Wat is jouw niveau?

Naar aanleiding van een ander topic (https://www.wintersport.nl/forum/topic/117895 post van 30 augustus) heb ik de uitdaging aangenomen om een idee te geven van wat een ‘beginner’, ‘lichtgevorderde’, ‘vergevorderde’ en ‘expert’ skiër is - volgens mij.

Ik ben begonnen met het vertalen/bewerken van de 10 niveaus die door de Amerikaanse bond van ski-instructeurs worden gebruikt (PSIA - Professional Ski Instructors of America: http://www.thesnowpros.org/). Deze niveaus zijn iets exacter beschreven dan veel Europese niveauomschrijvingen, vind ik. Dit zijn ze (mijn vertaling/bewerking):

1: eerste keer

2: maakt ploegbochten naar beide kanten op glooiend terrein – heeft een paar keer geskied of heeft beginnerslessen gehad

3: wat zelfverzekerder, kan aaneengesloten ploegbochten maken op glooiend terrein

4: lichtgevorderden die voorzichtige aaneengesloten bochten skiën – snelheidscontrole begint te komen – kan mogelijk de eerste parallelle bochten maken

5: gevorderden die wat zekerder op blauwe pistes skiën, voornamelijk parallel skiën, maar bij het begin of einde van de bocht in ploeg gaan – voorzichtig op wat steilere of ijzige blauwe pistes

6: maken zelfverzekerde parallelle bochten op blauwe en eenvoudige rode pistes, maar vermijden moeilijker terrein

7: skiet goed op blauw en rood – gaat soms off-piste – zoekt zekerheid in elk terrein en in alle condities – veelal toegewijde recreatieskiërs

8: goede techniek op elk terrein en in alle omstandigheden – vaak beschreven als ‘goede skiërs’ – kunnen goed omgaan met buckels en maken gesneden bochten – veel beginnend instructeurs en skibegeleiders

9: zoekt uitdaging in het terrein, heeft een efficiënte techniek – veel instructeurs en andere ski-professionals

10: zeldzaam, de allerbeste skiërs – wedstrijdskiërs op hoog niveau, professionele freeriders en skifilm-atleten, demonstratieteamleden, coaches en trainers van het hoogste niveau

Wat mij betreft is dit dan grofweg de verdeling:

Niveau 1 - 3: beginner
Niveau 4 - 6: lichtgevorderde
Niveau 7 - 8: vergevorderde
Niveau 9 - 10: expert

Leuk topic! ik wist nooit goed mn niveau te omschrijven

tussen de 7 en 8 denk ik, zwart is geen moeite, maar buiten de piste in de tiefschnee vind ik het sturen wat zwaarder.

Certified ski-boy, glijbewijs

Inderdaad leuk gedaan!
Ik zit volgens mij ook tussen 7 en 8, zwart is bij mij ook zeker geen moeite. Off piste gaat het ook steeds beter :)

Hmm ik snowboard zelf maar ik weet die van m’n vader wel: 8 denk ik, hij skiet al heel lang dus hij heeft geen moeite met een zwarte piste maar hijs geen instructeur o.i.d. haha

Gang is alles

8 denk ik

Met mijn ongeveer totaal 52 uren (indoor) waarvan 26 uren les door Sasan ski-instructeur in Landgraaf, kan ik reeds zeer goed grote bochten carven, zeer goed kleine bochten carven, en bijna goed slalom bochten, ik zelf schat mij tussen 4-6 in. Volgende week een jaarkaart halen bij landgraaf en op 25/10/13 technische stage ski in kaprun, eens kijken waar ik dan sta (of lig) ;-)

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

Een zeventje voor mij :)
Ik vind het eigenlijk wel goed idee om binnen wintersporters.nl hiervoor een standaard aan te houden. Maar is dit vast te leggen ergens op de site…?

Tussen de 6 en de 7. Jammer dat er niet aan de houding is gedacht, daar ontbreekt het bij mij aan :P

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik mis eigenlijk een niveau tussen lichtgevorderd en vergevorderd. (waar ik zelf denk ik zit)
Zou dit een verdeling kunnen zijn?:
Niveau 1 - 3: beginner
Niveau 4 - 6: lichtgevorderde
Niveau 7 : gevorderde
Niveau 8 : vergevorderde
Niveau 9 - 10: expert

Aftellen maar!

@Matthieu, ik snap wat je bedoelt. Worstelde ik ook een beetje mee (vooral met het feit dat je wel ‘licht-’ en ‘vergevoerderde’ hebt, maar geen gewoon ‘gevorderde’). Maar als jij je herkent in 7, dan is dat toch genoeg? Maakt het dan nog uit welke term daaraan hangt? Wat mij betreft spreken we alleen in die niveaus.

Ikzelf ben een 7 overigens; na dit seizoen (drie of vier skiweken waarvan ten minste één week flink lessen) hopelijk een 8 of in ieder geval goed op weg.

In juni had ik een privé les geboekt om de puntjes weer eens op de "i" te zetten. De ski leraar(die ook les geeft bij de ski experience) zei dat ik tegen "expert" aan zat. Dus dat zal dan ongeveer een "8" zijn, denk ik.

Ik schat mezelf wel in op een goede 7. Ga wel moeiteloos overal vanaf,heb alleen wat moeite met een stijle buckelpiste maar gaat daar niet zoveel vanaf omdat ik het ook gewoon niet zo leuk vind. Offpiste vind ik weer wel leuk maar dan wel naast de piste en onder de liften door,nog niet het "Echte werk"

Leuk topic en hier kan je aardig inschatten wat je kan,want mensen overschatten zichzelf vaak!

Silvretta Montafon Liefhebber

Voor mij 8 Maar dat is wel een leuk lijstje zo moet ik zeggen goed gevonden.

Nou ja, beter goed vertaald dan slecht verzonnen (of zoiets).

Offpiste vind ik weer wel leuk maar dan wel naast de piste en onder de liften door,nog niet het "Echte werk"

Patje op 8 sep. 2013 12:09

jusit, dat bedoelde ik, vooral onder de liften en naasten pistes en tussen de bomen enzo, maar geen echte offpiste tours/afdalingen

Certified ski-boy, glijbewijs

Rekening houden dat je moet voldoen aan alle eisen voldoe ik aan 7,
vooral op de buckels en het in terrein ontbreek ik in perfectie, op de piste kan ik alle condities meester met een degelijke en "mooie" techniek.

Addict.

Ik zal het spits maar eens afbijten, een dikke niveau 10

"Het gezicht van een engel, het lichaam van een adonis, de fysieke kwaliteiten van Treklift zijn eenvoudig te benoemen, maar zijn kwaliteiten als skiër? Woorden schieten te kort om perfectie te beschrijven" - Skimagazine, April 2012

"Deze nog niet door de scéne ontdekte ster geeft een nieuwe betekenis aan de term; Ski-Expert" - White Freeski Magazine, Januari 2013

tja… wat kan ik er zelf nog aan toevoegen :)

LOL. Ik geef mijzelf een 7 vanwege het feit dat ik een hekel heb aan buckels. Ik kan het wel, maar niet van harte. Volgens mij is het belangrijkste dat je veilig en gecontroleerd naar beneden kunt komen en de beste skiër is degene met de grootste smile op zijn gezicht.

When life gets too complicated.... SKI

Toen ik niveau 5 was heb ik skiën voor bekeken gehouden en ben ik beginnen snowboarden :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Schat mezelf momenteel in tussen 6 en 7. Zit wel boven de beschrijving die bij 6 staat, maar 7 voldoe ik nog niet helemaal aan. Doelstelling voor komend seizoen is in elk geval wel om niveau 7 te gaan halen, al dan niet door zelf veel te gaan skiën of een paar privélessen te nemen.

Leuk lijstje, vindt echter stap 3 naar 4 best groot als ik de beschrijving(en) lees. Ook wordt er weinig over zwarte pistes gesproken. Zelf ben ik een 7, off-piste trekt me echter niet zo.

First powder, last beer...!

Ik zit nu rond de 6. Ik hoop komend seizoen op rood beter uit de voeten te komen.

Ik zelf schat me op een -8 vanwege de buckels eis.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

@NickC ik ben ook voor de -8, ben ik ook denk ik… maar jij bent wel een 8! Toch?

Serfaus

Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik buckels niet graag ski. Dus daar zit ik dan wat lager mee. In totaal hou ik het dan maar op: ergens tussen 7 en 8.

Heb je dit ook niet voor snowboarden? Het is inmiddels alweer 8 jaar terug (aankomed seizoen) sinds ik geskied heb. En toen was ik 9, dus kan niet zoveel meer herinneren. Wel wat, maar dat is niet genoeg om dit te beoordelen :P

Carnas on Tour

To be honest … ik zou blijven oppassen schalen waar termen als "goed skiën" of "goed kunnen omgaan met buckels" in blijven zitten. Het blijft héél subjectief en dan gaat de menselijke natuur en zelfoverschatting er wel voor zorgen dat mensen zich snel als een 7 of 8 zien…

Ik mis eigenlijk een niveau tussen lichtgevorderd en vergevorderd. (waar ik zelf denk ik zit)
Zou dit een verdeling kunnen zijn?:
Niveau 1 - 3: beginner
Niveau 4 - 6: lichtgevorderde
Niveau 7 : gevorderde
Niveau 8 : vergevorderde
Niveau 9 - 10: expert

Matthieu op 8 sep. 2013 11:22

idd, ik ben denk ik ook een 7, maar zie mezelf eerder als gevorderd dan als vergevorderd.

En toen was ik 9

Svennoo op 8 sep. 2013 20:36

9 jaar bedoel je neem ik aan?

When life gets too complicated.... SKI

Het blijft héél subjectief en dan gaat de menselijke natuur en zelfoverschatting er wel voor zorgen dat mensen zich snel als een 7 of 8 zien…

Lars3 op 9 sep. 2013 09:34

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die zich gruwelijk overschatten. Ik ben er in het verleden door schade en schande achter gekomen dat overschatting je ook in minder prettige situaties kan brengen.

When life gets too complicated.... SKI

To be honest … ik zou blijven oppassen schalen waar termen als "goed skiën" of "goed kunnen omgaan met buckels" in blijven zitten. Het blijft héél subjectief en dan gaat de menselijke natuur en zelfoverschatting er wel voor zorgen dat mensen zich snel als een 7 of 8 zien…

Lars3 op 9 sep. 2013 09:34

Daar ben ik het helemaal mee eens. Suggesties voor een herformulering om die subjectiviteit er zo veel mogelijk uit te halen?

Plaats een reactie