Solda (Sulden am Ortler) kerst 2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sulden am Ortler

Solda (Sulden am Ortler) kerst 2015

Deze keer gingen we in de eerste kerstweek naar Solda. Wij waren hier nooit eerder geweest. We hebben zelfs nog nooit eerder geskied in Italië. Zo waren we dus erg benieuwd hoe het zou zijn.
We hebben het prima naar ons zin gehad ondanks dat er alleen maar kunstsneeuw lag. Eerlijk gezegd heb ik natuurlijk liever een winters plaatje maar je hebt het niet voor het zeggen en je neemt het zoals het is. Het is ons aardig gelukt! We hebben niet elke dag kunnen skiën omdat ik nog herstellende was van een of ander maaggriepvirus dat elke keer weer de kop op stak. Maar er zijn nog meer leuke dingen te doen! Zo zijn we een keer naar Thermen in Meran geweest, hebben wat kerstmarkten bezocht en een beetje gewandeld.

De site van Solda:
http://www.seilbahnensulden.it/Deutsch/index.php

Geopende liften en pistes in Solda tijdens deze vakantie:
Het Langensteingedeelte was gesloten. Trafoi (hoort ook in de skipas)ging op 25 december pas open.

null

19 december

Uitzicht vanuit ons overnachtingsadres in Obsteig.

null

null

20 december

Kerstmarkt in Schlanders.

null

Kerk in Schlanders.

null

Mooi luchtje in Prad am Stilfserjoch.

null

21 december

Solda zonder sneeuw.

null

Uitzicht vanaf blauwe piste 1 vanaf stoeltjeslift Schöntauf 2 die je ook in de verte ziet lopen.
Aparte luchten op deze dag.

null

Zicht op het bergstation van de stoeltjeslift Schöntauf 1.
Je ziet ook het besneeuwingsmeer liggen naast de Madritschhütte.….en zwart gletscherijs.

null

Bergstation van stoeltjeslift Madritsch gezien vanaf blauwe piste 1.

null

Uitzicht vanuit de Madritschütte met het besneeuwingsmeer op de voorgrond.

null

Vanaf de Madritschhütte richting de Madritschlift. Het is héél druk… maar oké…het was al bijna sluitingstijd.

null

Bergstation Madritschlift en blauwe piste 2 richting de Madritschhütte.

null

Dalstation van de Schöntauf 1(rechts) en van de Schöntauf 2(links) met de rode 4.

null

Vanaf de Madritschhütte richting de Madritschlift en blauwe piste 2.

null

Doorkijkje vanuit een raam in de Madritschhütte,

null

De rode 8 vanaf de Schöntauf 2.

null

Dalstation van de Madritschlift.

null

De maan schijnt al.

null

Altijd leuk……een pistenbully.

null

Toen gingen we maar weer eens op huis aan. Zoals je ziet, is de dalafdaling vanaf de gletscher gesloten dus zijn we maar met de gondel gegaan. Je ziet verderop piste 12 en verbindingspiste 12b in het Kanzel gedeelte door het groen naar beneden lopen.

null

22 december

Merano.

null

null

Kerstmarkt Merano.

null

null

null

23 december

Ergens tussen Prad en Solda. Een mooie dag om te gaan skien maar ik was uiteindelijk toch te ziek. We zijn toen maar weer terug gegaan en heb ik mijn bed opgezocht.

null

Bij Gomagoi.

null

‘s Avonds was ik weer een beetje opgeknapt. We zijn toen naar deThermen in Meran gegaan.

null

Er is ook een hotel dat bij de Thermen hoort.

null

Op weg naar huis kwamen we deze mooi versierde brug tegen.

null

24 december

Vandaag gingen we eerst eens kijken in het Kanzel gedeelte. We gingen met de Rosimbahn naar boven. Het dalstation van deze lift ligt vlak achter het dalstation van de Seilbahn naar de gletscher.

Eindelijk skiën! Wat een mooie lucht.

null

Zoom naar het Langenstein gedeelte. Je ziet het bergstation van de stoeltjeslift des Alpes. Het is er hartstikke groen en heel erg gesloten.

null

Uitzicht naar Solda vanaf het bergstation van de Rosimbahn. Je ziet hier ook blauwe piste 13 en de sneeuwkanonnen zijn hard aan het werk.

null

Bergstation van de Rosimbahn. Je kunt hier kiezen voor de rode 16, die later een stukje zwart wordt en weer later overgaat op rood, of de blauwe 13, die overgaat in de 12 en 12a want de rest van de blauwe 13 was gesloten.

null

Zicht richting Langenstein. Op de voorgrond zijn de Rosimbahn en de Kanzellift te zien. Je ziet ook het bergstation van de Kanzellift en het restaurant dat er naast ligt. Daar liggen de rode piste 16 (die ook vanaf het bergstation van de Rosimbahn te nemen is) en de blauwe 12, die zich later opsplitst in de blauwe 12 en de rode 12 a.

null

Hier staan we op de rode 12a. De andere piste die je ziet is de blauwe 12 vanaf de Kanzellift .

null

Héél oud gondeltje met luidspreker. Leuk maar ik heb geen idee waar het voor gebruikt wordt, áls het al gebruikt wordt.

null

Rode piste 12a.

null

Wat is het toch druk hier!

null

Een heuse pisteversmalling!

null

null

In de Kanzellift.

null

null

De Kanzellift gezien vanaf blauwe piste 12. Je kan bij het bergstation ook de andere kant op, daar is de rode 16.

null

Heerlijk rustig.

null

In de Rosimbahn.

null

null

De parkeerplaats bij het dalstation van de Seilbahn naar de gletscher en het dalstation van de Rosimbahn er vlak achter.

null

Zoom op de bergstations Kanzel en Rosim en de daarbij behorende pistes.

null

De dalafdaling vanaf de gletscher is gesloten. Je ziet in het Kanzelgedeelte de witte linten door een groen landschap. Links bovenin lijkt ook een skigebiedje te liggen. Weet iemand welk?

null

Bergstation van de Schöntauf 2.

null

Rode piste 8 vanaf de Schöntauf 2. Je kan ook de andere kant op daar is de blauwe 1.

null

Bij het bergstation van de Schöntauf 1. Rechtuit lopen deblauwe 1 en 1a. Ga je rechtsaf kom je op de rode 3

null

25 december

De kerk van Solda.

null

Dalstation van de Madritschlift in het zonnetje.

null

Madritschlift.

null

Vanaf de Madritschhütte loopt blauwe piste 2 terug naar de blauwe 1. Ik vond het meer een verbindingspad dan een piste.

null

Vanaf het terras van de Madritschhütte. Het besneeuwingsmeer is al veel gebruikt!

null

Vanaf de Madritschhütte. Je ziet het bergstation van de Madritschlift, de rode 3 en de blauwe 2. Als je links het beeld uit skiet, ga je richting de dalstations Schöntauf 1 en 2 die naast elkaar liggen. Wanneer je rechts uit beeld skiet ga je via het verbindingspad(blauwe 2) weer richting de blauwe 1.

null

Hier zijn we op de rode 3. Rechtsonder zie je de Madritschhütte met het besneeuwingsmeer en links de Madritschlift.

null

Interieur van de Madritschhütte.

null

Het eten was er goed.

null

De avond in Prad am Stilfserjoch. Zijn deze lampenkappen special voor de kerst of hebben ze de straatverlichting hier altijd zo gepimpt?

null

Overnachtingsadres op de terugweg. Jammer, het feest is weer voorbij.

null

Solda is een leuk, knus en rustig skigebiedje. Voor kilometervreters die elke dag wat anders willen is het skigebied in Solda niet geschikt. De pistes lagen er prima bij, zeker als je bedenkt dat het allmaal kunstsneeuw is. Op de rode pistes had je af en toe wat ijzige plekken. De blauwe pistes waren allemaal goed. Er waren geen wachttijden bij de liften en het eten was goed te doen. Het was de hele week prachtig weer …. En dat was mooi meegenomen!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 05 jan 2021 12:00

Heerlijk om te lezen, zulke uitgebreide verslagen…

Top @joepiedepoepie, thnx. Lekker om de week mee te beginnen. Gebied staat nog op mijn lijstje. Merano waarschijnlijk deze zomer ook aandoen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@joepiediepoepie

Bedankt voor je uitgebreide verslag. Als je het goed vindt maak ik een klein verslag in jou topic over 5 weken als wij er zijn.

Het skigebied in de verte is waarschijnlijk Watles.

May the ski force be with you !!

Balen dat je tijdens de vakantie ook nog wat ziek was, erg vervelend.
De foto’s zijn erg mooi! Ziet er uit als een leuk gebiedje.

Bedankt voor het verslag @joepiedepoepie

Mooie foto’s! Knap wat die Italianen met enkel kunstsneeuw weten te prepareren!
Ik zou graag ook eens naar Solda gaan, maar mijn skigezelschap vind het gebied te klein. Jammer dat men tegenwoordig alleen maar voor maximaal pistekilometers gaat.

mooi verslag!

Certified ski-boy, glijbewijs


Ik zou graag ook eens naar Solda gaan, maar mijn skigezelschap vind het gebied te klein. Jammer dat men tegenwoordig alleen maar voor maximaal pistekilometers gaat.

Bram_DC op 25 jan 2016 15:49

@Bram_DC, Ik snap dat vaak ook niet. Ik ski ook liever 10 keer dezelfde heerlijke afdaling dan 1 lange die me niets doet.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Bedankt voor het lezen allemaal!

Is juist leuk! @CJAHulskamp . Dan zien we ook hoe het op Langenstein is en misschien in Trafoi?
Hopen voor jou dat er nog een dumpje valt!

Leuk om te lezen. Wij zijn de vorige 4 winters met kerst in Solda geweest, maar hebben dit jaar besloten om in de voorjaarsvakantie te gaan vanwege het feit dat er vorig jaar zo weinig sneeuw lag, maar toen was het nog mogelijk om via een skiweg op een dun laagje natuursneeuw van de seilbahn naar de kanzel te skieën. Ook jammer dat de Langenstein dicht was (vorig jaar ook toen wij er waren). Daar is een geweldige rode piste en het is daar nóg rustiger dan in de rest van het gebied. Hopelijk kom je er nog een keer terug als er genoeg sneeuw ligt en als je niet ziek bent ;)

@gerard222 Ik zou er zeker nog eens heen willen als er natuursneeuw ligt. Zo benieuwd hoe het er dan uitziet en nieuwsgierig naar de pistes die nu gesloten waren.

Leuk verslag! Jammer van het beperkte pisteaanbod maar ja, wel lekker rustig :D

Gang is alles

Even een aanvulling op deze mooie topic. Wij zitten er deze week. Dumpje is vandaag gevallen maar voor morgen zal er meer sneeuw op programma staan. Van de week zal ik nog een apart verslag maken hier op WS.

null

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie