaar is… Enige frustratie komt boven eens we het televisietoestel opzetten en merken dat er geen enkele Nederlandstalige zender te bespeuren valt. ‘Russia Today’, Al Jazeera, Andalusia TV, … Maar zelfs geen BVN. Wel raar met zoveel Belgen in dit gebied…

Kooooomen eeeeeten! Njam njam dat gaat smaken…’s avonds nog wat herinneringen ophalen met filmpjes uit de oude doos en dan slapengaan… Slaapwel!

null

Vervolgens nog een filmpje over het kinderpark van dag 4…

https://replayapp.com/v/oR1q7xLQNZ/

Nog even een kleine montage van enkele beelden van de mooie skidag van gisteren !!!

https://replayapp.com/v/JkzDUPozdP/

Dag 7 31/03/2016

Donderdag, de voorlaatste skidag. We zijn op tijd op en merken onmiddellijk dat er veel wind is in het dal. We maken ons klaar en begeven ons naar de eerste zetellift. De wind waaide enorm, dit heb ik zelden meegemaakt. aangekomen op het eerste plateau is het aanschuiven aan de lift Mont de la Chambre. De reden werd ons snel duidelijk, aangezien de eitjes van Bruyères 2 gesloten waren wegens de hevige stormwind, nam iedereen de andere lift. Eens boven werden we haast omvergeblazen en met de opvliegende sneeuw deed het ook nog eens pijn in ons gezicht. Ons eerste idee was om naar Val Thorens door te steken, alleen hebben we dit nu niet gedaan, omdat we een vermoeden hadden dat er nog meer liften gingen sluiten met dit stormachtig weer. We skieden wat in Les Menuires, m.a.w. in de drukte. Op tijd gestopt om een ‘chocolat chaud’ te drinken en een hapje te eten.

Na de middag even een kijkje gaan nemen op ‘La Masse’. Maar ook daar werkten de liften niet. Terug naar Reberty,… Ook daar werkte Bruyères 1 niet meer. Er zit niets anders op dan terug naar het dal te skiën. Daar skieden we tot aan de lift ‘Rocher Noir’, die tergend traag naar boven ging. (vermoedelijk uit veiligheid) We namen de blauwe piste naar beneden, wat echt nog een leuke piste was. 

15u00 Wegens de drukte en het beperkt aantal open liften keerden we huiswaarts om daar de sleetjes te nemen om wat te gaan glijden op de babypiste. Leuk, leuk, leuk, kids happy !!
Vandaag was het ook de bedoeling om de ‘Rock and bob’ te doen. Dit is een piste speciaal gemaakt voor de sleetjes…en ook open na de klassieke skiuren. Vorig jaar deden we deze en dit was een echte topper. Aangezien ook deze lift niet meer werkt, bergen we die plannen op voor een andere keer. 

Thuisgekomen, dutje gedaan, pizza besteld en verslagje schrijven. Ook een mindere dag ervaren we als een vakantiedag!!

Morgen de laatste skidag, dus gaan we er nog van profiteren. Mogelijks rijden we morgen al huiswaarts om de grote meute voor te zijn richting het noorden. We shall see…

Dag 8 01/04/2016

De laatste dag. We beslisten om net zoals vorig jaar vanavond na het skiën al terug huiswaarts te keren om de files van huiswaarts kerende wintersporters voor te zijn. We vertrekken op tijd richting Val Thorens. Deze keer niet via de klassieke manier… Mont de la Chambre, via Pluviometre, maar via Bruyères 1 en dan via de kleine sleeplift ‘Montaulever’ daar zagen we nog de blauwe piste Plan du Bouquet. Deze hebben we nog eerst even meegepikt. Best leuk zo’n pistje dat haast nog niemand genomen heeft… Nog een mooie gladde piste, vers van de sneeuwkat… Onderaan namen we terug de sleper naar Val Thorens. Eens daar aangekomen trachtten we om zo snel mogelijk uit de drukte te geraken. We nemen de lift Portette en Thorens tot op een hoogte van 3002m. Daar kunnen we doorsteken richting Orelle. De blauwe piste Lory begint saai, maar eindigt in een schitterende afdaling tussen twee bergen. Echt een aanrader.

null

Onderaan de piste eten we ons middagmaal, waarna we de tocht huiswaarts inzetten. Nog enkele laatste familiekiekjes maken, wat filmen en via het drukke centrum van Val Thorens terug naar Les Menuires. (Haast overal aan de liften merk je dat de Fransen meeleven met de aanslag in Brussel. Nous sommen Bruxelles…)

Aangekomen op het appartement, snel een douche nemen, wat opruimen, poetsen en sleutel afgeven…

Auto ingeladen, vertrekkensklaar. Altijd jammer om de GPS-teller terug op 986km huiswaarts te zien staan. Nog 9u20 voor de boeg. Ondertussen zijn we 20u00 en zijn we net Dyon gepasseerd. De kids op de achterbank zijn zich van niets bewust dankzij Steve Jobs… Vive le IPAD!

null

1u15 aangekomen. Einde vakantie, back to reality.

null
null
null

Leuk verslag van een leuke vakantie!

Mooi verslag, leuk om te lezen!

Where would we be without the après ski?

Bedankt voor het leuke verslag. En wat zijn die kinderparken leuk! Mijn kinderen zouden dat ook geweldig vinden, dat ga ik dus onthouden :-)

Plaats een reactie