Vignet nodig?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Volgende week vertrek ik voor een week naar Fiss.
Ik ben van plan om de Fernpass te nemen. Ik vroeg me af of ik een vignet nodig heb? Met andere woorden: neem ik vanaf Imst best de Inntal Autobahn of is de weg via Wenns (Pitztal - Kaunertal) ook goed te doen? Iemand ervaring mee?

Je hebt een vignet nodig. Je moet tenslotte bijna 200km door Oostenrijk rijden. Rijden zonder vignet kost je €120 dacht ik.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Ik ben via de Fernpass naar Samnaun gereden over de binnenwegen en dat is prima te doen. Als je via de Fernpass gaat kom je pas bij Imst de snelweg op. Dan is het eigenlijk niet zo ver meer naar Fiss. Als je liever op de snelweg rijdt, kan je beter via Bregenz en de Arlbergtunnel rijden met vignet.

De weg via Pitztal - Kaunertal lijkt mij ook goed. Ik ben hier alleen in de zomer geweest, maar de weg is breed genoeg en waarschijnlijk ook nu goed begaanbaar. Als je over de Fernpaß rijdt en dan via Pitztal-Kaunertal, dan heb je geen Vignet nodig. Als je liever snelweg rijdt, zou ik inderdaad via Bregenz rijden met een Vignet.

Ja je hebt een vignet nodig vanaf het moment dat je de 180 opgaat via de Landeck-tunnel (zo’n 7 km)
Wij namen de Fernpas, dan weg 171 parallel met de autostrade tot aan die tunnel waar duidelijk staat “vignettenplicht”
Heb gezien dat je de 171 tot Landeck kan nemen die daar overgaat in L76 richting Prutz. Daar logeerden wij.
Wij kochten daags erna ons vignet… Of we prijs/boete hebben weet ik niet.

Ook op het kleine stukje snelweg van Imst wordt heftig gecontroleerd, en wel op de oprit van Imst. We zien ze ieder jaar op zaterdag verdekt opgesteld staan. Gewoon een vignetje kopen, rijdt wel zo ontspannen.

Voor die 10 euro zou ik niet gaan klooien, gewoon even langs de ANWB en een vignetje aanschaffen.

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

Zoals Teuntje en anderen suggeren: koop voor een 10+ euro gewoon een vignetje hoef je daar niet over na te denken, zeker als door verkeers- of weersomstandigheden je wel gedwongen bent de snelweg te nemen heb je daar geen denken meer aan. Toevallig vanmiddag een vignetje gehaald voor Oostenrijk (bestemming SFL) :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Wij zijn vorige jaar zonder vignet over de Fernpass SFL naar gereden. Dan kan je inderdaad niet door de Landeckertunnel en rij je door Landeck zelf. Volgens Maps is de route door Landeck 5,5 km en 11 minuten langer. Prima te doen dus. Scheelde het geld, en de tijd en moeite van kopen. Alleen als je i.v.m. weer / file via Brengenz gaat dan heb je vignet wel nodig, maar die kan je dan aan de grens kopen.

*bericht bewerkt door Wudo op 11 feb 2017 20:27

Het hoeft niet, zoals Wudo zegt kan je door Landeck en kan je parallel aan die snelweg rijden. Vorig jaar nog gedaan voor ons ritje naar Graubünden en dan kom je langs de afslag SFL. Echter: het is wat geslinger en gedoe en wij reden zelfs een keer fout. Als je liever de snelste weg hebt (en nog andere opties als blijkt dat er veel file staat) dan kan je beter dat vignet kopen.

Mocht je voor de vignetloze variant kiezen, let dan goed op: je routeinformatie gooit je zonder pardon de snelweg op en je moet dus zelf even goed opletten en kaart lezen om de juiste weg te pakken bij Imst.

Whaha, ik zie ineens dat dit een vraag uit 2013 was :-)

@ Viola: Mijn toelichting op het feit dat ik er een week geleden stond, vóór de tunnel, 22u00 's avonds, zonder vignet met een autonavigatie die me per sé de autostrade op wilde duwen…

Misschien “tolwegen vermijden” even aanvinken? ;)

Ja je hebt een vignet nodig. Als er een noodgeval thuis is en je met spoed naar huis zou moeten bijvoorbeeld. Of als iemand met spoed in een verdergelegen ziekenhuis terecht komt is het ook wel fijn om erheen te kunnen zonder gedoe met omrijden of eerst een vignet kopen. Of als de fernpass dicht is door ernstige sneeuwval en je om moet rijden.

Je koopt en of huurt ski’s en snowboards, boekt dure vakanties, neemt skilessen, drinkt en eet van alles. Oftewel we geven honderden euro’s uit maar een vignet van €10 is te veel gevraagd? Drink 2 biertjes minder in een week en je hebt het terug…

🏂

@Martin9, wat een onzin!

Stukje snelweg op die route is maar 15km ofzo met een goede parallelweg.

Vignet kun je nog altijd overal kopen voor die zogenaamde “noodgevallen”.

En waar staat dat de TS die paar euro wil besparen? Het is wat mij betreft gewoon de vraag of een vignet nodig is (omdat het in niet alle routeplanners duidelijk is of je nu wel of niet een stukje A12 rijdt).

Dus iemand meteen voor ‘krent’ uitmaken lijkt me erg voorbarig. Ik word een beetje moe van mensen veroordelen of in hokjes stoppen op basis van jouw interpretatie van iets wat er in ieder geval niet expliciet staat. De drogreden van de ‘stroman’ heet dat geloof ik.

*bericht bewerkt door GiGi op 12 feb 2017 10:40

Kan idd maar ik koop toch altijd een vignet, voor zo’n klein bedrag wil ik niet hoeven nadenken over kan wel/niet en wat als.

@GiGi, zijn er skigebieden waar je wel per se een vignet voor moet hebben? Die niet te bereiken zijn via secundaire wegen? Of zou de achterliggende gedachte toch zijn dat dat vignet misschien ook uitgespaard kan worden?

Geloof dat dit niet de vraag was van de TS. Ondertussen is de TS waarschijnlijk zijn vakantie aan het plannen voor 2018

May the ski force be with you !!

Geen idee of er gebieden zijn waar jee een vignet voor moet hebben. Maar dat is ook irrelevant. Mijn punt was puur dat je ook gewoon antwoord kan geven op de vraag zonder aan die vraag überhaupt een (in dit geval negatief) oordeel over de vragensteller te koppelen. Dat lijkt me nergens voor nodig, en het bepaalt veelal de sfeer in een topic, of op het hele forum eigenlijk.

Zozo wat een vijandigheid waar staat dat ik TS voor krent uitmaak dan @gigi? Veroordelen, in hokjes plaatsen… dat zijn nogal wat beschuldigingen die ik niet opmaak uit mijn tekst. Ik geef alleen aan dat een vignet de kosten niet zijn in verhouding met de rest van wintersport. Verder bedoelde ik er weinig verkeerds mee.

Ik spreek uit mijn eigen ervaring en mening. TS spreekt verder nergens over routeplanners en de duidelijkheid daarvan. Er wordt naar 2 opties gevraagd en de noodzaak voor een vignet. De noodzaak heb ik volgens mij toegelicht, de noodzaak voor die route is er niet per sé.

Ik betaal zelf gewoon liever die 10€ zonder mij af te vragen of het wel of niet nodig is en rij dan dat stuk snelweg. Daarnaast ben ik zeker van het geval dat ik zonder na te denken de snelweg kan pakken mocht dat nodig zijn. Ik hoor jullie wel als je met spoed naar een ziekenhuis wilt omdat een vriend/familielid daar ligt en je moet zoeken naar een verkooppunt voor een vignet. Ookal kan je die op vrij veel plaatsen makkelijk kopen zit je daar dan niet op te wachten. Ook ik heb wel zonder vignet gereisd via b wegen maar na een ongeval met ziekenhuisopname waar we dagelijks naar het ziekenhuis moesten en op de eerste dag met spoed heb ik besloten dat niet meer te doen.

🏂

Geen idee of er gebieden zijn waar jee een vignet voor moet hebben. Maar dat is ook irrelevant. Mijn punt was puur dat je ook gewoon antwoord kan geven op de vraag zonder aan die vraag überhaupt een (in dit geval negatief) oordeel over de vragensteller te koppelen. Dat lijkt me nergens voor nodig, en het bepaalt veelal de sfeer in een topic, of op het hele forum eigenlijk.

GiGi op 12 feb 2017 10:47

Jouw toon op dit moment is ook niet echt een toon zonder beschuldigingen vind ik en je velt direct een oordeel over mij in jouw reactie. Jij vraagt ook niet verder naar wat ik bedoel en stelt dat ik mensen in hokjes plaats en beschuldig terwijl dat helemaal niet de insteek was en in mijn ogen ook niet deed. Ik gaf antwoord op de vraag of je een vignet moet hebben. Los van de keuze tussen de routes. Dat heb ik redelijk toegelicht in mijn 2e post dacht ik zo. Als je de rest van mijn reacties naleest zul je ook zien dat ik nornale reacties geef zonder alles waar je mij zohuist van beschuldigd hebt.

Maar goed, ik heb e.e.a. toegelicht en voor mij is het klaar nu. Kom er zojuist ook achter dat het een topic uit 2013 is… dus ik denk dat TS al een paar weken skiën verder is.

🏂

Leuke discussie. Ik vraag me af hoe het gaat als Duitsland tol in gaat voeren, het plan is dat buitenlanders meer moeten gaan betalen dan Duitsers, ik las een bedrag van ca. 40 euro voor tien dagen, Zwitsers bedragen dus. Dat wordt moeilijk ontwijken…dan maakt dat Oostenrijkse vignetje ook niet veel uit op het totaalbedrag van je vakantie.

Dobrindt heeft het instaptarief voor de tolvignetten verlaagd. Zo betalen automobilisten van zuinige auto’s straks geen €5 maar €2,50 om tien dagen op Duitse snelwegen te kunnen rijden. De prijs van een tiendagenvignet loopt in vijf stappen op tot €20 voor de meest vervuilende auto’s. Ook een vignet voor twee maanden is goedkoper geworden voor zuinige auto’s: van €16 naar €7. Vervuilende auto’s zijn daarentegen duurder uit ten opzichte van het oorspronkelijke plan, geen €30 maar €40.

May the ski force be with you !!

***dubbel

*bericht bewerkt door Userd op 12 feb 2017 12:25

Dat staat iig garant voor vele ‘interessante’ topics.

En waar staat dat de TS die paar euro wil besparen? Het is wat mij betreft gewoon de vraag of een vignet nodig is (omdat het in niet alle routeplanners duidelijk is of je nu wel of niet een stukje A12 rijdt).

Dus iemand meteen voor ‘krent’ uitmaken lijkt me erg voorbarig. Ik word een beetje moe van mensen veroordelen of in hokjes stoppen op basis van jouw interpretatie van iets wat er in ieder geval niet expliciet staat. De drogreden van de ‘stroman’ heet dat geloof ik.

GiGi op 12 feb 2017 10:35

En jij doet dat hier niet? Antwoord op oorspronkelijke vraag is sowieso niet meer relevant, daar heeft ts inmiddels wel antwoord op. Beetje tussen de regels doorlezen is zo gek nog niet.

Ik ben uiteindelijk na m’n short-ski in SFL en logement in Prutz en komende via Fernpas en secundaire wegen en het daags nadien kopen van het vignet… via Arlberg met z’n 10,- tunnel naar huis gereden.
Dit wegens hevige sneeuwval op de Fernpas.
Ook wel een mooie vlotte route.
Betreffende de 180 naar Prutz, Ried, Tösens… Da’s standaard tolweg volgens mij.
Dit forum heeft mij reeds een hoop nuttige info verstrekt door mensen die hun ervaringen hier delen. Ik draag hier zelf dan ook graag bij, met mijn recente ervaringen. Oud of nieuw topic maakt dan niet uit!

Nog vergeten,… SFL is een absolute aanrader!
Sfeerbeeld Masnerkopf 2828m

https://cdn.wintersport.nl/forum/18/eec4aeabf1cb0146d229fe6f...

Ik rij via Munchen naar de Oostenrijkse grens. Waar kan ik best een vignet kopen? Bij aan benzinestation in Duitsland of aan de grens met Oostenrijk?

Ik rij via Munchen naar de Oostenrijkse grens. Waar kan ik best een vignet kopen? Bij aan benzinestation in Duitsland of aan de grens met Oostenrijk?

Supersix3 op 12 feb 2017 20:08

Maakt echt helemaal niets uit… gewoon zorgen dat je ergens in zuid duitsland moet tanken … en een vignetje erbij kopen… Hoef je iig niet extrea te stoppen … :-)

Ik rij via Munchen naar de Oostenrijkse grens. Waar kan ik best een vignet kopen? Bij aan benzinestation in Duitsland of aan de grens met Oostenrijk?

Supersix3 op 12 feb 2017 20:08

Maakt echt helemaal niets uit… gewoon zorgen dat je ergens in zuid duitsland moet tanken … en een vignetje erbij kopen… Hoef je iig niet extrea te stoppen … :-)

Farid op 13 feb 2017 09:58

Zo wordt het er financieel niet beter op, brandstof in Oostenrijk is toch goedkoper tegenwoordig? ;)

Vignet kun je evt ook in Nederland bij ANWB kopen (of zelfs bestellen en per post ontvangen?) en volgens mij wel bij alle tankstations in Duitsland.

Als je een stuk goedkoper wilt tanken dan langs de Duitse snelweg (super ongeveer 1,65 euro momenteel) dan bij Reutte Sud even 100 mrt het dorp in rijden en je tankt voor 1,10 euro (althans, afgelopen week). Nog goede koffie ook

Plaats een reactie