opleidingen "ski onderhoud en reparatie" om in een skiwinkel te gaan werken

Hallo,

Ik zou graag aan de slag gaan als “skiwoman” (ski onderhoud) in frankrijk. In frankrijk bestaat daar een specifieke opleiding voor, die ook nogal duur is :-s. Ik vraag me af of er in Belgie soortgelijke opleidingen bestaan met als doel daarna als professioneel ski onderhoud te gaan doen.

Ik heb wat gegoogled en zo maar tot nu toe niks gevonden…

Ik heb deze opleiding ook gevolgd, bij mij is het de winkel waar ik voor ging werken die deze opleiding betaalt heeft. Zelfs mijn reiskosten naar Grenoble werden gedekt.
Heb je al een adres waar je gaat werken? Vraag ze dit dan… Via de RSI/URSSAF krijgen winkels deze vergoeding weer terug.

Click. Click. Peace

Ski onderhoud is vooral praktijkervaring opdoen. Probeer in de winter in de Alpen in een goede wintersportzaak te werken op de service-afdeling. Waarschijnlijk stukken goedkoper ook.

@skiservice in frankrijk behoor je dit diploma te hebben en ik zou niet willen dat iemand die ‘zijn praktijkervaring aan het opdoen is’ aan mijn ski’s zit eerlijk gezegd. Dus een goede cursus is nooit weg. En in Frankrijk kost, als je het via je toekomstige werkgever doet deze opleiding helemaal niets. Ik kreeg zelfs lunchbonnetjes ;-)

Click. Click. Peace

Ik neem aan dat je niet 's morgens op staat en ineens denkt “Ik ga ski’s slijpen” als je nog nooit iets aan ski’s hebt gedaan. Het begint meestal met klein, handmatig aan je eigen ski’s werken en van lieverlee ga je hierin verder. Natuurlijk, kennis opdoen is altijd goed, maar het belangrijkste is volgens mij gevoel voor het werk en in de praktijk leren van ervaren mensen. Ik zelf heb geen diploma in Frankrijk gehaald, maar meegewerkt op de service-afdeling van Stöckli in Wolhusen. Stöckli heeft een naam hoog te houden v.w.b. kwaliteit, als men het gevoel had dat ik er niks van bakte, had men mij vast al heel snel naar huis gestuurd. Iedere zichzelf respecterende wintersportzaak zal dit m.i. doen en niet de klantenski’s laten verprutsen door iemand die nog nooit ski’s in zijn handen heeft gehad.

@skiservice Het is iemand in Les Menuires waarvan ik dus aanneem dat die een opleiding heeft gevolgd, toch gelukt om mijn nieuwe Stockli Stormrider Motion te verprutsen! Standaard wordt deze door Stockli geleverd met 88 edge en 1 graad base, maar bij het slijpen en waxen in de plaatselijke skiservice hadden ze hem op 90 edge en 0 base geslepen!

Winter is coming

Geeft dus maar aan dat het uiteindelijk gaat om hoe serieus je als onderhoudsman/vrouw je vak neemt. En dan zegt een diploma niks, wel dat je weet wat je doet en waarover je praat.

Ik wist overigens niet van het bestaan van die opleiding af, maar ben wel erg blij dat ik bij Stöckli heb kunnen werken. Wel zo handig, aangezien mijn Duits vele malen beter is dan mijn Frans.

@skiservice Het is iemand in Les Menuires waarvan ik dus aanneem dat die een opleiding heeft gevolgd, toch gelukt om mijn nieuwe Stockli Stormrider Motion te verprutsen!

MiTi op 25 feb 2016 19:01

Dat is precies de reden dat ik mijn ski’s never nooit laat onderhouden door anderen. Maar kun je het deze onderhoudsman wel aanrekenen? Ze bieden altijd standaard onderhoud en “tuning”, maar alleen bij de laatste wordt rekening gehouden met de gewenste kantenhoek. Of had je je ski’s ook voor “tuning” gebracht en erbij gezegd welke hoeken je wilt (houden)?

Voordat ik mijn skies kreeg, waren ze ook onderhouden door een “goede” shop. Ze waren scherp en er zat inderdaad een keurig visgraat structuur in het belag, maar het belag zelf was wel zo convex als een hoepel. Het heeft me heel wat uurtjes gekost om dat weer helemaal vlak te krijgen. Voorheen waren de ski’s nogal zoekerig, tegenwoordig sporen ze heel wat beter, ondanks het ontbreken van een deftige structuur.

@Martin7182 Wij brengen onze ski’s al heel lang naar deze shop. Normaal doet de eigenaar onze ski’s en dat altijd tot volle tevredenheid, maar deze keer had een nieuwe medewerker mijn ski’s gedaan en dat ging dus fout. De eigenaar hadden we de vorige keer verteld hoe ze getuned moesten worden, en hij nam de ski’s ook weer in ontvangst. Vandaar dat we niet weer erbij hadden gezegd in welke hoek want we gingen er vanuit dat hij zelf de ski’s zou doen en het anders goed over zou dragen. Dit voorval heeft er wel voor gezorgd dat wij voortaan ook zelf het onderhoud gaan doen.

Winter is coming

Bedankt @MiTi, duidelijk! Ja, dan zou je inderdaad verwachten dat alles duidelijk is en het onderhoud naar behoren wordt uitgevoerd. Je kunt de ski’s na zo’n ongelukje natuurlijk opnieuw (laten) tunen, maar dan moet er extra materiaal af. Dat wil je natuurlijk liever niet.

@Martin7182 Ik heb mijn ski’s toch weer opnieuw laten tunen aangezien ik er niet meer lekker op kon skien. Dit is onder veel excuses kostenloos gedaan, maar ik baalde er wel van.

Winter is coming

Een diploma is een garantie voor basiskennis niet voor foutloos werk helaas. Genoeg mensen zonder diploma die beter werk afleveren, maar dan heb je van te voren geen enkele garantie. Want nog meer mensen zonder diploma snappen er niets van ;-) zoals zovaak is een goede amateur beter dan een slechte pro.

Click. Click. Peace

Dat is een waarheid als een koe @Rogier!

Winter is coming

Helemaal mee eens Rogier! Je moet weten wat je doet en waarover je praat. Nogmaals: het gaat erom hoe serieus je je vak neemt en hoeveel tijd je steekt in het opdoen van kennis, of dit nu theorie of praktijk is. Maar je kan nog zoveel boeken doorlezen over slijphoeken, het gevoel hoe je 'm langs de machine moet halen, krijg je pas als je het doet. Zoals de teammanager van Völkl tegen mij zei: learning by doing.

Het is typisch Frankrijk dat je zelfs voor het simpelste bijbaantje een speciaal diplomaatje moet hebben, het schijnt onderdeel te zijn van het protectionisme van de Franse arbeidsmarkt. Zelfs voor vakantiebaantjes die wij in NL typeren als ongeschoold werk heb je nog een speciaal diploma of certificaat nodig.

Via de RSI/URSSAF krijgen winkels deze vergoeding weer terug.
Dus blijkbaar worden de cursussen onnodig te duur aangeboden om buitenlanders te weren.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dat vind ik een beetje een rare reactie. Waarom zou er voor skionderhoud geen opleiding mogen bestaan? Als je je skies binnenbrengt voor onderhoud wil je toch graag dat degene die ze gaat bewerken weet waar hij/zij mee bezig is en er ook al wat praktijkervaring mee heeft? En niet jouw skies als oefenmateriaal gebruikt en er dan nog de volle prijs voor vraagt?
Alle cursussen zijn duur, tenzij gesponsord door de overheid. Maar dan zijn ze ook duur, alleen merken we het zo niet.

@Constant Ai wat een vooroordelen. Al maakt men in Frankrijk de kwaliteit hoger of het om skilessen of ski-onderhoud gaat is het meteen protectionisme. Ik als Nederlander (en Nederlandse/ Belgische vrienden van mij die Fysio / arts / berggids / ignenieur / hoteluitbater zijn) heb daar nooit iets van gemerkt.

En als de kwaliteit te laag is is het meteen de Franse slag. Ze kunnen het ook nooit goed doen he ;-)

Al bedenk alle miljoenen euros die bespaard zouden kunnen worden aan medische kosten door eisen om skiman te zijn nog even wat strenger te maken… Want wat gaat het vaak fout door skileraren, gidsen, beunhazen, mannusjes van alles, handige knutselvaders etc die zelf maar even de ski’s gaan afstellen. Het is geen rocket science, (verre van) maar het luistert wel nauw. En veel mensen begrijpen er gewoon niets van.

En die kosten, die vallen erg mee. En scholing is belangrijk en hoeft niet gratis te zijn. Alle Fransen bedrijven en zelfstandigen betalen aan een soort scholingspotje mee waardoor opleidingen gedaan kunnen worden. Een heel net en goed systeem om het personeel op de vloer goede opleidingen te geven.

Ik geloof dat de totale opleiding iets kost van 1500 of 2000 euro. Een prima investering lijkt me.

Click. Click. Peace

Het feit dat de zeer hoge opleidingskosten vrijwel geheel worden terugbetaald aan de winkelier en niet aan een willekeurige deelnemer, maakt het feitelijk al een protectionistische maatregel waar buitenlanders meer last van hebben dan Fransen. In NL zijn dit soort constructies onder andere strijdig met de mededingingswetgeving.

1.500 tot 2.000 Euro, dat is in NL normaliter de prijs voor een hoogwaardige bijscholingscursus van 3 tot 5 dagen op HBO of Academisch niveau. En dat voor een vakantiebaantje om een paar ski’s met de hand te kunnen slijpen (die meestal in een volautomatische machine worden geplaatst).

Ik verzin het Franse protectionisme niet zelf, meermaals vernomen van Nederlandse expats in Frankrijk wiens kinderen een simpel bijbaantje in horeca of supermarkt wilde hebben tijdens de vakantieperiode. Voor werkelijk elk baantje in Frankrijk moet je een certificaat of diplomaatje hebben, geen probleem voor de locals die de truken en regels kennen, in de praktijk wel een extra hindernis voor andere EU werknemers. Het vakantieseizoen is vervolgens sneller voorbij dan het certificaat behaald. En zo hebben de Fransen nog een paar truken om eigen volk voor te trekken op de arbeidsmarkt, de EU regels wat betreft arbeidsmobiliteit binnen Europa gelden wat betreft de Fransen alleen als die in hun voordeel uitvallen.

In NL kun je trouwens op meerdere locaties voor 25 Euro in één of twee avonden alles leren over ski onderhoud, helaas thans nog zonder diploma of certificaat. Maar wel inclusief koffie :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant Ik heb het even nagezocht. Elke werkzoekende kan het geld van de opleiding terug krijgen (in mijn geval was het de winkel die betaalde en het geld terug kreeg, maar ik had het dus ook zelf kunnen regelen) En uit eigen ervaring weet ik dat nationaliteit bij deze aanvraag niets uitmaakt. Frans spreken is wel handig, (niet verplicht, maar zo,nder lijkt me dit traject heel moeilijk) maar dat mag ook wel voor als je in Frankrijk wilt werken

Hierbij is het een complete opleiding van 5-10 dagen afhankelijk van het opleindingscentrum.

Ik woon al 14 jaar in Frankrijk en heb nog nooit last gehad van deze certificaten of diploma’s, bij de verschillende baantjes die ik heb gehad. Alleen toen ik verantwoordelijkwerd in een skiwinkel voor alle ski’s en de afstelling voor alle ski’s als skiman heb ik deze opleiding moeten doen. Maar als verkoper, co-chaufeur op een sneeuwschuiver, in dienst bij een tuinman, medewerker op een camping, fotograaf voor VVV etc etc heb ik geen enkel ander papiertje hoeven halen. Nogmaals persoonlijk heb ik echt nooit iets van dit protectionisme gemerkt. Echt nooit! Bijna eerder het tegenovergestelde.

Verder leer je gelukkig meer dan alleen maar ski’s ‘wat slijpen’.

  • Je leert alle soorten bindingen monteren / boren en afstellen. (En als je ziet hoe vaak dat fout gaat bij mensen zonder de kennis/opleiding)
  • Je leert uit de skis getrokken bindingen weer terugplaatsen en de ski repareren.
  • Je leert stansstukken plaatsten
  • Je leert loopvlak/belag van de ski compleet herstellen
  • Je leert het herplaatsen van staalkanten
  • wedstrijd preparatie van ski’s
  • Je leert veel over de basiskenmerken van verschillende ski’s
  • Je leert skivellen snijden / herstellen / herlijmen
  • Langlaufski’s prepareren
  • Langlaufski’s monteren
  • Je leert eenvoudig onderhoud van de onderhoudsmachines.
  • etc etc etc

Nogmaals het is allemaal geen rocket science, maar het gaat wel wat verder dan ‘een vakantiebaantje’…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie