Isotone drank?

In het “nooit meer koude voeten” artikel wordt ook nog het stukje goed eten en drinken beschreven, met onder andere de melding van isotone drank in plaats van gewoon water.
Nou ken ik wel de flesjes suikerwater van AA en de andere peperdure spullen uit die rekken, maar ik heb ze altijd links laten liggen: te zoet en twee kleine flesjes water lijken ook wel te voldoen op een dagje skiën. Maar ik ben niet alwetend en leergierig genoeg om benieuwd te zijn naar wat er op dit vlak allemaal te krijgen is, wat nuttig is en ook: wat betaalbaar is.
Iemand die er iets zinnigs over kan vertellen?

Als je ze in een fles koopt zijn ze inderdaad aardig duur, maar je heb bijv van Isostar ook veel soorten en smaken poeder dat je met water aan kan maken. Dat werkt hetzelfde als siroop en dan kan je voor een paar euro heel veel liter isotone sportdrank maken. En dan kan je het ook zelf zo zoet maken als je wil.

Born to Ride

Je hebt isotoon en isotoon… Isotoon houdt in dat het vocht snel opgenomen kan worden in het bloed omdat het bepaalde waardes qua suiker en zout heeft. Helaas zit in bijvoorbaald AA drank voornamelijk suiker, wat voor tijdens het sporten niet ideaal is. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld zelf appelsap aanlengen met wat zout, doe dit in de juiste maten en de appelsap wordt isotoon, echter met in verhouding minder suiker en iets meer zout. ;)

Overigens is alcoholvrije Erdinger ook zeer geschikt als sportdrank!

null

Ik gebruik iso+ van decathlon, koop een grote zak en het is vrij goedkoop.
Smaken verschillen wel, dus aan jou de keuze.

Hoe goed het werkt tov andere sportdranken kan ik niet direct zeggen maar ik ben er toch tevreden van…

Ik koop de poeder van Isostar, zijn verschillende smaken van, sinaasappel en citroen meest verkrijgbaar bij bijvoorbeeld de grotere Kruidvatlocaties en Albert Heijn. Als je de voorgeschreven mengverhouding aanhoudt smaakt het zoet, 3 scheppen per halve liter, ik doe zelf altijd 2 scheppen per halve liter en dan is het niet zo zoet. Op een dag op de piste gaat een drinkzak van 2 liter leeg. En dan heb ik bij tussenstops met lunch bijvoorbeeld ook nog gedronken. Er zijn vele verschillende leveranciers van isotone poeder, maar net welke je zelf goed vindt smaken. Uiteindelijk vind ik er qua werking weinig verschil in zitten, Isostar poeder werkt bij prima.

@sneeuwkabouter Heeft helemaal gelijk. De beroemde AA is inderdaad veel te zoet en gesuikerd, waardoor je juist sneller meer vocht nodig hebt. Er bestaan wel isotone AA drinks by the way
Goede bussen van Isostar (die ik ook minder zoet maak dan, aangegeven) of mijn persoonlijke favoriet de potten van powerbar zijn erg goede leveranciers van mineralen en eventueel energie. Water is goedkoper, maar sportdrank veel effectiever. In webshops zijn deze potten niet duur. Het gaat in dit geval om isotoon waar niet eens per se extra energie in hoeft te zitten. Het gaat dus vooral om de mineralen verhouding.

Ik zal hier snel dieper op in gaan in een weblog. Over sportvoeding en drank op de piste.

Click. Click. Peace

@Rogier Ik ben benieuwd naar je stukje ;) Zeker omdat een goed voedingspatroon al voor de gemiddelde (winter)sporter nogal wat uit kan maken…
(Maar hoe veel beter volkoren brood ook is, ik hou het lekker bij de kaiserbrötchen/witte stokbroden als ontbijt of lunch :D )

@sneeuwkabouter Nou als duursporter is dat op sportieve dagen helemaal niet zo slecht ;-) Ik ga eraan werken.

Click. Click. Peace

Goed om te horen dat er ook hier een webblog over komt. Altijd leuk om een nieuwe blog geboren te zien worden ;) En het is inderdaad duurder dan water, maar als je online die potten koopt heb je nog zeer goedkoop je drinken. Voor 3 biertjes minder aan de piste kan je al een pot kopen waar je een aantal weken lang iedere dag een liter isotone sportdrank van aan kan maken.

Born to Ride

Ik lees dat mensen minder poeder gebruiken om het minder zoet te maken. Dan is het dus geen isotone drank meer.

isotoon wil zeggen dezelfde verhouding water en zouten/suikers als het menselijk lichaam ook heeft. Er treed dan geen osmose op en het lijf hoeft geen energie te stoppen in de opname.

wil je dus het effect zoals beschreven is dan moet je je aan de voorgeschreven mengverhouding houden. anders is het een gewoon drankje met een smaakje.

@SPAM nooit bij nagedacht maar het klinkt wel erg logisch. In het vervolg maar eens rekening mee houden en gewoon de mengverhouding aanhouden, anders gaat het voor je lichaam alsnog energie kosten om het te verwerken. Miscchien ook een goede tip voor @Rogier om mee te nemen in zn artikel over sportdrank en -voeding.

Born to Ride

Ik vind isotone sportdrank in 99% van de gevallen onzin.
Wellicht dat het zin heeft als je echt aan topsport (of extreme duursport/expedities) doet, je een dietist in je begeleidingsteam hebt die je dan optimaal laat eten en drinken, en je dag in dag uit het maximale van je lichaam moet vragen…
Voor alle anderen volstaat gewoon een fles water (met een beetje siroop wellicht) of drankje naar keuze (hoewel niet te zoet, krijg je dorst van, en voor overdag alcoholvrij :)). Goede normale maaltijden, 's avonds goed eten, overdag tijdens activiteit genoeg drinken om dorst voor te blijven is prima. Dan kun je de marketing rond isotone sportdrankjes verder gewoon vergeten.

@spam er zijn helaas zeker dranken die als isotoon verkocht worden en dat niet zijn en echt te zoet zijn. En om het voor de leek nog moeilijker te maken zijn er ook veel sportdranken die niet isotoon zijn.

Click. Click. Peace

Voor mij werken die isotone drankjes perfect tegen een kater :D
Na het alcohol misbruik een flesje en 's morgens weer…

@Rogier, volgens mij schrijf ik dat ook niet. Ik ga er echter wel vanuit dat als je redelijk profi poeder koopt en je maakt dat aan in een andere verhouding dan voorgeschreven dan weet je zeker dat je geen isotone drank hebt. Als je dat spul correct mengt dan zou je een isotone drank moeten hebben.

Wellicht dat je dat je dan nog beter ORS kan halen bij de apotheek of drogist. dat is een poeder dat gebruikt wordt om uitdroging bij kinderen te voorkomen bij bv ernstige buikloop.

Normaal gesproken is bouillon ook isotoon. Niet geschikt voor onderweg, maar handig om te weten. Oh en kokoswater is ook isotoon. Maar vrees dat die altijd te gezoet is hier in nl. Vorig jaar in Cambodja regelmatig een kokosnoot leeg gedronken.

Let it snow, let snow, let it snow!

Volgens mij heb ik een aardig onderwerp aangekaart. In elk geval al dank voor de reacties tot dusver. Ik ben ook erg benieuwd naar het stuk wat @Rogier in de pen heeft.

Vooruitlopend daarop: mijn normale eten is in de wintersport niet veel anders dan wat ik thuis ook tot me neem. Mits we een appartement hebben natuurlijk, in een hotel is het eten wat de pot schaft.
Zelf redelijk bewust met eten, vers en onverwerkt voedsel zelf tot een maaltijd maken is daarin de leidraad. Verder koemelk arm en daarvoor in de plaats sojamelk, matig met suiker en uiteraard de nodige stukken fruit op een dag. De ochtend start ik zo’n 5 dagen per week met havermoutpap met fruit en nog wat toevoegingen uit de reform (lijnzaad, pijnboompitten, sesamzaadjes), dit op advies van een sport/voedigingsconsulent uit m’n kennissenkring. In de praktijk blijk ik inderdaad die dagen een stuk fitter te zijn zonder hongerklop tussen de maaltijden door.

Niettemin, geef mij verder wel op tijd een stevig stuk vlees van de BBQ, de friettent eigenaar hier om de hoek kent me ook wel, een avond goed tafelen gebeurd sowieso elke maand en tja, die potten bier kan ik als Limburger moeilijk laten staan. :D
@SPAM: is ORS niet een beetje overkill? @Hessel: ook als amateursporter verbruik je bij bezigheid meer mineralen dan je lichaam in korte tijd kan aanmaken danwel opnemen. Het “normale” zout red je nog wel, maar op magnesium ga je zeker tekorten krijgen, en laat dat nou net een van de oorzaken zijn van die heerlijke spierpijn!

@SPAM Vorig jaar in een test in Cyclocoach een tijdschrift voor Franse wedstrijdfietsers is een test geweest hoe isotoon en geschikt veel zogenaamd isotone sportdranken waren en zeker de goedkopere waren erg slecht en veel te zoet. Dus wat jij zegt klopt helemaal koop ‘profi’ spul! Ik zal eens kijken of ik deze test nog kan vinden.
Dat je anders alleen maar een drankje met een smaakje is is wat kort door de bocht. De mineralen die ze deze dranken toevoegen zijn altijd goed ook als het er iets te weinig zijn. Teveel daarentegen is wel slecht want dat zorgt voor vochtverlies.
@Hessel Ik ben verre van een topsporter maar ik heb zeker baat bij goede sportvoeding en drank. Dit is toch opzich al te verklaren met wat jij zegt ‘niet te zoet’ dat is in feite ook al opletten wat je drinkt. En als je dan goedkope isotone drank neemt ben je goedkoper uit dan met een fles dure siroop. En met lange toerski / alpiene en racefietstochten pak ik zelfs nog naar extra supplementen, als magnesium want dat werkt bijna wonderbaarlijk goed tegen kramp.

Click. Click. Peace

@interjrs
Ook als amateursporter kun je op je voeding letten inderdaad. Maar ik denk dat je een heel eind komt door goed naar je lichaam te luisteren en gewoon op je voeding te letten in het algemeen (dus tijdig en gevarieerd eten, afgestemd op de flinke toename in energieverbruik en benodige herstelcapaciteit tijdens een weekje wintersport).
Ik vind dat het nut en de noodzaak van isotone drankjes teveel een marketingdingetje is in plaats van echt toegevoegde waarde te hebben.

(bovendien bijten de verantwoorde isotone drankjes en de apres ski in de middag elkaar een beetje :))

…en ik geef toe dat ik zelf toch ook wel gevoelig ben voor marketing, of is het dat ik die drankjes ook gewoon lekker vind :D

@interjrs haha dat wonderbaarlijke magnesium ;-) Jij ook al ;-)

Click. Click. Peace

@Hessel: ik begrijp je standpunt, zo heb ik er ook jaren over gedacht hoor! Maar naarmate je meer leest (en dus niet alleen de propaganda) kom je af en toe toch dingen tegen waarvan je denkt “hey, daar moet ik misschien toch iets mee”. In mijn geval dus eens kijken wat er “te winnen” valt op gebied van drinken.
Wat dat bijten aangaat: ja, in theorie wel, maar ik denk dat het in de praktijk juist goed werkt. De zouten (en de rest) die je in de Apres ski eruit zuipt krijg je de volgende middag wel weer aangevuld!
@Rogier: tja, ooit te horen gekregen en praktijk ondervonden dat er waarheid in zit. Dus supplementen gaan sowieso mee.

Algemeen: een deel van “mijn wijsheid” heb ik uit De Voedselzandloper. Niet heilig verklaard, maar er zitten toch veel bewezen zaken in.

@Rogier kijk uit naar de nieuwe weblog met bovenmatige interesse!

Ik weet ook wel dat de fabrikant een bepaalde verhouding voorschrijft en daarmee de isotone waarden kan behalen. Dat met het minder sterk mengen zullen die waarden in mindere mate aanwezig zijn. Nu ben ik van mening dat dit niet erg veel uitmaakt daar ik geen topsporter ben, geen topprestatie hoef te leveren, uurtje Crossfit sloopt mij meer dan een dag op de piste al zou ik daar meer energie mee verbranden uiteindelijk. Vocht zul je toch tot je moeten nemen in goede hoeveelheden, dan voeg ik daar wat isotone poeder aan toe, deels voor de smaak en deels voor de toevoeging die daarin zit. Uiteindelijk vooral voor het herstel na de intensieve oefening die gedaan is. Alleen water zal voor de meesten mensen voor een dagje op de piste prima werken, zo ook voor mij.

leuk onderwerp :D
mijn broertje doet niet anders dan met deze materie bezig zijn, want wil zo groot mogelijke spieren in een zo kort mogelijke tijd :P oftewel massa maar en er geen klap mee kunnen. Hij zweert erbij en heeft diverse smaken en soorten, maar ook verschillende soorten afhankelijk wat hij gaat trainen, dus welke spiergroepen, en met welk doel dus kracht cardio en nog een hoop van dit soort woorden :P
Hij krijgt van zijn trainer ook schema’s mee om dit soort dranken op verantwoorde wijze te drinken want er schijnen wel gevaren aan te kleven die je tot in het ziekenhuis kunnen brengen zeker als je diverse soorten neemt. Omdat hij zoveel ermee bezig is drinkt hij die middelen ook buiten het sporten om zodat zijn lichaam er nog beter tegen kan en er nog meer profijt van heeft, uiteraard dan wel weer in andere proporties.

Zelf gebruik ik bij sporten vaak aquarius, en dan mix ik de blauwe en witte 50/50 dit omdat ik gemerkt heb dat voor mij deze combi beter werkt als dorstlezer en aanvoer van voedingstoffen dan een van de twee apart. En dan heb ik nog wat gewoontes overgehouden van het trainen met raborenners, zoals nooit melk producten drinken ruim voor, tijdens en na afloop van het sporten dit zorgt snel voor kramp en schijnt slecht te zijn voor je herstel. Maar ook om isotoop dranken te drinken en dan onverdund (smerig vaak) maar schijnt het beste te werken en dan waren de citroen smaken het beste, er was een reden voor waarom citroen al weet ik die niet meer. En ik neem geregeld red bull shotjes deze werken echt goed tijdens het trainen, met 1 shotje kan ik ongeveer 1 tot 1.5 uur intensief trainen zonder ook maar iets anders tot me te nemen. als ik daar en tegen 1 shotje op de piste op heb hoef ik de rest van de dag niet meer te eten of drinken en heb ik voldoende energie en geen dorst. dit laatste is dus geen aanrader maar enkel ter vergelijk dat niet alle producten even effectief zijn voor elke sport en voor elke situatie

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Red Bull geeft je misschien wel het juiste gevoel en de juist energie, maar wel uit de verkeerde producten, waardoor je uiteindelijk meer schade maakt in je lichaam. Dan kun je toch beter isotone dranken drinken, fruit eten en misschien een kop zwarte koffie.

Ik gebruik bij tennis en hardlopen (heb twee marathons gelopen) vaak isotone sportdrank van Isostar, inderdaad vanuit zo’n bus poeder, je bent niet heel veel goedkoper uit dan flesjes sportdrank in de supermarkt kopen, maar je bent (mits je de juiste verhoudingen gebruikt) zeker van de inname van de juiste mineralen. Omdat ik nogal krampgevoelig ben wil ik nog weleens extra magnesiumtabletten slikken ter aanvulling.

Als je echt veel vocht verliest, of je eigenlijk naar verhouding te weinig drinkt dan kun je ook inderdaad iets als ORS nemen. Met een beetje prutsen kun je dat ook redelijk eenvoudig zelf maken, misschien niet zo goed, maar voor de meeste mensen voldoende. Ik gebruik meestal de ongezoete citroen limonadesiroop, met wat keukenzout en wat kristalsuiker en dat oplossen in water.

Dat volstaat voor mij ook vaak als sportdrank tijdens trainingen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@Rogier kijk uit naar de nieuwe weblog met bovenmatige interesse!

Ik weet ook wel dat de fabrikant een bepaalde verhouding voorschrijft en daarmee de isotone waarden kan behalen. Dat met het minder sterk mengen zullen die waarden in mindere mate aanwezig zijn. Nu ben ik van mening dat dit niet erg veel uitmaakt daar ik geen topsporter ben, geen topprestatie hoef te leveren, uurtje Crossfit sloopt mij meer dan een dag op de piste al zou ik daar meer energie mee verbranden uiteindelijk. Vocht zul je toch tot je moeten nemen in goede hoeveelheden, dan voeg ik daar wat isotone poeder aan toe, deels voor de smaak en deels voor de toevoeging die daarin zit. Uiteindelijk vooral voor het herstel na de intensieve oefening die gedaan is. Alleen water zal voor de meesten mensen voor een dagje op de piste prima werken, zo ook voor mij.

Marijnt op 17 nov 2015 17:02

Denk dat je na het skiën juist wel wat zoeters wil drinken om de koolhydraten aan te vullen. Ik weet niet hoe actief je skiet en hoeveel je drinkt tijdens het skiën, maar je hebt toch al snel last van tekorten hoor. Vergeet ook niet dat een dag skiën lang is.

Ik heb niet heel veel metingen meer paraat, maar heb er bijvoorbeeld eentje van 5,5 uur vrij relaxt skiën, dan kom ik toch geregeld 80%+ van m’n maximale hartslag en is m’n calorieverbranding bijna 3.000 calorieën. Dat is vrijwel gelijk aan m’n verbranding op een marathon.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Naast isotoon bestaat er ook nog hypertoon en hypotoon. Dat zijn 3 verschillende dingen met verschillende effecten, lees je dus even in (Google is je vriend) voor je hup aan de isotoon gaat.

Oh en AA wordt genoemd, de standaard AA is niet isotoon, dan moet je de speciale AA Isotone kopen

Naast isotoon bestaat er ook nog hypertoon en hypotoon. Dat zijn 3 verschillende dingen met verschillende effecten, lees je dus even in (Google is je vriend) voor je hup aan de isotoon gaat.

Oh en AA wordt genoemd, de standaard AA is niet isotoon, dan moet je de speciale AA Isotone kopen

McKuip op 17 nov 2015 23:40

Er zijn twee Isotone smaken van AA, de AA Iso-lemon (wit) en de groene AA Isotone. Je hebt de hypertone AA High Energy (Oranje) en dan de Rode Pro-Energy die er eigenlijk tussenin zit. Wat als voordeel heeft dat je die ook prima tijdens het sporten kunt drinken.

Verder om de vochtbalans te herstellen zijn er de oranje Hydration (zonder suiker) en Sportwater. Enige wat dat bijdraagt is dat het wat mineralen toevoegt aan het lichaam die je bent verloren en tegen de dorst, maar levert geen nieuwe energie op.

Van Aquarius is alles ongeveer isotoon, de oranje en de rode kun je vergelijken met de Rode van AA een beetje tussen isotoon en hypertoon in, maar dat kun je zeker niet vergelijken met de oranje AA die gewoon nog 2x zoveel koolhydraten bevat.

Overigens is het ook een kwestie van training en afhankelijk van je intensiteit van het skiën. Als je veel van je lichaam vraagt dan neemt je lichaam moeizaam hypertone dranken op en zal je ook last kunnen krijgen van misselijkheid en dergelijke. Als je het enigszins rustige, maar lange inspanning is, dan kun je prima hypertoon drinken en zeker als je lichaam daaraan gewend is. Juist omdat je over zo’n lange periode die koolhydraten nodig hebt. Kwestie van kijken waar je lichaam op reageert.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik gebruik ook altijd de combi van appelsap, water en zout. Voor een halve liter gebruik ik 200ml appelsap, 300ml water en een klein schepje zeezout. Is niet echt lekker maar ook niet duur en werkt wel. Magnesium gaat ook altijd mee op vakantie :-)

dank voor je aanvulling frankw, dat bedoelde ik met googlen ;).

Ik doe er zelf niet aan trouwens. Ik eet een schnitzel met friet en drink skiwasser of fanta :)

Hypotoon, isotoon, hypertoon is heel simpel: Bevat minder evenveel of meer deeltjes in de oplossing dan de overkant. Of, in sportdrank-termen: “De sportdrank bevat minder, evenveel of meer suikers en zouten dan je bloed.”

Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan een tikkeltje hypotoon te drinken: Gewoon water met een scheutje appelsap of siroop. Energie haal ik toch vooral uit mijn eten: Een stukje fruit, chocolade of wat nootjes tussendoor. Daarmee krijg ik ineens ook aardig wat magnesium binnen, zeker in combinatie met wat volkoren bij ontbijt of diner.

Plaats een reactie