Breuil-Cervinia, Valtournenche, 2e week maart 2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil-Cervinia

Merci, ook voor u!

Voor de foto’s, scrollen naar de 2e post!

Erg lastminute besloten we dit jaar toch nog een weekje te gaan skiën. Vorig jaar was het Breuil Cervinia en dat was zo ontzettend goed bevallen (zie ook https://www.wintersport.nl/skigebieden/breuil/forum/topic/19…) , dat we daar dit jaar eigenlijk best wel weer heen wilden. Zo gezegd, zo gedaan dus snel een hotel geboekt. Dit was lastminute nogal lastig, maar het is gelukt om het beste hotel van Valtournenche (aldus Tripadvisor) te boeken :). Vorig jaar zaten we in Cervinia op de piste, maar dat hotel was vol en we vonden het eigenlijk ook best leuk om Valtournenche te zitten.

Valtournenche is een veel gezelliger en leuker dorp dan Cervinia. Cervinia is purpose-build; veel hotels en alles in het teken van skiën. Helemaal prima, maar echt gezellig is het, op de hoofdstraat na, niet. Valtournenche is wat authentieker, heeft wat meer winkels (dan alleen sportwinkels) en het is net wat gemoedelijker en goedkoper.

Over het skigebied is al veel gezegd (ook in mijn vorige topic), maar ik geloof wel in de kracht van herhaling :). Wij zijn wederom alleen aan de Italiaanse zijde geweest, waar je vooral veel blauwe en rode pistes vindt. Het rood is, uitzonderingen daargelaten, meestal niet heel erg moeilijk en veelal erg breed. De liften zijn modern (behalve de 2 lage stoeltjesliften in Valtournenche en het hele oude liftje bij Goillet (zie foto’s), dus koppelbaar en voorzien van kappen.

Ondanks dat bijna alle hotels volledig volgeboekt waren, is het in het gebied heel erg rustig. Er zijn gewoon te weinig bedden voor de liftcapaciteit, wat eigenlijk voor bezoekers goed nieuws is. In de weekenden is het iets drukker (dagjes mensen uit Milaan), maar nog steeds prima te doen.

Opvallend was dat de horeca een stuk goedkoper was in Valtournenche dan in Cervinia, net als de skihuur. Ik denk dat alles zo’n 20-30% goedkoper is, zonder dat de kwaliteit minder is. Sterker nog, we zaten voor minder geld dan vorig jaar, nu in een veel mooier hotel (maar dan dus niet op de piste). Cappuccino is erg goedkoop, bier/fris wat duurder (tussen de 3 en 4 euro voor een blikje cola) en het eten is ook niet heel goedkoop, maar wel erg goed. Ik denk dat we per lunch ca € 35,- kwijt waren (we drinken geen alcohol tijdens de lunch), met zijn tweeën.

Qua weer was het prima. Zaterdagochtend had het nog zo’n 30-40cm gesneeuwd, maar dat was in de middag al mooi van de wegen af en door de lage temperaturen (woensdag pas iets boven 0 in het dal) hadden we perfecte sneeuw. Lekker helder weer, op het eind iets warmer, helemaal goed dus. 1 dag wat winderig (gelijk veel liften dicht) en dan wordt het bij -11 gelijk erg koud.

Site skigebied: http://www.cervinia.it
Pistekaart: http://cervinia.it/documents/SKIRAMA_2015_2016?ixDownload=tr…
Prijs skipas volwassene voor 6 dagen (excl Zermatt): € 222,-

Op 1 dag na alles open, soms weer lift Z dicht. Op die ene dag waren de verbindingen dicht en in Cervinia alleen de lagere liften open. Er was prima te skiën.

Ons hotel dit jaar was Les Rochers, prima hotel, dagelijkse shuttle naar Cervinia of Valtournenche, hele vriendelijke eigenaren, lekker eten en een hele mooie, nieuwe spa.

+/-

  • Fantastische sneeuw op lange, rustige pistes met veel hoogteverschil!
  • Net als vorig jaar, lekker rustig
  • Zeer goed eten en drinken op de pistes
  • Weinig liften, maar wel lekker modern
  • Pistes goed geprepareerd en gemarkeerd, het gebied is erg overzichtelijk
  • Rood is over het algemeen goed te doen, dus ook al intermediate kan je makkelijk het hele gebied door (behalve de dalafdaling in Valtournenche, zie min)
  • Niet overal echte wc’s, maar soms Franse hurktoiletten (vooral voor dames wat onhandig)
  • De dalafdaling in Valtournenche staat als rood op de kaart, maar is aan het einde van de dag echt donkerrood, in vergelijking met de rest van de rode pistes. Steile stukken die smal eindigen, bochtige steile stukken, gewoon een lastige piste die een stuk zwaarder is dan de rest van het rood in het gebied

In de volgende posts de foto’s. Mocht je meer willen weten over het gebied, laat maar weten. Ik ben groot fan!

Roy83 op 16 mrt 2016 18:59

Hoi, zelf hoorde ik dit jaar voor het eerst van breuil cervinia, en we willen hier graag naar toe, ook 2e week maart,
maar komen er nu al achter, dat de hotels al behoorlijk vol zitten, net als de appartementen trouwens.
de gene die nog wel beschikbaar zijn komen echt uit grootmoeders tijd…

dus mijn vraag vind jij dat je vanuit Valtournenche net zo makkelijk gaat skiën als vanuit breuil.
Ik ben de grote gondels gewend in Oostenrijk, en dat was s’ochtends niet echt heel leuk…

thnx

Ik zit daar jaar zelf ook weer in Valtournenche. Dat kan prima. Het dorp is wat sfeervoller en gezelliger dan Cervinia. In Cervinia kan je zelf lopen naar de piste, in Valtournenche moet je met de auto naar de lift. De meeste hotels hebben wel shuttle busjes, wat mij prima beviel.

Italië blinkt niet uit in mooie en moderne hotelkamers, maar qua vriendelijkheid en eten zijn ze onovertroffen. De hotels waar ik ben geweest waren allemaal hartstikke schoon, dat is voor mij belangrijker dan een iets te ouderwets uiterlijk.

Ik heb ooit ook een topic over mijn eerste hotelzoektocht in Cervinia geplaatst, zoek die eens op. Het komt in ieder geval neer op rechtstreeks mailen/bellen met de hotels. Booking etc werkt niet zo goed.

Wat bedoel je btw met 2e week maart? Vertrek 4 maart of 11 maart?

Verdere verschillen qua skien zijn er weinig. In Cervinia zit je meer gelijk in het hart van het gebied, maar de verbinding is simpel en snel. Bij wind wil de verbinding nog wel eens dicht zijn, zit je dan in Cervinia dan kan je niet naar Valtournenche en vv, tenzij je met de auto gaat (of de shutlle). Ons hotel dropte ons ook net zo makkelijk in Cervinia als in Valtournenche.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hello skivrienden en -vriendinnen,

Wij vertrekken 11 maart met de auto naar Valtournenche om een week te skiën.
Kan u mij vertellen welke de beste weg is om naar daar te rijden?
Mijn dank bij voorbaat.

Hello skivrienden en -vriendinnen,

Wij vertrekken 11 maart met de auto naar Valtournenche om een week te skiën.
Kan u mij vertellen welke de beste weg is om naar daar te rijden?
Mijn dank bij voorbaat.

louisduisters op 23 feb 2017 17:29

Van waar vertrek je?

Ter info: van Breuil-Cervinia naar Martigny hebben we zo’ n twee uur gereden.
Vanuit Apeldoorn over Keulen en de A3, Basel, Martigny. Aardig vlot doorgereden overal.

*bericht bewerkt door Pino op 23 feb 2017 20:31

Goedenavond,

Mijn dank voor uw reactie.
Ik vertrek van uit Heusden-Zolder, België. Dit is een gemeente kort bij Hasselt.

Groeten,

Louis

Ik rij vanuit Apeldoorn, via Venlo, en dan vanaf Manheim net als Pino. Keulen ook wel eens gedaan maar vond de A61 ook wel prettig.

Ik denk dat je vanuit België ook net zo goed door Frankrijk kan. Echt druk zal het toch niet meer zijn. Ik vind door Duitsland iets fijner, maar dat is puur persoonlijke voorkeur.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank u voor de informatie.
Nog veel skigenot gewenst aan allen.
Groeten,
Louis

Goedenavond,

Mijn dank voor uw reactie.
Ik vertrek van uit Heusden-Zolder, België. Dit is een gemeente kort bij Hasselt.

Groeten,

Louis

louisduisters op 23 feb 2017 20:43

Geloof dat we op dezelfde dag vertrekken, wij slapen in Breuil :)

Wij vertrekken vanuit Antwerpen rond 4u 's ochtends en rijden over Zwitserland, gaan over de Bernardinotunnel, mont-blanc tunnel overdag doen we liever niet. Een deel van de groep rijdt 's nachts en rijdt volledig over Frankrijk en Italië…

Verwacht eerlijk gezegd weinig verkeerd op de baan. Vertrek je in de loop van de ochtend dan kan je oponthoud hebben bij Metz, Straatsburg en Basel maar denk eerlijk gezegd dat dat weinig van betekenis zal zijn!

Tis voor mij ook de eerste keer sinds heel lang dat ik nog in Breuil heb gelegen, kan je niet zo 1-2-3 zeggen wat de beste route is, helaas.

*bericht bewerkt door DavidW op 24 feb 2017 12:37

Plaats een reactie