1e snowboardles(-sen), rolbaan of sneeuw?

Altijd geskied en nu moet het er toch ook eens van komen; snowboarden! Maar waar leer ik dat het beste? Bij mij om de hoek zit een indoorrolbaan, daar heb ik ervaring mee op ski’s en weet dat daar genadeloos (het ontbreken van) de techniek wordt blootgelegd, wat op zich een voordeel is. Aan de andere kant zijn er ook indoorsneeuwbanen redelijk binnen handbereik (Landgraaf of Neuss bijv). Zijn er hier duidelijke voorkeuren voor soort en evt ook nog voor locaties?

Ik ben nooit op een rollerbaan geweest, maar in skidome rucphen indoor hal heb ik zonder les mijzelf leren snowboarden.
Dat ging prima na 2 keertjes (hele jeugd andere boardsporten gedaan ik heb geen idee of dat mij heeft geholpen).

Vooral sleepliften is even onder de knie krijgen met een snowboard dus als je daar al enige ervaring mee opdoet in een indoor hal zou dat ieder geval mooi meegenomen zijn:)

Spray skiërs

Bij het begin van snowboarden ga je echt heel veel op je bek. Veel meer dan met ski’s. Mij lijkt een rollerbaan dan ook echt niet interessant.

Ik zou het gewoon in de echte sneeuw leren. Ik heb het zelf geleerd op een poederdag, dan val je ook wat zachter. :p

Mezelf leren lijkt me nog even niet zo’n goed plan, de basics wil ik toch wel geleerd krijgen iig. En @Arnh, poederdag is leuk natuurlijk maar welke indoorbaan biedt die optie? ;)

Geen indoorbaan @Userd ga het nou gewoon in de sneeuw leren.Gaat veel sneller als je tenminste talent hebt.

Geen indoorbaan @Userd ga het nou gewoon in de sneeuw leren.Gaat veel sneller als je tenminste talent hebt.

Lawine op 16 dec 2015 15:21

Wel indoor-iets dus, buiten komt later wel een keer tenzij we alsnog een fatsoenlijke winter gaan krijgen en Ardennen of Winterberg alsnog een optie gaat worden. Of niet natuurlijk, als ik er geen bal aan vind… ;)

Ik heb op een rollerbaan mn eerste snowboardlessen gehad. Zoals hierboven gezegd word ga je in het begin veel op je bek, maar dat is juist het voordeel als je een rollerbaan neemt, daar ga je weinig op je bek, omdat, tenminste dat was bij mij het geval, je in het begin aan een balk kan vasthouden die ze over de rollerbaan hangen. Hierdoor heb je houvast en stabiliteit, en kan ja dus je eerste bochten leren draaien terwijl je gewoon vasthoud aan die balk. Ik heb persoonlijk hier een hele goede snowboardbasis opgedaan, en eigenlijk ben ik zodra ik in de echte sneeuw begon nooit veel gevallen, omdat ik gewoon gelijk goed bochten heb leren draaien.

Born to Ride

Ik heb op een rollerbaan mn eerste snowboardlessen gehad. Zoals hierboven gezegd word ga je in het begin veel op je bek, maar dat is juist het voordeel als je een rollerbaan neemt, daar ga je weinig op je bek, omdat, tenminste dat was bij mij het geval, je in het begin aan een balk kan vasthouden die ze over de rollerbaan hangen. Hierdoor heb je houvast en stabiliteit, en kan ja dus je eerste bochten leren draaien terwijl je gewoon vasthoud aan die balk. Ik heb persoonlijk hier een hele goede snowboardbasis opgedaan, en eigenlijk ben ik zodra ik in de echte sneeuw begon nooit veel gevallen, omdat ik gewoon gelijk goed bochten heb leren draaien.

Matthias123 op 16 dec 2015 15:38

Dat is idd misschien wel een pluspunt, thx!

Hoi UserD,

Elk uurtje boarden is weer een beetje ervaring erbij.
Ik heb zelf geen ervaring met een rollerbaan. Maar ik geloof best dat je daar goed kan starten.
Omdat je al skiet zal je in de sneeuw vast gauw wennen.

Met snowboarden zit je gauw op een niveau (na ca. 3 dagen les) waarmee je “overal” de berg af kan komen. Om ook op stijlere pistes je bochtjes te maken is een kwestie van uren draaien en ervaring opdoen.
Als je in Nederland alvast een aardig programma kan volgen als voorbereiding geniet je daardoor in de alpen meer van de sport én de omgeving ;)

Succes en veel plezier.

Als je het zo snel mogelijk op wilt pakken, dan is inderdaad eerst een paar lesjes op de band aan te bevelen om gelijk de goede techniek er in te meppen. Op sneeuw voelt het totaal anders, maar de basis is gelegd en het aanleren van een verkeerde houding wordt zo enigszins voorkomen. Daarna zo veel mogelijk de sneeuw in en pas weer op de band als je techniek klaar is om bijgeslepen te worden.

…èèèèèèèn kom er maar in @Hooykaas en @Tiny-M voor de volgende b*tchfight over de rollerband :D:P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Userd
Hoi,

Ikzelf heb ook 10 lessen op een indoorbaan genomen op een soort van rollend tapijt.

In verhouding kost dit niets (170 euro voor 10 lessen waarbij je op een uur ongeveer 20 @ 30 minuten staat te boarden.

Daarna heb ik nog wel een paar uren staan ploeteren in de sneeuw maar dan ben je echt vertrokken omdat de techniek die je hebt geleerd veel sneller gaat dan op de sneeuw.

Dus als je ni ver woont zou ik enkele keren op de band gaan. Dan enkele keren indoor op sneeuw voor je vertrekt en dan kan je vakantie direct beginnen met enkele leuke makkelijke pistes zonder brokken.

Succes.

Dank allen, ik ga de lokale rollenbaan maar eens contacteren, geloof ik ;)
Enneh @sneeuwbaard, vwb dat laatste, doe maar niet, die eerste voegt zelden wat nuttigs toe.

Mijn ervaring is ook dat het aanleren op de rollerbaan prima kan.

Afgelopen voorjaar zei mijn vriendin ook nadat ze kon skien, “volgend jaar wil ik eigenlijk snowboarden in Oostenrijk” hierop heeft ze een zomer cursus gedaan op een rollerbaan en daarmee de basis aardig onder de knie gekregen.

In augustus voor het gevoel een dagje naar bottrop geweest en in september een privelesje in zoetermeer.

Tijdens de les in zoetermeer merkte de docent op dat ze alleen nog moest durven en dat de techniek er al aardig in zat.(na 5 lessen op de rollerband)

Nu nog een paar lessen tot de wintersport (totaal dan 10 rollerband en 1 prive les) + nog een prive les in Oostenrijk en dan heb ik er alle vertrouwen in dat ze op een leuk tempo en met genoeg technische basis mee de berg af kan.

Ik heb nooit op een rolband les gehad, maar ik hoor er altijd goede verhalen over. Maar voor je de echte berg op gaat zou ik toch ook even indoor oefenen en dan met name met de liften. Dat is met maar 1 been wat vastzit toch wel even anders dan op ski’s en vergt wat oefening. Veel plezier ben benieuwd of je het wat vindt.

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik heb leren snowboarden op een borstelbaan (in Hoofddorp), zeker aan te raden, zeer goede techniek aan overgehouden (aldus snowboardleraren), als je dan voor de 1e keer op een echte piste staat - een verademing! Geen ervaring met de rolbaan + snowboard, lijkt mij in ieder geval vrij lastig als beginner, zou dan toch kiezen voor een indoor hal.

Met snowboarden zit je gauw op een niveau (na ca. 3 dagen les) waarmee je “overal” de berg af kan komen.

Hier ben ik het totaal niet mee eens, de 1e lesweek ben je, tenzij je een natuurtalent bent, alleen bezig met vallen, opstaan, leren “steppen”, bochtjes proberen te draaien - lees de basis onder de knie krijgen. Als blijkt dat je inderdaad de basis snel onder de knie hebt, dan plaatsen ze je over naar de “gevorderde” beginnersgroep (mijn ervaring in FR).

Denk dat ik eerst maar eens een paar lessen op een rollenbaan ga nemen en mocht ik het daarna nog steeds leuk vinden, dan ook voor het gevoel idd een sneeuw- en liftles (verstandig @Bien :D ). Heb ooit wel eens met een vriend een middagje een poging om te snowboarden gewaagd, we vonden dat we dat ook wel moesten kunnen en niet gehinderd door enige kunde een board gehuurd. Gewone skischoenen, lift naar boven en dan maar zien hoe je beneden kwam, viel niet eens zo heel erg tegen. Het boarden dan want damn, nooit geweten dat er zoveel spieren in je lijf ook pijn konden doen :D

Dat spierpijn was zeker in het begin wel een dingetje. Krijg het nu nog steeds, maar gelukkig niet meer van het vallen en opstaan ;)
En ik zou indoor inderdaad ook zeker even de lift oefenen!
@Viv1986: is denk ik ook nog afhankelijk van hoe de lessen zijn ingepland. Met ochtend en middag les kon ik (+de rest van de groep) in de middag van dag 2 eigenlijk wel gewoon beneden komen met zo af en toe nog vallen. Dag 3 nog wat bijgeschaafd, maar kon toen blauw en rood prima af.

Vergeten te vermelden dat ik inderdaad alleen ochtendlessen had in FR, ook alweer jaren geleden overigens :-)

Over de rollerbaan heb ik ook al eens een topic gestart:
-als snowboarder https://www.wintersporters.be/forum/topic/203087
-en als skiër https://www.wintersport.nl/forum/topic/212341
Kort samengevat: Ik vind het maar niets, die rollerbaan. Voor skiërs begrijp ik dat het een goede manier is om techniek te leren, maar als snowboarder sta je -zeker als beginner- voortdurend vooraan te balanceren met een ingedraaide achterste schouder. Niet meteen een houding die je aan beginners wil leren…

Als je toch al kan skiën en dus geen sneeuwgewenning meer hoeft te ondergaan, ga je vast snel vorderen op ‘echte’ sneeuw. Je hebt namelijk geen schrik van de hellingsgraad en je bent bekend met de glij-effecten van het sneeuwdek.

Mijn advies zou zijn zoek een borstel of een sneeuwbaan op. Ja je maakt misschien minder meters maar je ervaart wel het gevoel van snelheid en (sorry voor de indoor rollerbaanfans) de techniek sluit beter aan bij de techniek in de sneeuw.

Pfff… Nou ik kan opzich redelijk snowboarden (voor een beginner) in sneeuw maar gister een uurtje op de rollerbaan gestaan om de techniek wat te verbeteren. Nou ik had het gevoel dat ik 20 stappen achteruit had gedaan en vanaf 0 weer moest beginnen. Het gevoel is totaal anders. Of het moeilijker is, kan ik niet beoordelen omdat ik de eerste keer in een indoor sneeuwbaan ook moeilijk vond en nu de eerste keer op een rollerbaan ook. Ik geloof best dat je het op de rollerbaan goed leert, maar het is totaal anders dan in sneeuw, en daarin moet je het uiteindelijk kunnen. Het zijn voornamelijk lessen (die op de rollerbaan) om op ijzige pistes je te kunnen redden (vind ik). Het is ook 10x zo vermoeiend dan in echte sneeuw, maar dat zorgt tegelijk wel weer voor een optimale conditie voor je vakantie!

Om heel eerlijk te zijn vond ik het verschil van sneeuw in een indoor sneeuwbaan of sneeuw in de bergen echt wel meevallen hoor, het was alleen steiler in het echt. Dit is denk ik vooral het voordeel aan een indoor sneeuwbaan, je raakt meteen gewende aan dat de piste niet alleen een smal stuk vooruit is en er ook bobbels op de piste kunnen ontstaan. Ik zou persoonlijk lekker voor lessen indoor sneeuwbaan gaan.

@srnaax, dank, weer een beetje bijgekomen ondertussen? ;)
Op zich valt er voor de sneeuwbaan ook wel wat te zeggen op deze manier, bijkomend voordeel is dat mijn vriendin dan ook evt even kan skiën nog.

Ik zou gaan voor de rollerbaan. Het is moeilijker als leren op een indoorbaan, maar je leert het wel beter.

Ik heb leren snowboarden in een indoorbaan. Mijn eerste wintersport in de echte sneeuw, ik weet nog dat het mij ontzettend tegen viel. Binnen in de indoorbaan ging het harstikke goed en in de bergen heb ik vrij vaak de sneeuw van dichtbij bekeken. Zeer frusterend, want ik dacht het gaat goed in de indoorbaan, dus vast ook buiten.

Nu recent een aantal lessen op de rollerbaan gevolgd om mijn techniek te verbeteren. De rollerbaan is niet vergevingsgezind, zodat je goed op je techniek moet letten. Als je je board niet goed gekanteld, bam, daar ga je.
Op de rollerbaan leer je dus een hele goede techniek, voor mijn gevoel beter als in een indoorbaan.

Snelheid en hellingsgraad zijn in een indoorbaan ook aan te passsen. Je hebt alleen geen sneeuw.
(en wolken, zon, mist, harde wind, maar dat heb je op een indoorbaan ook niet :-) ).Maar daar heeft TS toch al ervaring mee.

Vele preferen de indoorbaan, omdat je daar als boarder de (sleep)lift kunt leren, ik had gewoon op wintersport aan een kerel van de liftmaatschappij gevraagd of hij mij kon helpen omdat ik nog nooit in een sleeplift heb gestaan. Ging ook prima.

@srnaax dat is dus gelijk het grote voordeel van een rollerbaan. Wanneer je daar op begint en je heb het daar eenmaal redelijk onder de knie dan gaat het in de echte sneeuw super makkelijk. En wanneer je met 0 ervaring begint kan je dus op een rollerbaan de eerste les(sen) aan een balk vasthouden zodat je niet iedere 5 sec in de sneeuw zit. Wanneer je eenmaal een beetje bochtjes kan maken kan je langzaam beginnen met die balk loslaten, maar het geeft nog wel een backup, mocht je dreigen te vallen kan je die vastpakken en jezelf herstellen. En op die manier kan je gewoon langzaam steeds meer los snowboarden totdat je die balk helemaal niet meer nodig heb. En wanneer je zover ben dan is je basis eigenlijk direct goed genoeg om fatsoenlijk een blauwe piste af te gaan zonder te vallen. Waar je in de sneeuw een gebrek aan techniek soms nog kan verbergen gaat dat op een rollerbaan niet en daardoor is het juist zo’n goede methode, en wat je aangeeft dat je zo moe ben geeft ook aan dat je veel kracht moet zetten om gebrekkige techniek te compenseren. Ik durf te stellen dat ik 1uur (3x 10 minuten) les op een rollerbaan net zoveel leerde dan in 2 ochtenden les op de piste.

Born to Ride

@srnaax dat is dus gelijk het grote voordeel van een rollerbaan. Wanneer je daar op begint en je heb het daar eenmaal redelijk onder de knie dan gaat het in de echte sneeuw super makkelijk. En wanneer je met 0 ervaring begint kan je dus op een rollerbaan de eerste les(sen) aan een balk vasthouden zodat je niet iedere 5 sec in de sneeuw zit. Wanneer je eenmaal een beetje bochtjes kan maken kan je langzaam beginnen met die balk loslaten, maar het geeft nog wel een backup, mocht je dreigen te vallen kan je die vastpakken en jezelf herstellen. En op die manier kan je gewoon langzaam steeds meer los snowboarden totdat je die balk helemaal niet meer nodig heb. En wanneer je zover ben dan is je basis eigenlijk direct goed genoeg om fatsoenlijk een blauwe piste af te gaan zonder te vallen. Waar je in de sneeuw een gebrek aan techniek soms nog kan verbergen gaat dat op een rollerbaan niet en daardoor is het juist zo’n goede methode, en wat je aangeeft dat je zo moe ben geeft ook aan dat je veel kracht moet zetten om gebrekkige techniek te compenseren. Ik durf te stellen dat ik 1uur (3x 10 minuten) les op een rollerbaan net zoveel leerde dan in 2 ochtenden les op de piste.

Matthias123 op 21 dec 2015 12:30

Ik snap wat je bedoelt. Zeker het vallen en opstaan heb je een heel groot punt, aangezien dat ook heel vermoeiend is in de sneeuw. Ik denk alleen dat iedereen al best snel fatsoenlijk de blauwe piste af kan zonder te vallen. Dus mijn mening dan: blijf niet te lang hangen bij de rollerbaan, na 3 a 4 lessen lekker de echte sneeuw in en daar wellicht nog wat lesjes indien nodig.

De vermoeidheid had vooral met een krampachtige houding te maken (bovenlichaam naar de stang toegebogen), terwijl mijn houding in de sneeuw eigenlijk al goed is (veel relaxter), maar ik de rollerbaan eigenlijk gewoon heel onwennig en eng vond omdat je niet mooi je board in de sneeuw kan laten glijden. Ik denk dat echte beginners precies hetzelfde zullen hebben dus vandaar dat het wel wat vermoeiend is.

Ik zou voor sneeuw kiezen.
Ik weet niet hoe het met snowboarden zit, maar met skiën wordt op de rollerband vaak een techniek aangeleerd die verkeerd is voor op de sneeuw; het zou mij niks verbazen als dit met snowboarden hetzelfde is. Tevens val je met snowboarden vrij vaak in het begin en vallen op de sneeuw lijkt mij eerlijk gezegd veiliger dan op een rollerband, maar dat is denk ik meer een gevoelskwestie, ik heb daar natuurlijk geen harde bewijzen voor. Daarbij leer je in de sneeuw ook in de lift staan; met een snowboard in de lift staan is best lastig.

…maar met skiën wordt op de rollerband vaak een techniek aangeleerd die verkeerd is voor op de sneeuw;…

IkBakErNiksVan op 21 dec 2015 14:46

@IkBakErNiksVan Zou je dit nader kunnen toelichten? Kennelijk niet altijd maar ‘vaak’ dus de verkeerde techniek? Met name wat dan de verkeerde techniek is.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

O.a ski op de kant krijgen door de knieën naar binnen te duwen. Als je meer wilt weten kan je pm’en, want deze info voegt hier weinig toe. Ik weet verder niet wat er op iedere rollerband wordt verteld, dus ik kan moeilijk altijd zeggen. En er is volgens mij een rollerband in NL die PMTS aanleren, dat is prima. Maar het gaat hier over snowboarden, dus ik weet niet in hoeverre dit ook relevant is voor snowboarden. Ook leer je in de sneeuw met verschillende sneeuw omstandigheden omgaan, de hele tijd een perfect vlakke piste is natuurlijk onrealistisch. Maar voor het ‘board-gevoel’ en de balans kan een rollerband misschien wel handig zijn in het begin, want je betaalt minder en maakt veel meer meters, waardoor je waarschijnlijk sneller progressie boekt.

Ik geef zowel les in de sneeuw als op een baan (in Wijchen). Uit mijn ervaring kan ik zeker aanraden om eerst op een baan te oefenen. Dit is vergeleken met de prijzen voor lessen in de sneeuw een stuk goedkoper. Maar zoals al eerder vermeld val je in het begin veel en bovendien is een baan een stuk lastiger. Dit kent ook zijn voordelen doordat je het wel met een goede techniek moet doen. De basis kan dus al in Nederland gelegd worden. Echter is het verschil tussen een baan en de sneeuw wel groot en ik zou dus ook aanraden om nog 1 à 2 dagen met een snowboardleraar op pad te gaan. Hierna kan je als het goed is veilig van de blauwe pistes afkomen zolang je je verstand er maar bijhoudt.

Plaats een reactie