Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Het wordt ook tijd voor een nieuwe website. Deze blijft achter bij al deze vernieuwingen.

Ik denk dat de beste oplossing tegen de immense drukte een verbinding met Alt- of Neuastenberg is. Wanneer je die gebieden verbindt heb je gelijk een hoop extra parkeerruimte en komen ook andere toegangswegen beter tot hun recht. Daarnaast heb je gewoon gelijk een hoop extra pistes en liften beschikbaar die de drukte beter op kunnen vangen. Keerzeide is wel dat het gebied dan nog aantrekkelijker wordt en dat er nog meer mensen zullen komen.

Matthias123 op 14 nov 2017 10:36

Als het echt een topdag is, dan zijn alle enigszins aantrekkelijke skigebieden in het Sauerland vol. Een verbinding zal dan slechts beperkt de druk verlichten. Het verbindingsverhaal is natuurlijk al heel oud. Persoonlijk zou ik een centraal punt boven op de Kahle Asten, met een aftakking naar Altastenberg, eentje naar Neuastenberg en eentje naar Winterberg het mooiste vinden, maar dat is meer dromen dan realiteit.

Ik zou een megaparkeerplaats, wellicht met een kleine toevoerlift, op/van Remmeswiese de beste oplossing vinden, waarbij de verkeersstroom vanaf Silbach de verkeersstroom vanuit Niedersfeld niet meer tegenkomt zoals nu wel het geval is bij de eerste rotonde.

Mikannika op 14 nov 2017 19:56

Een verbinding met neu-en altastenberg zou mooi zijn, al moeten die gebieden wel eerst investeren in o.a. liften en kunstsneeuw.
Nog mooier zou natuurlijk een verbinding met Willingen zijn bijvoorbeeld via de gebiedjes Ruhrquelle, Schlossberg (Kustelberg) en Usseln.

Wel jammer dat er verder eigenlijk geen serieuze nieuwtjes zijn in Winterberg.

Mikannika op 14 nov 2017 09:29

Investeringen van drie miljoen euro mogen gerust serieus genoemd worden. Te denken valt aan de optimering van de sneeuwinstallaties en nieuwe maschines/systemen voor het (optimaal) prepareren van de pistes. Verder heeft de Sürenberg nu ook een lopende band als instaphulp gekregen. Allemaal bijelkaar kom je dan makkelijk al op een vrij hoog bedrag uit. ;)

Overigens staat bovenaan mijn verlanglijstje een goed route- en parkeerbeleid met duidelijke (elektronische) borden.

Mikannika op 14 nov 2017 09:29

Daar is men nu achter de schermen druk mee bezig.

Stiekem zou ik het ook wel goed vinden als er een soort van bovengrens zou komen aan de kaartenverkoop op een dag. De extreme drukte die we hier nu soms hebben is op de lange termijn ook geen goede reclame…

Mikannika op 14 nov 2017 09:29

Naja, de markt reguleert het vanzelf. Als er op ten duur mensen vanwege de drukte wegblijven, wordt het vanzelf weer rustiger. Je kunt moeilijk tegen gasten zeggen die voorheen in de file hebben gestaan: “Sorry, maar vandaag kunt u niet meer skiën. Komt u morgenochtend maar weer.” - Ga je hele boze gezichten van krijgen. Op de Wurmberg in Braunlage (Harz) heeft men er al eens mee geëxperimenteerd. Resultaat: Aanzienlijk meer ontevreden gasten als alleen bij enorme drukte. Je maakt als klant uiteindelijk zelf de keuze om naar een overvol skigebied te rijden. Je kan er ook voor kiezen om bijv. naar Züschen of Gellinghausen te gaan of op een ander (rustiger) moment.

Het wordt ook tijd voor een nieuwe website. Deze blijft achter bij al deze vernieuwingen.

Frank66 op 14 nov 2017 20:47

Die is afgelopen jaar al vernieuwd. Vind em best modern eerlijk gezegd, ook al bevalt me de splinternieuwe website van Willingen nog een stukje beter.

Nog mooier zou natuurlijk een verbinding met Willingen zijn bijvoorbeeld via de gebiedjes Ruhrquelle, Schlossberg (Kustelberg) en Usseln.

bigfoot op 14 nov 2017 21:40

Utopisch! ;)

*bericht bewerkt door Frans op 14 nov 2017 22:33

Stiekem zou ik het ook wel goed vinden als er een soort van bovengrens zou komen aan de kaartenverkoop op een dag. De extreme drukte die we hier nu soms hebben is op de lange termijn ook geen goede reclame…

Mikannika op 14 nov 2017 09:29

Naja, de markt reguleert het vanzelf. Als er op ten duur mensen vanwege de drukte wegblijven, wordt het vanzelf weer rustiger. Je kunt moeilijk tegen gasten zeggen die voorheen in de file hebben gestaan: “Sorry, maar vandaag kunt u niet meer skiën. Komt u morgenochtend maar weer.” - Ga je hele boze gezichten van krijgen. Op de Wurmberg in Braunlage (Harz) heeft men er al eens mee geëxperimenteerd. Resultaat: Aanzienlijk meer ontevreden gasten als alleen bij enorme drukte. Je maakt als klant uiteindelijk zelf de keuze om naar een overvol skigebied te rijden. Je kan er ook voor kiezen om bijv. naar Züschen of Gellinghausen te gaan of op een ander (rustiger) moment.

Het wordt ook tijd voor een nieuwe website. Deze blijft achter bij al deze vernieuwingen.

Frank66 op 14 nov 2017 20:47

Die is afgelopen jaar al vernieuwd. Vind em best modern eerlijk gezegd, ook al bevalt me de splinternieuwe website van Willingen nog een stukje beter.

Je zou de drukte enigszins kunnen reguleren door op de dins-, woens- en donderdagen goedkopere skipassen aan te bieden.
De website verdient in ieder geval recente foto’s en video’s.

Zelfs op topdagen sta je voor de Sürenberg meestal hooguit 2 of 3 minuten te wachten, de Nordhang is ook bijna altijd rustig… De verbinding naar Neuastenberg staat nog even in de ijskast, wel is er veel geinvesteerd in nieuwe (zomer-)rodelbanen op de Herrloh, onder de schans, sneeuwkanonnen en pistewalsen

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@frans ; weet jij wat de plannen precies zijn aan de dorfwiese/wilddieven in Willingen? Ze zijn nl druk bezig.

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/9d0ea9429774637e37326f63...

Ik zie plots een nieuwe lift op de ski-overzichtskaart van Winterberg; no 24 Förderband Schneewitchen, gesitueerd naast deze stoellift. Mij niet eerder opgevallen. Nog een nieuwe lift(je)?

@frans ; weet jij wat de plannen precies zijn aan de dorfwiese/wilddieven in Willingen? Ze zijn nl druk bezig.

GvPuy op 24 nov 2017 14:18

Dat kan je hier uitgebreid lezen, ze zijn de lift aan het verbouwen
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=201…

The older I get, the better I was

Ik zie plots een nieuwe lift op de ski-overzichtskaart van Winterberg; no 24 Förderband Schneewitchen, gesitueerd naast deze stoellift. Mij niet eerder opgevallen. Nog een nieuwe lift(je)?

Frank66 op 28 nov 2017 20:49

zag die lopende band afgelopen jaar ook al vanuit de stoeltjeslift.
Wordt vooral gebruikt door de skischool van het tegenoverliggende restaurant.

Nieuwe pistekaart Willingen vandaag online

Dorfwiese heeft nu dubbele forderband en dubbele sleeplift.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/ca5b4c8f54274661628cd847...

Voorbereidingen K1 zijn begonnen. Dat is natuurlijk het enige voordeel als er geen sneeuw ligt😬

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/359dee7f9099a774c9906cc2...
!undefined

Volg de bouw van de K1 in Willingen via

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=59…

Iemand toevallig meer zicht op de bouw van de A46? Laatste bericht wat ik (lees Google) er over kan vinden is dat het eind 2019 klaar moet zijn. Maar misschien hebben ze een hogere versnelling gevonden?

Zou het kunnen dat delen van 1 van de oude kohlerhagen sleeplift wordt hergebruikt bij de dorfwiese? daar komt tenslotte een extra sleeplift bij. Ik zou het namelijk best logisch vinden als ze daarvoor het dal en berg wiel, 1 of 2 portalen en een deel van de ankers voor hergebruiken.

Born to Ride

Nee wordt gewoon een nieuwe lift, deze wordt komende maand geïnstalleerd.

The older I get, the better I was

Een (verbindings)brug te ver lijkt me. Daarnaast worden dan de Postwiese en SkiAltastenberg overlopen door skiërs waardoor het onaantrekkelijker wordt.

Vandaag even in Willingen gaan kijken naar de vorderingen van de nieuwe K1 - 8persoons-stoeltjeslift.

Op dit moment is het één grote bouwput, en moet ik zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben van de grootte van het project.
-nieuwe lift ski / mountainbike
-verlenging bestaande kohlerhagen piste
-nieuwe horeca
-groot parkeerterrein
-verbeterde sneeuwinstallaties
-mountainbike afdalingen
-grote skiverhuur

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/819c00ef58d81d185b9599a3...

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/78ba0220af3484dac9e33cd1...

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/44fc0e780bcd7abf69782135...

En uiteindelijk leidt dit straks echt tot een mooie verbinding met de Sonnenlift/Ritzhagen en zal de capaciteit van het gebied verder verbeteren. Zal een kwestie van paar jaar zijn voordat de rest van het gebied ook een upgrade krijgt.

*bericht bewerkt door GvPuy op 16 jun 2018 23:29

De piste wordt dus iets langer, maar ook breder; met name bij het tunneltje?

Het is nu na veel dubben en wegen officieel: Winterberg wil in de aankomende jaren een verbinding naar Neu- en Altastenberg bouwen. Daarbij zullen drie stoeltjesliften en één gondelbaan gebouwd worden. De gesprekken tussen de liftondernemers was in de laatste jaren grimmig, verhoudingen niet even goed, maar men is er nu uitgekomen mede dankzij de lokale politiek die de plannen willen pushen om de mensenmassa’s in en om Winterberg beter te kunnen verdelen. Bovendien zullen de dorpen Neu- en Altastenberg ook van leegloop gered worden en zich niet alles in en om de kernstad (Winterberg) concentreerd, hetgeen nu al heftige infrastructurele problemen tot gevolg heeft. Denk aan te weinig (toevoer)wegen, parkeerplaatsen, beschikbare bedden etc.

Het zal nog minimaal 4 jaar duren voordat de verbindingen er staan. Mogelijk nog een paar jaar erbovenop geteld totdat alles, zoals volgens het Masterplan gepland, in gebruik genomen kan worden. Maar we spreken nu over een duidelijk en openbaar plan en het speculeren heeft een einde.

Bron: https://www.wp.de/staedte/altkreis-brilon/winterberg-sucht-z…

In Willingen/Upland verloopt ondertussen de bouw van de nieuwe Köhlerhagenlift volgens plan. En eerlijk is eerlijk: De lengte van de pistes nodigen straks toch uit om ook meer mensen naar Willingen te trekken. Zeker als in 3-4 jaar mogelijk ook de verbinding naar de Sonnenhang gebouwd is.

*bericht bewerkt door Frans op 21 jun 2018 17:30

Het nieuws waarvan je wist dat het vroeg of laat zou komen. Op deze manier krijg je wel een geweldig gebied op een paar uur rijden. Vooral de pittige en ook lange afdalingen rond Altastenberg zullen echt een aanwinst zijn nu die ook met snelle stoeltjesliften ontsloten zullen worden in combinatie met een veel betere besneeuwing. De gondellift zal wel tussen de Bremberg en Altastenberg komen.

Born to Ride

Ik dacht dat een lift naar Altastenberg niet mocht omdat dat een natuurgebied is?

Winterberg en met name omgeving gaat dus ten onder aan eigen succes. Edoch, deze verbindingen had ik niet verwacht, natuur wordt gedevalueerd en skiën wordt nu overal druk.

Als het een beetje meezit is de snelweg richting winterberg tegen die tijd ook klaar, dat scheelt een hoop in de doorstroming. Plaatsen als alt en neuastenberg, maar ook een Nordenau zullen wel extra bedden gaan creëren en uitbreiden wat de economie daar gewoon weer veel goed zal doen. In Altastenberg zijn ze nu bijvoorbeeld al de langste tokkelbaan van Europa aan ber bouwen, dit zal straks prima ontsloten kunnen worden met een lange stoeltjeslift. Dan heb je gelijk ook 1 van de langste afdalingen van het Sauerland goed ontsloten. Helemaal vanaf boven uit Altastenberg tot onderaan de Westfalenhang.

Born to Ride

Ik ben wel benieuwd hoe die liften dan gaan lopen. Het moet eigenlijk wel over de Kahler Asten, maar dat is meer een hoogvlakte, dan een bergtop. Zijn er al schetsen van?

@Arjen2 ik denk dat ze de Kahler Asten niet gaan gebruiken en het op deze manier doen. Een gondel van de Bremberg naar Altastenberg en dan vanaf de Kappe met 3 liften richting Neuastenberg

null

Born to Ride

@Matthias123 , Dan maken ze een horizontale, niet skibare verbinding met Altastenberg. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen. Bovendien is die helling van Neuastenberg naar de Wetzstein harstikke slecht georiënteerd (ZW). Misschien dat het zoiets wordt (paarse variant), maar dan heb je wel een hele vlakke verbinding tussen Sahnehang en Nordhang.
Ik kan me ook nog een variant voorstellen door het dal tussen de Bremberg en Altastenberg, maar dan heb je een of 2 liften extra nodig en een extra oversteek van weg L640. (groene variant)

null

@Matthias123 , Dan maken ze een horizontale, niet skibare verbinding met Altastenberg. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen. Bovendien is die helling van Neuastenberg naar de Wetzstein harstikke slecht georiënteerd (ZW). Misschien dat het zoiets wordt (paarse variant), maar dan heb je wel een hele vlakke verbinding tussen Sahnehang en Nordhang.
Ik kan me ook nog een variant voorstellen door het dal tussen de Bremberg en Altastenberg, maar dan heb je een of 2 liften extra nodig en een extra oversteek van weg L640. (groene variant)

null

Arjen2 op 22 jun 2018 09:18

Ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt om een niet skibare verbinding te maken tussen Winterberg en Altastenberg. De hoofdweg en het dorp Altastenberg liggen op de heuvelrug en daar zal je toch ergens overheen moeten. Ik denk ook dat het voor veel mensen geen probleem is om slechts een paar minuten in een gondel te zitten om een oversteek te maken tussen Winterberg en Altastenberg. Wat ik nog wel zie gebeuren is dat ze op de lange termijn tussen Alt- en Neuastenberg een skibare verbinding maken.

Born to Ride

Het mooiste zou een verbinding vanuit de Bremberg (Winterberg) aan de noord-westzijde diep het Renaudal in (hier zijn schitterende pistes te realiseren als die verschrikkelijke milieubeweging, die alle bergruggen vol zet met windindustrie, inclusief geasfalteerde toegangswegen dwars door het bos maar o wee als er iemand zou genieten van het rooien van een paar boompjes! even niet oplet!) en vanuit daar een noord-oosthelling tot op het bultje tegenover de Sahnehang aan de doorgaande weg. Vanaf daar zou een korte verbindingsstoeltjeslift naar de Kapellenlift (Altastenberg) volstaan en voorkom je lastige zuidhellingen.

De verbinding Kappe - Neuastenberg is goed realiseerbaar en de zuidelijke piste van de Wetzstein kan ook zigzag aangelegd worden om de grootste problemen te voorkomen.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 23 jun 2018 11:30

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie