steungroepje blessure

@Ebo14 ik ski niet met een op maat gemaakte brace maar met de Bauerfeind Genutrain S.
Besteld bij: http://www.podobrace.nl/shop/merken/bauerfeind/product/bauer… goed advies en service ervaren.

Ik ski vanaf de eerste tot laatste lift pijnloos en maak lange skidagen met zoveel mogelijk kilometers.
Ook nooit reactie gehad na afloop in de vorm van vocht o.i.d.
Zeg je eerlijk dat ik hier ook van stond/ sta te kijken, sowieso als ik zie wat ik naast het skiën er allemaal verder mee doe. (Skaten, hardlopen, fitness, schaatsen ) en dit zonder brace.

Overigens herken ik je klacht wel bij het hurken, als ik tot het uiterste hurk voel ik dat ook in mijn knieholte. Waar daar de oorzaak van is weet ik niet, meer dan storend vind ik het niet.

Opereren kan altijd nog, bedenk ik me altijd maar. Wat ik overigens ook meteen zou doen op het moment ik serieuze klachten zou krijgen.

@Ebo14 ik ski met een op maat gemaakte brace inderdaad. Ik heb deze via mijn dokter geregeld (UZ Gent). Als ik het zo zie is het ongeveer een zelfde brace als wat @Matis al aangaf.

Ik ski zo goed als pijnloos, merk wel aan het eind van een lange skidag dat ik last krijg van pijnlijke steken in mn knie en dan voornamelijk als ik van mn ski’s afstap en weer ‘normaal’ ga lopen. Daarnaast ervaar ik ook hetzelfde gevoel bij hurken. Maar verder heb ik eigenlijk vrijwel geen last gelukkig :-)

Wat Matis al zegt, opereren kan altijd nog en wanneer ik enorme klachten zou krijgen zou ik het ook meteen doen maar momenteel denk ik dat ik het voorlopig zo goed kan redden.

Hartelijk dank voor jullie reacties! Zal dit jaar het skien aan me voorbij moeten laten gaan. Heb daar iets te weinig kracht nog voor maar ga daarna zeker de opties bekijken!

Zoveel mensen, zoveel wensen (en mogelijkheden). Vooropgesteld dat iedereen voor zichzelf moet bepalen wat goed is, ben ik blij wel een reconstructie te hebben laten doen. Ik board zonder brace. Vorig jaar in de middag wel last van vermoeidheid in de knie en bovenbenen, maar dat had ook te maken dat ik nog niet al m’n spieren weer terug in vorm had. Ga over twee weken weer en ben benieuwd wat de training me dan gaat opleveren. Het blijft altijd een aandachtsgebied, welke ik moet blijven trainen. Hurken kan ik volledig en strekking is ook volledig terug.

Iedereen succes met herstel!

Hier ook een vraagje…
Ik merk dat ik toch wel graag de sneeuw weer in wil maar een angst krijg bij het idee van weer ski’s aan mijn voeten. Terwijl ik zo’n 20 jaar heb geskied zonder een enkel ongeval…Maar het idee dat ze weer een keer blijven steken en niet losschieten…brrrr…
Ik heb aan mijn knie zelf niet veel pijn meer. Kan bijna volledig hurken en volledig strekken…dus als de spieren kwestie is opgelost zal ik hopelijk vrij pijnloos kunnen leven…

Ik overweeg daarom om te gaan snowboarden. Op een of andere manier lijkt me dat veiliger voor mijn knieën…afgezien van het feit natuurlijk dat ik daar wel eerst heel vaak op zal vallen :)
Maar is dat ook echt zo??? Wat denken jullie?
Er vanuit gaande dat dat vallen, behalve de gebruikelijke valpijn, geen extra pijnklachten gaat opleveren…

Hoor graag of jullie hier ervaringen in hebben.

Hier ook een vraagje…
Ik merk dat ik toch wel graag de sneeuw weer in wil maar een angst krijg bij het idee van weer ski’s aan mijn voeten. Terwijl ik zo’n 20 jaar heb geskied zonder een enkel ongeval…Maar het idee dat ze weer een keer blijven steken en niet losschieten…brrrr…
Ik heb aan mijn knie zelf niet veel pijn meer. Kan bijna volledig hurken en volledig strekken…dus als de spieren kwestie is opgelost zal ik hopelijk vrij pijnloos kunnen leven…

Ik overweeg daarom om te gaan snowboarden. Op een of andere manier lijkt me dat veiliger voor mijn knieën…afgezien van het feit natuurlijk dat ik daar wel eerst heel vaak op zal vallen :)
Maar is dat ook echt zo??? Wat denken jullie?
Er vanuit gaande dat dat vallen, behalve de gebruikelijke valpijn, geen extra pijnklachten gaat opleveren…

Hoor graag of jullie hier ervaringen in hebben.

Margriet. op 10 jan 2016 19:15

Ik heb me altijd afgevraagd of het wel veiliger is. Als de ski’s hun werk doen, lossen deze bij zware krachten op de binding. Dan is de kans op letsel aanzienlijk kleiner, natuurlijk wanneer ze niet lossen is het een ander verhaal. Een snowboard, lost nooit niet… tijdens geen enkele val, ik ken er niets van maar op het eerste zicht lijkt me dat je je daar ook erg hard mee kan bezeren? En als ik snowboarders zie vallen is het altijd op hun achterwerk/rug of knieën…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ja waarom mijn skies niet losgingen is mij ook een raadsel…Ik heb ze nog niet laten nakijken op een defect aan de bindingen oid. Maar we laten ze altijd voor wintersport nakijken…dus dat lijkt me vreemd.
Of ik ging niet snel genoeg om ze los te laten gaan. In mijn beleving was het nl. ook een valletje van niks in een bochtje…
Ben wel nieuwsgierig naar meer ervaringen van boarders die ook geskied hebben. Maar ik ben geen jonkie meer dus heel hard snowboarden zal ik niet gaan doen…en mijn achterwerk kan wel wat hebben hahaha…
En anders wordt het toch wandelen denk ik en chocomelk regelen voor de skieërs in ons gezin ;)

Ik zal even een nieuw topic openen voor deze vraag. Bereik ik nog even wat meer forumleden…

Hoi Margriet,
Mijn bindingen gingen ook niet los en vandaar mijn ernstige letsel. Ik merk dat ik bang ben geworden om te vallen en heb daarom recent emdr therapie gedaan. Je beleeft dan je ongeval weer of in ieder geval de meeste ernstige en angstige momenten. Dat heeft mij wel geholpen ook al ga ik niet meer skiën of snowboarden, ik word niet meer gestrest als ik aan de val terug denk. Ik ben wel benieuwd hoe het snowboarden bij jou gaat. Ik heb er wel bewondering voor als je dat weet durft! Ik word overmorgen 12 januari weer geopereerd maar blijf je wel volgen!

Ik vind jouw verhaal zo heftig Esther!! Wat zul jij ook een pijn gehad hebben…

Ik heb mijn val ook al zo vaak proberen te reconstrueren…Maar ik kan het me niet goed herinneren. In mijn beleving stelde het allemaal niet zoveel voor. Maar na reconstructie van het verhaal met mensen met wie ik samen aan het skieën was, moet ik toch zo’n 10 minuten uit het verhaal missen…dus mogelijk ben ik toch ook even buiten bewustzijn geweest…
Maar goed, ik merk ook nu de vraag over wel of niet wintersporten weer dichterbij komt ik er ook echt angst voor heb. Maar ook voor mijn man en kinderen. Vorige week werd ik snachts wakker en dacht: We gaan gewoon helemaal niet meer. Straks krijgt een van de anderen ook een ongeval…maar onze kinderen zijn allemaal ook verslaaft aan skiën dus ik denk dat dat niet gaat lukken :)
Of ik echt durf te snowboarden weet ik ook nog niet hoor…maar ik dacht dat dat misschien veiliger was, als je gewoon rustig aan doet…

Hallo Margriet en Esther44,

Hoe gaat het met jullie ruim een jaar later?
Met mij gaat het redelijk goed. Mijn been begint eindelijk weer een beetje normaal formaat aan te nemen en heb relatief weinig last. Probeer er maar niet te veel aan te denken maar zo af en toe wordt je vanzelf terug gevloten. Skien heb ik overgeslagen. Dat zag ik nog niet echt zitten. Volgend jaar misschien maar dat zien wij dan wel weer.
Hoop dat het goed gaat met jullie.

Hoe gaat het met iedereen in dit topic? :)

Niet dat ik al in het topic mijzelf had gemeld, maar toch: afgelopen weekend voor het eerst weer eens echt serieus op de latten gestaan (Winterberg, maar toch), na het scheuren van mijn voorste kruisband in juni.

Ik had in november al even kort wat pistes genomen in Nieuw-Zeeland, maar nu weer echt gas gegeven.

Tot mijn stomme verbazing last van mijn kuiten vandaag. ;) Ben gewoon om ook in de zomer geregeld in de hal te skiën en dan hou je alles op peil, maar na lange tijd weinig activiteit merk je dat toch wel.

Geen reactie van de knie gehad gelukkig. Wel af en toe iets gevoelig tijdens een skiën, maar er staat ook eigenlijk een langere herstelperiode voor deze blessure. Nu weer lekker verder met de fysio en hopelijk over een paar weken naar de Dolomieten!

Wat goed DSvier. Fijn dat het goed ging!

Ja ben eigenlijk ook wel benieuwd Desiree2!
Vorig jaar schreef ik nog dat ik het niet meer durfde en dat is eigenlijk nog steeds zo…maar…we gaan dit jaar wel. Vorig jaar hebben we overgeslagen. Ook omdat mijn fysio het nog niet helemaal verstandig vond. Maar nu gaat het goed! Ik heb weinig tot geen klachten meer. Ik kan alles weer en ondervind in het dagelijks leven geen hinder meer van mijn knie. Af en toe als ik te lang op hakken heb gelopen heb ik nog wat last van mijn knie maar verder niet.
Maar wat een lang revalidatie traject…ik ben 1,5 jaar 3x per week naar de fysio geweest toen was ik er wel klaar mee…
Ook sport ik nu veel ( nou ja, 2x per week hahaha) om de spierkracht op peil te houden. En dit jaar ga ik het dus weer proberen. Weer terug op de ski’s…
We gaan alleen wel een iets rustigere wintersport houden dan anders hebben we besloten. We zitten in een klein dorp met wat kleinere skigebiedjes er om heen. Zo kijken we/ik per dag of ik wel of niet ga skiën en omdat het van die kleine gebiedjes zijn kan je ook voor 2 uurtjes een pas kopen bijvoorbeeld dus kan ik rustig proberen of het gaat zonder direct een pas voor de hele week te kopen.
Ik denk dat ik gewoon begin met een ochtend les nemen zodat ik weer wat vertrouwen krijg…

Eigenlijk heb ik gewoon heel veel zin! maar het vertrouwen moet nog even groeien…

@Ebo14 en Esther44; Hoe gaat het met jullie?
Durf jij het dit jaar ook weer aan Ebo? en Eshter hoe gaat het met jouw been, is er nog verbetering gekomen? Heb nog vaak aan jouw verhaal gedacht…

Hi Allemaal,

Leuk om jullie reacties op dit forum te lezen. Geeft altijd weer een morale boost om te weten dat ik niet alleen in dit bootje zit ondanks het feit dat ik het natuurlijk niemand toe wens!
@Margriet. Wat super stoer dat je het weer aandurft om op de latten te gaan staan. Hoor graag je ervaring achteraf! Ski je met brace of ga je het zonder proberen? Ik hoop echt dat je weer als vanouds kunt gaan genieten van de witte wondere wereld.

Ik twijfel nog steeds heel erg en hoop soms op slechte condities zodat ik er verder niet over hoef na te denken. Sorry aan allen die wel graag de pistes willen bestormen. Dit jaar gaat het skiën sowieso aan mij voorbij omdat ik tijdelijk in het buitenland voor mijn werk zit. Ik sport nog steeds zo vaak mogelijk want merk heel erg als ik dat niet doe dat ik last krijg van mijn knie. Het vochtige klimaat waar ik hier zit helpt daar absoluut niet bij. Ik twijfel ook nog steeds aan een reconstructie niet omdat ik veel last heb van mijn knie maar me nog steeds geremd voel om te doen wat ik altijd al deed. Als ik dan lees dat jij 1,5 jaar bij de fysio bent geweest dan twijfel ik ook daaraan. Mocht ik wel ooit weer willen gaan skiën (vind het nog steeds raar om dat te zeggen. Ski al zo lang en ging het liefst 2x per jaar van lift open tot lift sluiten), en van dit buitenland avontuur terug zijn, zit ik eraan te denken eerst een keer op zo’n roller baan te gaan staan. Kijken wat dat doet. Ondanks het feit dat ik volgens mij nog nooit zulke sterke bovenbeen spieren heb gehad, heb ik nog steeds niet het gevoel dat ze sterk zijn. Hurken gaat nog steeds niet helemaal en bij het proberen kom ik nauwelijks overeind en heb ik zeurende pijn daarna dus of dat nou zo handig is?
@DSvier Hoe heb je het voor elkaar gekregen om in Juni je kruisband te scheuren en in November al te gaan skiën? Heb je reconstructie laten doen? Zo niet, ski je helemaal zonder ook maar iets. Wow! Chapeau!
@Esther44 Net als Margriet heb ik me vaak afgevraagd hoe het met je gaat. Bij de letsels die jij had was dat van ons denk ik kinderspel. Ik hoop echt dat het goed met je gaat.

Ski Heil allemaal! Een gezond ski seizoen gewenst!

@ebo14: ik ski al jaren met braces (zachte variant, dus meer voor piece of mind), dus dat blijft.

Ik heb geen operatie nodig gehad. De band was ingescheurd en niet afgescheurd.

Wat ik heb gedaan is veel oefeningen om de stabiliteit terug te krijgen. Daarnaast helpt het dat ik makkelijk ski. Het is nu wel nog een kwestie van met verstand skiën. Op een mooi geprepareerde piste (al dan niet verspoord) kan ik wel gas geven. Bucklepistes, offpiste enz is nu nog een brug te ver vanwege de hogere belasting (sowieso vind ik harde pistes het leukst). En bij flinke mist of sneeuwbuien kan ik ook beter stoppen. Ik zit gewoon nog in een opbouwfase.

@Margriet.
Laat even weten hoe het skiën je is bevallen en ook je het gebied ervaren hebt.
Ik ben inmiddels weer terug van mijn buitenland avontuur en hoe ver skiën daar voor mij weg was zo dicht bij voelt het weer als je nu 's ochtends de deur uitgaat.
Hoor het graag.
Fijne zondag nog.

@Ebo14
Ik ben behoorlijk weinig op het forum geweest de afgelopen maanden maar zag nu net je berichtje.
Tja, hoe ging het…redelijk…ik heb 2 keer geskied die week. De eerste keer was erg…bijna huilend naar beneden van de spanning. Daardoor ook heel verkrampt en dus pijn aan mijn knie. Ik heb 2 afdalingen gemaakt. Toen was mijn doel behaald voor die dag, ik had weer geskied en was heelhuids beneden gekomen.
2 dagen later nog een keer geprobeerd in een ander gebiedje. Met een heerlijke piste voor beginners. Omdat mijn jongste kinderen er ook veel lol in hadden op die piste, was dat een hele leuke middag samen en heb ik er echt weer van genoten. Met een big smile enkele afdalingen gemaakt met mijn kinderen. Zelfs een keer gevallen, zonder problemen, wat maakte dat de angst echt af nam. Maar na een middagje skiëen speelde mijn knie op en raakten mijn benen wat vermoeid. Dus het leek mij verstandig om die grens te respecteren en ben er toen mee gestopt.
Voor mij was het die week ook genoeg zo.
Maar zo’n klein gebiedje met de mogelijkheden om “knipkaarten” te kopen als pas, was voor dat jaar voor ons ideaal.

Dit jaar kunnen we ivm ons werk niet helaas, maar ben nu toch echt weer aan zoeken voor 2019. Dit keer weer een groter gebied waar ook mijn man en oudste kinderen wat langere tochten kunnen maken. Ik denk dat ik me met de jongere kinderen lekker op de blauwe pistes blijf begeven en gewoon lekker ontspannen lol maken. Mijn langere tochten en uitdagende pistes laat ik toch maar achter me denk ik…daarvoor is de angst nog wel te groot…wie weet …ooit wel weer… maar ben allang blij dat ik weer heb kunnen genieten van de sneeuw!

Ga jij dit jaar weer proberen?

Wat goed dat je je lichaam gerespecteerd hebt, hoe moeilijk ook.
Lijkt me een hele lastige opgave bij iets wat je zo leuk vind.
Ik ga in de voorjaarsvakantie voor de 1e x sinds mijn ongeluk weer skiën. Is dan 2 jaar geleden.

Spannend Desiree! Heb je er zin in of ook nog een beetje angst? Ik hoop dat het weer een positieve ervaring word en je weer heerlijk kan genieten in de sneeuw!

Heb eigenlijk totaal geen angst… Maar twijfel wel of mijn knie het aan kan! Maar we gaan het meemaken.
Je knie is zo belangrijk met skiën…

Ik had gehoopt hier geen lid te worden maar helaas is dit nit het geval.

Zaterdag vol goede moed naar Mayrhofen gereist om samen met een kameraad een weekje sneeuw te beleven. Mijn 5de wintersport en zijn eerste jaar op ski’s

Na wat eerste stappen of de oefen weide wat super ging zijn we een brede blauwe piste gaan zoeken waar hij de vervolg stappen kon maken. Eerst een aantal keren mee te zijn geweest zij die tegen mij dat ik maar het gebied in moest gaan en dat we een uurtje later samen gingen eten. Na een aantal rode en blauwe piste’s wou ik terug naar het begin punt gaan. Op die laatste meters ging het mis. Een ski ging een eigen leven leiden en met een grote salto vloog ik door de lucht en voelde meteen pijn aan de enkel. Rustig terug gehobbelt naar het dal en een dokters post opgezocht en daar bleek dat men enkelbanden waren gescheurd. Dus na 1 dag al einde vakantie en terug naar huis. Hopen op een snel herstel en volgend jaar op nieuw een kans

Wat rot. Weet hoe het is om op de 1e dag gelijk niet meer te kunnen skiën. Dikke ellende. Hoop dat je snel en goed hersteld weer. Sterkte en succes ermee.

@rvkasper: dat is pech…

Misschien moet je wel eens kijken naar je schoenen, want die zouden normaal je enkels helemaal moeten fixeren waardoor een bandletsel bijna onmogelijk wordt. Het kan dus een teken zijn dat je schoenen (veel) te groot zijn.

@morzel, normaal doe ik na 1 of 2 afdalingen de bindingen een tandje strakker. Dat is nu niet gebeurt dus zoek ik daar de oorzaak.

Hè bah, sterkte ermee rvkasper. Gelukkig geen ernstige blessure, maar het is wel een domper op je geliefde wintersport… :(

Ik heb begin december mijn knie verdraaid (knieschijf uit de kom, auw) voor de vierde keer. Eerste 3 keren waren op het voetbalveld (kost je telkens een jaar alvorens ik weer kon voetballen, inmiddels mee gestopt), nu in de sportschool… Heb met fysio en veel krachttraining en balans/coördinatie oefeningen mijn wintersport begin februari gehaald… Van de 6 pistedagen maar 1 dag in het appartement gebleven omdat hij echt overbelast was…

Sterkte met het herstel allen die het nodig hebben…

Harm op 12 mrt 2015 12:38

Dit topic kwam naar boven en ik meende dat ik daar al eens een bijdrage aan had geleverd. Helaas kan ik melden dat ik begin december (ja, wéér begin december) mijn knie weer heb verdraaid. Gek genoeg nu zonder enige aanleiding (geen sport, gewoon een misstap). Waar ik normaliter vrij lang nodig had voor het herstel liep ik nu na een week weer voorzichtig en ben ik nu volle bak aan het trainen voor herstel (coördinatie en veel fietsen in de sportschool). Een maand voordat ik erdoor ging zat mijn knie op slot, een MRI heeft echter toen niets uitgewezen. Ik liep net weer normaal en toen ging ik er doorheen. Mooi knudde!

10 maart ga ik hoe dan ook halen, tenzij er in de tussentijd weer iets mis gaat (maar daar gaan we gemakshalve niet vanuit)…

*bericht bewerkt door Harm op 09 jan 2018 10:46

@morzel, normaal doe ik na 1 of 2 afdalingen de bindingen een tandje strakker. Dat is nu niet gebeurt dus zoek ik daar de oorzaak.

rvkasper op 9 jan 2018 08:32

Ik zou goed kijken naar wat @Morzel zegt. Je schnallen 1 of 2 tandjes te los kan de oorzaak van een niet gefixeerde enkel niet zijn.

Voor nu van harte een snel herstel gewenst, maar daarna zeker je schoenen door een expert laten checken.

*bericht bewerkt door Shane op 09 jan 2018 10:43

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane lijkt me idd verstandig dat ik er even mee naar de wintersport zaak ga waar ik ze heb gekocht. Bedank voor de tips mensen. Ik laat het even weten wat daar gezegt word

Plaats een reactie