Dé Fernpass

Verschillende berichten heb ik op jullie forum gelezen over dé Fernpass, met uiteenlopende adviezen, maar wie kan mij dé gouden tip geven hoe laat ik deze dit weekend (lees: zaterdagochtend ) het beste kan nemen ?

*bericht bewerkt door moderator op 16 feb 2015 18:06: In goede subforum geplaatst

niet denk ik, 't is altijd een knelpunt. Waar moet je heen?

Gang is alles

Ik reis vrijdag richting Illertissen (iets voorbij Ulm) en wil zaterdagochtend de Fernpass pakken richting Sölden. Nu las ik dat je die het beste vóór 6.30 uur kunt pakken. Ben benieuwd …

Vorig jaar in maart heb ik de Fernpas zo rond een uur of 11 genomen richting zuiden en dat ging heel vlot. Het was wel buiten de schoolvakanties en misschien heb ik heel veel geluk gehad…

Ik reis vrijdag richting Illertissen (iets voorbij Ulm) en wil zaterdagochtend de Fernpass pakken richting Sölden. Nu las ik dat je die het beste vóór 6.30 uur kunt pakken. Ben benieuwd …

ZWANEVELD op 16 feb 2015 18:56

Daar is je antwoordt

May the ski force be with you !!

Dank jullie wel, ik ga het gewoon meemaken :)

Hetgeen van wat ik aan ervaring heb is dat je op de Fernpass meer tijd kunt verliezen dan dat je er mee aan tijdwinst boekt. Ik zou gewoon via Bregenz de grens over gaan, liefst voor 7:00 uur. Dan zit je over het algemeen goed.

Groetjes Matthew

Ik hoop voor je dat je als je via de Fernpass gaat, er vroeg genoeg bij bent. Zoniet dan zal ik aan je denken als wij het rustige Lechtal inrijden :P

Als je via Bregenz rijdt ben je trouwens 10 minuten langer onderweg dan over de Fernpass. Vanaf Utrecht dan. Vanaf Ulm was een heel gedoe met google maps (route verleggen van de automatische route ging een beetje lastig) dus dat moet je evt zelf maar uitzoeken

Vorig jaar in maart heb ik de Fernpas zo rond een uur of 11 genomen richting zuiden en dat ging heel vlot. Het was wel buiten de schoolvakanties en misschien heb ik heel veel geluk gehad…

frederik_15 op 16 feb 2015 19:15

Buiten de schoolvakanties gaat 't meestal wel beter ja :P

Gang is alles

Wij gaan van zondag tot zondag. Dat zal toch geen problemen opleveren?

Radio aan vlak voor en tijdens het rijden en naar aanleiding daarvan kan je bij Ulm of Memmingen altijd nog van richting veranderen.

Als je via Bregenz rijdt ben je trouwens 10 minuten langer onderweg dan over de Fernpass. Vanaf Utrecht dan.

Jesper op 16 feb 2015 21:00

@Jesper, ooit via Fernpass gereden? Bovenstaande klopt absoluut niet.
@Brigitte68
Behoudens bijzondere omstandigheden zoals hevige sneeuwval of een ongeval hoef je je op zondag nergens druk over te maken.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30 Nee maar dat heb ik via google maps opgezocht

Gang is alles

Als je via Bregenz rijdt ben je trouwens 10 minuten langer onderweg dan over de Fernpass. Vanaf Utrecht dan.

Jesper op 16 feb 2015 21:00

@Jesper, ooit via Fernpass gereden? Bovenstaande klopt absoluut niet.

@Brigitte68
Behoudens bijzondere omstandigheden zoals hevige sneeuwval of een ongeval hoef je je op zondag nergens druk over te maken.

Peter30 op 16 feb 2015 22:23

Daar zit @Jesper nog niet zover naast, naar Innsbruck was het via Bregenz ong 80km om maar reistijd is nagenoeg hetzelfde. Ga je in een drukke periode dan zou ik zeker via Bregenz gaan. En Vwb zondag, ga je rond de liftopeningstijden dan zit je met lokaal verkeer en dagjesskiers uit z-dld.

@Userd

Ja maar wat dacht je in eenzelfde periode van het verkeer richting (Vor)Arlberg? Veel mensen denken dat ze via Bregenz kunnen ‘doorknallen’ en dat is natuurlijk niet zo.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Klopt maar wel een stuk beter dan over de bergpas. Overigens is via Bregenz sowieso nooit doorknallen maar het vorarlbergverkeer ben je bij de eerste afslag kwijt.

Mijn tip: Ga allemaal maar via de Fernpas, dan is het voor mij ietsje rustiger via Bregenz (geintje natuurlijk).

Nu mijn echte tip: Ga voor Memmingen even stoppen om het weer in noord Oostenrijk te checken. A.s. zaterdag wordt (lichte) sneeuwval voorspeld. Bij sneeuwval zou ik absoluut de Fernpas vermijden a.s. zaterdag. Ik spreek uit ervaring, heb ooit een keer 6 uur gedaan van Reutte naar Lermoos ook met sneeuwval (iedereen moest de kettingen eronder) in de krokus. Wees gewaarschuwd.

Ik rijd altijd langs de Fernpass, wel steeds in januari, nog nooit file gehad. In de zomer van 2008 hebben we er wel eens stilgestaan.

Afgelopen zaterdag bij het begin van de krokusvakantie heb ik gedurende de dag de webcams thuis gevolgd, het was er wel druk maar geen stilstaand verkeer, niet in de voormiddag (10-11u) en niet in de namiddag.

Ik denk als het niet sneeuwt dat je hier weinig problemen gaat ondervinden.

Nog iets uit eigen ervaring: Vorig jaar stond het tot 's avonds laat vast op de Fernpass, zonder sneeuwval
(aan het begin van de voorjaarsvakantie)

Gang is alles

Nog iets uit eigen ervaring: Vorig jaar stond het tot 's avonds laat vast op de Fernpass, zonder sneeuwval
(aan het begin van de voorjaarsvakantie)

Jesper op 17 feb 2015 15:19

->

@Jesper, ooit via Fernpass gereden? Bovenstaande klopt absoluut niet.

->

@Peter30 Nee maar dat heb ik via google maps opgezocht

Moet je me toch ff uitleggen dan: Nooit over de Fernpass gereden en later roepen ‘nog iets uit eigen ervaring’???

Ikkie nie begrijpie :-)

When life gets too complicated.... SKI

Begrijpelijk @Alex :P
'Toen wij het Lechtal inreden bij Reutte stond het bij Füssen al helemaal vast, later hoorden we 's avonds op de radio dat het nog steeds vast stond. Dat is dus mijn eigen ervaring hehe
Oh en het sneeuwde niet op die dag

Gang is alles

Afgelopen zaterdag bij het begin van de krokusvakantie heb ik gedurende de dag de webcams thuis gevolgd, het was er wel druk maar geen stilstaand verkeer, niet in de voormiddag (10-11u) en niet in de namiddag.

Ik denk als het niet sneeuwt dat je hier weinig problemen gaat ondervinden.

Fotsirk op 17 feb 2015 14:46

Webcams zeggen niks. Ik heb een beroepsmatige tik en hou filevorming in het buitenland op dit soort dagen ook een beetje in de gaten :). Afgelopen zaterdag was de vertraging voor de Fernpas gedurende de hele dag tussen de 1 en 3 uur. Dit is eenvoudig te volgen via routes.tomtom.com.

Op dit soort drukke zaterdagen moet je daar niet zijn of voor 7.00u. Daarna loop het compleet vast en als er dan ook nog eens sneeuw bij valt dan ben je helemaal de sigaar :)

Laat het van de drukte afhangen. Is het erg druk, dan via Bregenz, rijdt beter door.
Bij die drukte is één slome toerist genoeg om de hele boel vast te laten lopen op de pas, ook zonder sneeuwval. Veel toeristen zijn het bergrijden niet gewend en rijden toch een stuk langzamer door die bochtjes en dat houdt erg op.
Als ik me niet vergis is via Bregenz alles minimaal vierbaans.

E.e.a geldt vooral op de drukke wisseldagen. Zoals anderen ook opmerken, in januari zou ik de pas nemen. Maar dat is totaal wat anders dan de februaridrukte.

We zijn vorige week naar de Dolomieten op en neer naar de Brenner gereden over Bregenz en de Artsbergtunnel.
Dat is ook een waardeloze route (zaterdag van 11:00 tot 15:00 uur van de Brenner tot de Duitse grens), 4 uur voor een klein stukje.
Een volgende keer kijk ik hoe ik om Oostenrijk heen kan.

We zijn vorige week naar de Dolomieten op en neer naar de Brenner gereden over Bregenz en de Artsbergtunnel.
Dat is ook een waardeloze route (zaterdag van 11:00 tot 15:00 uur van de Brenner tot de Duitse grens), 4 uur voor een klein stukje.
Een volgende keer kijk ik hoe ik om Oostenrijk heen kan.

Pino op 17 feb 2015 18:19

Dat kleine stukje is 270 KM waar je normaal ongeveer 3 uur over doet. Waarschijnlijk is er iets gebeurd op deze route.
Op de heen weg had je natuurlijk geen problemen over Bregenz. Om dit meteen een waardeloze route te noemen.

May the ski force be with you !!

Laat het van de drukte afhangen. Is het erg druk, dan via Bregenz, rijdt beter door.
Bij die drukte is één slome toerist genoeg om de hele boel vast te laten lopen op de pas, ook zonder sneeuwval. Veel toeristen zijn het bergrijden niet gewend en rijden toch een stuk langzamer door die bochtjes en dat houdt erg op.
Als ik me niet vergis is via Bregenz alles minimaal vierbaans.

E.e.a geldt vooral op de drukke wisseldagen. Zoals anderen ook opmerken, in januari zou ik de pas nemen. Maar dat is totaal wat anders dan de februaridrukte.

Hessel op 17 feb 2015 17:00

Ik meen me te herinneren dat er ook wel 2 baans stukken waren, maar dat hangt er natuurlijk vanaf waar je heen wilt :).

En ik zie dat de reis naar Solden gaat. Dan heb je ook 2 baans dus. Had ik vorig jaar net pech mee, was een ongelukje gebeurd dus alsnog file. Overigens stonden toen de afritten richting Ischgl en SFL wel vast, als t iets drukker is zal dat ook wel voor file op de snelweg zorgen denk ik. Maar niet in de ochtend al.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De komende weekenden zijn alle routes druk dus ook de Fernpas,is het mooi weer nog drukker met dagjes mensen ,Dus gewoon rustig blijven en mee aanschuiven. Denk maar straks of morgen ben ik lekker aan het skiën of boarden.

Dat kleine stukje is 270 KM waar je normaal ongeveer 3 uur over doet. Waarschijnlijk is er iets gebeurd op deze route.
Op de heen weg had je natuurlijk geen problemen over Bregenz. Om dit meteen een waardeloze route te noemen.

CJAHulskamp op 17 feb 2015 18:35

Op de heenweg hebben we ook een flinke tijd stil gestaan :-)

Maar ik had de indruk gekregen dat dit het hele stuk " gewoon" snelweg was. En dat was niet zo (verkeerde interpretatie door mij van berichten). Eigen schuld, maat teveel plezier gehad om het humeur echt te verpesten.

Is het zinvol (en mogelijk) om zaterdag de Fernpass te omzeilen via het Lechtal en (dan linksaf) via Bschlabs naar Imst?

@Frank66 Nee, de weg tussen Warth en Lech is 90% van het seizoen dicht

Gang is alles

Dat is niet de weg die ik bedoel; de L266 na Elmen via Bschlabs naar Imst.

Oh zo, @Frank66 het is geen gele weg op Google maps dus als het net heeft gesneeuwd wil je hier niet zijn denk ik. Maar ik zou het doen, leuk zo’n avontuurtje :p

Gang is alles

Plaats een reactie