Verhuizen naar een wintersportgebied; maar welke?!

Mijn vriend en ik willen per april 2014 naar een wintersportgebied verhuizen. We zijn op zoek naar een groot gezellig gebied, waar in de zomerperiode ook genoeg te beleven is op het gebied van sport en activiteiten zoals bergbeklimmen, mountainbiken, kayakken, of paardrijden.

Hij heeft een sportachtergrond; is fitnessinstructeur en personal trainer en ik ben hoge hotelschool afgestudeerd en wil ook snowboardles gaan geven. We zijn beide midden twintig en nadat we allebei al voor een langere periode in het buitenland te hebben gewoond zijn we erachter gekomen dat we ons in Nederland niet thuis voelen.

Daarom mijn vraag aan jullie, welk gebied raden jullie aan?! Het liefst zou ik naar Canada verhuizen, maar daar zijn we beide nog nooit geweest. En ik hoor en lees dat het krijgen van een visum daar niet makkelijk is. Een land als Oostenrijk met een gezellige actieve sfeer spreekt ons ook zeer aan.

Hopelijk hebben jullie tips, suggesties, ideeën, of wie weet reageert er iemand met een eigen hotel/restaurant waar we eventueel aan de slag kunnen per april.

"Het liefst zou ik naar Canada verhuizen, maar daar zijn we beide nog nooit geweest."
"Een land als Oostenrijk met een gezellige actieve sfeer spreekt ons ook zeer aan"

Hoezo oppervlakkig?

Hoezo oppervlakkig? Als dit het enige is wat je wilt meegeven, reageer dan niet. Ik stel mijn situatie ook open en bloot en ontvang graag tips, maar hier heb ik niet zo veel aan.

Mogelijk dat @Arno5 hier iets meer over kan zeggen.

Sowieso is de doc van ik vertrek wel mooi om deze te bekijken
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1123587…

Volgens mij moet je de tip dat je misschien wat oppervlakkig over deze nogal serieuze zaak nadenkt (let op de paradox) juist ter harte nemen.
Tipje van de sluier: afgezien van de bergen is er geen groter verschil denkbaar tussen Oostenrijk en Canada.
Enzovoort, enzovoort, enzovoort enzovoort. Hoe kun je in godsnaam serieus nadenken over verhuizen naar een land waar je nog niet eens op vakantie bent geweest? We leven toch niet in de 19e eeuw?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Gast356 helpt niet echt. Je insteek is goed, maar Gast549 wil tips geen geweten… (Een accountje ipv je verschuilen achter een nummer is ook meerdere malen hier behandeld, maar toch zou ik ook dat eens goed lezen)

@Gast549. Er zijn hier idd al wat draadjes over geschreven zoals ThijsM al aangeeft. Heb je ook al stil gestaan bij evt taalbarriere? Waarom je de keuze wil maken voor een land en wat je in de niet sneeuwmannen gaat doen? Belangrijkste is denk ik te bedenken dat verhuizen omdat sneeuw en skiën zo leuk is waarschijnlijk in een deceptie zal uitdraaien. Buitensport is wel een goeie als je jullie achtergrond zo verteld. Een wintersport vakantie naar mogelijke regio is van de andere gast (ook al brengt hij/zij het wat negatief) wel een idee om te kijken of het wel bevalt en de omgeving jullie wel aanstaat en natuurlijk je Toekomstige buren en vrienden

euh... doen!?

In die niet sneeuwmannen moet natuurlijk in die niet sneeuwmaanden zijn. Of niet @Antoine ? ;)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ja, wat ga je doen als er geen sneeuwmannen zijn, daar al eens aan gedacht?

Ik denk dat je je inderdaad eerst zelf moet verdiepen in de verschillen in cultuur, mentaliteit, taal etc. Dit wisselt niet alleen per land, maar ook per regio, en juist als je tot de conclusie bent gekomen dat jullie je in Nederland niet thuisvoelen is het denk ik van belang heel bewust te zoeken naar een regio waar je je wel thuis voelt. Zoals er in Nederland (even stereotyperend om het te benadrukken) verschillen bestaan tussen Friezen, Tukkers en Brabanders (etcetera) is dat in andere landen natuurlijk niet anders… En zoals al gezegd, tussen de verschillende landen met bergen zitten natuurlijk ook enorme verschillen. Ook in financiële zin maakt het nogal wat uit waar je naartoe verhuist en wat je daar precies wilt gaan doen (salaris, vaste lasten, pensioenregelingen etcetera), en je krijgt inderdaad niet overal zomaar een verblijfsvergunning.

Als jullie juist met de instelling ‘we gaan gewoon, en als het ergens bevalt blijven we daar, en zo niet dan kijken we verder’ willen gaan dan snap ik je bericht heel goed (en ben ik stiekem een beetje jaloers dat jullie het lef wél hebben en wij niet haha), maar je brengt het alsof je zonder plan of enig besef van waar je aan begint definitief wilt emigreren en dat komt wat lichtzinnig over denk ik waardoor je bepaalde reacties krijgt.

Maar zelfs als je plan juist is om te kijken of het ergens bevalt, is het wel handig om bijvoorbeeld te vertellen welke talen jullie spreken enz. zodat mensen dat in hun tips mee kunnen nemen.

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik waardeer het heel erg. Kijk, onze situatie is vrij simpel. We zijn jong, sportief, hebben een goede brede achtergrond en interesses.

Zelf heb ik een jaar in Colorado, Beaver Creek, gewoond en ik zou er alles voor over hebben om daar weer naar terug te kunnen. Maar ze geven helaas geen visa weg. Door deze ervaring en vaak op wintersport te zijn geweest maken we nu deze keuze.

Echter zijn er zo veel gebieden, dat ik graag jullie ervaringen hoor. Alle topics op dit forum heb ik gelezen met plezier en al veel van geleerd. Maar er hoeft maar 1 persoon bij te zitten die dit leest die bijvoorbeeld een eigen hotel/restaurant heeft en geïnteresseerd is in mijn CV en dan is deze actie super geslaagd.

Mochten we op een plek terecht komen waar we ons niet prettig voelen dan zijn we ook zo weer weg. We hebben niks te verliezen en zijn gewoon heel erg geïnteresseerd in veel plekken op de wereld. Hopelijk heb ik mij zo iets beter uit kunnen leggen en kunnen we verder door gaan op wat een goede optie zou kunnen zijn.

hebben jullie ook ervaring met wintersportgebieden waar in de zomer ook veel toerisme te vinden is?

Pascalle, dank je wel voor de tip. Ik zal het e.e.a. nog even toevoegen. We spreken vloeiend Engels en ik spreek Duits en basis Frans. Maar we hebben beide een sterke aanleg voor het leren van een taal en vinden dit ook erg belangrijk.

In de winter wil ik in de Horeca werken gecombineerd met het les geven van snowboardles. Het lijkt me dat er in de zomermaanden ook nog toerisme is, dus ik zou een restaurant of hotel moeten vinden waar ik aan de slag kan.

Mijn vriend zou het beste bij een groot hotel terecht kunnen waar een SPA aanwezig is. Maar ook hij heeft Horeca ervaring. Daarbij willen we in de toekomst een eigen bedrijf. Eventueel bootcamps organiseren, of mountainbike tochten, wandeltochten in de bergen, een sport of activiteit waar in die regio behoefte aan is. Maar dit zouden we pas ter plekke kunnen bepalen waar een gat in de markt is.

Ja we hebben nog niet veel voorbereid, zijn wel heel druk bezig en er zijn al meerdere lijntjes uitgegooid, waaronder dit forum.

Kun je een account aanmaken Gast549? Is handiger voor als mensen je een pm willen sturen waarin ze een baan aanbieden… :P
Voor de rest heb ik niks toe te voegen aan dit topic sorry

Gang is alles

Het plaatje klopt niet bij mijn account ;) maar ik heb er nu wel een!

Goed gedaan:D

Gang is alles

Ik zou zeggen, ga eens ergens naartoe zonder er persé op vakantie te zijn, bv buiten het (winter)seizoen en kijk hoe het dan ‘voelt’. Bedenk dat je er ook moet wonen/leven (en geld verdienen en opmaken) als er geen toeristen zijn. Bijvoorbeeld in mei en in oktober en november. Kijk goed welke mentaliteit je ligt en welke taal je aanspreekt. Wil je skileraar worden, weet dan dat dit in Fr een stuk lastiger is als in Oostenrijk en welk ander bergland dan ook.

Via een site als gumtree.com kun je veel baantjes in een skigebied vinden. Of wordt reisleider voor een grote touroperator. Wat je ook kunt doen is voordat het skigebied opent, aanwezig te zijn om lokale baantjes te zoeken; er worden altijd mensen gezocht.

Succes en veel plezier; je zult er geen spijt van krijgen :)

Per april en dan naar een wintersportgebied? Dan is het juist net allemaal klaar hier. Er zijn echt héél véél banen overal in de horeca, van barman tot reserveringsmedewerker, van skileraar tot hostess, zie http://www.hogastjob.com Ik zou dus óf nu gaan óf pas net voor aanvang van het seizoen 2014/2015. Vaak heb je dan ook gratis onderkomen dus weinig kosten het eerste seizoen. Daarna kijk je waar je wilt wonen en wat je wilt gaan doen. Ik doe het ook al zo een aantal jaar en vind het super!

Skiën. What else.

In die niet sneeuwmannen moet natuurlijk in die niet sneeuwmaanden zijn. Of niet @Antoine ? ;)

ThijsMeeusen op 27 okt. 2013 16:03

Nee hoezo?!? ;-)

En btw ook weer wat url 's rijker mocht ik het gekke idee in m’n kop krijgen :-)

euh... doen!?

Neem eens contact op met mensen die reeds in de Alpen wonen/werken. De Nederlanders van http://www.deberghut.com bijvoorbeeld.
Er zijn meerdere afleveringen van Ik Vertrek geweest over mensen die naar de Alpen verhuizen. Met name de aflevering van mensen die naar Flaine verhuizen komt bij mij op bij jouw verhaal. Die serie wijst uit dat een slechte voorbereiding funest is. Spreek je de taal niet en/of ben je niet op de hoogte van plaatselijke regels (mag je zomaar een hotel openen of heb je een vergunning nodig?) dan kan het een koude kermis worden.

@joepert Hoezo? zo slecht voorbereid was @arno5 ook weer niet. Ze hadden gewoon wat opstart problemen, ze doen het nu hartstikke goed als ik het zo allemaal zie op alpadventures. Voor de rest ben ik het met je eens hoor, een goede voorbereiding is belangrijk!

Ik bedoelde qua voorbereiding de serie in het algemeen, niet per se die aflevering. Ik moest aan die aflevering denken vanwege de plannen die TS heeft: actieve dingen doen etc. Dat is volgens mij precies wat ze daar in Flaine nu aan het doen zijn. Dus vandaar dat ik daaraan dacht!

ga teminste eerst is een seizoen in de sneeuw werken in het betreffende land voordat je emigreert.

ik zou het beschamend vinden om zo in het diepe te springen, volgensmij bestaat er geen effectievere manier om op je bek te gaan.

Oriënteer je een op de Harz. Voor jonge ondernemende biedt dit gebied volgens mij goede mogelijkheden omdat de ontwikkeling van het gebied met name rond Braunlage en Werningerode weer volop wordt opgepakt. Er is goede en betaalbare woonruimte. En als je iets nieuws wilt beginnen zijn de kosten van onroerend goed aantrekkelijk.

Hallo,
Fijn dat jullie dit willen doen! Ik zou zeggen: ga ervoor!!! Wij zijn vorig jaar verhuisd naar Frankrijk,we wonen nu in de buurt van Chamonix. We hebben onze zaak verkocht, hebben een paar maanden een chaletgehuurd en dan gekocht. En we hebben geen spijt!De winter is fantastisch,zovaak skieen als je wilt, en in de lente en zomer kun je alle andere sporten doen. Iedere dag zeg ik dank u dat ik hier mag wonen.En werken kan je overal,waar een wil is is een weg. Ga gewoon voor je droom,als het tegenzit heb je tenminste geprobeert en je kan nog altijd ergens anders heen. Wij hebben er in ieder geval geen spijt van. En als we het beu zijn verhuizen we gewoon nog eens:) Leef je leven,veel succes!!!

Ik woon zelf in Oostenrijk. De taal en cultuur barriere vallen reuze mee, Maar ik zou niet in een piepklein dorpje gaan zitten, daar wordt je dan waarschijnlijk heel ongelukkig van. Je kunt je dan mischien opgesloten voelen tussen de bergen.
Ik zou denken aan Zell am See, Schladming bijvoorbeeld, zowel in de zomer als in de winter genoeg te beleven. succes!

In Iran kun je ook op wintersport. Evenals de Noordelijke Scandinavische landen. Ik ben ook eens in een skigebied geweest in Rusland (West-Siberië) daar kun je wel 6 maanden per jaar genieten.
Maar ik kan me voorstellen dat deze bestemmingen niet hoog op je verlanglijstje staan.

Wel eens aan Tsjechië gedacht? Of Noord-Italië?

Oh ik bedenk nu dat ik wel wat heb toe te voegen aan dit topic,
Ik ben in de zomer in Schladming geweest en daar is zeker wat te beleven! En in de winter zal het nog gezelliger zijn dan in de zomer denk ik.

Gang is alles

Haha, no worries @joepert en merci @RalphMeertens :)

@Gast862: Meen je dat wat de Harz betreft nu werkelijk? Dat de natuur daar mooi is is absoluut een gegeven, maar het is geen hooggebergte en wat de ontwikkelingen van de skigebieden betreft… Daar durf ik m’n handen niet voor in het vuur te steken. Voorlopig allemaal nog magertjes. Wie genoegen neemt met een middelgebergte is in het Sauerland veel beter bediend.

En dat in de Harz de prijzen van woningen en/of huizen zo goedkoop zijn is niet zonder reden. Werkgelegenheid is er niet zo best, behalve als je elke dag de moeite neemt om naar Braunschweig, Salzgitter of Wolfenbüttel te reizen. En wil je zomaar zelfstandig iets beginnen, dan moet je wel met een heel goed ondernemingsplan komen dat ook op de plaatselijke markt is afgestemd.

Wel eens aan Tsjechië gedacht?

Jabo op 28 okt. 2013 14:26

Je brengt me daarbij op een avontuurlijk idee, maar daarvoor zou je dan even door moeten rijden naar Polen. De omgeving van Zakopane is absoluut een niet te onderschatten markt met massa’s aan toeristen in de zomer én in de winter. Let op: Zakopane is zelfs drukker dan de topskiregio’s in de Alpen! Zo goed als garantie op werk in de sport branche. Bovendien woon je in een echt hooggebergte en is er het hele jaar door genoeg te beleven. Probleem is natuurlijk wel de taal. Een Slavische taal leren lijkt me niet bepaald makkelijk en het is natuurlijk een culture omstelling. Desalniettemin behoort het tot de EU en kan je je er vrij vestigen.

Maar goed, ik weet nu al dat niemand me hier serieus neemt. Polen is immers oostblok, uitsluitend vlak, slechte wegen en veel criminaliteit. "Auto gestolen, morgen in Polen." Tja, vooroordelen genoeg, maar ook als ik zeg dat Polen één van de minst criminele landen van de EU geworden is neemt uiteraard niemand me serieus. Immers… we blijven bij onze keiharde vooroordelen.

Uiteraard zou ik ook allereerst serieus de kansen in de Alpen bekijken. En als je Engels al zo uitstekend kan… Waarom je niet verdiepen in een emigratie naar Canada? Lijkt me heel tof als dat zou lukken. Uiteraard jezelf goed voorbereiden, maar waar een wil is daar is een weg! Desalniettemin zou ik niet uit het oog verliezen dat verhuizen binnen de EU veruit het makkelijkste is met weinig complicaties. Emigreren betekend al stress genoeg. De voorwaarde is de taal leren en je cultureel inburgeren en je kan in een ander EU land al meteen aan de slag. Geen gedoe met woon- en werkvergunningen en dergelijke. Zwitserland wordt alleen al een heel lastig pakket, wanneer je er geen vaste aanstelling hebt.

Ik ben drie jaar geleden naar het Sauerland verhuisd. Toen was ik achttien om precies te zijn. Een keuze waarvan ik tot op heden absoluut geen spijt van heb gehad. Wel is dit voor mij een soort tussenstop. Wanneer zich na de nodige werkervaring en studie een werkplek in de Alpen aanbiedt ben ik vertrokken. En vergeet nooit dat het gras bij de buren niet groener is als bij jezelf! Dus ook dat ene droomland heeft zo z’n plus- én minpunten. Daarover heb ik eerder in een ander emigratie topic al wat over geschreven. Maar als het je droom is om in de bergen te gaan wonen: Ga er 200% voor!

Belangrijkste is dat je er echt voor gaat. Op het moment dat je voor je zelf voor 200% heb besloten, we gaan ervoor, dan volgt de rest vanzelf. Gewoon je oren en ogen goed ophouden, met veel mensen er over praten en dan kom je vanzelf op de juiste plek terecht. Zo is het met mij ook gegaan.

Hoewel ik zelf in FR zit, kan ik het je niet aanraden als je skileraar of mountainbike gids wil worden. De eisen zijn bizaar hoog (ski: eurotest) en je moet er veel voor ‘op school’ zitten. Heb je ze echter gehaald en je bent ondernemend, dan kun je er zeker van rond komen en iets moois opbouwen.

Kijk goed naar gebieden die iets te bieden hebben buiten de winter om. Erg belangrijk als je een ‘leven’ wil opbouwen. Als je in een gebied zit wat weinig tot niks doet in de zomer en niet veel mensen heeft die er permanent wonen, dan is het al heel stil stil en doods voor een groot gedeelte van het jaar. Wat dat betreft doet Oostenrijk dat heel goed door de zomer vroeg te beginnen en laat te eindigen (veel is open tot eind oktober), ook Noord-Italie heeft een lang zomerseizoen in de bergen.

Voor info over canada: http://www.emigreren-canada.nl
Ook zoeken ze vaak personeel voor skilodges, maar dan moet je echt wel na de winter gelijk weer soliciteren, die zitten altijd snel vol.

Als je al een gebeid op het oog hebt, ga er vanaf nu regelmatig (1*per maand ofzo) even naar toe, als dat mogelijk is. Kijk hoe het er is, praat met mensen en zie je mogelijkheden.

In elk geval veel plezier met deze spannende maar ozo mooie stap voorwaarts.

Life is fun, so enjoy it

"Echter zijn er zo veel gebieden, dat ik graag jullie ervaringen hoor. Alle topics op dit forum heb ik gelezen met plezier en al veel van geleerd. Maar er hoeft maar 1 persoon bij te zitten die dit leest die bijvoorbeeld een eigen hotel/restaurant heeft en geïnteresseerd is in mijn CV en dan is deze actie super geslaagd."

Beste S. Goos,

Hebben jullie niet al de mogelijkheid om dit winterseizoen te beginnen aan jullie droom? Zelf hebben mijn vriendin en ik een Lodge in Saalbach-Hinterglemm sinds juni 2012 en zoeken voor a.s. winerseizoen nog een ‘stel’ met de instelling en capaciteiten zoals jij jezelf en je vriend omschrijft. Daarbij hebben wij alle processen al doorlopen omtrent emigreren en kunnen wij jullie behoorlijk op weg helpen. Het gebied waar wij wonen is uitermate geschikt voor de buitensport en de Horeca, zowel in de zomer als de winter (saalbach.com). Daarnaast kunnen wij jullie ook na het winterseizoen woonruimte aanbieden tegen alleen de kosten voor energie/water/afval…
Daarnaast zijn wij ook nog eens Canada kenners, mede doordat mijn moeder daar al ruim 18 jaar woont in Vancouver. Ook onze droom is om ooit daar naar toe te verhuizen om onze ‘Lodge filosofie’ te realiseren!

Al met al denk ik dat er veel overeenkomsten zijn tussen jullie en ons, stuur mij anders een mail met jullie cv en dan kunnen we bekijken welke mogelijkheden er eventueel zijn.

Groeten, Bart en Claudia
bart@glemmlodge.com

Plaats een reactie