Zermatt in December

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zermatt

Ik wil graag rond 13 december een aantal dagen gaan skiën, en een optie is eventueel Zermatt. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit gebied in December? Ligt er genoeg sneeuw om leuk te kunnen skiën en zijn er genoeg liften open?

Het is momenteel overal goed in de Alpen, zelfs in de lage gebieden. En voorlopig lijkt dit stand te houden.
Zermatt is nogal omslachtig om te bereiken, veel gedoe voor slechts een paar dagen. Er zijn veel makkelijker bereikbare, en dichterbij gelegen skigebieden.
Zermatt is door zn hoogte verder geen feest bij slechte/koude weersomstandigheden

Zermatt heeft de Klein Matterhorn…
Hier kun je in ëén oogopslag zien wat er open is:
https://www.matterhornparadise.ch/de/winter/panoramalive-win…
Ik zie dat Furgsattel vandaag dicht is. Het kan daar heel hard waaien, net als op de top. Zie hier:
https://www.matterhornparadise.ch/de/aktuelles/wind…

Nou, Zermatt heeft toch vooral de grote Matterhorn…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 20 nov 2017 14:44

@Wunderkammer even los van het feit dat wat je zegt uiteraard waar is, heeft de hoogte van Zermatt wel als voordeel dat ze daardoor ook tegen wat warmere temperaturen goed bestand zijn.
@Cinthiae ik zou lekker last-minute boeken. Er is in die periode sowieso nog genoeg beschikbaar en dan kun je kijken waar het weer en de condities het beste zijn.

*bericht bewerkt door Quick op 20 nov 2017 15:26

Mr. Slow

Nou, Zermatt heeft toch vooral de grote Matterhorn…

Wunderkammer op 20 nov 2017 14:43

Daar kun je niet op skiën. Op Klein Matterhorn wel.

Ben je er ooit geweest @Wunderkammer?

@DrPhil, zeker, meerdere keren, zomer en winter.
Unieke, sneeuwzekere, sfeervolle, must-see (Matterhorn!) bestemming.
Maar het skigebied is qua piste, off-piste en sneeuwcondities (wel hoog, maar weinig sneeuwval, harde/ijzige pistes) geen echte topper. Veel vlakke pistekilometers op gletsjers. Vaak moeizame lange liften in vorm van onprettige reuzecabines en schattige maar trage treintjes
En we hebben het er vreselijk koud gehad in december. Letterlijk vluchtend van de piste vanwege de snijdende wind. En dat was niet eens op 3800 meter…
En vandaar dus ook mijn opmerking over de Klein Matterhorn: De roem van Zermatt gaat toch eerst en vooral, en met heel wat afstand, over de Matterhorn. En minder over het skigebied.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 20 nov 2017 16:31

Ja dat klopt allemaal. k was er in april en toen vroor het -20 met windkracht 9. Maar wel perfecte sneeuw! In Neustift, waar ik vorige week was, kwamen de stenen er alweer doorheen, en ook de kale plekken.

Vandaag waait het 78km/u op Furgsattel, daarom is hij dicht. Dat is windkracht 9. Niet ongebruikelijk daar. Dat is hét nadeel van Zermatt. De wind.

Plaats een reactie