Materiaal skistokken

Voor komend seizoen ga ik op zoek naar nieuwe skistokken.
Ben voornemens om niet op een euro te kijken en voor kwaliteit te gaan.
Vind het te kiezen materiaal alleen erg lastig ( Carbon, aluminium, alu/ titanium).
Zit er bijvoorbeeld verschil in het aluminium van goedkopere stokken ten opzichte van duurdere stokken? Of sla ik de duurdere net zo makkelijk krom als mijn huidige 20 euro stokken als ik wat sneeuw onder mijn schoen vandaan wil slaan?
Of toch maar beter voor Carbon of titanium gaan…?!

Benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.

Aluminium is niet buigzaam. Sommige skiërs vinden het juist prettig om wel wat beweging in de stok te hebben. In dat geval is een carbon skistok aan te raden. Carbonstokken zijn flexibel en geven minder impact aan het polsgewricht. Skistokken van carbon zijn ook lichter en dunner dan aluminium stikstokken. http://www.dewitschijndel.nl/wintersport/tips/skien/skistokk…

een alternatief is ook nog bamboe: http://epic-poles.com/index.php
Het grote voordeel achter bamboe stokken is dat ze een beetje mee kunnen buigen. Hierdoor zullen in tegenstelling tot carbon stokken veel minder snel breken. Daarnaast buigt bamboe vrijwel altijd weer terug naar zijn originele vorm. Bij alumium is dit niet het geval en kun je je stok weggooien als hij verbogen is.

zelf heb ik niet zo’n groot budget en haal zelf daarom altijd goedkope skistokken

Bedankt voor je nuttige reactie!

Bamboe stokken zijn nieuw voor me, wel interessante ontwikkeling.

Ben van plan om voor het triggersysteem van Leki te gaan, aangezien ik gek wordt van dat geklooi met die bandjes als ik de lift uitstap. Vandaar dat ik niet op een euro ga kijken.

Kwam deze tegen en zijn wel erg interessant geprijsd momenteel en de maat die ik nodig heb.
http://www.baumsport.nl/leki-speed-s-9424

Maar vind het ook geen punt om iets meer uit te geven als ik weet dat bijvoorbeeld carbon betere eigenschappen heeft en langer meegaat.

Dat kan je niet zo zeggen denk ik. Als ik die twee keer dat ik recentelijk flink ben gevallen carbon stokken had gehad, dan waren ze door midden geweest. Nu heb ik een paar lichtelijk verbogen aluminium stokken.
Aluminium hoeft ook niet meer zwaarder te zijn dan carbon tegenwoordig.

Carbon bevalt me prima, geen gebogen stokken meer. Enige nadeel is dat bij het opstaan ze zo ver door kunnen buigen dat je als opsta hulp weinig aan hebt.

Verder nog een tip: waarom zou je je bandjes vast doen? Stokken vindt je altijd wel terug en mochten ze tijdens een val uit je hand schieten dan heb je veel minder kans op een skiduim. Off-piste is bandjes vast al helemaal een no go. Dan kun je vast komen te zitten ook al zit je hand maar net of helemaal niet onder de sneeuw.

Van de week de Leki stokken ontvangen.
Zo op het oog een mooi systeem, maar blijf wel met een vraag zitten.
Hoe kan het triggersysteem het oplopen van een eventuele “skiduim” voorkomen?
Als ik het zo inschat is er namelijk nogal een forse kracht voor nodig om de stokken los van de handschoenen te krijgen.
Ik denk zelfs dat bij een gemiddelde crash de Leki’s “gewoon” aan de wanten blijven hangen en er dus evengoed een kans is op duimblessures.

Mogelijk zie ik het verkeerd, ben benieuwd naar praktijkervaringen.

Misschien een domme vraag.
Vorig seizoen heb ik mijn pols gebroken en heb daar nog dagelijks veel last van. Onder andere dat ik mijn éne skistok ineens wel erg zwaar vind.
Op dit moment heb ik stokken van K2; de 3 karat t-nine(in principe een prima, licht stokje met wat vering er in en altijd lekker mee geskied).
Wat ik over deze stok kan vinden is, dat ze melden dat ie licht van gewicht is. En het materiaal is een composite…maar van welke metalen?
Is dit echt een lichte stok? Kan het nog lichter? Wat zou dan een goed materiaal zijn om te nemen?

Geen metalen. Tis kunststof. Fiberglas om precies te zijn. Licht maar wel het minst duurzaam van alle. http://www.skiersrealm.com/connect/media/pdf/08_09_k2_dealer…

Bij het triggersysteem breekt het klickgedeelte los van de stok. Betekent dus nieuwe stokken kopen, hoeveel kracht hiervoor nodig is geen idee.

Bij het triggersysteem breekt het klickgedeelte los van de stok. Betekent dus nieuwe stokken kopen, hoeveel kracht hiervoor nodig is geen idee.

Cassandra op 25 dec 2014 09:37

Als je je stokken terugvindt dan klik je die gewoon weer vast hoor. Dan hoef je geen nieuwe stokken te kopen.

De skiduim du je enkel jezelf aan, ook met bandjes. Ik geef het altijd mee aan beginners dat je de lussen mee moet nemen in je hand, zo hangen de skistokken na een val gewoon aan je pols en niet aan je duim.

Het risico op een skiduim bij het trigger-S systeem is ook bijna nihil. Zowel met Leki-handschoenen, als met het meegeleverde bandje dat je rond elke handschoen kan binden.

Ik persoonlijk ben fan van carbon, geen geplooide stokken meer :) Ik sloeg ze altijd krom op de skischoenen van kindjes

Ik kan je carbon stokken zeer aanraden ze zijn heerlijk ligt.Nog geen centimeter dik.Ik heb Amerikaanse je moet goed zoeken om ze ergens te vinden maar absoluut de moeite waard.
Het enige nadeel of voordeel het is maar hoe je het bekijkt je moet ze altijd meenemen als je ergens gaat eten anders zijn ze in 5 minuten gestolen. Het meeneem naar het restaurant heeft me ook al verschillende malen bespaart voor een behoorlijke val partij omdat ik steun had op een stuk ijs op het terras. Prof. Cruyf zou zeggen elk nadeel hebt zijn voordeel!
Ik wil in ieder geval NOOIT meer anders.

Bedankt@SPAM duidelijk!

Het hele verhaal over triggersysteem, lussen en skiduimen is verder niet aan mij besteed. Ik ski al sinds jaar en dag met mijn stokken los in mijn handen. Ik heb ooit toen ik nog les had, en dus mijn handen door de lussen moest doen, een val gemaakt waarbij de punt van mijn stok gevaarlijk dichtbij mijn oog terecht kwam. Destijds heb ik gezworen nooit meer mijn lussen te gebruiken. Ik ben dan liever mijn stokken kwijt.
Die pols is gebroken doordat ik zonodig een salto met één hand moest maken voordat ik op de grond terecht kwam. Mijn stokken had ik toen al lang gelost(gelukkig wel weer terug gevonden).

Verder lees ik goede dingen over carbon en dat meesjouwen vind ik niet zo’n probleem. Dus daar ga ik dan maar eens naar kijken.
Vandaag was ik SWZM en daar hadden ze nu stokken van Komperdell. Daar stond op carboncomposite. Wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Iemand nog ervaring met titanium of bamboe?

Hier altijd de goedkoopste stokken.

3 tips:

  • nooit sneeuw van je schoenen slaan met je stokken.
  • krommer stokken kun redelijk recht maken/richten in een bankschroef
  • duim of hand niet door de lussen halen, maar lus vastpakken met het handvat of geheel loslaten. Zo Elimineer je zonder trigger-s de kans op een skiduim.

Setje stokken a 20euro gaat hier makkelijk 10 weken mee.

Ik weet het eigenlijk niet ergens lijken carbon stokken me wel lekker maar ik heb simpel weg geen zin om ze steeds mee naar binnen te nemen. Ik houd het dus maar bij mijn normale volkl stokken die bij mijn skies passen.

Overigens ski ik altijd met de lussen rond mijn polsen. Scheelt misschien dat ik alleen on piste ski enkele keer een baantje of piste maar dat is het dan wel. Ik heb echter nog nooit last gehad van een Skieduim. Ik vind het eigenlijk wel heerlijk om met bandjes te skien aangezien je dan beter op je stok kunt hangen in de bocht

He…GerGiro “In de bocht op je stok hangen” Je moet de stok inzetten bij elke bocht en een fractie van een seconde op leunen niet op hangen.Het moet er dynamisch uitzien!
Maar dat is een technisch onderwerp.
PS. Bij de duurdere stokken gaan de lussen vanzelf los als je valt.Erg handig!

He Hooikaas, Ik ken de theorie achter het neerzetten van je stok. Dat gaat me ook prima af. Bij kleine snelle bochten geen probleem ook niet bij Carven maar die wat langzame bochten hang ik net iets te ver waardoor ik mijn evenwicht moet bewaren met mijn stok. Ik ben daarom aan het twijfelen of carbon stokken wel geschikt zijn.

Ik zal het overigens proberen te laten zien dan mag jij bepalen of het er dynamisch genoeg uitziet.

null

@GerGio Je voeten staan te dicht bij elkaar (althans op deze foto). Wellicht heb je nog “old school” leren skiën. Probeer je voeten op heupbreedte uit elkaar te zetten. Dat zou het probleem met evenwicht wellicht oplossen. Sowieso is het niet de bedoeling dat je effectief gaat leunen op skistokken.

Nou Nou…Dat ziet er zeker GOED uit!! Inderdaad dynamisch! (Je hebt vast veel les gehad)

Dank voor de foto.
Absoluut voor jou de carbon stokken maar je moet wel die hele dunne hebben die over de hele lengte minder dan een centimeter dik zijn.Ik weet helaas het merk niet meer.Is niet meer te zien op mijn stokken. (In ieder geval niet die taps toe lopen).Als je nog vragen hebt stel ze gerust. Anders ga ik in Oostenrijk voor je kijken.

Nog even reageren op arnh over GerGiro Armen zijn in goede positie ik kan moeilijk zien vanuit deze positie of hij fractioneel iets naar achteren staat.Knieen zal toeval zijn. Hoofd moet wel recht staan. Bovenlichaam is prima.In het algemeen gewoon goed.
Nog even voor GerGiro kijk eens naar Hansi Hinterseer op YouTube de ski twist 2013 heerlijk om naar te kijken!
Wel een beetje verouderde techniek maar altijd nog erg gaaf.

Sorry… Moet natuurlijk GerGio zijn.

Tja om op de beide experts hierboven te reageren (thanks guys)

Ik heb inderdaad old school leren skiën. Dat betekend eigenlijk altijd je benen zo dicht mogelijk bij elkaar en dat gaat in principe prima. Als ik wil carven moet ik gewoon wat breder gaan staan en dat ik ook geen probleem anders haal ik het rendement niet uit mijn skis. (paar jaar oude Volkl Racetigers). Maar ergens vind ik de oude stijl ook wel weer wat hebben.

Hooykaas bedankt voor je advies ik ga kijken naar een paar van die stokken. Als ik ze hier niet kan vinden kijk ik Oostenrijk wel even. Ik heb ongeveer 14 jaar les gehad dus wat betreft dat heb je wel een punt.
Oude techniek is zowiezo gaaf we zouden hier een topic voor op moeten zetten

Je voeten staan veel te dicht bij elkaar en je hangt in je bocht i.p.v. dat je bochtleunt. Hierdoor sta je op je binnenbeen (lees bergbeen). Je ziet ook dat je de druk kwijt raakt van je buitenbeen (lees dalbeen), deze slipt weg.

Wat je in de basis kan doen is benen meer uit elkaar en handen op één lijn, zodat je niet omvalt. En die oude techniek heb je alleen maar last van…Snel afleren :) En carbon stok is zeker mooi, kost wat maar dan heb je ook wat.

Wat voor een ‘tellers’ adviseren jullie? Zelf zweer ik bij een constructie uit bamboe met glasvezel.

@Hansi Kan jij mij de voordelen daarvan vertellen ten opzichte van bijvoorbeeld carbon of titanium? Ik ben op zoek naar super lichte stokken.

Plaats een reactie