Salomon X-Drive 8.0 FS lengte

hier nog goedkoper :

http://www.sport-robl.at/de/demo1/ski-sets/salomon/salomon-s…

RenSas op 16 jan 2017 16:43

Inderdaad… scherpe prijs! Maar ik ga liever naar een fysieke winkel. Wordt alles ook netjes afgesteld enzo :)

Die verzenden alleen niet buiten Duitsland en Oostenrijk (die optie kan je niet kiezen in elk geval). Wel een mooie aanbieding verder. Maar als je toch in Oostenrijk gaat skiën: lekker op je geboekte locatie daar laten bezorgen (en de beheerder even op de hoogte stellen of om toestemming vragen)…

Inderdaad… scherpe prijs! Maar ik ga liever naar een fysieke winkel. Wordt alles ook netjes afgesteld enzo :)

RemkoZ op 16 jan 2017 16:45

Online doorgaans ook hoor.

Inderdaad… scherpe prijs! Maar ik ga liever naar een fysieke winkel. Wordt alles ook netjes afgesteld enzo :)

RemkoZ op 16 jan 2017 16:45

Online doorgaans ook hoor.

GiGi op 16 jan 2017 16:47

Ik sta er graag met mn neus bovenop ;-) En iets met service.

Anyway… ik denk dat ik Duijvestein maar eens ga bellen waar model 15-16 op voorraad is in mijn lengte. Voor een nieuwer design ga ik niet een kleine 200 euro extra betalen.

Ik wilde graag even inhaken op deze topic.
Tot nu toe gaan alle reviews over de ervaring op de piste , ik vroeg mij af of er ook al iemand ervaring heeft met de off piste capaciteiten van deze ski.
Ik ben al tijden aan het lezen omtrent nieuwe ski’s , deze staan ook op de lijst maar ik twijfel of 80 onder de voet wel genoeg is.
Ik krijg het gevoel dat ik teveel eigenschappen zoek in 1 ski.

Ik wilde graag even inhaken op deze topic.
Tot nu toe gaan alle reviews over de ervaring op de piste , ik vroeg mij af of er ook al iemand ervaring heeft met de off piste capaciteiten van deze ski.
Ik ben al tijden aan het lezen omtrent nieuwe ski’s , deze staan ook op de lijst maar ik twijfel of 80 onder de voet wel genoeg is.
Ik krijg het gevoel dat ik teveel eigenschappen zoek in 1 ski.

SB79 op 17 jan 2017 09:17

Welke eigenschappen zoek je dan precies? Want sommige eigenschappen sluiten elkaar echt uit, maar vaker is het niet zo zwart-wit. IN het geval van de X-Drive kan je zeggen dat de ski een 9 scoort op de piste en een 6 in diepe poeder. Met 80 mm is er inderdaad niet het drijfvermogen van een echte poederski natuurlijk. Maar hij is wel heel lijnvast en stabiel en jakkert overal doorheen. Dus kan je de poeder in met die ski? Ja hoor. Zijn er voor dat gebruik betere? Ja zeker. In verspoorde sneeuw (waar drijfvermogen minder belangrijk is dat die stabiliteit) blinkt deze ski dan weer uit - vooor een ski van deze breedte, wederom.

Een ski die zowel op de piste als off piste goed/acceptabel presteert.
Ik ga eigenlijk al jaar en dag op stap met een vaste groep wintersporters waarvan ondertussen bijna iedereen is geëvolueerd tot border.
Hier worden regelmatig behoorlijke stukken naast de piste gepakt en ook wordt er wel een aantal maal een heuvel beklommen om de poeder te zoeken. Naast de piste kom je al snel in de crud terecht en met mij huidige ski’s is dat aardig beroerd. De poeder afdaling gaan wel wat beter maar het is behoorlijk werken. Dit alles resulteert dat ik meestal maar op de piste blijf en ik het gevoel heb dat ik de fun met de boys een beetje mis. Dit is voor mij de reden om eens een keer voor andere ski’s te kijken. Bovendien heb ik mijn huidige traditional camber ski’s ook al vet lang en de techniek heeft ook niet stil gestaan.

Als je op het internet leest kom je uit bij een all mountain ski , deze wordt dan gepretendeerd als het beste van 2 werelden.
Vet gelul natuurlijk want door de combi doe je op elk terrein concessies.
De vraag is dan op welk terrein de ski concessies doet. Hiervoor heb ik dus de ervaring van andere nodig want je kunt eenmaal niet alle ski’s even uittesten. Een beoordeling van jou met een 9 op de piste en een 6 ernaast is voor mij al hele waardevolle info.

De vraag voor mij persoonlijk is denk ik een ski met width 80 die voldoende off piste presteert of width 90 die op piste nog goed presteert.
Ben heel benieuwd naar je reactie.

Tnx…

Als ik je verhaal zo lees, zou ik eerder gaan voor een ski richting 90 mm onder de voet. Technologisch worden ook die bredere ski’s zó gemaakt, dat torsie-stijfheid (en dus grip op harde sneeuw) gewaarborgd blijft. Natuurlijk zijn ze niet zo snappy en snel in de kantenwissel als een smalle slalomski… dát is vooral de concessie.

Daarnaast zijn er ski’s in die breedte die eigenlijk gewoon heel brede pisteski’s zijn (en dus ook daar vooral goed presteren en niet per se off-piste ook); er zijn ski’s in die breedte die eigenlijk smalle freeride ski’s zijn (en dus in zachte sneeuw het prima doen, maar op harde sneeuw niet fijn zijn) en er zijn modellen die echt op beide vlakken een 8 scoren (waarbij je natuurlijk niet de float van een plank van 120 mm onder de voet moet verwachten).

In de categorie “brede pisteski’s” vind je bijvoorbeeld de Rossignol Experience 88 (HD) en de Elan Amphibio 88 XTI.
In de categorie “smalle freeride ski’s” vind je bijvoorbeeld de K2 Pinnacle 88, Salomon QST 85 en 92.

In de categorie daar tussenin vind je:

van makkelijk te skiën (qua inspanning, maar dus ook met iets mindere crud-busting kwaliteiten) naar zo stevig dat je je benen kunnen ontploffen als je geen goede conditie hebt…

  • Dynastar Powertrack 89
  • Nordica Nrgy 90
  • Völkl Kendo
  • Fischer Pro Mtn 86 TI
  • Salomon X-Drive 8.8 FS
  • Blizzard Brahma

Over de meesten heb ik hier wat geschreven: https://www.wintersport.nl/forum/topic/210109

Gigi bedankt voor je input…
Met deze info kan ik zeker verder , die Fischer Pro Mtn 86 TI beginnen er ook steeds beter uit te zien :)

tnx!

*bericht bewerkt door SB79 op 17 jan 2017 11:23

Ik heb de Salomon x-drive 8.0 FS (2017) besteld op Ekosport donderdag, 19-01. Vandaag netjes thuis geleverd en perfect afgesteld ! Nu wachten tot 25 februari!!

Ik ski deze week in Val Gardena voor het eerst met de Salomon x-drive 8.0 FS. Werkelijk een heerlijk paar skies - alles wat @Gigi erover schrijft kan ik beamen.

Ik zie het echter echt als 90-10 qua piste-off piste. Als je echt heuveltjes gaat beklimmen om poeder te zoeken is een andere ski misschien beter voor je. De 8.8 misschien?

De X-Drive vandaag getest in Ski Amade en goed bevonden: gekocht dus! Wat een fijne ski…
Tnx GiGi voor de adviezen

Ik zou voor de 182 gaan met de 15 jaar ski ervaring en je lengte van 178.
Je kan gerust wat langer als de lichaams lengte gaan (expert).
Zelf draai ik ook op wat lange als mijn lengte.

Plaats een reactie