sneeuwkwaliteit Ischgl / serfaus

Wij willen in de week van 22 maart nog gaan naar de wintersport. Qua locatie denken wij aan Ischgl of Serfaus. Wel vragen wij ons of wat de sneeuwkwaliteit is van de pisten (ijzig, voldoende sneeuw, goede dalafdaling).Met name de kwaliteit op het einde van de dag. Kan iemand die er nu of net geweest is info geven over de kwaliteit.
Volgens de weerberichten zou het volgende week warmer worden en over twee weken kouder met kans op sneeuw. In twee weken kan er natuurlijk nog veel veranderen. Graag hoor ik van jullie.
Jos

Eind maart moet je overal met papperige, hoperige dalafdalingen rekenen. Zeker aan einde van dag. Ook in hooggelegen gebieden als Serfaus en Ischgl.
Als je toch tussen die twee wilt kiezen zou ik voor Ischgl gaan. Skigebied ligt gemiddeld het hoogste, en de dalafdalingen in schaduw

Gast356…waar koop je die glazen bol waardoor je nu al rekening houd met papperige pistes?
22 maart…dat is over ruim 2 weken! Kan nog een hoop veranderen. Heb vaak genoeg eind maart diep winterse omstandigheden meegemaakt.
Mijn advies: Als je bang bent om te kiezen moet je wachten met boeken en de voorspellingen aankijken tot min een weekje voor je vertrek.

Kan me wel vinden in het antwoord van Gast356.
Wanneer de omstandigheden winters zijn, maakt het niet veel uit zo lijkt me. Wanneer je te maken gaat krijgen met lente achtige omstandigheden is er toch wel een verschil, ook al liggen de gebieden op een boogscheut van elkaar. Serfaus heeft door z’n microklimaat meer zonne-uren, ligt gemiddeld ietsje lager en heeft meer zuid georienteerde hellingen. Bij een lente zon kan dat in de namiddag wel net iets meer inpakt hebben op de sneeuw. Uiteindelijk gaat het hier wel om details. Wanneer je na een voormiddag stevig skien bij een mooi zonnetje in de namiddag maar gaat genieten van een heisse choco omdat de pistes niet meer perfect zijn, dan lijkt me dat een puur luxe probleem :-)

@Gast252: Ik zeg niet "is het zeker", ik zeg "rekenen met"
Dat heeft niks met een glazen bol te maken, maar wel met het feit dat we eind maart spreken.
De kans (kans!) op papsneeuw wordt dan met de dag groter.
Eind maart is geen eind januari; ook in de Alpen begint het dan voorjaar te worden.

Dalafdaling zal in beide gebieden slecht zijn.
Ischgl zal het hele skigebied wat beter zijn aangezien het daar net wat hoger ligt

Gang is alles

vorige week nog in ischgl geweest, prima condities en voor eind maart zou ik me geen zorgen maken. Ik ben zelf vaak half april geweest en altijd goede pistes gehad. Natuurlijk zal het op de dalafdaling minder worden maar dan ga je toch lekker met de gondel terug.

Ik ga altijd eind april en meestal is het zelfs dan nog tot aan het middelstation best te doen. In de namiddag krijg je hier dan wel wat papsneeuw naar onder toe maar voor eind maart zou ik me helemaal geen zorgen maken.

Met de gondel naar beneden is over het algemeen niet ons moto. Skiën tot 4 uur, één of twee pilsjes boven en dan rustig naar beneden. Waarschijnlijk zullen wij pas eind volgende week gaan zoeken en boeken maar als de omstandigheden nu als slecht den k ik dat het verstandig is een ander nog hoger gebied of land te zoeken.
Jos

Met de gondel naar beneden is over het algemeen niet ons moto. Skiën tot 4 uur, één of twee pilsjes boven en dan rustig naar beneden. Waarschijnlijk zullen wij pas eind volgende week gaan zoeken en boeken maar als de omstandigheden nu als slecht den k ik dat het verstandig is een ander nog hoger gebied of land te zoeken.
Jos

Gast181 op 7 mrt. 2014 18:38

De omstandigheden zijn nu niet slecht denk ik, er zijn 1 of 2 pistes niet open maar dit heeft wellicht helemaal niks te maken met de kwaliteit.
90% van de pistes in Ischgl ligt boven de 2000m dus ik zou niet weten waarom je dit gebied links zou moeten laten liggen.
Succes met je zoektocht!

Ischgl is naar mijn mening juist perfect, de enige keer dat je onder de 2000 meter komt is als je aan het eind vd dag de dalafdaling neemt. Om je nou druk te maken om de condities van die ene afdaling…

De omstandigheden zijn nu niet slecht. Dat is achterhaald nieuws, in de hoger gelegen gebieden in de Noordalpen zijn de omstandigheden prima.

En daarnaast: de situatie eind maart heeft daar niets mee te maken. Het is dan gewoon hoogstwaarschijnlijk papperig op dalafdalingen. Dat moet je gewoon accepteren, kwestie van de tijd van het jaar.
Ischgl heeft een van de beste skigebieden voor het voorjaarskien.
Hoger gaat het alleen in de gletschergebieden, maar ook daar zal de dalafdaling gewoon papperig zijn.

In Ischgl ligt 80% van de pistes boven 2.000, daardoor een van meest sneeuwzekere bestemming van Oostenrijk…dus meer zekerheid in Ischgl

First powder, last beer...!

In Serfaus zijn de lagere pistes nu op het begin van de dag al papperig… Komende week blijft de zon onophoudelijk schijnen, doet het karige beetje sneeuw weinig goed. Ik zou dan ff doorrijden naar Italie of Zwitserland…

Wij zitten er nu; topweer, toppistes.
Maar hoe dit eind vd week zal zijn na dit soort dagen vraag ik mij toch serieus af.

Ben een aantal jaar naar serfaus geweest eind maart en je merkt dat als je een zonnige dag hebt de lager gelegen zuidhellingen het zwaar hebben.
Een feit is dat dan de zon hoger staat en veel harder z’n best doet om de pistes te laten smelten.
Is het bewolkt dan zullen de pistes langer goed blijven.

M.a.w. je kunt er nog helemaal niks van zeggen.

Übung macht den meister!!!

Ben enkele uren terug van omgeving Serfaus. Hebben vooral de kaunertaler gletscher +3000m en Fendels gedaan, 1 dag SFL. De hogergelegen delen van SFL waren heel goed, maar bv de dalafdaling zijn de laatste dagen heel erg verslechtert. Alles licht op de zuidflanken daar. Deze middag was het lente in Ladis op het terras… Ik heb eerlijk geen goede vooruitzichten voor de komende weken ( en dit seizoen) als ik nog zou gaan voor Oostenrijk, kies ik hooggelegen gebieden, evt gletscher voor de zekerheid. Puur mijn mening

Ondertussen zien de weerstomstandigheden er veel beter uit hé. Waar ga je uiteindelijk naartoe? Wij vertrekken morgen voor een weekje See (bij Ischl) en ik zag dat er dit weekend en volgende week nog een goede laag sneeuw gaat bijkomen :-)

quote]Ondertussen zien de weerstomstandigheden er veel beter uit hé. Waar ga je uiteindelijk naartoe? Wij vertrekken morgen voor een weekje See (bij Ischl) en ik zag dat er dit weekend en volgende week nog een goede laag sneeuw gaat bijkomen :-) [post]eefken op 20 mrt. 2014 12:53[/post][/quote]

Inderdaad, dat is goed nieuws!
Het zag er anders voor de paasvakantie niet geweldig uit en zeker voor het end of season weekend in mei kan het geen kwaad dat het sneeuwdek terug wat aandikt…
http://www.ischgl.com/en/weather-forcast-snow-ischgl…

Vorige week Ischgl geweest. Was supergoed. alleen dalafdaling niet. Maar dat is maar 1 maal per dag. 90% ligt boven 2.000 meter. Verder was het s’ochtends super druk aan de gondel om naar boven te gaan. had het idee dat iedereen in Ischgl zat ivm hete omstandigheden. Meest acc zaten ook vol tm begin mei.

Tip: pak NIET de silvretta. Wij zaten er ook vorige week en zijn uit nieuwsgierigheid en irritatie een keer naar de fimba gelopen; direct instappen!!!

Plaats een reactie