Aosta Skitrip 25 t/m 29 maart.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Aosta

Samen met @GiGi hebben wij een vijftal dagen besproken om de Vallee Aosta onveilig te maken. We hebben een Agriturismo geboekt net boven Aosta met blik op de skiberg van Aosta. Dit skigebied heet Pila. Een van de skigebieden die we zullen bezoeken de komende dagen.
De bedoeling is om de volgende skigebieden te bezoeken.:
-Breuil Cervinia en Zermatt
-La Thuile en La Rosiere
-Pila
-Monte Rosa
-Courmayeur

Verder was het voor mij een test om met een elektrische auto (Tesla) af te reizen naar Italië. Voordeel bij dit is dat je gratis kan reizen door een groot gedeelte van Europa omdat je gratis stroom kan tanken bij de Tesla SuperChargers.

Hoe werkt dat opladen onderweg?

Op de route naar Aosta zitten ongeveer om de 250 KM Super Opladers die in ongeveer 20 a 40 Min de accu weer vullen zodat je ongeveer 300 KM kan rijden. Langere stop tussen de middag maakt het dan mogelijk om langer op te laden en zo eventueel een stop over te slaan.

Ik haal @GiGi om 05.00 op en rijden naar Eindhoven voor onze eerst oplaadpunt bij V/D Valk. Sluiten de oplader aan en doen een kop koffie in het restaurant en na 15 min stappen we weer in en vervolgen we onze reis over de A61. Bij elke stop combineren we meteen een ontbijt of de lunch. Alles gaat voorspoedig tot we in Zwitserland komen en in een kijkers file terecht komen en later nog veel verkeer rond het Meer van Geneve. We raken hier ongeveer 2 a 2,5 uur tijd kwijt. Om 20.00 uur komen we in Aosta aan. Door de files zijn we veel tijd verloren. Volgens routeplanner zouden we deze reis in ongeveer 11 uur moeten doen. Nu met opladen en zonder files is dat 13 uur. Met stops en laden doe je er ongeveer 2 uur langer over. Allebei kwamen tot de conclusie dat elektrisch rijden heel relax is en voor ons gevoel niet veel langer. Tot zover het elektrisch rijden.

1e dag

We staan 06.00 op en ontbijten een half uur later om daarna naar Breuil Cervinia te gaan. De eerst lift gaat om 08.15 uur open. Dus staan we ook klokslag 08.15 bij de lift. Eenmaal met de gondel boven maken we nog een snelle afdaling terug naar Cervinia om daarna via de Theodul pas richting Zermatt te gaan. Langzaam begint het te sneeuwen maar de zicht blijft redelijk goed. Via Furka naar TrocknerSteg door naar Gornergrat om uiteindelijk naar Rothorn te gaan. Het valt op dat de Zermatt zijde over het geheel geen autoBahn pistes zijn. Veel paden en smalle pistes. Sommige pistes lijken wel een soort SkiCross afdalingen. Furka en rond TrocknerSteg liggen er zeer goed bij. De beste pistes vonden wij van Gornergrat richting Rothorn. Het gebied rond Gornergrat vonden we ronduit slecht. Veel paden en matige sneeuwkwaliteit. Tijd om eens naar de Kleine Matterhorn te gaan. Het waait en sneeuwt behoorlijk maar de Gondel gaat. We nemen daarna de afdaling naar BC en zo raak ik @GiGi kwijt. Blijkbaar is hij met een soort Eddie The Eagle landing van de piste afgeschoten en via een soort Panaroma tour weer in BC terecht gekomen. Ik zal morgen beter op hem letten aangezien er vele zijn die aan hem ski advies vragen.

null

Onze laadstop in Martigny net voordat we de Grote Sint-bernard tunnel in gaan.

null

Ons uitzicht vanaf onze logeerplek richting Aosta.

null

Voor ons de huis skiberg van Aosta.Pila !!

null

We parkeren voor de lift.

null

Kijkje vanuit BC

null

De voormalig start van de gondel.

Samenvatting voor vandaag is dat we een mooie dag gehad en veel gezien hebben aan de Zermatt zijde. Deze zijde heeft niet zoals de Italiaanse zijde de Autobahn pistes en zijn ook iets moeilijker. Het uitzicht is bij mooi weer natuurlijk grandioos. Verder was het aan de Italiaanse zijde rustiger zonder dat er ook maar wachttijden waren.

Morgen staat Monte Rosa op het programma met hopelijk meer fotos dan vandaag.

May the ski force be with you !!

Heel veel plezier @CJAHulskamp en @GiGi
Ik kijk nu al uit naar het altijd plezierig te lezen reisverslag

Geniet er van heren :)

Veel plezier mannen!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Fijn eerste verslag. Ik dacht altijd dat Zermatt een van de beste skigebieden ter wereld had (i.c.m. Breuil), maar misschien toch niet zoals ik dacht?

Ben erg benieuwd naar Monte Rosa en Espace San Bernardo, wil die twee volgend jaar in de twee weken wintersport aandoen!

Veel plezier.

Mr. Slow

Leuk om te lezen dit eerste stuk. Ik ben benieuwd naar de rest! Is Zermatt dan toch wat overschat?

Wederom leuk report en wat mooi dat je met een tesla op pad bent!! Interessant om te zien dat je op zoveel plekken snel kan opladen.
Hoop dat het weer nog een beetje opknapt, geniet ervan de komende dagen!

[quote]Heel veel plezier @CJAHulskamp en @GiGi
Ik kijk nu al uit naar het altijd plezierig te lezen reisverslag

May the ski force be with you !!

Leuk om te lezen dit eerste stuk. Ik ben benieuwd naar de rest! Is Zermatt dan toch wat overschat?

joepiedepoepie op 26 mrt 2016 00:54

Of het overschat is weet ik niet. Qua natuur en infrastructuur zit het wel goed. Je verwachtingspatroon is hoog en zeker bij dit soort prijzen. Zelf zou ik liever een week in BC zitten. Maar zeker aantal keren de kant van Zermatt bekijken.

May the ski force be with you !!

Veel plezier daar, we kunnen wel wat leuke reports gebruiken in grijs en regenachtig NL. @Gigi we hadden nog zo gezegd: niet meer schansspringen (en idd ben nog niet uit skis voor volgend jaar dus let svp beetje op m)!

Ik ben ook benieuwd naar de andere gebieden! Have fun beiden in ieder geval!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat ga je doen indien er nog meerdere Tesla gebruikers staan te wachten om te tanken, indien er 2 voor jou staan moet je al min 1 hr wachten - aanschuiven, en je kan niet ff ergens anders gaan tanken dus mooi wachten. In de toekomst zal dat wel vaker voorkomen, en gratis is maar van bepaalde duur via Tesla, dus die droom gaat ook al niet meer op.

Wat ga je doen indien er nog meerdere Tesla gebruikers staan te wachten om te tanken, indien er 2 voor jou staan moet je al min 1 hr wachten - aanschuiven, en je kan niet ff ergens anders gaan tanken dus mooi wachten. In de toekomst zal dat wel vaker voorkomen, en gratis is maar van bepaalde duur via Tesla, dus die droom gaat ook al niet meer op.

X4ier op 26 mrt 2016 10:31

Dat noemen ze vraag en aanbod, hoe meer Electrische wagens er komen hoe meer oplaadpunten!
En gratis, tja dat zal vermoedelijk we niet blijven tot het einde der dagen, maar dan nog zal het goedkoper en milieubewuster zijn dan olie!

Ziet er goed uit tot nu toe…
Have fun!!

Het opladen is levenslang bij een aankoop van een Tesla en blijft zo. Betreft de aantal stallen kan het druk zijn met bepaalde vakantie periodes. Tot op heden heb ik nog nooit gehoord dat mensen meer als 45 min moesten wachten. Het grootste probleem is dat er gewone benzine/diesel auto in deze stallen parkeren zodat je niet kan opladen. Hier in Aosta zijn 14 stallen dus daar zijn ze al voorbereid. Aantal stallen zullen in de toekomst toenemen op de drukke plekken.

Straks het verslag van dag 2.

May the ski force be with you !!

Het opladen is levenslang bij een aankoop van een Tesla en blijft zo. Hier in Aosta zijn 14 stallen

Dat levenslang gratis opladen, heeft een klant van mij toch niet gekregen, max 3 jaar.

Het opladen is levenslang bij een aankoop van een Tesla en blijft zo. Hier in Aosta zijn 14 stallen

Dat levenslang gratis opladen, heeft een klant van mij toch niet gekregen, max 3 jaar.

X4ier op 26 mrt 2016 18:32

Lijkt me een zeer vreemd verhaal. Sterker nog je kunt niet eens betalen aan de SuperCharger. Mischien haalt hij twee dingen door elkaar

May the ski force be with you !!

Mocht @Gigi het overleven, krijgen we toch wel ski recensies hoop ik? Leuk plan om zoveel gebieden te checken, heel veel plezier.

Wat een gave trip! Ik ben wel benieuwd of jullie via dit forum bevriend zijn geraakt of dat jullie elkaar al langer kenden, @CJAHulskamp @GiGi ? En heb je die Tesla gehuurd, of in bruikleen of zo?
Veel plezier verder!!

Wij zijn via het forum in contact gekomen en vrij snel hebben we besloten om met Pasen een paar dagen te gaan skiën. Toen kwam het idee voor Aosta. Met SkiVallee Aosta skipas kan je alle gebieden hier doen.

De Tesla is van mij en is nu 2 weken oud.

May the ski force be with you !!

Dag 2

Vandaag parkeren we na Champoluc in Frachey. Het weer is prachtig en het beloofd een warme dag te worden.
Met een soort tandratbahn en aansluitende stoeltjes lift komen we op Col Bettaforca. We nemen tweemaal deze heerlijke afdaling.

null

Afdaling vanaf Bettaforca

null

Het skigebied genoemd naar deze berg.

Daarna doen we de Olen afdaling en als we beneden komen is alles al zacht.

null

Bovenste deel van de Olen afdaling.

null

Nogmaals de Olen afdaling naar Alagna 1200 M.

null

In Alagna was het al reeds voorjaar.

Mar toen moesten we weer terug richting Stafal / Gressoney. Was zo druk dat we er 1.5 uur over doen om boven te komen. Ik was hier al een keer in de voorjaar vakantie geweest maar zo druk had ik het nooit gezien. We besluiten om richting Punta Jolanda te gaan en meteen te lunchen. Het blijft druk en bij elke lift moet we aanschuiven en staan we weg te bakken in het zonnetje.

null

null

Mooie uitzichten om er even bij te zitten.

null

Hoop autos in Stafal. Later ook in Champoluc staan ze tot buiten het dorp geparkeerd.

null

Na weer een mooie dag in dit prachtige gebied rijden we weer naar Aosta waar we onder een genot van een ijsje het voorjaar inluiden. Moesten toch nog even (gratis) laden.

Morgen waarschijnlijk het skigebied waar we op uitkijken hier. Het skigebied Pila.

null

Het skigebied Pila.

Ciao!!!

May the ski force be with you !!

Die Eddie the Eagle-move van gisteren (eigenlijk een horizontale Rietberger op één ski met dubbele pirouette en Ippon in de poeder) was wat mij betreft eenmalig. Anders zou ik mij echt moeten toeleggen op reviews van freeride ski’s. En dat zou zonde zijn, want voor komend jaar staan er juist in de race- en pistelijnen van de meeste merken leuke ontwikkelingen te gebeuren.

Ik zal ook van de gebieden een gebiedsreview plaatsen als ik weer in Nederland ben trouwens.

En @bertusm ik ken @CJAHulskamp inderdaad van het forum, maar sinds afgelopen voorjaar ook via een whatsapp-groep waar we beiden in zitten.

Zo druk heb ik het daar ook niet gezien! Veel locals met paasweekend zeker. Mooi gebied in ieder geval een afdalingen bij bettaforca beide kanten op zijn geweldig :)

Ziet er toch wel heel lekker uit. Mooi weer ook! Begrijp ik het goed, dat deze drukte hier vrij ongewoon is?

Ziet er toch wel heel lekker uit. Mooi weer ook! Begrijp ik het goed, dat deze drukte hier vrij ongewoon is?

joepiedepoepie op 26 mrt 2016 20:45

Idd normaal is dit een vrij rustig gebied. De combi mooi weer en paasweekend was een killer.

May the ski force be with you !!

Ik hoorde van kennissen die afgelopen week in Mad. di Campiglio zaten dat het daar ook bizar druk was, hadden ze nog nooit meegemaakt. Italianen gaan echt pas skiën als het mooi weer is en warm.

Alleen voor de reis met de Tesla was ik al graag mee gegaan… :p

Enjoy!! :D

Klein intermezzo - niet over skiën…

Ga je op Goede Vrijdag nietsvermoedend naar het stadje Aosta op zoek naar een restaurantje, kom je door de prachtige oude hoofdstraat en langs het provinciehuis…

null

En dan hoor je ineens kerkgezang! Op zich past het heel goed in de sfeer die het centrum ademt. Je kijkt waar het geluid vandaan komt, en dan zie je aan balkons en regenpijpen immense boxen hangen door de hele straat…

null

Dan loop je langs de oude Romeinse stadspoort (25 v.Chr.)…

null

null

En zie je een hele stoet mensen lopen, en op een aantal plaatsen stilstaan. Ze dragen een immens kruis. En dán denk je: “O ja, het is Goede Vrijdag natuurlijk.”

null

Men loopt in processie door de stad. Bij de 14 stazioni van de Kruisweg (van Christus’ 'veroordeling door Pilatus tot en met zijn graflegging) houdt men halt en bidt men. En dan gaat het onder begeleiding van het kerkkoor dat door de luidsprekers komt naar de volgende stazione.

null

Je kan geloven of niet, maar dit is toch best wel mooi om eens mee te maken.

Alleen voor de reis met de Tesla was ik al graag mee gegaan… :p

Enjoy!! :D

Harm op 27 mrt 2016 11:37

Die oversized Nissan Leaf rijdt als een gewone auto hoor… alleen wat stiller. ;)

Dag 3

Vandaag lekker dichtbij. Het skigebied van Pila. Vanuit de stad vertrek een 8 persoons gondel vanaf 580 M. Na een rit van bijna 5 KM kom je aan op een hoogte van 1800 M. We steken meteen door naar het hoogste punt. Vanaf hier mooi uitzicht op de Mont Paradiso, Matterhorn, Monte Rosa en Mont-blanc.

null

null

We nemen in hoog tempo zoveel mogelijk afdalingen. Gisteren was het erg druk en dit in het achterhoofd willen we zoveel mogelijk meters maken. Wij vallen in de verbazing !! Wat een top gebied is dit.

null

Hebben we misschien toch een pareltje te pakken. Zelfs in de loop van de dag komen we pistes tegen die er prima bij lagen ondanks de hogere temperatuur.

null

We zitten zelf te fantaseren om volgende jaar een lang weekend te gaan. Vliegen op Milaan en een auto huren.

null

null

De rest van de dag blijft heerlijk rustig zonder wachttijden. Het onderste stuk wordt de sneeuw zacht maar hogerop blijft de sneeuw top.

null

De rode 1 is onze topper met de rode 13 op een goede 2e plaats.

We eten een hapje, maar die rode 1 lonkt te veel naar ons. Opnieuw doen we deze een aantal keer. We zien al die tijd bijna niemand op onze geliefde 1.

null

null

Maar helaas komt er een tijd om afscheid te nemen van dit waanzinnige gebied. Niet omdat het zulke moderne liften heeft maar omdat de pistes van zeer goed van kwaliteit zijn. Zeer strak geprepareerd. Verder klopt de infrastructuur zeer goed. Liften staan op de goede plek. Geen stukje lopen of prikken of vlakke stukken.

We nemen de lift weer terug want er is geen dalafdaling. We zoeven over de wijnvelden en de snelweg terug naar Aosta.

null

null

We waren er over uit dat dit een Pareltje is.

May the ski force be with you !!

Apart als je ineens in zo’n processie terecht komt! Interessant om eens mee te maken.
Pila ziet er idd uit als een pareltje, vooral die rust! Leuk voor 1 of 2 dagen?

Plaats een reactie