Rail away in de bergen

Voor de liefhebbers:

Treinliefhebbers opgelet: vanavond & morgenavond staat de Bernina Express centraal bij Rail Away, 19.50 uur NPO2! http://www.eo.nl/tv/railaway/

Not all who wander are lost

Bedankt voor de tip!
Er zijn overigens meer afleveringen in de Alpen (oa Jungfrau en Graubunden), de meeste zijn ook terug te zien op gemist oid.
Prachtige route overigens, heb hem zelf een keer gereden.

Rob

Wat zijn de Alpen toch mooi!!!

The mountains are calling

Winterbeelden betekenen voor Rail away automatisch een dubbel aantal kijkers en een halvering van de gemiddelde leeftijd. :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

En eergisteren gingen ze door Tirol van Kitzbuhel naar Mayrhofen.
Was ook een mooie aflevering met bekende plaatjes uit het Zillertal.

Vanavond, morgen en maandag zijn er ook nog afleveringen. Die in Zwitserland zou ik zeker eens willen doen, maar wel jammer dat het zo ontzettend duur is :P. Zou graag eens naar boven gaan bij de Jungfrau. Wie heeft er wel eens leuke treinritten in de Alpen of elders in Europa gemaakt? In de Alpen heb ik in de trein gezeten van Chamonix naar een ander dorp. Heel wat anders dan hier iig

Not all who wander are lost

Wie heeft er wel eens leuke treinritten in de Alpen of elders in Europa gemaakt?

Ik …
Een paar highlights:
= Zurich - Brig via Chur - Disentis - Oberalppass - Andermatt - Furkapass - Brig in de winter bij een strakblauwe lucht
= Zurich - Interlaken via Luzern en de Brunnig
= De Bernina Expres zoals gisteren en vanavond
= Jungfraujoch (al meerdere keren)
= Zurich - Worgl (Arlberg)
= Brocken (D)
= Lotschberg route
en verder gewoon als vervoer naar:
= NL - CH, langs de Rijn en via de HSL
= NL - Gardena (CNL/EC, over 2 weken weer)
= NL - GB Eurostar
= NL - F TGV
en de nodige speciale (charter) ritten door NL en D met een echte locomotief er voor …

Rob

Grenoble-Briançon

Click. Click. Peace

Echt een aanrader:
Zurich-Chur-Landquart-Davos
Davos-St. Moritz

Echt een aanrader:
Zurich-Chur-Landquart-Davos
Davos-St. Moritz

Pvdh op 7 jan 2016 15:53

Ook mooi, maar volgens mij doe je dan wat dubbel …

Rob

@RCGrootveld, ik neem aan dat je het traject landquart-chur bedoeld? Toen ik deze verbinding nam reed er geen trein van Zürich naar Landquart. Mede omdat de trein van landquart op smalspoor rijdt en de verbinding vanaf Zürich op breedspoor.

Maar je hebt gelijk, het is enigszins dubbelop

Nee, vanaf Davos kan je met de trein prima direct naar St. Moritz reizen, daar doe je niks dubbel. Wel vind ik het stuk tussen Davos en Filisur weinig bijzonders, vanwege de vele tunnels en de geringe uitzichten. Voor de rest heeft de RhB bijna alleen maar mooie treinroutes.

= Brocken (D)

RCGrootveld op 7 jan 2016 15:49

Niet alleen de Brocken, maar ook de Selketalbahn en de rest van het spoorwegennet in de Harz is erg de moeite waard. En als we over stoomtreinen praten… De razende Roland op Rügen is ook een aanrader.

Verder nog niet genoemd, maar m.i. minstends zo mooi als de Jungfraujoch is de Gornergrat in Zermatt. Hierover bestaat ook al reeds een uitzending van Rail Away, evenals ook een paar bijzondere treinreizen uit Noorwegen.

Ook bijzonder spectaculair, maar over de grote plas, is de Durango - Silverton Narrow Gauge Railroad Train.

Nee, vanaf Davos kan je met de trein prima direct naar St. Moritz reizen, daar doe je niks dubbel. Wel vind ik het stuk tussen Davos en Filisur weinig bijzonders, vanwege de vele tunnels en de geringe uitzichten. Voor de rest heeft de RhB bijna alleen maar mooie treinroutes.
Eens, dat stuk door het Rijndal is vrij saai, pas voorbij Filisur wordt het wat.

= Brocken (D)[post] RCGrootveld op 7 jan 2016 15:49[/post]Niet alleen de Brocken, maar ook de Selketalbahn en de rest van het spoorwegennet in de Harz is erg de moeite waard. En als we over stoomtreinen praten… De razende Roland op Rügen is ook een aanrader.
Harz is bekend, al een paar keer geweest, inderdaad met stoom.
Rugen ken ik niet, wel van gehoord.

Verder nog niet genoemd, maar m.i. minstends zo mooi als de Jungfraujoch is de Gornergrat in Zermatt.
Eens, vergeten te noemen …

Ook bijzonder spectaculair, maar over de grote plas, is de Durango - Silverton Narrow Gauge Railroad Train.
Wel van gehoord, nog niet geweest. De Rocky Mountaineer staat nog wel op het verlanglijstje.

Maar we gaan een beetje off-topic, over twee weken eerst maar met de CNL naar Val Gardena

Rob

Vanavond:

6 January 2017, 19:50
Zwitserland: Bergün-Davos-Parsenn

Deze winterse aflevering begint op de slee. Vanaf Preda bij de Albulatunnel rijden we over een zes kilometer lange slederoute door de sneeuw naar het startpunt van de treinreis: Bergün. Voordat we in de trein stappen nemen we nog kort kijkje in het treinmuseum van de Rhätische Bahn op het station van Bergün. Vanuit Bergün rijden we met de trein naar Filisur, een bekend knooppunt van de Rhätische Bahn. We verlaten de trein richting Chur en stappen op de spoorlijn naar Davos. Dit traject is nog geen twintig kilometer lang, maar kent maar liefst 28 bruggen en 14 tunnels. Dat levert mooie plaatjes op. En veel van de kunstige bouwwerken zijn na ruim honderd jaar nog steeds volop in gebruik. Als we in Davos arriveren is de wereld om ons heen compleet wit geworden: het winterseizoen is begonnen. Het mooiste skigebied is in de bergen boven Davos, bij de Weissfluhjoch op ruim 2600 meter hoogte. Je kunt daar heel gemakkelijk naartoe met een kabelspoorbaan: De Parsennbahn. Een rit met deze trein levert prachtige plaatjes op. Boven rest niets anders dan met de ski’s of het snowboard naar beneden te glijden over een van de vele routes omlaag. Maar je kunt natuurlijk ook nog even rustig boven blijven om te genieten van de prachtige vergezichten in dat winterse Zwitserse landschap.

Not all who wander are lost

't treintje in de Efteling! Helemaal naar Station Oost! ;)

In Oostenrijk en Tsjechië wel eens met de trein gegaan, vooral dat langs afgronden rijden is en blijft gewoon kei gaaf om mee te maken. Tsjechië was vooral mooi vanwege de nostalgische sfeer (geen idee of dat nog is, ik praat over 2001…)

Het treintje van Vall de Nuria in het Spaanse Catalonie.

Wij zijn in de zomer 's morgens met het treintje naar boven gegaan. Vanaf het stationnetje zijn we over een pad naar de top gewandeld. Vanaf de top weer terug naar het bergmeer naast het stationnetje. Vanaf daar gaat een smal pad helemaal terug naar het dal. Het was hele mooie wandeling van ongeveer 18 kilometer met schitterende uitzichten.

zie ook dit oude topic
https://www.wintersport.nl/forum/topic/133078

*bericht bewerkt door zenith op 06 jan 2017 13:32

Plaats een reactie