Fieberbrunn 19 feb. t/m 27 feb. 2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Vrijdagochtend 19 februari vertrokken richting Fieberbrunn, voor de 8ste keer dit jaar. Traditioneel weer met een overnachting in het Mercure Ingolstadt, zodat we de tweede dag lekker binnendoor kunnen en bij Kössen de grens over, om de snelwegen rondom München en Kufstein te vermijden.

Zaterdag rond 13 uur waren we al bij het bergstation, ski uitrusting huren bij Widmann voor de kleintjes, inschrijven voor de lessen, 4 hele dagen voor de oudste (7 jaar) en 4 ochtenden in de Bobo Club voor de jongste (bijna 4 jaar). Daarna lunch bij Biwak :).

Gaandeweg de middag begon het licht te sneeuwen en tegen de avond lag er al een behoorlijk laagje op de auto’s. Dat beloofde wat voor zondag!

null

Maar helaas, de volgende ochtend bleek de sneeuw over gegaan te zijn in regen. Geen best weer om de skilessen me te beginnen in ieder geval, maar de jongens hadden toch goeie zin.

null

klaar voor de eerste afdalingen!

null

Ook de oudste is er klaar voor.

null

Meteen de sleeplift in.

null

En achter de leraar aan naar beneden.

De zon probeerde er wel door te komen in de middag, maar echt lukken deed dat niet. Wel stopte het met regenen, zou de volgende dag beter worden?

Ja dus. Want de maandagochtend scheen het zonnetje volop en was het ook flink warm! Goed voor het terras, minder voor de sneeuw. Hoe dichter bij het dalstation, hoe zachter en papperiger. Desalniettemin een prachtige dag.

null

null

zicht op de Siebener vanaf de Maiskopf sleeplift.

null

mooi avondrood vanuit ons appartement in Paffenschwendt.

Dinsdag begon zoals maandag de hele dag ook was, met een lekker zonnetje, maar het was wel flink kouder al. En tegen het middaguur kwam er ook bewolking opzetten.

null

Onder aan de Maiskopf sleeplift

null

Zicht op St. Jakob en het Jakobskreuz vanaf Streuboden

En inderdaad, tegen de avond begon de neerslag te vallen, eerst als regen. Geeft niks, dan gaan we wat anders leuks doen na de skiles!

null

En ik plan het altijd zo dat ik op mijn verjaardag lekker op vakantie ben :) Bij Alte Post ben je dan even het middelpunt ;)

null

Na het eten was de regen inmiddels overgegaan in sneeuw, gelukkig maar, want de skishow stond op het programma.

null

Alleen jammer dat hij vrijwel exact hetzelfde was als vorig jaar, maar goed, de kleinste en opa en oma hadden hem nog niet gezien.

Woensdag begon weer zonnig. We waren wat vroeger aangekleed en op de piste omdat we samen de oversteek naar Saalbach Hinterglemm zouden maken. Opa en oma hadden de zorg om de kids op tijd op hun laatste skiles te krijgen :)

null

Ook daar mooi weer!

null

null

Reiterkogel.

Misschien was het de verkeerde tijd, of de verkeerde plek, of allebei. Maar wat een enorme drukte daar op de piste. En ook een andere sfeer, maar dat kan ook aan mezelf liggen, of aan de drukte.

De oudste kwam na de les al trots vertellen dat ze de Reckmoos Nord hadden geskied met de les. Echt verbazingwekkend hoe snel die gastjes het allemaal oppikken.

Donderdag was de eerste dag dat de jongens geen les meer hadden, daarom de handen vrij en een tripje gemaakt naar St. Jacob, voor de kids is dat echt heel leuk. Wat wel erg jammer is, is dat het niet meer op dezelfde skipas kon. Tot vorig jaar had je daarvoor de Schneewinkel pas, maar Fieberbunn zit door het samengaan met SHL niet meer in die Schneewinkel. Zonde.

Eerst met de oudste de stoeltjeslift in, zijn eerste keer, om de 4,5km lange Familienabfahrt te skiën. Wat is het eerste stuk toch echt niet leuk zeg, gelukkig kun je wat afsteken en vanaf halverwege is het in ieder geval geen paadje meer maar een fatsoenlijke piste :). Geen foto’s gemaakt hier, wel de gopro’s omgebonden, dus als de filmpjes bewerkt zijn zal ik die hier wel droppen. Ook nu begon de ochtend zonnig maar kwam er tegen de middag meer bewolking en begon het te sneeuwen. Dus maar weer het zwembad in :)

Vrijdag, de laatste skidag alweer. Ikzelf had 's-ochtends “oppas” dienst. Die structuur van skiles is toch eigenlijk ook best wel prettig :). Maar goed, voor hun is het ook vakantie dus wil ik ze ook weer niet elke dag naar school doen :). En daarbij wil de oudste ook wel graag met ons skiën.

null

Opa in de Obingleitn

null

Oma in de Obingleitn

null

Bas in de Obingleitn

null

Bas met opa bij de punaise

null

Oma heeft altijd wat moeite om alleen in de ankerlift te zitten, dus die klampt vreemden aan om samen te gaan :)

null

Luuk lekker rollebollen in de sneeuw.

Al met al een mooie week met over het algemeen prettig weer. De sneeuwkwaliteit was niet alle dagen super, maar wel gewoon ok en op de koudere dagen wel gewoon prima. Over de aansluiting met SHL, mwah, voegt voor ons als familie niet zo veel toe en heeft als nadeel dat we niet meer met 1 pas ook naar St. Jacob of de Steinplatte kunnen, wat we in het verleden wel een dagje deden. Maar ik begrijp wel dat het voor de meeste mensen een welkome aanvulling is.

In ieder geval, voor ons ook meteen de laatste keer Fieberbrunn na acht jaar. We gaan weer op zoek naar een ander gemoedelijk skigebied en ons oog is gevallen op Sulden :)

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 11:59

@franksplinter leuk verslag! Fijn dat het een mooie week is geweest :D
@CJAHulskamp zit momenteel in Sulden dus die kan je er vast alles over vertellen. Ik denk inderdaad dat dat geen verkeerde keuze is hoor.

#proudtobepartofleswintersporters

Leuk verslag! Een hoop plezier met z’n allen :)

Ook interessant om te lezen wat de nadelen zijn van zo’n nieuwe verbinding. Het is inderdaad jammer dat Fieberbrunn niet meer aangesloten is bij de Schneewinkl skipas.
Gelukkig zijn er nog genoeg leuke gebieden in de Alpen. Sulden zal zeker goed bevallen denk ik zo.

null

null

Ja, wij zitten in Sulden deze week.

May the ski force be with you !!

Ik heb ook mijn bedenkingen bij de aansluiting van Fieberbrunn op het circus van Saalbach Hinterglemm.
De kleinschaligheid en relatieve rust in Fieberbrunn waren altijd fijne ingrediënten voor een familiesvakantie met jonge kinderen.
Ook in het samenwerkingsverband Schneewinkl paste Fieberbrunn goed.
Vorig jaar zaten wij in het nabij gelegen St Ulrich en hebben alle gebiedjes van Schneewinkl bezocht waaronder ook Fieberbrunn. Die kleinschaligheid beviel ons eigenlijk prima.
Je kunt je afvragen of de “families” vanuit Fieberbrunn nou echt zonodig in het circus aan de andere kant van de berg willen skien. Ook kun je je afvragen hoe interessant het nu echt is voor skiërs vanuit het circus om naar Fieberbrunn te skiën terwijl ze al zoveel mogelijkheden hebben aan hun eigen zijde. Voor een beetje verwende en gevorderde skier is Fieberbrunn namelijk niet zo heel aantrekkelijk of bijzonder qua piste-infrastructuur.

Is een trend die helaas niet te stoppen is. Kijk naar Arlberg of Kaundertal enz

May the ski force be with you !!

@Gombol ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet het idee heb dat er ook veel mensen de oversteek van SHL naar Fieberbrunn maken. Wat dat betreft was de sfeer en drukte in Fieberbrunn zelf ook vergelijkbaar met vorige jaren.

Al met al zitten er aan de aansluiting voor ons meer nadelen dan voordelen, geen Schneewinkel meer, 6 daagse pas +€30, toeristenbelasting opgetrokken van €1,50 pp tot €2,50 pp. Is verder natuurlijk allemaal niet zo schokkend op de totale reissom, maar het gaat om het idee.

Plaats een reactie