Wat is de correcte lengte voor carve ski's?

Ik heb een vraag over de lengte van de te gebruiken ski’s.
Vroeger (voor het carven) was het de gewoonte, dat de ski’s gemiddeld 5-10 langer waren dan je lichaamslengte.
Bij het carven is dat een stuk minder geworden en werden de ski’s over het algemeen een stuk korter. Vorig jaar las ik in de skimagazines dat de trend werd doorbroken en de ski’s weer langer werden. Ik ski nu al 2 jaar tot grote tevredenheid met de Head Supershape Magnum Era 3. Een zeer sportieve carveski die werkelijk fantastisch skiet. Echter vorig jaar kreeg ik (ik huur lieven aan kopen) ski’s met een lengte van 1.75 maar dit jaar werden ze plotseling 1,83. Persoonlijk vond ik dat op de piste perfect skiën, maar of piste vond ik ze persoonlijk te lang.
Ik ski 80% piste en 20% off-piste.

Mijn vraag: is er een standaard voor de lengte van carveski’s?
Of is dat afhankelijk van je persoonlijke skikwaliteiten, terrein of van de verschillende soorten ski’s zoals sportski’s, All Mountain ski’s of comfort ski’s?

Gerardo1301

Op je laatste vraag: 3x ja

-20 cm voor absoluut beginners tot +10 voor off-piste planken voor Mach II en heel veel ervaring.

Maw als je een antwoord op jouw persoonlijke situatie wil zul je meer info moeten geven.

Tegenwoordig krijgen ook piste ski’s steeds vaker een rocker neus (en of tail). Hierdoor worden de ski’s natuurlijk weer wat langer zonder dat de effectieve kantenlengte langer wordt. Oftewel je zou er niets in negatief opzicht van moeten merken.

Verder is het antwoord van SPAM redelijk dekkend ;-)

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Tegenwoordig krijgen ook piste ski’s steeds vaker een rocker neus (en of tail). Hierdoor worden de ski’s natuurlijk weer wat langer zonder dat de effectieve kantenlengte langer wordt. Oftewel je zou er niets in negatief opzicht van moeten merken.

Verder is het antwoord van SPAM redelijk dekkend ;-)

iorusroos op 26 okt 2015 15:12

Daardoor zouden ski’s niet langer moeten worden. pisterocker dient voor het draaigemak. Een ski met pisterocker draait dus makkelijker dan een ski met enkel full camber. Maak je de rocker ski langer voor dezelfde effectieve kantenlengte, dan zou je dus het draaigemak weer inleveren lijkt me.

On topic: Bij het introduceren van de carve ski was kort het toverwoord, men dacht al snel, hoe korter hoe beter. Kort is inderdaad goed als je kleine bochtjes wilt draaien, slalommen dus. Maar inmiddels is de lengte volledig afhankelijk van wat je met de ski wilt doen. Even heel globaal:
Beginners - kort
Gevorderden - afhankelijk van gewenst inzetbereik (en voorkeur):
Slalom - kort (155 voor dames en 165 voor heren zijn de FIS maten, recreanten slalommen 9 van de 10 keer op kortere latten) en smal
Lange bochten en all-mountain - langere ski (ca. lichaamslengte)
Poeder - erg lange (en brede) ski’s
e.e.a. gerelateerd aan lichaamslengte conform de door @SPAM aangegeven bandbreedte :)

183 voor de Head’s die je noemt vind ik erg lang (tenzij je zelf ook erg lang bent). Voor zover ik weet komt dat type in maximaal 177. Dat een dergelijke lange ski het niet lekker doet off piste ligt niet zo zeer aan de lengte, maar wel aan het type ski en je techniek. De ski is niet bepaald een poederlat en dan moet je aardig wat techniek meebrengen om een dergelijke lat in de poeder drijvend weten te houden.

Als vuistregel voor carve ski’s kan je tussen de schouders en de kin zeggen, korte ski’s hebben een kleinere radius en draaien dus makkelijker. Wat je zelf het fijnste vindt!

Een paar punten (naast wat door @SPAM en @Hessel al hebben gezegd)…

  1. Vroeger had je ook ski’s die niet getailleerd waren, vandaar dat de term ‘carve-ski’ het onderscheid moest aanduiden. Tegenwoordig is echter elke ski getailleerd, dus die term omschrijft elke ski die momenteel wordt gemaakt. Laten we die term alsjeblieft schrappen uit het ski-woordenboek.

  2. Lengte is zo afhankelijk van het soort ski en het beoogde gebruik dat er echt niet één antwoord te geven is. Al is het verhaal van @Hessel hierin een prima startpunt. Meer uitleg over de belangrijkste eigenschappen van ski’s hier: https://www.wintersport.nl/forum/topic/200191

  3. @Jimm jouw advies gaat denk ik over ski’s met een zeer kleine radius. En tussen schouders en kin is denk ik wel heel erg kort. Daar wordt de ski wel makkelijk draaibaar van, maar niet per definitie makkelijk te skiën. De ski zal als ie plat op de sneeuw ligt (en je zus niet vol aan het carven bent - wat ongeveer de helft van de tijd het geval is gok ik) erg zoekerig worden en instabiel aanvoelen vanwege de extreme taillering.

Hello all, allereerst mijn excuses voor de late reactie! Door privéomstandigheden c.q. mantelzorg ben ik niet aan een reactie toegekomen. Ten tweede wil ik jullie reactie en positieve bijdrage om een bij mij passende ski te vinden.

Ik ben een gevorderde skiër (57 jaar) 181 cm lang/kort en 80 kg en sportief aangelegd (wielrennen en schaatsen).
Skiën doe ik met 4 vrienden en wij skiën het liefst veel en vaak. Gemiddeld skiën wij tussen de 70-90km per dag. Off-piste skiën, doen we zelden vanwege de risico’s en het feit dat wij geen off-piste pakket willen aanschaffen. Dit jaar hebben we gekozen voor Ischgl/ Samnaun in Oostenrijk/Zwitserland i.p.v. Frankrijk. Kleiner gebied maar wel divers. Op basis van jullie tips en uitleg heb ik dit jaar gekozen voor de Salomon X Drive 80 MG 175 cm met een radius van 15.9. Een minder sportieve ski dan de Head Supershape Magnum Era 3, maar wel meer All-rounder.

Gerardo1301

@Gerardo1301 veel skiplezier met je nieuwe latten. En stukje feedback over je ski’s is altijd welkom!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie