Campitello di Fassa 19/02 - 27/02 Fotoverslag

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Fassa

Het (semi-)liveverslag was geen enorm succes vanwege haperend wifi en afleiding maar hier komt het ‘echte’ verslag:

We verbleven in 2 sterren (veel he) hotel Villa Rugero op basis van half pension. Volgens de recensies is het eten er goed en zijn de bedden ook fijn dus dat is het belangrijkste. Volgens de website van Sunweb is de Col Rodella pendelbaan 100 meter lopen maar volgens google maps is dit 650 meter. In realiteit bleek dit inderdaad 100 meter te zijn aangezien google maps de brug niet meerekende waardoor de loopafstand inderdaad 650 meter werd.

Dit was voor mij mijn 2e echte wintersport maar ondanks dat heb ik toch al zo’n 8-9 weken ski en snowboardervaring. Dat door 2 weken wintersport, skikamp van school, enkele losse weekenden en heel, heel, heel erg vaak indoor skiën.

Vrijdag 19-02
Om kwart over 7 zou onze bus vertrekken dus om half 5 vertrokken wij vanuit het geweldige Kapelle richting Eindhoven waar we om half 7 na wat files aankwamen. Even snel een plas pauze en een milkshake bij de McDonalds en daarna spullen uitladen en op de bus wachten. Toen kregen we het geweldige sms’je dat de bus een half uur vertraagd was… Nouja om kwart voor 8 zaten we uiteindelijk toch in de bus. Toen kwam de volgende tegenslag. De film die ze als eerste draaiden was the Minions… Ach die had ik toch nog niet gezien dus de laatste Star Wars film op m’n iPad kon nog even wachten…

Zaterdag 20-02
Na die 2 films en de nachtstop ging ik maar eens proberen te slapen. De tijd tussen 12 en 6 uur (net als de rest van de vakantie eigenlijk) vloog voorbij met soms even slapen. Om 7 uur kwamen we aan bij de overstapplaats vlak voor Val Gardena waar de 17 mensen voor Campitello over moesten stappen op kleine transferbusjes aangezien de grote bus langs alle plaatsen in Val Gardena ging. Het was een spannende rit, bij Ortisei troffen we alleen sneeuwresten aan, bij St. Christina lag een dun laagje en bij Selva lag zo’n 15cm en waren zelfs de bomen aan de noordkant wit! Bij Passo Sella lag rond de 40cm sneeuw. In campitello zelf lag net als in Selva rond de 15cm sneeuw met ook witte bomen. Om half 9 stonden we voor de Col Rodella lift en konden we opzoek gaan naar ons hotel. Bij aankomst als eerste naar de WC aangezien dat onderhand wel nodig was. Daarna even een Cappuccino en toen kregen we om 9 uur ineens te horen dat onze kamer al schoon was en dat we er al in mochten. Dat was een leuke verrassing! Het volgende leuke was dat we een 3 persoonkamer met halfpension in het bijgebouw geboekt hadden, maar dat bleek dat er in het bijgebouw alleen maar 4 persoonsappartementen liggen dus dat we er gratis een keuken en waterkoker enzo bij kregen! Na onze spullen uitgepakt te hebben zijn we wat gaan rondkijken in het dorp en even langs de supermarkt gegaan. Om half 1 was het tijd om mijn middagskipas te gaan halen. Die kostte 25 euro voor ongeveer 4 uur en 45 minuten, best redelijk geprijsd dus.

Weer: Zonnig en temperatuur rond de 0 graden op de berg in de middag. Bij aankomst was het in het dal nog -6 dus vrij fris.
Sneeuw: Omdat het een wisseldag was, was het erg rustig en was de sneeuw dus nogsteeds heel goed. Dat bleef die ook tot het einde van de middag.
Geopende pistes: Alles
Geopende liften: Alles
Drukte: Maximaal 1 stoeltje/gondel wachten
Beste piste: De piste naar Rifugio Salei, en vanaf daar naar de Grohmann lift, tot half 5 nog helemaal strak met deels zelfs nog ribbels!
Slechtste piste: de pistes naar Pian Frataces maar dit zijn ook belangrijke verbindingen dus dat was ook logisch.

Leek eerder voorjaar met zo weinig sneeuw…

null

null

In ons dal gelukkig veeeel meer sneeuw :D Even een paar vroeg in de ochtend foto’s (half 9):
null

null

null

Mevrouw regelt het wel hoor…
null

Ons kleine hotel (wij zaten in het bijgebouw waar ook het personeel sliep):
null

Dikke ijsfontijn midden in het dorp. Deze kwamen we in heel veel dorpen tegen. Hier zie je ook meteen de Italiaanse naam van het dorp, Ciampedel.
null

En toen was ik eindelijk boven :D
null

Het Sella massief
null

Blik richting Belvedere:
null

De Langkofelgruppe:

null

Blik terug naar Col Rodella
null

De Langkofelgruppe nu volledig op de foto:
null

Weer het enorme Sella massief:
null

Breed, breder, Col Rodella
null

Blik richting de Langkofelgruppe vanuit 1 van de enige 2 koppelbare stoeltjesliften van Col Rodella:
null

Wat een rust en natuur…
null

Toch best mooi die Dolomietjes (zoals @GiGi ze noemt):
null

De lange piste (rechts) richting Pian Frataces was echt geweldig ’s ochtends vroeg, als je de makkelijkere rechtse variant pakte had je een geweldige lange carve-piste met een relaxt middenstuk.
null

Col Rodella met nagenoeg alle liften:
null

Deze piste tussen de Cinque Dita en de Grohmann lift was echt enorm rustig, om 4 uur kon je hier nog ribbels vinden. Deze piste leidde eerst naar restaurant Salei en daarna door naar de Grohmann lift maar niemand nam deze om de een of andere reden.
null

Sasso Levante, de verbinding richting Selva met een mooie speelse rode piste die eigenlijk bijna blauw had kunnen zijn. Ook zichtbaar is de Sasso Lungo 2er gondellift welke alleen in de zomer open is en welke niet koppelbaar is. Een hele uitdaging ook zonder skispullen denk ik…
null

Dat is toch prachtig :D
null

Het Passo Sella Resort, ’s ochtends als allereerste op de piste, moet geweldig zijn.
null

Belvedere kan er ook wat van qua brede pistes! Toch vond ik dit deelgebied niet zo super, veel pistes waren lekker breed en lang maar er zat elke keer een stijl stuk tussen wat zwaar bebuckeld was en waardoor je dus alle snelheid er weer uit moest halen.
null

null

Mooi uitzicht met een al wat zakkende zon:
null

Machtige rotsformaties waar je ook kijkt in de Dolomieten :D
null

Lege vlaktes voor jezelf alleen :D
null

De lawineschermen waren niet echt nodig op dit moment.
null

Richting Passo Pordoi had je ook leuke rode en blauwe pistes.
null

Ook een stukje net onder de boomgrens, de verbinding naar Arabba. Op drukkere dagen was deze wel wat te smal voor de mensenmassa…
null

Ik vind helemaal mooi
null

Overzicht van het Passo Pordoi deel:
null

Bij de sleeplift bij Rifugio Friedrich August hadden de kanonnen wel gedraaid voor het funparkje en de slalombaan maar was er nooit geprepareerd en lag er dus een ruime halve meter aan sneeuw waar je leuk in kon oefenen voor de echte poedersneeuw, en waar ik met mijn pisteski’s meteen bij de eerste bocht volledig in de sneeuw verdween na mijn val…
null

Blik richting Vigo di Fassa, hier ben ik later in de week nog 2 keer geweest waarvan 1 keer dat ik er ook daadwerkelijk heen wilde…
null

Mooi uitzicht met die ondergaande zon:
null

En jahoor, mevrouw gaat alvast de angst wegdrinken…
null

Binnenkort de volgende dag(en)!

*bericht bewerkt door martijn op 01 mrt 2016 21:46

#proudtobepartofleswintersporters

Indrukwekkend! Mooie voorpret voor ons.

Ziet er al leuk uit!

Leuk verslag! Ik zou er graag nog even terug willen, zeker met de voorspelde verse sneeuw van de komende dagen (140cm vanaf vandaag tot maandag).

@hakke2 bedankt! @joepiedepoepie tnx! @HN65 Bedankt! ja idd na al die foto’s van de facebook pagina’s heb ik ook wel zoiets van shit…

Morgen komt het volgende deel! Ik had het de laatste tijd nogal druk maar het verslag is nu bijna af :D

#proudtobepartofleswintersporters

Ziet er goed uit, moet ik toch echt nog een keer heen, de dolomieten…

Gang is alles

Zondag 22-02

Het idee was om vandaag samen met mijn moeder naar de Seiseralm te gaan. Bij een blik op de pistekaart bleek echter dat je dan de stijle zwarte piste op de Piz Sella moest nemen. Het was fijn geweest als ze op de kaart hadden aangegeven dat er ook gewoon een rode piste naar de bus opstapplaats was geweest… Dus we gingen maar de Sella Ronda groen doen dan :D ’s Ochtends om kwart voor 9 vertrokken, om half 12 waren we in Alta Badia na tussendoor nog een extra piste bij de Passo Pordoi. Vanaf daar gingen we heel kort het gebied van Alta Badia in waarna we door skieden naar het Edelweisstal. Na ons daar ook een uurtje vermaakt te hebben maakten we de Sella Ronda af en om half 5 stonden we weer beneden. Opzich geen verkeerde dag met 54 pistekilometers :D

Weer: Zonnig, in de ochtend nog 0 graden in het dal maar bij terugkomst ’s middags was het 12 graden… Op de berg ongeveer 2-3 graden kouder dus een behoorlijk mooie aprildag…

Sneeuw: ’s Ochtends lekker hard en alle pistes goed strak, om 12 uur vooral bij Alta Badia zeer zware sneeuw waardoor we piste 6 voor 75% hebben moeten lopen…

Beste piste: De piste naar Pian Frataces ’s ochtendsvroeg, bij deze was de rechterpiste nog door niemand geskied iets voor negenen en hier kon je dus op volle snelheid naar beneden racen! :D:D

Slechtste piste: De rode piste 5 vanaf Ciampinoi, deze was volledig afgeskied, volledig overbevolkt en daarbij ook behoorlijk stijl voor de groene Sella Ronda. Hier gingen zo’n beetje alle (licht-)gevorderden vol op hun plaat. Mijn moeder heeft er 40 minuten over gedaan om beneden te komen aangezien het niet heel erg opschiet als je zijdelings naar beneden loopt… Een soort herhaling van Hochkrimml vorig jaar behalve dat het hier terecht was ;)

Goedemorgen :D

null

Jammer van het lange pad naar de pistes maarja, het uitzicht kan nog altijd erger he :D
null

Die focus…
null

Vroeg opstaan loont!

null

Enorm strakke pistes bij de nog niet geopende Cinque Ditta, jammer dat ik geen enkele ochtend de kans heb gehad om deze pistes vers geprepareerd te skiën… of ik ging de andere kant op of hij was bedekt met verse sneeuw…
null

Lekkah:
null

Mooi weer vandaag! Iets te warm maar toch!
null

Bij Belvedere ook nog strakke pistes:
null

Mooie kleur skipak ;) :
null

Behoorlijk steil stuk richting Arabba, aan de positie van de mensen kun je de steilte wel zien.
null

Blik het dal in richting Arabba:
null

De rest van het Passo Pordoi gebied, opzich allemaal wel leuke pistes, zeker de blauwe piste bij de oude 3er was leuk.
null

Deze piste startte heel stijl, maar veranderde daarna in een licht glooiende racebaan, uitdaging en relaxen in 1 dus :D
null

Vanuit de 3er heb je een mooi overzicht over de 2 pistes vanaf Belvedere richting Arabba waarbij de rechter nog steiler was dan de linker, die hebben we dus maar links (of rechts) laten liggen ;):
null

Zo vroeg al best druk…:
null

Leuk bospad bij Arabba, je kon er ook voor kiezen om de rode piste te pakken maar dat hebben we maar niet gedaan:
null

De nieuwe Arabba-Fly :D gelukkig hebben ze ervoor gekozen om hem koppelbaar te maken:
null

Arabba vanuit de Arabba-Fly, nu ligt er een veel dikkere laag sneeuw op de daken dan op deze foto…
null

Het funpark van Arabba:
null

Jammer ik was net te laat… Hier kwam enkele seconden voor deze foto een lawine naar beneden, waarschijnlijk door het warme weer?:
null

Blik richting het hoofdgebied van Arabba:
null

Zoom op de Marmolada:
null

Heerlijke piste dit, lang en mooi glooiend, alleen jammer dat hij niet zo vreemd was. Op de pistekaart stond deze piste als rood en die ernaast als blauw, terwijl in realiteit bleek dat dit juist de blauwe was…
null

Dit stuk piste deed me enigszins denken aan het laatste stuk van de Büre-Herloh :D :
null

Ook een erg mooie piste, breed met soms steile stukken die daarna lang en vlak eindigden waardoor je eigenlijk altijd snelheid kon houden. Ik vermeld niet overal de pistenaam omdat ik die niet weet en omdat die op veel pistekaarten niet eens aangegeven worden… Volg de Sella Ronda Groen en je komt ze allemaal tegen ;)
null

Corvara met een deel van Alta-Badia, op de blauwe piste het dal in moesten mijn moeder en ik bijna het volledige stuk prikken…
null

De langzame 4er vanuit Corvara, deze moest je pakken om in het hoofdgebied van Alta-Badia te komen. Vanaf hier kon je na een korte piste de lift naar Col Alto pakken waarna je in het hoofdgebied stond.
null

Het weer was erg mooi vandaag :D
null

De skibrug in Corvara
null

Super artistiek effect:
null

Een mooie april dag:
null

Blik terug richting Alta Badia
null

De 4er in het Edelweisstal:
null

Blik het dal in naar Colfosco en Corvara
null

Het Sella-massief past niet op de foto…
null

Blik richting de pistes bij de Col Pradat lift: Steil zwart, steil rood een een blauw pad. De piste bij de sleeplift zag er ook erg lekker uit maar daar zijn we niet aan toe gekomen… :
null

Rifugio Col Pradat en de gelijknamige lift:
null

De piste ziet er zo niet zo extreem steil uit maar dat was hij toch wel behoorlijk en was in combinatie met de papsneeuw een leuke uitdaging:
null

Als panoramafoto paste het Sella Massief eindelijk op de foto :D :
null

Blik vanaf Colfosco het enigszins groene Edelweisstal in:
null

Langzaam maar zeker kwam het eindpunt weer in zicht:
null

De weergoden waren ons redelijk goed gezind :D
null

Zoom richting de Seiseralm:
null

Dezelfde foto maar dan uitgezoomd:
null

En Col Rodella is weer in zicht :D
null

De Langkoffel is in tegenstelling tot het Sella-massief welke nooit op de foto past best fotogeniek:
null

Redelijk steil rood stuk bij Dantercepies:
null

De Dantercepies, een 10 EUB:
null

Leuke racebanen bij de Dantercepies, als de pistes goed zijn kun je hier echt racen:
null

Als je het onderste stuk van de foto wegknipt leek het verdacht veel op zoals het er deze zomer uitzag…:
null

Vanaf hier skiede je via een paadje door Selva heen richting de Ciampinoilift:
null

Blik vanaf Ciampinoi richting de Piz Sella
null

It’s getting closer…:
null

Toch best pittig zwart:
null

Het eigenlijke plan voor vandaag, de Seiseralm:
null

Uitgezoomd, met geen verkeerd panorama:
null

Mevrouw heeft de snelheid er weer behoorlijk in…
null

1 van de oudere liften van het gebied, de naam ben ik even kwijt… :
null

En het past nog steeds niet op de foto… :
null

Even een laatste uitdaging voordat we de dag konden afronden met blauwe paden en makkelijk rood:
null

Deze dag heb ik 53km geskied, de ski tracker gegevens voeg ik er vanaf de volgende dag bij. Skiline kennen ze niet in dit gebied :(

#proudtobepartofleswintersporters

Zucht… Bedankt voor de mooie plaatjes. Vorig jaar een huttentocht gedaan. Veel herkenningspunten dus. Dit jaar een nieuwbouw huis dus even een tussenjaar met slechts een paar skiedagen. Maar volgend jaar weer van de partij!

Aftellen maar!

Oelala mooie plaatjes!

Gang is alles

Ja @Jesper, je moet echt eens verder kijken dan Warth…

Mooi hoor!

@GiGi Dat doe ik ook heus wel hoor, ben er zeker voor in om nieuwe skigebieden te proberen de komende jaren

Gang is alles

@GiGi Dat doe ik ook heus wel hoor, ben er zeker voor in om nieuwe skigebieden te proberen de komende jaren

Jesper op 11 mrt 2016 00:32

Weet ik toch ;)

Ik geef nog ff een bevestiging hehe

Gang is alles

@Matthieu Aaah ook leuk toch :D Volgend jaar weer naar de Dolomieten?
@Jesper Tnx! Is idd een mooi gebied, wel erg anders dan Oostenrijk, vooral qua landschap.
@joepiedepoepie Bedankt!!
@GiGi niet die jongen pesten he…

Morgen het volgende deel!

#proudtobepartofleswintersporters

*foutje

#proudtobepartofleswintersporters

Sorry voor de vertraging, 1 dag had ik geen internet en gisteren werkte Photobucket niet mee maar hier is het verslag van de maandag:

Maandag 23-02

Vandaag had mijn moeder haar eerste skiles van deze vakantie. Ik zou naar Ortisei gaan om La longia en de Saslong te doen en ’s middags weer terug zijn voor de lunch. Meteen bij opening van de liften om kwart voor 9 vertrok ik richting Ortisei. Onderweg kon ik het niet laten om de compleet lege blauwe piste bij lift 53 2 keer te doen. Echt een geweldig brede racebaan :D Daarna ging ik snel via de Saslong verder richting de Seceda. Persoonlijk vond ik de Saslong niet enorm lastig, er zijn lastigere pistes in het gebied, maar hij was wel leuk om eens te doen. De sneeuw was in tegenstelling tot later in de week ook niet ijzig ofzo dus het was gewoon goed te doen. Om ongeveer 10 uur stond ik bovenop Col Raiser waar ik eerst bij de DSB nog 2 extra afdalingen deed voordat ik met de erg lange en (gelukkig) koppelbare 4er naar de Seceda ging. Vanaf daar had je echt een geweldig uitzicht over het Sella Massief, de Langkoffel-gruppe en de Oostenrijkse (en Zwitserse?) alpen.
La Longia zelf was ook erg leuk en heel afwisselend. Jammer dat je bij de pendelbaan terug omhoog zo enorm lang moet wachten en dat de cabines echt met kracht volgeduwd worden waardoor het er ook niet comfortabeler op wordt. Snel terug naar Col Rodella en om kwart voor 1 stond ik boven.
Na met mijn moeder geluncht te hebben besloten we om de bus naar het gebied van Vigo en Pera te pakken. Om half 3 gingen we daar met de langzame en daarbij vrij lange 2er’s omhoog. Het was redelijk rustig, de blauwe pistes werden wel redelijk veel geskied maar de rode en zwarte pistes waren vrijwel leeg. Uiteindelijk heb ik in ongeveer 1.5 uur op de blauwe oefenhelling en 1 kort rood stukje na elke piste gehad en ik wil hier zeker nog een keer terugkomen voor weer een halve dag :D

Weer: Overwegend zonnig met soms bewolking, temperatuur rond de 12 graden op de berg en 15 in het dal.
Sneeuw: ’s Ochtends erg goed, ’s middags overwegend goed en dan vooral in de schaduw erg goed nog. Voordeel was ook dat Vigo rustiger was en dus minder bückels.
Drukte: Bij de meeste liften rond de 1-2 minuten, de pendelbaan naar de Seceda 15 minuten en vroeg in de ochtend + Vigo geen wachttijden.
Beste piste: De piste bij lift 53: Super breed, helemaal niemand op de piste en nog compleet vers en goed geprepareerd :D
Slechtste piste: De piste vanaf Ciampinoi naar Plan de Gralba was net zoals op zondag eeeerg slecht…

Meteen richting Ortisei zodat ik mijn tijd daar optimaal kon benutten:

null

De hele vakantie wilde ik deze piste vers geprepareerd doen maar elke keer was het mistig, lag er verse sneeuw of had ik even geen tijd zoals deze dag… Op deze piste heb ik wel mijn snelheidsrecord gehaald aan het eind van de middag toen hij nog strak was (!):
null

Best begrijpelijk dat dit op de Unesco Werelderfgoedlijst staat:
null

De Langkoffel-Gruppe:
null

De Langkoffel-Gruppe vanaf de andere kant:
null

Best een relaxt plekje voor @GiGi als het zonnig is denk ik… :
null

De overwegend steilere pistes op de Piz Sella zagen er nog goed uit:
null

Beste piste van de dag, je ziet denk ik wel waarom :D :
null

Helemaal achterin ligt Col Rodella, iets verder naar voren ligt de Gran Paradiso sleeplift welke een capaciteit van 1200 mensen per uur heeft (!) en een erg mooie blauwe racebaan. Iets daarvoor ligt lift 53 (Sotsaslong) met de bijna perfecte piste en op de voorgrond de Comici 1 en 2 met het funpark + boardercross:
null

Bergstation van de Piz Sella pendelbaan:
null

Ojee… :
null

Pittige stukken afgewisseld met vlakkere stukken, vooral het beginstuk was pittig doordat die volledig in de schaduw lag. Voordeel was dat ik er vroeg was en hij nog in vrij goede staat verkeerde:
null

Wow wat lijk ik lang zo met mijn schaduw… En wat lijkt het dal voorjaarsachtig:
null

Links de Schlern (van het logo van de Seiseralm) en in het midden Monte Pana met de oefensleepliften:
null

Op precies ditzelfde stuk stond ik deze zomer ook :D :
null

Deze:
null

Grappig kerkje midden op de berg onderweg vanaf Col Raiser naar de Seceda, hier werd het ook tijdelijk wat bewolkter maar gelukkig klaarde het ’s middags weer op:
null

Wat een lange stoeltjeslift… Wel erg mooie, brede en erg lange pistes erbij in alle moeilijkheidsgraden:
null

LSAP sleeplift? Hij staat wel op de pistekaart maar zag er niet open uit en ik zag ook niet direct een piste erbij liggen… :
null

Wat er met deze foto gebeurde? Snapt iemand dit toevallig? :D :
null

Ook mooi om de Langkoffel een keer niet volledig beeldvullend te zien:
null

Weids uitzicht over de alpen:
null

Het Sella Massief is ook veel kleiner zo:
null

Bevroren watervallen bij La Longia, erg mooi!
null

Ortisei:
null

Hier stond ik afgelopen zomer ook ongeveer:
null

Vanaf een iets andere hoek maar toch. Ondanks het verschil in seizoenen herkende ik het hier toch nog wel enigszins:
null

En daar vonden we afgelopen zomer een Peak Performance jas die we nog mooi verkocht hebben :D :
null

De Oostenrijkse en Zwitserse alpen (toch?):
null

De Seceda pendelbaan, deze werd echt tot het laatste plekje volgepropt waarbij de liftbedienden gewoon vrolijk mee duwden… :
null

De dalen werden best groen maar de toppen waren nog mooi wit:
null

Blik richting de Seiseralm met wat vogels die ook van het mooie weer genoten:
null

En nu is hij niet groen ;) het Sella Massief:
null

Selva (Wolkenstein) gezien vanaf de Seceda:
null

De erg brede pistes op de Seceda, op de voorgrond komt het gras al door de natuursneeuwlaag heen:
null

Op de terugweg naar Col Rodella moet je altijd over het erg mooie maar ook erg vlakke pad vanaf de Citta dei Sassi naar de Sasso Lavente:
null

Laatste foto van het Sella Massief voor vandaag en voor het eerst heb ik het volledig op een foto gekregen :D:D :
null

Hierna ging ik lunchen bovenop Col Rodella bij Rifugio Des Alpes waar ik voor 7 euro toch een erg flinke portie friet met 2 grote grilworsten kreeg :D Tijdens het eten bedacht ik me dat ik eigenlijk wel naar Vigo di Fassa kon gaan in de middag. Mijn moeder vond het ook wel oke om daar nog een stuk of 2 / 3 blauwe pistes te doen om daarna lekker in de zon te gaan liggen. Zo stonden we om 2 uur bij de skibushalte. Eerst pakten we de bus de foute kant op richting Canazei (…) waarna we nog snel over konden stappen in de bus die de goede kant op ging. Die bus was 2 minuten te laat waardoor die precies aankwam toen we uit de andere bus stapten. Anders hadden we even moeten wachten… Om half 3 zaten we in de Vajolet 1 die gevolgd werd door de Vajolet 2. Bij elkaar hadden we er zo’n 20 minuten over gedaan om boven te komen aangezien dit 2 langzame DSB’s zijn met een gezamelijke lengte van 2594m, ze zijn zelfs pas in 2001 gebouwd… Qua capaciteit voldeden ze ruimschoots maar qua comfort kon het beter… Vanaf boven had je de keuze om naar beneden naar het dalstation van Vajolet 1 of 2 te gaan of je kon met de 3er Pian Pecei- Ciampedie of de 4er KSB (!) Pra Martin verder naar boven waarna je de keuze had tussen meerdere blauwe, rode en een zeer pittige zwarte piste. Voor 13 kilometer aan pistes had je hier toch echt uitgebreid de keuze :D Alleen waren er erg weinig eet en drink tentjes, volgens mij waren er maar 1 of 2…

Vajolet 1 ging over de straat heen:

null

Pera di Fassa:

null

Ondertussen zitten we in Vajolet 2, deze liften zagen eruit alsof ze uit 1980 kwamen maar blijkbaar zijn ze ‘pas’ 15 jaar oud:
null

De enige snelle lift van het gebied met mogelijk ook de mooiste pistes:
null

De brede blauwe piste vanaf de KSB, deze slingerde zich door het bos en was ook behoorlijk lang:
null

Deels ook een breed bospad maar alsnog leuk afwisselend:
null

De KSB met de zakkende zon:
null

Dalstation KSB:
null

Dit skigebied hoorde ook bij de Panorama Skitour, ik snap opzich wel waarom:
Vanaf hier kon je kiezen, links voor de KSB en richting Pera en rechts om de dalafdaling naar Vigo di Fassa te doen. Dat was een leuke rode piste waarbij je een stuk via een korte steile zwarte piste kon afsnijden. In het midden zie je het punt waar de 3er Pian Pecei – Ciampedie uitkomt en waar ook de langzamer 4er van de skischool en de pendelbaan vanuit Vigo samenkomen. Hier zat ook de enige eet en drink gelegenheid van het gebied (volgens mij?):
null

Blik vanaf het bergstation van de KSB ‘Val di Fassa’ in met als het goed is helemaal achterin Campitello:
null

Vanaf een eerdere foto ookal zichtbaar maar dit is de nieuwe Vulcano zwarte dalafdaling naar Pozza di Fassa, hier had ik op een latere dag jammer genoeg geen tijd voor :( :
null

Niet heel duidelijk hier maar dit is toch wel een van de steilste (als het niet de steilste is) piste welke ik ooit geskied heb, door de schaduw was hij ook best hard dus een leuke uitdaging. Kwam uit op het eindstuk van de blauwe piste waardoor je vanzelf vaart minderde:
null

Toch altijd spannend wat er over de volgende rand komt… Hij was gelukkig erg weinig geskied en om half 4 dus nog in zeer goede staat met aan de randen nog ribbels :D:D :

null

Zouden deze vangnetten soms nodig zijn? ;) :
null

Het bergstation van de Pendelbaan vanuit Vigo, de rode piste liep in een soort hele lange bocht om de top links heen:
null

Een leuke, brede rode piste:
null

Vanaf de top richting Pera had je een heel lang blauw pad. Hier werden iets steilere stukjes afgewisseld door bochtige vlakkere stukken wat voor leuke variatie zorgde. Een hoop mensen gingen met de stoeltjeslift naar beneden wat ik niet snap aangezien de piste nog echt goed was… Bij de piste bij de Vajolet 1 veranderde dit vanaf het midden, toen kwamen er ineens redelijk steile en zwaar bebuckelde stukken tussen de vlakke stukken en lagen er redelijk grote kiezels op de piste. Het viel met sowieso al op dat er in dit gebied veel gebruik gemaakt wordt van een soort persluchtkanonnen die ik nog niet veel eerder heb gezien? Geen standaarkanonnen of lanzen maar een soort hogedrukspuit stond hier naast de meeste pistes opgesteld. Voor de dalafdaling voldeed dit niet… :
null

Laatste deel van de piste bij de Vajolet 2 lift:
null

Bergstation Vajolet 1:
null

Zoom naar de wedstrijdpiste in Pozza di Fassa, op deze piste wordt ook avondskiën aangeboden:
null

Het allerlaatste stuk was best pittig voor de vele minder gevorderde skiërs door de buckels:
null

Ik had mijn skitracker de hele dag aan maar bij Plan de Gralba zette hij hem ineens uit? Daarna had ik hem perongeluk in de skibus aan laten staan dus alleen die van Vigo di Fassa is accuraat:

null

null

Die van de zaterdag:

null

Die van de zondag:

null

Volgende dag komt zo snel mogelijk!

#proudtobepartofleswintersporters

Dank voor je verslag en foto’s!
Heel leuk om (weer) te zien.

Aftellen maar!

Sorry dat het zo lang duurde, het was een drukke week maar hier is dan toch deel 4:

Dinsdag 23 februari,

Vandaag had ik mijn ski’s in de stalling laten staan en een snowboard gehuurd, de Burton Process Flying V. Eerst hadden ze mijn bindingen andersom gemonteerd (kwam ik boven achter… dus even snel naar servicepoint). Ook waren mijn bindingen iets te groot waardoor ik mijn hiel deels optilde inplaats van dat het board op zijn kant ging… Mijn idee was om naar de Marmolada te gaan vandaag. Toen we om 7 uur uit het raam keken waren we een beetje verbaasd, regen?! Het was heel zacht aan het miezeren… Toen we om kwart over 8 naar de gondel liepen en ik naar de lucht keek had ik al zoiets van: de Marmolada gaat hem denk ik niet worden… Boven aangekomen bleek het zicht boven de boomgrens zo’n 20-30 meter… Na 1 afdaling kwam ik de groep uit het hotel waar ik elke avond mee kaartte tegen en sloot me maar bij hun aan. Bij Belvedere aangekomen bleek het funpark ook nog gesloten… Na een gratis Cappuccino gingen we maar naar Selva zodat we onder de boomgrens konden skiën. Daar was het zicht rond de 100 meter dus daar kon je nog enige vaart maken. Op alle pistes lag een vers laagje sneeuw van zo’n 2 cm (!) en het sneeuwde de hele dag heel licht door. Bij Piz Seteur waren de danseressen ondanks het slechte weer toch aan het werk (elke dinsdag en donderdag!) wat voor een hoop drukte zorgde bij de bar daar :D Al met al was het opzich nog een leuke dag ondank dat ik niet zoveel heb kunnen boarden.

Weer: Lichte sneeuwval, zware bewolking en temperaturen rond het vriespunt.

Sneeuw: ’s ochtends een leuk vers laagje wat rond 11 uur al voor veel buckels zorgde…

Beste piste: De piste naar Plan Frataces was ’s ochtends nog erg goed met weinig buckels en verse sneeuw.

Slechtste piste: De piste vanaf Belvedere naar Lupo Bianco, erg druk en doordat het rond 11 uur was ookal wat verder verspoord… Niet heel aangenaam daardoor.

Drukte: Maximaal 5 minuten wachten bij de Sella Ronda verbindingen, verder rustiger dan normaal maar ook veel erg langzaam skiënde mensen (logisch met de mist) waardoor het toch niet erg opschoot.

Het beeld boven… :

null

Piste naar Plan Frataces vanaf Col Rodella, vers geprepareerd een lekkere racebaan:

null

Het laatste deel net onder de wolken:
null

Wow even een korte opklaring:
null

Grijs en grauw:
null

Nietsnut Niek:
null

Langzaam in de middag werd de bewolking iets minder dik:
null

De Langkoffel kwam steeds vaker tussen de wolken tevoorschijn
null

Wow ik zag zelfs nog even de blauwe lucht!:
null

Deze dag heb ik weinig foto’s gemaakt vanwege het weer, de volgende dag ben ik alsnog naar de Marmolada gegaan en heb ik weer meer foto’s gemaakt. Het volgende deel komt waarschijnlijk maandag online aangezien ik van morgen tot en met zondag afwezig ben.

De Skitracker geeft deze dag geen realistisch beeld aangezien door de bewolking de gps niet goed gefunctioneerd heeft…

#proudtobepartofleswintersporters

@Matthieu Tnx! Ben je er al eens geweest?

#proudtobepartofleswintersporters

Ja. Vorig jaar een dagje in het gebied van Vigo di Fassa geskied tijdens een huttentocht.
Er is daar een zwarte piste die ze naar Alberto Tomba hebben genoemd alsof hij daar veel geskied heeft maar ze zeiden dat de naam alleen maar gekozen was als publiekstrekker. :)
Verder een leuk gebied met een mooie lange rode afdaling terug naar de gondel. En heerlijk gegeten in de Baita Checco.

Aftellen maar!

@Matthieu aah leuk om te horen, mooi gebied he? Die zwarte piste was opzich best steil, maar dat van die naam wist ik nog niet! Mooie rode piste idd, jammer dat die gondel soms lang wachten is omdat ze hem helemaal vol willen hebben…

#proudtobepartofleswintersporters

Woensdag 24 februari:

Vandaag wilde ik naar de Marmolada gaan. Bij aankomst boven viel het me ineens op dat mijn bindingen wat vreemd stonden. Na nadere inspectie kwam ik erachter dat ze gisteren de bindingen wel omgedraaid hadden maar de graden niet aangepast waren waardoor mijn voorste voet op 5 graden stond en mijn achterste op 23 wat niet heel aangenaam boardde…

Het eerste deel van de reis tot en met Arabba verliep voorspoedig. Bij de gondel in Arabba nog erg weinig wachttijden maar de pret begon bij aankomst boven. Een 24 persoons gondel die een DSB bedient kan natuurlijk nooit echt goed gaan… Om 10 uur stond ik daar dus al een half uur te wachten voordat ik met een reeks langzame en koude liften verder kon richting de Marmolada. Onderaan de Marmolada kon ik nog eens 20 minuten wachten… Na bij het 2e middenstation even het museum over de ‘Grand Guerra’ bekeken te hebben ging ik verder naar boven. Daar wachtte een geweldig uitzicht op me. Het was er wel verschrikkelijk koud en het waaide best hard.

De terugreis ging niet zo super snel en ik was 1.5 uur te laat voor de lunch met mijn moeder dus die was al naar beneden gegaan. Rond 3 uur vond ik het ook wel erg mooi (en pijnlijk) geweest en ben ik naar beneden gegaan om mijn board in te leveren…

Weer: Zonnig met soms een paar wolkjes, eindelijk een keer echt koud met zo’n -5 op de berg en rond de 0 graden in het dal.

Sneeuw: ’s Ochtends tot 10 uur erg goed, daarna extreem ijzig wat absoluut niet lekker was op mijn snowboard en wat de reden was waarom ik vroeg stopte, het deed gewoon teveel pijn uiteindelijk… :(

Beste piste: De piste vanaf Belvedere richting Arabba.

Slechtste piste: De piste op de Marmolada, nog ijziger en nog verder afgeschraapt dan de andere pistes…

Drukte: Bij de meeste liften enkele stoeltjes, de eerste DSB richting de Marmolada 30 minuten en de pendelbaan naar de Marmolada 20 minuten.

De foto’s:

Het beloofde een mooie dag te worden :D:

null

Perfect weer, jammer dat dit sneeuwtechnisch de slechtste dag van de hele week was, de sneeuw was op de dagen met 10-15 graden aangenamer dan deze dag…:
null

De piste richting Belvedere / Pian Frataces:
null

Col Rodella en de Langkoffel:
null

Zoom richting Col Rodella:
null

De Belvedere kant zag er nog erg lekker uit, maarja daar had ik even geen tijd voor:
null

Bluebird day :D Leuk weetje is dat ze in de wachtrij bij deze muziek de hele dag Eftelingmuziek aan hadden staan, ik heb Land van Laaf, Monsieur Cannibale en Fata Morgana voorbij horen komen :D :
null

Langkoffel V.S. Sella massief:
null

Gezellige hut bovenin bij Belvedere:
null

Zoom richting het doel voor vandaag:
null

Het uitzicht was weer schitterend:
null

De toegang naar het Porta Vescovo deelgebied van Arabba + de Marmolada:
null

Arabba lag al lekker in de zon:
null

Bij het middenstation kon je uitstappen om met de DSB naar de Marmolada te gaan of je kon verder omhoog om wat uitdagendere pistes te pakken:
null

Linksonder zag je het laatste deel van de wachtrij voor de DSB al…
null

Op de pistes was het rustig en kon je genieten van het prachtige uitzicht:
null

Het doel komt steeds dichterbij!:
null

Onderweg kwam je ook langs de gesloten DSB die bij het voormalige gletscherskigebied op de Marmolada hoorde. Daar had je vroeger deze DSB, meerdere sleepliften en volgens mij ook een oudere pendelbaan. Vanwege milieuredenen en omdat de gletscherbanen de gletscherspleten met afval hadden opgevuld mocht er als straf geen zomerski meer plaatsvinden. Ze mochten dan wel de nieuwe pendelbanen bouwen mits ze alleen ’s winters voor skiërs open zouden zijn… Opzich wel jammer want het is geen kleine gletscher en toen ik er eind Juli was lag er nog erg veel sneeuw… Maarja als ze ernstige milieuovertredingen begaan snap ik het wel enigszins :( :
null

Eindelijk in sectie 1 van de pendelbaan:
null

Na bij het 2e middenstation een bezoekje gebracht te hebben aan het interessante museum over de 1ste wereldoorlog (gratis, een aanrader!) ging ik het laatste stuk omhoog om van het uitzicht te genieten en te gaan boarden. Hier een hoop uitzichtfoto’s. Let niet op de vinger die soms in het beeld zit want aangezien de gevoelstemperatuur rond de -17/-18 lag moest ik erg snel mijn foto’s maken om mijn hand er niet af te laten vriezen. Op de foto’s zie je grote delen van de Alpen en de Dolomieten, dit was zeker weten het mooiste uitzicht wat ik tot nu toe gehad heb, beter dan de Hintertuxer Gletscher en de Stelvio Pass! :D :

null

null

null

null

null

null

null

null

En toen was het tijd om aan de ijzige afdaling te beginnen. Hier ben ik al wat verder afgedaald en zie je het bergstation van de DSB waar ik het eerder over had. Er is wel besneeuwing op de Marmolada maar veel is er nooit nodig vanwege de hoge ligging. :
null

Als de sneeuw goed was geweest en ik hier op mijn eigen board of ski’s had gestaan was dit een geweldige racebaan geweest maar nu was het meer overleven… :
null

Het Sella Massief vanuit een andere hoek:
null

Doordat hij zo extreem hard was, was de piste nog niet heel erg verspoord.:
null

Als je beneden kwam ging je over de lange oefenweide bij Malga Ciapela naar de stoeltjeslift, gelukkig was deze koppelbaar met bubbel want hij was enorm lang… De oefenhelling was overigens een erg leuke racebaan, steil genoeg om snelheid te maken en best lang en breed met een dubbele sleeplift.:
null

Daar kwam ik vandaan!:
null

En daar ging ik heen:
null

Zoom richting de Belvedere en Sass Becè stoeltjesliften:
null

En weer terug op Col Rodella met rechts de beste speedcheck (via skitracker) piste van dit gebied ;) :
null

Col Rodella met nog erg strakke en hier juist niet te harde pistes:
null

Eigenlijk de hele tocht van vandaag in 1 foto:
null

De apres-ski bar van Col Rodella, de ene dag werd hier house muziek gedraaid, de andere dag had het zo de kinderdisco kunnen zijn en de dag erna was het weer een soort countrybar :D :
null

Wachtend op de gondel een blik het Fassa dal in:
null

En zo kwam deze dag weer tot een wat vroeger eind, de volgende 3 dagen zien er zo uit:
25 februari, La Longia nog een keer.
26 februari, de halve Panoramatour.
27 februari, Sella Ronda oranje met Heiligkreuz/Gran Risa (dank aan @CJAHulskamp voor de tip).

#proudtobepartofleswintersporters

Ziet er weer goed uit

Gang is alles

@Jesper tnx Arlbergboy!

#proudtobepartofleswintersporters

Beter Arlbergboy dan Skidomeboy…

❄️

Zeker mooie uitzichten! Als je nog eens een fenomenaal mooi uitzicht wil zien, moet je eens naar Hochgurgl gaan. Bovenop de Wurmkogl heb je rondom werkelijk een prachtig uitzicht. Of boven op het uitkijkplatform op de Pitztaler gletscher. Ik kan er elke keer zomaar een uur van blijven genieten.

@David23 auw die doet pijn… Beter Skidomeboy dan 1weekperjaarskiboy ;)
@joepiedepoepie Ja idd niet slecht in Italië he :D Ja is het daar mooi? Moet ik nog eens heen dan ;) Vond het op de Hintertuxer Gletscher ook erg mooi, maar dat was terwijl bijna alle bergen groen waren…

#proudtobepartofleswintersporters

Donderdag 25 februari:

Aangezien ik mij op maandag er vermaakt had bij het Seceda deelgebied besloot ik daar vandaag weer heen te gaan. Maar eerst een uur priveles! Na alle tips van @Hessel @Morzel en anderen dacht ik dat ik onderhand wel perfect skiede (grapje ;) ) maar toch nog niet helemaal. Na al het gehamer van meer mijn stokken gebruiken kreeg ik nu ineens te horen dat ik die stokken maar gewoon lekker niet moest gebruiken, alleen bij echt korte bochten. Ook moet ik mijn ski’s iets dichter bij elkaar houden dus iets minder breed staan en iets meer mijn heup naar buiten duwen inplaats van mijn knieën. Ik geloofde hem natuurlijk meteen aangezien hij de trainer was van het skiteam van mijn leeftijdscategorie! Dat leverde natuurlijk leuke gesprekken op over skiteams en races enzo :D
Na dat uurtje ging ik snel richting de Seceda om mijn nieuwe techniek in de praktijk te brengen. Op de heenweg even de Saslong B gedaan welke extreem slecht was en in deze staat lastiger dan hoe de A er op maandag bij lag. Snel naar de Seceda gegaan en La Longia gedaan waarna ik terug naar St. Christina ging. Mijn moeder had de hele dag skiles en ze zou bij Chadinat eten dus ging ik daar ook heen. Precies om 1 uur kwam ik daar aan voor lunch. Na die redelijke hoeveelheid kilometers ging dat bord Kaiserschmarrn er wel in. ’s Middags nog wat bij Selva geskied en om half 5 ging ik weer naar beneden.

Weer: Grotendeels bewolkt met soms een zonnetje, de bewolking hing vooral rond de hogere toppen. Het was vrij koud met zo’n -5.
Sneeuw: Over het algemeen best goed, vooral de Saslong en enkele andere pistes bij St. Christina erg ijzig en afgeschraapt, de pistes die in de zon lagen waren erg aangenaam.
Beste piste: De piste bij de Sotsaslong, piste 52 volgens mij. Enorm breed + super rustig + alleen maar ribbels + een mooie hellingsgraad = Perfecte carve-piste!
Slechtste piste: Saslong B
Drukte: Meestal tot zo’n 3-4 stoeltjes, de Sella Ronda verbindingen maximaal 10 stoeltjes en bij de Seceda pendelbaan zo’n 15 minuten.

Vlak voor de skiles alvast even inskiën:

null

Die bewolking voorspelde niet veel goeds…
null

Na dat uurtje ging ik snel verder, hier ben ik bij de dit seizoen nieuwe Comici 2:
null

De bewolking hing rond de 2000-2250 meter wat voor een mooi beeld zorgde als je erboven stond:
null

Blik vanaf de Ciampinoi richting het bergstation van de Saslong (dat grote gebouw in het midden):
null

De bewolking was niet heel erg dicht en het klaarde gelukkig regelmatig op, ik had namelijk geen zin in net zo’n dag als dinsdag…:
null

Blik richting de dalafdaling vanaf de Seceda naar St. Christina, deze helling was al erg groen/bruin door de ligging in de zon. :
null

De pistes bij St. Christina waren om half 11 nog erg goed maar wel enigszins druk:
null

Bovenaan de Seceda hing wel veel bewolking:
null

Op de Seceda zat je net boven de bewolking, maar ging je ongeveer 80 hoogtemeters naar beneden zat je er al weer midden in…:
null

En een paar honderd meter verder was het ineens zo? :
null

En weer terug in St. Christina, heerlijke brede piste. Dit is het begin van de Saslong:
null

Aan de andere kant had je ook een interessante piste, Steile stukken en daarna erg vlak, lekker snelheid maken! :
null

De rode piste naar Chadinat was behoorlijk donker rood, vrij ijzig doordat hij nog geen zon gezien had:
null

Een andere rode piste dezelfde kant op, ook niet erg vlak:
null

Mijn moeders skiklas gespot! De kabels die zichtbaar zijn, zijn van de Piz Sella lift:
null

Winterberg drukte op de piste het dal in, hier kwamen 3 pistes ineens samen op deze…:
null

Skiklas treintje tussendoor…:
null

Even relaxen in de Scuola Sci skischool lift. Opzich best een redelijke lengte, zo’n 400 meter met een blauwe piste ernaast die in een bocht liep waardoor je een strakke lege piste van zo’n 700m had. Ook het off-piste terrein ernaast leek me best interessant voor iemand die niet teveel uitdaging maar wel afwisseling zoekt:
null

Even bijkomen ;) :
null

Blik richting de rustige piste en op de achtergrond Plan de Gralba met de Piz Sella lift:
null

En even een switch naar de Gran Paradiso lift:
null

Blik richting de geweldige Sotsaslong lift + piste:
null

En weer de bewolking in… :
null

Het lange pad naar de Sasso Lavente (terug naar Col Rodella):
null

Mooie omgeving wat weer goedmaakt voor het feit dat je moet steppen/prikken:
null

Bijna terug op Col Rodella, links de Citta dei Sassi, de lift waar ik hier in zat is de Sasso Lavente:
null

De Langkoffel Gruppe nog in de nevel gehuld:
null

Jammer van de wazige foto maar wel een mooi plaatje zo :D :
null

Links Sasso Lavente, midden boven Sella massief, midden onder de Grohmann lift en rechts de Citta dei Sassi:
null

En zo eindigde deze dag weer in de mist… :
null

Door de bewolking heb ik geen accurate gps meting, deze gaf namelijk 148km geskied aan wat me toch een beetje veel lijkt. Ik denk dat ik realistisch rond de 70-75 zat.

Het volgende deel gaat over de halve panorama tour.

#proudtobepartofleswintersporters

Volgende deel komt er zo aan!

#proudtobepartofleswintersporters

Ten eerste: Sorry dat het 3.5 week geduurd heeft… De eerste 2 weken had ik het heel druk met school en daarna ben ik het gewoon een soort van vergeten… Toen een paar dagen geleden mijn 2 canvas foto’s van de vakantie binnenkwamen bedacht ik me ineens dat ik dit ook nog moest/wilde doen dus hier is het eindelijk:

Vrijdag 26 februari

Vandaag wilde ik naar het gebied van Pozza di Fassa. Dit is sinds afgelopen seizoen verbonden met het gebied van Campitello en Canazei via een snelle pendelbaan genaamd ‘Col dei Rossi’. Ik koos er echter voor om met de skibus te gaan zodat ik vanaf openingstijd in Pozza di Fassa kon skiën. Het idee was leuk maar de uitvoer ging een beetje fout. Ik ging in de goede bus zitten (nog 4 keer gecheckt) waarna de reis ongeveer 20 minuten zou duren. De bus stopte echter niet in Pozza maar reed meteen door naar Vigo terwijl hij dat volgens het schema wel had moeten doen…
Ach ja, toen maar in Vigo uitgestapt en daar met de pendelbaan omhoog, waarna ik de rode piste pakte gevolgd door de 2 blauwe pistes naar Pera. Vanaf Penia kon ik dan wel de goede bus pakken naar Pozza maar daarvoor moest ik nog 23 minuten wachten… In die tijd had ik alle pistes bij de bovenste stoeltjeslift bij Vigo nog een keer kunnen doen :(.
Nadat ik uiteindelijk om half 10 in Pozza aankwam ben ik meteen naar boven gegaan en heb ik 2 keer de rode dalafdaling gedaan. Wat een geweldige piste! Erg lang (zo’n 4-5km), erg breed overal en leuk speels met stijlere stukken en vlakkere. Ook was deze erg goed geprepareerd en was de sneeuw precies hard genoeg. ’s Nachts was hier ook nog besneeuwd wat je kon zien aan de witte vlekken op de bomen. De piste was bijna leeg en ook bij de gondel hoefde je niet te wachten!
Snel ging ik verder richting het Ciampac gedeelte van het gebied. Die reis ging snel en daar aangekomen had ik nog de tijd om alle liften daar even te doen. Ook daar lekker rustig en goede pistes.
Rond 12 uur ging ik richting Col Rodella om met mijn moeder te lunchen. Deze keer ging ik wel met de nieuwe pendelbaan. Om daar te komen kon je eerst nog een interessante, lange zwarte piste nemen richting Penia. In de middag ben ik nog richting Selva geweest en rond 5 uur was deze skidag ook weer voorbij.

Weer: ’s Ochtends blauwe lucht en alleen maar zon, vanaf 12 uur langzaam bewolkter en om 3 uur was het compleet bewolkt. De temperatuur lag rond de 0 graden in het dal en rond de -5 op de berg.
Sneeuw: De sneeuw was perfect, niet te hard en niet te zacht. Zeker bij Pozza en Vigo erg goede pistes die pas laat kapot geskied zijn.
Beste piste: De rode dalafdaling naar Pozza di Fassa, perfect breed, lang, speels en erg rustig.
Slechtste piste: De dalafdaling naar Vigo, net zoals een paar dagen eerder erg veel steentjes :(
Drukte: Bij Vigo 0 gondels/stoeltjes, bij Pozza maximaal 3 en aan de Sella Ronda maximaal zo’n 3 minuten.

Wow de maan was nog zichtbaar:

null

Hierna snel ontbeten en de bus gepakt, eerst de bus de foute kant op en daarna eindelijk de goede… dacht ik…
En op lekker wachten op mijn bus van Pera naar Pozza…:
null

Wow voor de antiekliefhebber:
null

Niet veel sneeuw maar toch goede pistes :D
null

De meest geweldige piste van Dolomiti Superski, de rode dalafdaling naar Pozza. Breed en afwisselend steil en vlak + erg lang:
null

Plaatselijke sneeuwbui vanacht?:
null

Best imposant
null

Ook nog wat sightseeing tijdens de afdaling ;) :
null

Het laatste stuk, om kwart voor 11 nog steeds ribbels!:
null

Blik naar Pozza vanuit de gondel:
null

Blik richting de zwarte (met rode variatie) Aloch wedstrijd- en avondski piste:
null

Daar begon ik vandaag, Vigo di Fassa:
null

En daar heb ik de bus weer gepakt, Pera:
null

Een goede demonstratie van het verschil ik windrichting en de hoeveelheid sneeuw die daardoor door de zon weggebrand wordt:
null

Lekker weertje nog! Bovenaan de Sella Brunech 4er KSB:
null

Traject van de Sella Brunech:
null

Zoom richting het skigebied van Vigo en Pera:
null

Best wel rustig hier :D :
null

Hier ligt gelukkig wat meer sneeuw… Dit is de Orsa Maggiore 4er KSB:
null

Even uitrusten in de DSB Roseal, de piste ernaast was lekker steil rood, helemaal leeg maar wel wat smal. Je kon er gewoon volle snelheid op :D :
null

Bij genoeg sneeuw leuk en makkelijk freeride terrein denk ik:
null

Hmm die moet ik zo ook nog even pakken voordat ik naar Belvedere ga… :
null

De pistes waren hier om 12 uur nog steeds super strak, het was niet heel druk en ze waren best hard dus dat hielp wel:
null

Volgens de pistekaart zou hier naast de lift een blauwe piste met een funpark moeten liggen. In praktijk lag er alleen een grond geprepareerde plak sneeuw met een starthuisje zonder obstakels. Hij stond ook als gesloten ondanks dat er een heel dik pak sneeuw lag… :
null

Blik vanuit de sleeplift de rest van het Ciampac gebied in. Op de voorgrond de piste bij de sleeplift (erg fijne piste), daarachter de DSB Roseal en op de achtergrond de 4er KSB Sella Brunech met middenstation:
null

Traject van de Sasso di Rocca sleeplift:
null

Naast de oefenlift iets verderop lag ook een mooie brede piste. Aan de andere kant van de sleeplift waren de skischoolkinderen bezig met de slalomwedstrijd, hoorde ik er een in het Duits iets zeggen van ‘Kijk daar heb je een echte slalomskiër!’ omdat ik m’n Leki stokken meehad :D :
null

Leuke eethut, jammer genoeg zou ik met mijn moeder gaan lunchen… ;) :
null

De perfecte plek voor @GiGi om zich weer even jong te voelen… :
null

Het Sella massief eens vanuit een andere hoek zien is ook leuk! :
null

De behoorlijk oude Ciampac pendelbaan, met betonnen palen:
null

Alleen al voor het uitzicht moet je een keer naar de Dolomieten.
null

Ojee dit is echt heel steil… en lekker in de schaduw… #zinin Naar dat dorpje beneden moest ik helemaal… Was een interessante uitdaging, een ijzige zeer steile zwarte piste maar ik heb het overleefd :D :
null

Even me mentaal voorbereiden op de rest van de piste met dit uitzicht ;) :
null

De oude Ciampac pendelbaan en de nieuwe Col dei Rossi lift, bij de Ciampac lift een wachtrij van zo’n 4 gondels terwijl je bij de Col dei Rossi met z’n 5en in een gondel stond:
null

3 landschapsfoto’s vanuit de gondel met gekke weerspiegeling, Marmolada VS hochalpine VS onder de boomgrens:
null

null

null

En weer terug op het gezellig drukke Belvedere, snel naar Col Rodella voor de lunch!:
null

De bewolking liet zich steeds meer zien, hier gaat hij de strijd aan met de Langkoffel. Het was een spannende strijd die in een gelijkspel eindigde:
null

De Marmolada:
null

De voorlaatste lift die ik nodig had:
null

Samen met mijn moeder heb ik bij Friedrich August geluncht. We wilden pizza bestellen maar dan moesten we drie kwartier wachten (!) aangezien het nogal druk was. Uiteindelijk hebben we dus maar gewoon 3 porties friet besteld :D In de middag ging ik weer naar het me al lang bekende Selva en dan weer met name Plan de Gralba aangezien dat dicht bij huis lag en het er erg leuk is/was.

Ziet er wel uitnodigend uit zo:

null

Het enige stuk van de Sella Ronda en eigenlijk überhaupt bij de Sella Ronda gebieden waar je een prik-pad had:
null

Wel een verbluffend mooi pad:
null

Eindelijk weer wat meer hellingsgraad:
null

Met die koude nachten zijn er ineens vreemd veel plaatselijke sneeuwbuien in de buurt van sneeuwkanonnen… Zou er een relatie tussen zijn?
null

Op de voorgrond het funpark op de Piz Sella bij de Comici 1, daarachter de Sotsaslong met de op een na mooiste piste van alle pistes die ik gehad heb, daarachter de sleeplift Gran Paradiso:
null

Zoom richting de bergstations van de Comici 1 en de Sotsaslong:
null

De Piz Sella vanaf de piste bij de sleeplift Gran Paradiso. Deze lift heeft een indrukwekkende capaciteit van 1200 mensen per uur wat aardig veel is voor een standaard sleeplift! :
null

Blik richting Dantercepies (rechts-midden):
null

En natuurlijk past hij/zij er weer niet op… :
null

En toen brak de zon weer door :D :
null

Wat een rust hier, 1 lift op dit hele stuk en geen pistes in de nabije omgeving, heerlijk :D :
null

Wie gaat er deze keer winnen?? :
null

Zo koud is het deze week nog niet vaak geweest… :
null

Ondanks dat het de piste is die iedereen uit Campitello neemt zag hij er om half 5 nog zo uit! Hij is natuurlijk ook wel extreem breed wat ook wel meehelpt:
null

En we gaan weer terug naar het dorp…
null

Zelfde foto als die ik al 15 keer gemaakt heb maar nu ’s avonds!
null

En dat was alweer de voorlaatste dag… Het was een mooie dag waarbij ik onbedoeld in Vigo/Pera uitkwam en dus minder tijd had in Pozza maarja. Veel geskied, veel mooie pistes gezien en natuurlijk veel genoten!
Deze dag had ik volgens mijn skitracker 95km, in werkelijkheid zal dit rond de 65-75 liggen aangezien het in de middag bewolkt was waardoor hij niet goed werkte…
Het laatste deel probeer ik binnen korter dan 3.5 week te uploaden…

#proudtobepartofleswintersporters

Plaats een reactie