(semi-)liveverslag Campitello di Fassa (Val di Fassa/Dolomiti Superski) 19-02 t/m 28-02

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Fassa

Hallo allemaal!

Komende vrijdag vertrek ik 's avonds met de bus van Sunweb naar Campitello di Fassa in het skigebied Val di Fassa.

We verblijven in 2 sterren (veel he) hotel Villa Rugero op basis van half pension. Volgens de recensies is het eten er goed en zijn de bedden ook fijn dus dat is het belangrijkste. Volgens de website van Sunweb is de Col Rodella pendelbaan 100 meter lopen maar volgens google maps is dit 650 meter dus dat wordt nog een verrassing welke van de 2 het gaat zijn…

Dit wordt voor mij mijn 2e echte wintersport maar ondanks dat heb ik toch al zo’n 8-9 weken ski en snowboardervaring. Dat door 2 weken wintersport, skikamp van school, enkele losse weekenden en heel erg vaak indoor skiën.

In dit verslag ga ik elke avond even een kort stukje posten over de afgelopen dag met ook wat foto’s. Ook zal er nog een ander verslag komen met veel meer foto’s maar aangezien mijn mobiel niet zo fijn werkt om een heel verslag te typen komt dat pas bij terugkomst.

Mijn eerdere verslagen:
Zillertal Arena:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/189521
Zomervakantie (Stelvio Pass en Hintertuxer Gletscher):
https://www.wintersport.nl/forum/topic/198277
Winterberg 30-01 en 31-01:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/225566?page=1#last…
https://www.wintersport.nl/forum/topic/226160?page=1#last…

De pistekaart:

null
<a></a>

Weertechnisch is het nog onzeker wat er gaat gebeuren. Zaterdag nog koud met lichte sneeuwval, zondag misschien lichte regen en warm. Europese model kiest voor maandag/dinsdag een redelijke hoeveelheid sneeuw. Amerikaanse model kiest voor zonnig en redelijk fris dus ook dat is mooi maar ik ga toch voor het Europese model ;)

We vertrekken vrijdagavond om kwart over 7 vanaf Eindhoven en komen als het goed is zaterdag om 9 uur aan in Campitello.

Zaterdagmiddag ga ik waarschijnlijk al skiën. Zondag ga ik waarschijnlijk met mijn moeder naar Alta Badia aangezien daar veel blauw is. De Seiseralm leek me ook leuk maar dan moeten we met de bus of een stuk lopen door Ortisei. Verder wil ik nog een keer naar het Ciampac-Buffaure gebied en natuurlijk naar de Marmolada. Als er nog verdere tips zijn hoor ik het graag ;)

Waarschijnlijk post ik zaterdagavond het eerste verslagje!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 11:59

#proudtobepartofleswintersporters

Hoe zijn je verwachtingen over dit gebied, in vergelijking met Zillertal Arena vorig jaar?
Leuk dat je weer een verslag maakt, ik ben benieuw!

zorg dat je s’ochtens op tijd bij de col rodella bent, want ben je iets na openingstijd dan loopt de wachttijd daar aardig op, en kan je zo maar 2 of 3 rondjes moeten wachten en die lift doet er best lang over dat hele stuk omhoog.

en als je daar bent, dan moet je gewoon de sella ronda gedaan hebben en voor het mooie een keertje linksom en een keertje rechtsom, trek hier rustig een dag voor uit.

nu weet ik niet meer zeker of wij ook in villa rogero hebben gezeten (naam komt me nog bekend voor) maar als dat hetzelfde hotel is, dan is het idd prima eten, maar naar de lift ga je niet lopen, maar er rijdt een skibus dus maak je geen zorgen.

op het eerste stuk ben je wss snel uitgekeken (prima om je de eerste dag op te vermaken) die piste is niet zo heel lang maar wel breed, maar daar kan het erg druk zijn, wij skieden meestal gelijk door naar lupo bianco, en daar met de gondel omhoog , en dan heb je een veel groter gebied tot je beschikking, met een mooie dalafdaling terug, en dan kun je vanaf daar weer met een gondel en stoeltjeslift terug naar de col rodella, wel zorgen dat je op tijd bent aan het eind van de dag.

veel plezier alvast, je gaat je hier zeker vermaken

Ik zou gewoon mijn eigen verslagen lezen voor tips

May the ski force be with you !!

Leuk, heerlijk gebied. Ciampac-Buffaure vond ik echt een aanrader, heerlijk rustig en mooie carve pistes! Voor de rest: zie de sella ronda als een rondweg, het brengt je van A naar B, maar neem het niet als doel op zich. Pistes net buiten de Sella Ronda liggen er vaan 10 keer beter bij, zijn rustiger en mooier.

Je kunt je spullen, voor een paar euro per dag opslaan in het skidepot onder de col rodella lift.

@MiyukiJan ik denk over het algemeen wat rustiger aangezien duitsland, belgië en oostenrijk volgens mij geen vakantie hebben en de dolomieten sws vaak iets rustiger zijn. Ik denk ook dat sommige pistes een stukje breder zullen zijn ookal dat de pistes op de isskogel en de gerlosplatte nou ook niet echt smal waren. Ik denk wel dat de liften over het algemeen wat minder modern en snel zijn aangezien in de Zillertal Arena in totaal 6 niet koppelbare stoeltjesliften aanwezig zijn en dit aantal in de dolomieten veeeel hoger is. Verder weet ik het nog niet :D
@bastinvanwijk ja dat had ik ook gehoord ja, gaan we ook proberen.

Met veel uitstapjes dan? Want 1 dag over die hele tocht is wel heel langzaam hoor ;)

Hmm oke, dat zullen we dan snel genoeg zien… als het die 650m lopen is wordt het idd wat veel maar we willen wel gebruik maken van het skidepot dus heel veel sjouwen is het niet.

Is idd niet zo groot, richting Belvedere bedoel je dan? Dus boven canazei? Idd anders heb je een probleem als je er niet bent ;)

Dat geloof ik ook :D
@CJAHulskamp oja dat kan ik eigenlijk nog wel een2e keer doen ja. :D
@Pien dat had ik ook gehoord ja, wel langzame liften maar vrij rustig. Ook Vigo di Fassa is erg rustig heb ik gehoord. De Sella ronda is idd de publiekstrekker dus ja, 1 keer leuk maar verder alleen gebruiken om van a naar b te gaan zoals jij zegt.
@robvt had ik ook gelezen, onder de gondel zeg je? Dan gaan we die zeker opzoeken!

#proudtobepartofleswintersporters

Wij zitten vanaf 12 maart in dit gebied (Santa Christina) dus ik ga dit zeker volgen. Veel plezier.

@vic2000 ja tuurlijk onderweg wel wat uitstapjes maken uiteraard, en idd ik bedoel het gebied boven canazei.

Nou zeg, na-aper! Idee van mij van vorig jaar stelen :P Veel plezier in ieder geval, @vic2000! Ik vertrek 's nachts naar SkiWelt :)

Carnas on Tour

@hakke2 wie weet staan er handige tips bij voor je straks, tnx!
@bastinvanwijk ja dat was idd ook het idee, zoals met de Marmolada of Edelweisstal.
@Svennoo beter goed gestolen dan slecht verzonnen ;) tnx jij ook he! Ik lees je verslag natuurlijk ook elke dag :D

Ik twijfel nog over Lagazoi, veel goeds over gehoord maar idk of ik zin heb in die taxi en paardenslee, hoe duur zijn die ongeveer?

#proudtobepartofleswintersporters

Ik zou ook zeker een dagje (of vaker) wat zuidelijker gaan skiën. Passo San Pellegrino kan ik zeker aanraden (heerlijke blauwe pistes aan de ene kant van de weg; prachtige rode en zwarte afdalingen richting Falcade). En een paar kilometer terug (bij Moena, een prachtig stadje waar je ook rustig een middag kan vertoeven) ook het mooie gebiedje van Alpe Lusia. Niet groot, maar wel veelzijdig.
Als dát je allemaal bevalt en je na 4 skidagen ook wel uitgekeken bent rondom de Sella Ronda en de gebiedjes in Val di Fassa moet je eigenlijk ook een dag naar Val di Fiemme gaan (meer bepaald: Skicentre Latemar tussen Predazzo en Obereggen). Mijn favoriet tot nu toe in de Dolomieten…

@GiGi tnx voor de tips! Ik weet niet of het mogelijk is om uitgekeken te raken op de sella ronda maar ik hou het zeker in mijn hoofd, jouw aanbevelingen :D

#proudtobepartofleswintersporters

@hakke2 wie weet staan er handige tips bij voor je straks, tnx!

@bastinvanwijk ja dat was idd ook het idee, zoals met de Marmolada of Edelweisstal.
Ik twijfel nog over Lagazoi, veel goeds over gehoord maar idk of ik zin heb in die taxi en paardenslee, hoe duur zijn die ongeveer?

vic2000 op 19 feb 2016 10:45

busje omhoog was geloof ik €2 en de paardenslee weer terug ook. Beide duren niet erg lang hoewel de wachttijd voor de bus soms wat langer is maar dan zou je dus een taxi kunnen regelen maar die is weer wat duurder. de afdaling is zeker de moeite waard

Taxibusje is 5 euro pp, je kunt ook op de skibus wachten is het gratis maar dat kan nog wel eens een wachttijd geven. De paardenlift is inderdaad 2 euro pp.

@Gigi, wat maakt het dat Latemar je favoriet is? Ik ken het niet maar ben wel een echte Dolomieten fan dus wellicht iets voor volgend jaar.

Als je het Edelweisstal mee pakt, wat niet veel tijd kost, en het is mooi weer dan zeker even het terras oplopen van de Col Pradat hut. Schitterend doorkijk naar Sella massief.

@HN65
Het gebiedje heeft pistes van alle soorten: van heerlijke blauwe afdalingen waar je je ski’s kan laten lopen en ‘FIS-afdalinkje’ kan spelen tot mooie zwarte die je technisch vermogen testen. Maar het mooiste vind ik dat het aan de ene kant uitgestrekt genoeg is om echt in andere dalen en op andere hellingen terecht te komen, zowel boven als onder de boomrgens, maar het ook weer compact genoeg is om met een paar liften en afdalingen aan de andere kant van het gebied te zitten. Afwisseling en compact dus. En Italiaans goed eten, briljante uitzichten en pistepreparatie waar ze in Oostenrijk en Frankrijk niet aan kunnen tippen.

Als ik later in de omgeving van Trento ga wonen (even de Lotto winnen, maar dat is bijzaak), dan wordt dit mijn thuisgebied denk ik…

Haha, wellicht, als de Lottoprijs mooi is maar niet enorm, een B&B er bij gaan runnen met mooie aanbiedingen voor forum deelnemers! Ik ga het gebied opschrijven op de wishlist.

Ik zou ook zeker een dagje (of vaker) wat zuidelijker gaan skiën. Passo San Pellegrino kan ik zeker aanraden (heerlijke blauwe pistes aan de ene kant van de weg; prachtige rode en zwarte afdalingen richting Falcade). En een paar kilometer terug (bij Moena, een prachtig stadje waar je ook rustig een middag kan vertoeven) ook het mooie gebiedje van Alpe Lusia. Niet groot, maar wel veelzijdig.
Als dát je allemaal bevalt en je na 4 skidagen ook wel uitgekeken bent rondom de Sella Ronda en de gebiedjes in Val di Fassa moet je eigenlijk ook een dag naar Val di Fiemme gaan (meer bepaald: Skicentre Latemar tussen Predazzo en Obereggen). Mijn favoriet tot nu toe in de Dolomieten…

GiGi op 19 feb 2016 10:52

Idd is Obereggen cs een prachtig gebied. Ik zit er niet voor niets ieder jaar minimaal 1 keer. Zo ook vanaf de 27e weer.

Ik denk alleen dat het wel erg lastig is om in een weekje al uitgekeken te raken gelet op het enorme aanbod. Ikzelf ben bij mooi weer geneigd om verschillende gebieden op te zoeken, maar de eerste jaren had ik echt voldoende aan de combi Obereggen en Carezza (Karerpass, rechtsonder op het kaartje in de OP).

M.i. zit er maar één ding op: vaak terugkomen in Italia.

M.i. zit er maar één ding op: vaak terugkomen in Italia.

DSvier op 19 feb 2016 14:58

En niet alleen in de winter :-)
Ik ga in de zomer richting Cinque Terre in La Bella Italia.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Het is wel heel off topic maar dan ook een keer meedoen aan de Maratona dles Dolomites, wat een ervaring. En Cinque Terre is ook prachtig inderdaad, vooral als je de wandeling aangaat en niet alleen de trein neemt. Siena, Marche, Rome…allemaal de moeite waar.

En niet alleen in de winter :-)
Ik ga in de zomer richting Cinque Terre in La Bella Italia.

Chonn op 19 feb 2016 15:44

Ook al afgevinkt. ;)

@SanderD @HN64 ooo dat valt me nog wel mee, waar is de opstapplaats ook alweer? Die skibus is dus gratis? Dat terras ga ik onthouden als lunchplek, heb ik dat ook meteen ;)
@GiGi @DSvier als ik een gaatje heb ga ik daar zeker kijken, beter dan San Pellegrino? Moet alleen wel kijken of er een skibus heenrijdt.
@Chonn in de zomer ben ik er ook geweest, Sella Ronda met de auto, ken hem dus eigenlijk al :D

Nu onderweg naar Eindhoven waar we op de bus stappen. Jammer genoeg is het grootste deel van de sneeuw voor dinsdag afgeschreven dus dat wordt een deoge week :( nogsteeds geen poederdag…

#proudtobepartofleswintersporters

Opstapplaats is bij Hotel Armentorola. Je skiet de lange blauwe afdaling (nr. 9) vanaf Pralongia hut en gaat dan een afslag naar rechts richting Armentorola (staat goed aangegeven met groot bord). Onderaan eindigt de piste bij een sleper maar die negeren en naar het hotel. Daar is de bushalte. Die gratis bus rijdt volgens mij niet heel vaak maar neem die 5 euro, als je kunt, op de koop toe en neem een taxibus. Na de gondel boven kun je eerst de zwarte afdaling rechtsom terug nemen en weer met de gondel omhoog naar de Lagazoui. Doe het met mooi weer voor spectaculaire vergezichten en ski dan op je gemak de Lagazoui af. Onderaan brengen de paarden je terug naar de sleper bij Armentorola. Doe het bij voorkeur in de loop van de ochtend voor lekkere sneeuwconditie, en vooral bij mooi weer…oh dat had ik al gezegd. Veel plezier!!!

Als je bij Latemar en Carezza gebiedje bent
Dan zie je deze week ook weer vollop zitskiërs bezig
De tweede reis vzn SWG is ook vandaag vertrokken naar Vigo di Fassa
Veel plezier van de week

@HN65 aah tnx voor de uitgebreide uitleg, misschien kom ik er nog aan toe :D
@niekniek hmm misschien ga ik nog naar latemar, maar is niet zeker… wel interessant om te zien.

#proudtobepartofleswintersporters

VRIJDAG 19-02 EN ZATERDAG 20-02

Zo na een lange en vermoeiende busreis (ze hadden the minions op staan…) kwamen we om 9 uur aan in Campitello. Toen we de bocht bij Ortisei omreden was er geen sneeuw te zien maar in Ortisei lagen wat resten, in St. Christina een dun dekje en in Selva een centimeter of 15. Op de Passo Sella lag zo’n 40-50cm pow. In Campitello (1440m) lag ook zo’n 15cm en ook de bomen aan de noordzijde waren wit :D

We verblijven in 2 sterren hotel Villa Ruggero. We hadden een 2 persoonskamer geboekt dachten we maar we kregem een 4 persoonsappartement met halfpension :D ook was om 9 uur de kamer al schoon en mochten we er meteen in :D

Om half 1 een skipas gekocht en de hele middag geskied :D op de pistes was het soms redelijk druk maar bij de liften buiten het Sella Ronda circuit kon je meteen doorlopen. De temperatuur bij aankomst was -8 in het dal maar bij het skiën was die omhooggegaan naar zo’n 0 graden en -2 op de berg met een bloedhete zon.

De sneeuw was goed op enkele harde stukken na. Bijna alle pistes bleven buckelvrij op enkele veel geskiede en stijle stukken na. Op sommige rustige stukken kwam ik rond half 5 nog ribbels tegen…

Het gedeelte van Col Rodella bevalt me erg goed, ook Passo Pordoi vond ik een leuk stuk. Belvedere daarentegen vond ik minder fijn, veel stijle bebuckelde stukken op verder erg fijne pistes en erg veel elkaar kruisende pistes enzo…

Ik heb in 4 uur tijd 48km geskied, niet al te veel gepauzeerd dus ;)

Ik probeer vanavond nog wat foto’s the uploaden!

Wat we morgen gaan doen weet ik nog niet. Ik ski de hele dag met mijn (licht gevorderde maar bang voor stijle pistes) moeder dus iemand tips?

#proudtobepartofleswintersporters

Latemar, klein stukje verder aan de rechterkant zijn veel blauwe pistes (sleepliften bij de Paolina en de Golf)
Maar jij kunt daar wel verder het gebied in

Bij Carezza kom je niet met een skibus van daaruit.

Leuk gebied, maar ligging is niet gunstig vanuit Campitello.

Met je moeder naar de Seiser alm, leuk gebied met voornamelijk blauwe brede pistes. Vanuit monte pana met de bus. ( retourtje voor € 5,00)

@niekniek er rijdt idd geen bus :/
@robvt hadden we voor gekeken, maar dan moesten we eerst stuk zwart op de Piz Sella :(

#proudtobepartofleswintersporters

Plaats een reactie