Whistler 2016 - Ski to the MAX

Dit onderwerp gaat over de bestemming Whistler Blackcomb en Whistler

Het is voorjaar 2015 als wij het besluit nemen om in het winterseizoen 2016 weer eens ‘de grote plas’ over te steken richting Canada. We kiezen ervoor om naar Whistler te gaan. Whistler is al een paar jaar achtereen verkozen tot beste bestemming in Noord Amerika dus tja dan willen wij dat natuurlijk ook weleens mee maken. We regelen onze reis helemaal zelf. Dat is geen probleem tegenwoordig. Wat regelen we dan zelf:

  1. vliegtickets en parkeren op Schiphol
  2. het appartement in Whistler - via http://www.alluradirect.com
  3. de bustransfer v.v. van Vancouver naar/van Whistler - via http://www.pacificcoach.com
  4. de lifttickets met vette korting via http://www.alluradirect.com
  5. skilessen voor 3 dagen via http://www.whistler.com
  6. een lekker B&B in Vancouver voor de eerste 2 nachten via http://www.booking.com (the Barclay House)

We regelen bijna alles al voor de zomer, omdat je dan veel keuze hebt uit de appartementen en de vliegtickets het goedkoopste zijn. Maar goed alles geregeld en dan maar wachten tot het zover is. Gelukkig is er internet dus zodra de eerste sneeuw valt zijn wij op de hoogte. Inmiddels staat ook de hele goede app van Whistler op de telefoon ( heel handig ook ter plaatse).

Dan wordt het toch januari 2016 en onze trip gaat beginnen. We nemen eigen ski’s en schoenen mee (was gratis met Air Canada) en de nodige reistassen. Via Londen vliegen we in 9.30 uur naar Vancouver. We hebben 9 uur tijdverschil als we aan het einde van de middag aankomen. In de taxi gaan we richting ons B&B vlakbij het centrum. Heerlijk plekje om op te starten en we dompelen ons onder in de stadse drukte. Een dagje stad door sjouwen en dan is het zaterdagochtend 11.00 uur als we in de busstappen die ons in 2 uur naar Whistler brengt. We worden bij ons appartement afgezet, toetsen de deurcode in en we betreden ons huis voor de komende twee weken. Lekker ruim ( bijna 75m2), complete keuken, eethoek, openhaard, woonkamer, ruime slaapkamer en een badkamer. We droppen de spullen en gaan Whistler maar eens verkennen.

null

We hebben ons appartement in het wijkje The Gables en dat ligt op 5 minuten lopen van beide opstappunten voor de liften en het levendige centrum. Ideaal dus!

null

null

Het dorp:

Whistler kent diverse delen/wijken, waarvan Creekside (ligt 6 km van het centrum), Whistler Village (het centrum) en Whistler Upper Village (opstappunt voor Blackcomb Mountain) de bekenste zijn. De meeste restaurants, shops en kroegen vindt je in Whistler Village. Dat is ook het drukste deel met alle gemakken en ongemakken ( kan lawaaierig zijn van het uitgaanspubliek nachts). Whistler heeft meer delen maar die liggen verder weg van de liften. Er rijden gratis bussen dus die kan je altijd gebruiken van/naar de lift of je verblijf. Whistler Village is grotendeels autovrij.

null

null

De straten zijn versiert met lichtjes en dan lijkt het 's avonds op Disney World voor volwassenen. Op Olympic Plaza is de ijsbaan te vinden maar dat was natuurlijk de plek waar de medailles werden uitgereikt in 2010.
null

Aan the Marketplace is de grootste supermarkt te vinden. Er zijn bijna 100 restaurants/pubs in Whistler. Het meerendeel in Whistler Village. Wel is het zo dat alle drie de opstappunten met liften ieder een ‘eigen’ apresski gelegenheid heeft waar je flink kunt feesten. Dusty’s, Merlin en GLC zijn berucht. In Whistler Village zijn ook de meeste winkels en sportzaken te vinden. Merkenshops als The North Face, Peak Performance, Salomon, Patagonia, diverse bootfitters, heli-skien, snow-catten etc etc het is er allemaal te vinden. Laat die creditcard maar ‘schuiven’!

null

null

Het skigebied:

Whistler Blackcomb bestaat uit twee bergen (tussen de 650 meter en 2150 meter), verbonden door een mooie gondel.

null

Binnen de grenzen van het skigebied mag je overal skiën/boarden. Er liggen pistes van blauw, single diamant en dubbel diamant. Die laatste twee zijn meestal ongeprepareerd of gaan tussen de bomen door.

null

null

Je hoeft niet op de pistes te blijven, die keuze is aan jezelf. Binnen de grenzen van het gebied is alles gecontroleerd door de pistecontrole. wel zal jezelf moeten letten op rotsen, clifs en andere ‘natural hazzards’. Door het gebied heen lopen ‘groene paden’ zodat ook beginners hun weg kunnen vinden van top tot dal. Er zijn speciaal aangewezen familie- / leszones, funparken etc etc. Let wel op je snelheid zodra je een familie-/leszone betreed want er wordt gecontroleerd en indien je het bont maakt kost het je je liftpas.

null

Je kunt de beide bergen als volgt verdelen:
Base area- vanaf 650 meter tot 1000 meter hoogte
Midstation - vanaf 1000 meter tot 1850 meter
The Alpine - vanaf 1850 meter tot 2150 meter.
null

Dit lijkt wellicht niet echt hoog vergeleken wat wij in Europa kennen. Echter vanaf 1850 begint het hooggebergte en hier liggen ook de gletsjers. Alleen op de gletsjers staan enkele sleepliftjes maar voor de rest zijn het stoeltjesliften en natuurlijk de Peak 2 Peak gondel. Verwacht geen verwarmde stoeltjesliften en ook die met een kap zijn schaars. Bij de liften staat zeer vriendelijk personeel en bij grote drukte wordt er toegezien op netjes gedrag van iedereen. Niet voordringen of schelden etc. etc daar houden ze echt niet van. Iedereen ritst netjes in elkaar ( om de beurt) en alle stoeltjes gaan volledig vol naar boven.
null

Een prima manier om het gebied te verkennen is mee te gaan met de dagelijkse, gratis, tours van de snowhosts. Lokale mensen, vaak gepensioneerd maar skiën super goed, die je een uurtje of 3 meenemen en je de mooiste plekjes laten zien. Deze tours zijn op zowel Blackcomb als Whistler Mountain te vinden. Handig is ook dat je op de diverse informatieborden info kunt vinden over de wachttijden bij de liften. Op basis hiervan kan je zelf handig je routes bepalen en lange wachttijden soms vermijden.
null

De liften draaien tussen 08.30 uur en 15.00 uur/15.30 uur. De liften in The Alpine sluiten al om 14.00 uur. Dit vanwege de veiligheidsinspecties en controles die ze doen.

Onze ervaringen:

We hebben heerlijke skidagen gehad met soms sneeuw en soms ook zon. Heerlijke lange ‘cruisers’ die soms ook een verse laag hebben gekregen van moeder Natuur. Soms was dit 10cm maar ook weleens 30cm. We hebben met skiles ook gesnoept van de heerlijke poeder die tussen de bomen lag of op mooie off-piste hellingen. Met sneeuw of slecht zicht heeft Blackcomb meer beschutting doordat er meer pistes tussen de bomen liggen. Whistler Mountain heeft volgens ons bij mooi weer en vooral verse sneeuw meer te bieden vanwege de diverse ‘bowls’(kommen). Daar kan je geweldig je lijnen trekken. De lange afdalingen vanaf Whistler Mountain naar Creekside zijn ook er lekker om te doen en vergeet niet een stukje van de Olympische piste te doen.

null

Het gebied kent diverse grote restaurants. Kleinere hutjes zijn er op een paar na niet. In de restaurant kan je goed eten. Meestal stel jezelf je maaltijd samen en heb je keuze uit verschillen opties/counters. Wij aten het meest in Glazier Creek op Blackcomb Mountain. Volgens onze skileraar ‘betaalbaarder dan bij de rest’ en ook kwalitatief zeer goed. Sanitaire voorzieningen, shops en zelfs oplaadstations voor je telefoon kan je er vinden. Het is allemaal schoon en goed georganiseerd.

Je zal een internationaal publiek aantreffen met veel Australiërs, Engelsen en Japanners. Nederlanders zijn ‘schaars’. Heel veel personeel in winkels, restaurants, pubs en liften is jong en komt vaak uit Australië. Geeft een gaaf en relaxed sfeertje. O ja … Whistler kent een rookverbod in het hele gebied! Niet roken bij de liften, op de pistes, in de restaurants, op de terrassen etc etc.

Het prijsniveau van eten en drinken ligt lager dan in de Alpenlanden. De kwaliteit en keuze vinden wij ruimer/beter. De liftpassen zijn ondanks de korting iets duurder. Wij hadden via alluradirect.com een betaalbaar en ruim appartement voor een vergelijkbare prijs als in Europa kunnen vinden. Wat veel scheelt is de nu gunstige wisselkoers van de Canadese dollar t.o.v de euro.

Whistler ligt redelijk dicht bij de kust. Dit zorgt voor veel sneeuw maar soms ook een wisselend weerspatroon. Zo hebben wij 2 regendagen gehad waarin meer dan 50mm water viel. Dat is ff niet leuk want skiën doe je dan niet voor je lol. Er gingen wel mensen skiën/boarden maar gehuld in poncho’s en regelpakken. Leek ons niet echt fijn. Voor de rest schommelde de temperatuur op de berg rond de -4 en in het dorp rond de +1/+2 overdag.

null

Whistler krijgt per seizoen gemiddeld rond de 11 meter sneeuw! Dat is heel veel. Veel strak blauwe skidagen hoef je dus niet te verwachten. Bij sneeuwval biedt het deel van Blackcomb meer pistes tussen de bomen en volgens de locals moet je ook hier zijn als er verse sneeuw ligt. Veel toeristen willen dan direct ‘the Alpine’ in maar je vindt lager lekkere poeder op de pistes en tussen de bomen ‘mid-mountain’.
null

Samengevat:

Probeer in je wintersportloopbaan eens naar Whistler te gaan. Het dorp is gaaf, er is zat te doen, je kunt er geweldig skiën/boarden en de sfeer is top. Het is ff reizen en 9 uur tijdverschil vraagt wel wennen (zowel heen als terug). Je moet een beetje mazzel hebben met het weer en probeer de drukke (vooral Amerikaanse) weekeinden zoals M. Luther King en Presidents Day te vermijden. Wij willen er zeker nog wel weer eens naar terug.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 12:01

Mooi verslag ziet er goed uit! Lijkt me inderdaad een gaaf gebied!

#proudtobepartofleswintersporters

Fijn, uitgebreid verslag. Echt zo’n gebied dat je een keer gedaan moet hebben ja

Gang is alles

Ik was afgelopen zomer in Whistler en vroeg me af hoe het zou zijn om daar te skieen. Je hebt dat mooi omschreven. Ik heb nog twee bestemmingen op mijn ‘to do list’ staan. Aspen en Whistler. Met dit inspirerende verslag heb je goede reclame voor Whistler gemaakt.

Leuk om te lezen.

Vriend van mij was in deze week ook in Whistler. Herkenbare fotos. Kreeg ook die foto van de wachtrij voor de lift

May the ski force be with you !!

Mooi verslag met foto’s. Wellicht ooit als de kinderen wat ouder zijn en de financien het toelaten :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Toverslag! Ik was al erg benieuwd geworden n.a.v. je updates vanuit Whistler zelf. Mijn complimenten!

Where would we be without the après ski?

Wowww thanks meteen op het verlanglijstje :)

Leuk om ook eens een verslag te lezen van een overzees skigebied!

Mooi verslag! Canada staat ook nog bovenaan mijn “bucketlist”, liefst icm met een helitrip van een dag, of meerdere dagen. Canada zelf is ook een prachtig land om te bezoeken, ook in de zomermaanden. Quebec en Montreal die toch redelijk Europees aandoen, Vancouver met zijn zeeklimaat erg relaxed!

Ik hoef er niets aan toe te voegen. MrSki beschrijft Whistler precies zoals wij het hebben ervaren. Zelfs de regendagen zijn helaas een vast patroon van Whistler. Ook al zijn we er de afgelopen jaren al 3 keer geweest, de links aan het begin van het reisverslag geven toch weer nieuwe informatie. Bedankt hiervoor en voor het goede verslag.

Mooi verslag, staat zeker op de list voor later als de aankomende klein groot genoeg is. Over twee weken ook weer de plas over en zal eens kijken of ik een kort reisverslag kan maken.
Canada is echt de moeite waard een keer te doen, kost je iets meer maar daar krijg je een hoop voor terug!

Nog even en we mogen weer!

Mooi helder verslag met mooie foto’s…doet me watertanden om eens te vertrekken naar Disney on the mountains.
Bovenaan m’n whishlist,met een 2e plaats voor een reis naar Patagonie met daaraan vast een paar dagen skieen in Chili. Ff een paar weekjes sparen.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

mooi verslag MrSki. Kan niet wachten! Nog 4 weken… Nog tips voor Vancouver?

Mooi verslag! eindelijk een vanuit de andere kant van de plas, echt een wereld van verschil dus :) nice!

Certified ski-boy, glijbewijs

erg leuk om te lezen en om inspiratie op te doen om zelf zoiets te gaan ondernemen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik heb toch een serieuze vraag @MrSKi
Is het de moeite ECHT waard om naar de andere kant van de Wereld te reizen.
Als ik die mensen voor de lift zie staan en zo’n flatgebouwtje zie zou ik al gauw denken 900 km vanaf Utrecht ligt ook een mooi skigebied, heb geen last van tijdsverschil en ik hoef niet met het vliegtuig en kan alles in de auto meenemen. Ik weet wel je (moet) alles een keer gedaan hebben maar toch.Daar komt nog bij dat je geluk met het weer moet hebben anders zit je dagen in de sneeuwbuien na zo’n verre reis.
Zou je me daar iets meer over kunnen vertellen aub.

Of je het de moeite waard vindt is iets persoonlijks. Ik in elk geval wel. De beleving vind ik anders. De voorbereiding is erg leuk om te doen, je inlezen in wat er te doen is, de reis er naar toe en het verblijf ter plaatse voelt voor mij anders dan een skitrip in Europa. Die ‘flats’ op de foto’s zijn in dit geval hotels of appartementen. Whistler bestaat pas 50 jaar en is gebouwd voor de wintersport. Indien je daar slecht weer hebt is er genoeg te doen behalve skiën. Ik noem het vooral een wintervakantie omdat we vaak meer doen dan alleen skiën. Die rij voor de lift komt zelden voor en dan meestal in het weekeinde. Je bent er wel snel doorheen omdat het allemaal erg gedisciplineerd gaat. Lager dan 10 minuten heb ik nooit hoeven wachten. Niet in Canada en niet in Amerika.

Ik ga dus graag zo af en toe die kant op.

@lawine Als je het rationeel bekijkt blijft skien natuurlijk skien.

Maar het is een gevoel en de beleving wat verre bestemmingen bijzonder maakt. Je kan het ook een beetje vergelijken met een strandvakantie. Of je nu op een strand in Spanje ligt of in het Caraibisch gebied. Zon is zon en je hebt toch je ogen dicht… Maar een andere omgeving en andere bevolking met andere gewoonten is voor mij een onderdeel van de vakantie-beleving.

Wij zijn twee keer eerder aan de andere kant van de oceaan wezen skien en wij vonden het de extra kosten zeker waard. Wij staan open voor nieuwe ervaringen en culturen. Daarom houden wij van afwisselende en avontuurlijke vakanties. Maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die elk jaar met heel veel plezier naar hetzelfde pension in hetzelfde skigebied gaan. Het is maar net wat je zelf graag wil.

En eerlijk gezegd alleen een afdaling op een blauwe of rode piste is in USA of Canada niet ineens 3x zo leuk als zo’n afdaling in de Alpen.

Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden @MrSKi en @Zenith
Ik ga er over na denken

@Lawine. Reistijd is maar betrekkelijk. Twee winters geleden vanuit Canmore (ligt vlak bij Banff - Canada) vertrokken. Twee uur later in Calgary. Nogmaals twee uur later vertrokken en 9 uur later je huis in de buurt van Hilversum binnenstappen. Totale reistijd 13 uur. De rit naar Les Trois Vallees is met de auto nauwelijks korter en met een bus zeker langer.
Afgelopen week geskied in Hemsedal (Noorwegen). In een dag met de auto naar Kiel, daarna 20 uur op de veerpont naar Oslo, gevolgd door een rit van 5 uur naar Hemsedal. Ruim 1,5 etmaal op pad.
In alle gevallen vonden we de reistijden prima. Gewoon omdat het leuk is om ook eens ergens anders ervaring op te doen. Ook al is de sneeuw nauwelijks anders.

Wat een ontzettend leuke review!

Canada staat erg hoog op mijn lijstje. Op dit moment nog student, fulltime werkend en thuiswonend is het zeker haalbaar. Echter is het lastig om vrienden te vinden die er ook zin in hebben (vooral financieel). In je eentje is het toch iets te zuur…

@kwaroks spaar, neem een sabbatical, solliciteer bij een plaatselijke lift maatschappij en je kan redelijk goedkoop een top seizoen hebben. Er zijn heel veel Europeanen en mensen van down under die in Canada werken en daarnaast skiën.
Live your dream!

Nog even en we mogen weer!

@snocontrol Ik weet het! Echter heeft zoiets wel wat meer in aarde wat betreft m’n werk. Maar wie weet…

@MrSki

Indien je daar slecht weer hebt is er genoeg te doen behalve skiën. Ik noem het vooral een wintervakantie omdat we vaak meer doen dan alleen skiën.

Ook voor ons is wintersport niet alleen maar skiën. Mijn vrouw en ik beschouwen een wintersportvakantie vooral ook als wintervakantie. Naast skiën doen we ook nog aan wandelen, snowshoeing, snowscootertochten en husky safari’s. Soms bezoeken we op niet-ski dagen zelfs musea. We houden absoluut niet van schilderijen en beelden bekijken, maar in Canada en de VS zijn veel technisch geörienteerde en “natural history” musea, die reuze interessant zijn. Bijvoorbeeld het “Britannia Mine Museum”, tussen Vancouver en Whistler. Jullie zijn minstens 2 keer langs dat lelijke gebouw gereden, maar dit museum is zeker een bezoekje waard.

Nieuwsgierig geworden door je opmerking over “wintervakantie” vraag ik mij af wat jullie naast het skiën doen.

@Ronaldski. Ik lees in je tekst ook die dingen die wij tijdens een langere wintervakantie in Canada of Amerika in overweging nemen. Sneeuwschoen wandelen met een gids, sneeuwscooteren of een husky-safari zijn geweldige ervaringen om te doen. Dat mijnbouw museum inderdaad gezien vanuit de bus :-) . In Vancouver lekker door de stad geslenterd, diverse koffieshops onderweg, uitgebreid lunchen, Chinatown door gelopen, heerlijk Thais en Maleis gegeten, beetje shoppen c.q ons verbaast aan designer schoenen van 2100 euro etc etc. Tijdens de regendagen in Whistler ook lekker uitgeslapen, in de wirlpool gehangen, lang aan de lunch en het lokale ’ native People museum bezocht. Ondanks de regen lekker gewandeld door de bossen rond Upper Village en de golfbaan. Alleen al lekker zelf mogen doen waar we zin in hebben is heerlijk!

@MrSKi. Helemaal herkenbaar. Dat is de manier waarop wij graag vakantie vieren. Alhoewel ik ook uitstekend de mensen begrijp, die met slechts een week wintersportvakantie, alles uit het skiën of boarden willen halen en gewoon geen tijd willen besteden aan alternatieve activiteiten. Voor mij is dat altijd het weekje Les 3 Vallèes in janauari. Dan sta ik 7,5 dag op de latten.

Ook helemaal waar! Ga ik lekker over 2weken doen :-) ff lekker ski-safari doen vanuit Val Gardena. This season isn’t over yet!

Voor mij is het seizoen ook nog niet over. Januari een week Les 3 Vallèes, febuari een week Hemsedal en in maart nog een week Seefeld en een week Lech. Dus nog voldoende om naar uit te kijken. Daarna begint de lol weer van het bedenken wat we in 2017 gaan doen. Misschien wel weer een ski-safari naar de VS en Canada.
Waar bestaat een ski-safari Val Gardena trouwens uit? Rondtrekken van dorp naar dorp of vanuit een vaste standplaats door het hele gebied trekken?

Plaats een reactie