Familie gebied eind april

je kunt het, jij wel!

eh ja…eigenlijk wel ja…frustreert het je zo dat er mensen zijn die wel voldoende techniek in huis hebben?

Vind ik het daarom zo leuk dat ik de hele dag door papsneeuw wil skiën? Eh nee…niet echt…
Maar voor een papperige dalafdaling op het eind van de dag ga ik ook niet staan janken.
Zoals gezegd: hou je snelheid onder controle en dan overleven je knieën het wel. Als je dat niet kan dan stuiter je als een pingpong tabellen naar beneden en dan is 't inderdaad een aanslag op al je gewrichten…als je er al in slaagt om zonder vallen of botsen beneden te raken…

Wat eind april betreft: boven 2000m tot 2300m zijn er nog meer dan genoeg goede pistes te vinden, daaronder zal je moeten leven met ijs voor de middag en pap na de middag…

Ach papsneeuw hoort er gewoon bij als je zo laat gaat skiën, en zolang het zich inderdaad tot een dalafdaling beperkt ik er ook geen problemen mee. De zon en terrasjes compenseren dat dan wel.

je kunt het, jij wel!)

Hij bedoeld het niet verkeerd volgens mij en ik kan me idd goed voorstellen dat het met de ski’s dicht tegen elkaar en geslipte bochten een stuk beter te doen is dan er doorheen proberen te carven.

@TS
Kleinschalig gaat moeilijk worden eind april.
Al eens naar Val thorens of Tignis gekeken?

In Val Tho heb je eind April natuurlijk de dutchweek en al denken veel mensen dat het dan afgeladen is daar (ja met feesters, maar het dorp zit ook zeker niet helemaal vol) de 140 km piste die dan nog open zijn zijn dan nog zeer goed begaanbaar en niet te gek druk.

In Tignis heb je de family jam.

Zulke weken kunnen afschrikken wat trouwens helemaal niet nodig is, maar goed skien kan je er zeker nog en je zit ook lekker dicht bij de liften.
Het is ook lang niet alleen maar feestvolk wat je tegen zal komen.
Op de pistes genoeg diehard wintersporters die niet voor niets dan nog even gaan.
Heeft ons al vele leuke gesprekken opgeleverd.

Zie je zoiets echt niet zitten dan blijven volgens mij alleen de gletsjers of idd Cervinia/Zermatt over, op de gletsjers ga je echter geen 100 km aan pistes vinden.

Bekenden van ons gaan rond die tijd ook altijd nog een weekje en dan meestal naar een gletsjergebied, maar die nemen wel al genoegen met 20 km piste.

Ik ben benieuwd waar de keus op zal vallen en naar de ervaringen met die bestemming.
Veel succes en plezier (voorpret) met zoeken verder.

Bijna winter !

@ Flexen - ik word een beetje flauw van dat soort jij-bakken, die vrachtwagens heb ik met eigen ogen zien rijden in La Thuile met als doel om het laatste stuk naar het dorp open te houden. De onderste helft van de piste 4 en 7 vanaf de kleine st bernard pas gaat grotendeels over de pasweg, en het onderste stuk boven het dorp weer over een weide. Niet vreemd dat het eind april op 1500 meter hoogte lekker naar gras ruikt.

Les quattre vallees ken ik ook. En dat heeft precies last van het verschijnsel wat ik eerder beschreef. De dalbodem van het rhonedal ligt op 500 meter hoogte (ofzo) en werkt als een braadpan. Die warme lucht komt omhoog. Verbier en La Tzoumaz hebben daar last van. Siviez (Super Nendaz) ook, maar minder sterk want ligt meer tussen de sneeuw.

Ga in de zomer eens langs een gletscher lopen, en je begrijpt meteen wat ik bedoel. Op 200 meter is het nog warm. Op 50 meter voel je de kou. Als je op de gletscher staat is het koud, stralingskou.

Papsneeuw zul je zeker hebben. Hoeveel is afhankelijk van de temperatuur en de zonne instraling. Beide kun je beinvloeden door keuze van je skigebied. Vergelijk 2 gebieden, de de 1e ligt "binnen in" de bergen" en de 2e is een hoge berg tussen het groen. Die eerste is echt stukken kouder.

Wachten tot 2 weken voor vertrek is sowieso een goed idee, want er is overal plek zat.

The older I get, the better I was

@Flexen: Hoe kan je oordelen over de sneeuw in de Zuidalpen in april als je met pasen één week in de Noordalpen bent geweest (4Vallées = Noordalpen)?

Wel, ik ben al drie maal in april geweest, ongeveer begin, midden april. In het Engadin (waar ook onder meer Livigno zich bevindt, was het prima skiën. Heerlijke week gehad met goede sneeuw. Warm was het, maar sneeuw lag er ruim voldoende tot in het dal, dit is vanwege de inneralpiene ligging quasi altijd het geval in het hooggelegen Engadin.

Zelfs in het Bregenzerwald heb ik in één sneeuwrijke winter nog prima geskied, ondanks temperaturen van 20 graden in het dal. Hier had je geen inneralpiene ligging en is het fel afhankelijk van de gevallen sneeuw en niet te hoge temperaturen tegen einde seizoen. Daarom is dit bijvoorbeeld dit jaar geen goede optie.

Uiteindelijk hebben wij zelfs in Andorra midden april nog uitstekend geskied ondanks temperaturen op 1500 meter van 25 (!) graden. In schneeloch Arcalis nog super veel sneeuw.

Pap heb je altijd na de middag (ook op gletsjers), maar vaak wordt dat gecompenseerd naar mijn mening toch door lege pistes en lege liften. Voormiddag is meestal ook relatief rustig (integenstelling tot overgewaardeerde gletsjerskigebieden).

Paar foto’s uit een uitgebreid bericht van local “Theo” (werkt bij de Zermatt liften).

Valtournenche, het laatste dorp voor Cervinia (zelfde skigebied).
Op 1560 meter ligt er nog ruim voldoende sneeuw om eind april te halen.

null

Pistes bij Salette, boven Valtournenche (de langste afdaling ter wereld komt hier langs)

null

The older I get, the better I was

En daar komt weer anderhalve meter sneeuw voor de zuidalpen.

De grote bulk van Monte Rosa t/m Bormio.
Hoe verder naar het oosten hoe minder; ten oosten van Innsbruck vrijwel droog.

http://wepowder.nl/weblog/5157/PA%2323-tot-150-cm-vers…

The older I get, the better I was

't zag er ff goed uit, maar nu zien de voorspellingen er weer wat minder uit.
Sneeuw of regen…?

het begint dichterbij te komen, de voorspellingen zien er wel niet er hoopgevend uit.
iemand een idee van de situatie ?

Even lekker m’n gelijk halen ;)

Verslag over Livigno van afgelopen week (midden april dus) op Alpinforum http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=50937…

Ligt er nog wel genoeg sneeuw in het dal?

null

Papsneeuw?

null

null

Hieronder een foto van een skigebied er uit waar WEL massa’s sneeuw liggen, waar het dal wit is, waar het meer bevroren is met sneeuw erop.
Dat ziet er toch heel anders uit dan de omgeving van een niet nader bij naam te noemen gletscher skigebied waar de berghellingen groen en bruin zijn, en waar alleen op de hoogste toppen nog wat restjes sneeuw liggen.

Ik kies iig liever voor 110 km pistes met 1000 meter hoogteverschil, dan voor 35 km pistes met 550 meter hoogteverschil. Smaken verschillen… ik weet wel waarvoor ik zou kiezen.

null

The older I get, the better I was

Ik wil het niet weten :p

uiteindelijk woensdag de knoop door gehakt om niet meer te gaan, vooral omwille van de weersvoorspellingen voor komende week. (mijn vriendin is niet even fanatiek en had er nu ook gaag een zonnetje bij gehad ;))

maar het is een leerijk topic voor mij geweest, zowel Livigno en Cervinia staan nu wel op mijn to-do lijstje voor de komende jaren.

Vanwege de grote hoeveelheid sneeuw is het seizoen van Livigno verlengd.
Normaal zijn ze open t/m 1 mei. Dit jaar verlengde opening t/m 15 mei.
http://www.dovesciare.it/news/17/04/2014/livigno-%E2%80%93-s…

The older I get, the better I was

Paas weekend in Livigno - kwaliteit van de foto’s minder dan van Alpinforum, maar toch…
http://www.skiforum.it/forum/reportage/76249-pasqua-2014-liv…

En WAT een geweldige carve helling

null

The older I get, the better I was

Heeeeeeeeerlijk!

Gang is alles

Als dit in Stubai was, dan zou de lengte van deze piste niet met 3 vermenigvuldigd worden (want brede piste). Maar met hoeveel dan wel? Maal 6? Maal 9?

Serieus, misschien komt het door het perspectief van de foto. Maar dit is wel de breedste piste die ik ooit gezien heb. Laatste week april, Livigno (van het Italiaanse skiforum geplukt). Dit moeten toch minstens 20 pistebully sporen naast elkaar zijn.

null

The older I get, the better I was

Heerlijk geskied met Pasen in het Oostenrijkse Solden, was echt Top !
Echt een aanrader zo laat in het seizoen en mede door de gletsjers ook een behoorlijk groot skigebied
met zo’n 120 km aan geopende pistes, dal afdalingen waren gesloten.
Combinatie van Oostenrijkse gemütlichkeit en Franse pistes !

@mennoo mooie plaatjes weer!
@gast487 mooi dat je t maar je zin hebt gehad :D

Gang is alles

Livigno trekt hem weer door tot het einde. Tot 15 mei om precies te zijn.

En als je fanatiek genoeg bent om een paar kleine stukjes te lopen, dan ski je gewoon nog tot in het dal.
Er zijn genoeg skigebieden meer naar het noordoosten, waar je midden in de winter veel en veel meer moest lopen.

Bericht en foto’s van 10 mei http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=51103…

De skipistes aan de overkant waren vreemd genoeg al dicht, terwijl er nog ruimschoots genoeg sneeuw tot in het dal lag

null

Nog steeds fenomenaal mooi geprepareerde autobahnen boven (Federia, achterkant van Carosello 3000)

null

Plek zat om je uit te leven, die mocca kleur in de sneeuw is saharazand

null

Aller onderste stukje wordt wel kwestie van goed vooruit kijken, maar je komt nog in het dal ;)

null

The older I get, the better I was

@Menno Daar lag nog pittig veel sneeuw voor 10 mei!

Gang is alles

Plaats een reactie