Drukte vermijden op reisdag voorjaarsvakantie

Wij hebben inmiddels besloten dat wij nog een weekje op wintersport gaan in de voorjaarsvakantie, en we gaan weer naar Zuid-Tirol. Nou kunnen wij door omstandigheden (werk, school kinderen) alleen op zaterdag rijden. Wat is de beste route om zoveel mogelijk drukte te vermijden. Ik heb al gekeken om via Bregenz te rijden inplaats van de Fernpass, maar weet niet of dit een goede optie is.

Op zo’n zaterdag zijn er maar een paar opties. Of s’nachts rijden of later vertrekken. Als dit niet mogelijk is dan zou ik via Bregenz gaan. De pas is op drukke wisseldagen een drama.

Dan wordt het Bregenz! Enige ervaring met de Reschenpass? Neem aan dat die niet zo druk zal zijn.

Altijd druk op die zaterdag.
zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/175320

Of “normale” route en tijdstip rijden en eventuele files accepteren?

De zogenoemde alternatieve routes zijn vaak net zo druk.

Ander tijdstip kiezen schiet je meestal niet veel mee op omdat je dan veel op je bestemming bent.

@gerard222 vrijdagavond gaan rijden? Uur of 00.00, kun je miss na het werk nog slapen en daarna elkaar afwisselen?

@Gerard222

Als het even kan voor 09.00 uur voorbij Ulm. Keuze Fernpass of Bregenz zou ik, als je redelijk vroeg bent, van weersomstandigheden en actuele verkeersinfo laten afhangen. Lukt bovenstaande tijd niet dan adviseer ik je achter de drukte aan te rijden, na 15.00 voorbij Ulm. Nadeel is dan wel dat je de Reschenpas in het donker moet rijden.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Vrijdag direct vertrekken als de kinderen uit school komen en pas na München een hotel pakken.

Ik heb al eens rond 5 uur 's ochtends in de file gestaan. Enige keer dat ik in de voorjaarsvakantie geweest ben.

Wat @frank9 zegt is ook een optie. Maar wel weer op tijd in de auto sochtends…

Wij hebben dit jaar besloten om net voor Ingolstadt te overnachten. 's Ochtends rustig ontbijten, afhankelijk van drukte rondom Munchen vertrekken we rond 10.00-11.00 uur. Hopelijk is dat na de ergste files. Wij zitten vanaf Ingolstadt ruim op tweeeneenhalf uur rijden van bestemming. We kunnen pas vanaf 15.00 uur in ons huisje en hopen rond 12.30-13.30 op bestemming te zijn zodat we skimateriaal en passen kunnen regelen. Lunchen en dan hop het huisje op de berg in :-)

Jaren terug hebben we net voorbij Munchen overnacht (was wel buiten voorjaarsvakantie om) en toen waren we na ruim een uur rijden al op bestemming de volgende ochtend en waren we te vroeg bij huisje. Achteraf gezien hadden we beter ruim voor Munchen moeten overnachten want we waren pas laat op overnachtingsadres en met jonge kinderen was dat niet handig ivm avondeten en laat slapen.

Nu gaan we dit eens proberen en kijken hoe dat bevalt.

@gerard222: Ik zou op een zaterdag in de voorjaarsvakantie nooit de Fernpas nemen. De Fernpas zelf is niet eens het grootste probleem, maar de Fussenertunnel omdat hier op drukke dagen een blockabfertiging wordt ingesteld.
Dus bij Bregenz de grens over en dan door de Arlbergtunnel.
De Reschenpas is eigenlijk geen echte pas en rijdt meestal goed door.
In Duitsland zou ik de de A8 (Karlsruhe-Stuttgart-Ulm) proberen te mijden omdat daar momenteel veel wegwerkzaamheden zijn.

@Marieke, weet niet wanneer je gaat.
Maar met carnaval moet je zeker verder als Munchen overnachten.
Anders sta je naast je hotel al in de file.

@Frank9 Ik moet opstaan om 7 uur vanwege school voor de kinderen, en tot 9 uur 's avonds werken (op een vrijdag ja…) dus na school wordt niks, en ik vind het ook niet verantwoord om na zo’n lange dag nog 's nachts te gaan rijden.
Dit is de route die we nu hebben gepland.

null

@Geje we vertrekken op vrijdagmiddag, aankomst zaterdag 21 februari. Dat is twee (?) weken na carnaval en hopelijk staan de Duitse weekendskiers dan al op de piste ipv snelweg ;-)

@Marieke, oke, ik dacht op zaterdag de 14e (carnaval).
Maar dan is het inderdaad een ander verhaal, dan kan het wel goed uitpakken.

@Frank9 Ik moet opstaan om 7 uur vanwege school voor de kinderen, en tot 9 uur 's avonds werken (op een vrijdag ja…) dus na school wordt niks, en ik vind het ook niet verantwoord om na zo’n lange dag nog 's nachts te gaan rijden.
Dit is de route die we nu hebben gepland.

null

gerard222 op 13 jan 2015 14:11

Meest verstandige route maar … dan óf 's nachts rond 02.00 uur vertrekken of inderdaad pas later op de ochtend maar dan kom je wel laat op je bestemming aan.

Piste riderrrrr

@Patrick71 Het wordt dan maar later op de ochtend, in ieder geval niet doodmoe rijden.! Bedankt iedereen voor hun advies!

Ik zou vanaf Heilbronn de 81 nemen tot net voor Singen dan stukje binnendoor langs Konstanz naar Zwitserse A13, bij Au oversteken naar Oostenrijk en dan verder via de Arlbergtunnel

Ik zou vanaf Heilbronn de 81 nemen tot net voor Singen dan stukje binnendoor langs Konstanz naar Zwitserse A13, bij Au oversteken naar Oostenrijk en dan verder via de Arlbergtunnel

Paul20 op 13 jan 2015 18:34

Zou ik echt alleen doen als de A7/A96 vaststaat. De weg vanaf Konstanz over de A13 is grotendeels 80 met veel dorpjes waar je 50 moet. Wel een erg mooi uitzicht over de Bodensee! :-)

@Paul20 Dat is dan waarschijnlijk de laatste optie als het zo is als @V700 zegt.

@gerard222 en @V700: Er is ongeveer 40 km geen autobaan met stukken bebouwde kom.
De A13 is gewoon autobaan. Grootste voordeel is dat je Bregenz vermeldt en je op de 81 gewoon kunt doorrijden, wat mij op de A7/A96 nog bijna nooit gelukt is.

De route die je laat zien hebben wij in de kerstvakantie gereden. Ik vond er opvallend weinig wegwerkzaamheden en het reed ook (op de periodes met sneeuw na…) goed door. Zeker een aanrader!

vraagje aan de Nederlandse leden : Ik zag dat er verschillende data zijn voor de voorjaarsvakantie in 2016, allen in de laatste weken van februari en zelfs nog begin maart.
Ik hou van Nederlanders hoor maar ik tracht de drukte een beetje te vermijden.
Wanneer houden volgens jullie de meeste scholen hun voorjaarsvakantie in 2016?
Alvast bedankt!

vraagje aan de Nederlandse leden : Ik zag dat er verschillende data zijn voor de voorjaarsvakantie in 2016, allen in de laatste weken van februari en zelfs nog begin maart.
Ik hou van Nederlanders hoor maar ik tracht de drukte een beetje te vermijden.
Wanneer houden volgens jullie de meeste scholen hun voorjaarsvakantie in 2016?
Alvast bedankt!

hanss op 5 nov 2015 11:43

Nederland is verdeeld in 3 regio’s:
Noord - heeft vakantie van 27 feb 2016 t/m 6 mrt 2016
Midden - heeft vakantie van 20 feb 2016 t/m 28 feb 2016
Zuid - heeft vakantie van 20 feb 2016 t/m 28 feb 2016

Maar… De schoolvakantie adviesdata in 2016 voor de voorjaarsvakantie vallen niet samen met de carnavalsweek. In de rooms-katholieke delen van het land is het te verwachten dat de scholen dan de adviesdata niet zullen aanhouden en vrij geven in de week wanneer carnaval valt. Carnaval valt dit jaar van zondag 7 februari t/m dinsdag 9 februari 2016, dit betekent dat een groot deel van het zuiden vakantie heeft van zaterdag 6 februari t/m zondag 14 februari 2016.

België heeft volgens mij Krokusvakantie van zaterdag 6 februari t/m zondag 14 februari 2016.

Ik zeg: lekker rustig als je in Noord woont :-)

Piste riderrrrr

Zuid krijgt vrijdag 5 februari al vakantie ivm de carneval
Limburg en Brabant, in Zeeland is het verschillend

Ik zeg: lekker rustig als je in Noord woont :-)

Patrick71 op 5 nov 2015 12:10

Dan hebben wij inderdaad mazzel. Betekent dat dat we op zaterdag 27-2 Munchen toch wel makkelijk voorbij komen? Of alleen voor 7 uur en na 10 uur? Of raden jullie omrijden aan? Wij gaan naar Lungau.

Op zich heeft elke regio het dit jaar redelijk rustig want verspreid vanwege carnaval, Midden en Zuid officieel tegelijk maar vanwege carnaval niet dus.

Overigens, mijn opmerking van vorig jaar een stuk terug in dit topic: daar moet ik nu wel een beetje om lachen. wat een helse rit was dat! Om 15.15 uur vertrokken uit midden van het land. Om meteen de files in te duiken. Pas na middernacht in Greding (9 uur ipv 6.45 uur rijden).

Volgende ochtend te rustig aan gedaan met opstaan en ontbijt. Vertrokken om 09.15 uur en waren om 14.30 uur in Westendorf (5.15 uur rijden ipv 2.30 uur).

Dit jaar gaan we ECHT 's nachts rijden.

vraagje aan de Nederlandse leden : Ik zag dat er verschillende data zijn voor de voorjaarsvakantie in 2016, allen in de laatste weken van februari en zelfs nog begin maart.

Ik hou van Nederlanders hoor maar ik tracht de drukte een beetje te vermijden.
Wanneer houden volgens jullie de meeste scholen hun voorjaarsvakantie in 2016?
Alvast bedankt!

hanss op 5 nov 2015 11:43

Nederland is verdeeld in 3 regio’s:
Noord - heeft vakantie van 27 feb 2016 t/m 6 mrt 2016
Midden - heeft vakantie van 20 feb 2016 t/m 28 feb 2016
Zuid - heeft vakantie van 20 feb 2016 t/m 28 feb 2016

Maar… De schoolvakantie adviesdata in 2016 voor de voorjaarsvakantie vallen niet samen met de carnavalsweek. In de rooms-katholieke delen van het land is het te verwachten dat de scholen dan de adviesdata niet zullen aanhouden en vrij geven in de week wanneer carnaval valt. Carnaval valt dit jaar van zondag 7 februari t/m dinsdag 9 februari 2016, dit betekent dat een groot deel van het zuiden vakantie heeft van zaterdag 6 februari t/m zondag 14 februari 2016.

België heeft volgens mij Krokusvakantie van zaterdag 6 februari t/m zondag 14 februari 2016.

Ik zeg: lekker rustig als je in Noord woont :-)

Patrick71 op 5 nov 2015 12:10

Qua drukte minder interessant dan de Duitse vakanties. Is een veelvoud van ons…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Die route hebben wij vorig jaar gereden. Wij zijn vorig jaar rond 2 uur 's nachts vertrokken. Wij hadden mazzel want vlak voor ons schaarde 's morgens vroeg een vrachtwagen. Wij waren daar na een half uur wel langs maar ik hoorde dat er een urenlange file ontstond.

Bij de Bregenztunnel hebben wij nooit file. Wel altijd bij Ulm. En weg bij Memmingen staat ook altijd helemaal vol. En na de Bregenz tunnel begint ook weer een file. En wij waren vroeg want wij vertrokken om 2 uur en kwamen om 1 uur aan op de plaats van bestemming (Brandnertal). Wij reizen met kinderen dus in een keer door jakkeren zit er niet in. Er moet altijd wel iemand plassen.

Het jaar ervoor reden wij via Stuttgart. Dat was een ramp. Veel meer file maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat er een goed plan is om de file te vermijden. Als je op de zaterdag in de vakantie moet reizen dan sta je op de heenreis in de file en op de terugreis weer. Er is altijd wel ergens een stuk file, wegwerkzaamheden of een ongeluk. En vergeet de files bij de tankstations niet. Daar stond je vorig jaar toch ook zeker drie kwartier stil. Dus tank in Nederland en probeer het tanken in Zuid Duitsland zoveel mogelijk te vermijden.

Wij nemen de trein dit jaar.

Oeps. Zie nu pas dat dit een draadje van januari 2015 is. Mensen zijn allang weer terug. Nou ja. Verhaal blijft hetzelfde. Er zijn altijd files op de zaterdagen in de vakantie door drukte, wegwerkzaamheden, ongelukken etc. De ene keer wat erger dan de andere keer.

Plaats een reactie