nu boeken voor 1-2-3 maart?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Heb in maart plots aantal dagen vrij, en dacht van we gaan eens naar Winterberg.

Is het veilig nu al te boeken… of beter nog ff wachten ivm sneeuwkwaliteit en hoogte? Of is de sneeuwlaag die er nu ligt voldoende dik om het tot dan uit te houden…
De voorspellingen gaan voorlopig uit dat het vanaf volgende week overdag weer een aantal graden boven nul zal zijn…

In principe is het sneeuwdek in Winterberg dik genoeg om het (makkelijk) tot begin maart uit te kunnen houden. Ze hebben ook nog sneeuwdepots gemaakt om eventueel gaten later op te kunnen vullen.

Hoe de condities verder zullen zijn valt natuurlijk af te wachten. Begin maart kan je zowel perfecte pistes als papperige (voorjaars)pistes treffen.

Ik zie geen noodzaak om vooruit te boeken, in een risicovol gebied als dit zou ik het al helemaal niet doen.

reden van vooruit te boeken is cadeautje voor de vriendin… ;-)

Zelf een cadeaubon knutselen en alsnog last-minute boeken? ;)

lol ga mijn vriendin geen bon cadeau doen en dan op laatste moment toch nog iets moeten regelen… denk niet dat da in goede aarden zal vallen…

Neem dan nog liever de gok dat de sneeuwcondities minder zijn …

lol ga mijn vriendin geen bon cadeau doen en dan op laatste moment toch nog iets moeten regelen… denk niet dat da in goede aarden zal vallen…

flap20 op 8 feb 2017 18:33

prettige relatie ;)

en dan nu weer on topic…

Met de weertrend die er momenteel is zou ik niet riskeren om al te boeken.
Meest waarschijnlijke scenario is dat de komende 2 weken lentetemperaturen worden gehaald en wanneer daar nog een bak regen bijkomt zal het snel over en sluiten zijn.

Als je toch per sé wil boeken, waarom overweeg je dan niet om naar de Alpen te gaan? Gebieden in Vorarlberg en Centraal- of Oost-Zwiterland liggen voldoende dichtbij voor een kort skitrip

Zie comment van Skiwi. Als je een paar dagen hebt, dan ben je bijvoorbeeld zo in Vorarlberg of het Kleinwalsertal. Ja, het is iets verder, maar wel veel meer zekerheid…

Hoewel ik het er helemaal mee eens ben dat de Alpen (of een ander hooggebergte) veel meer te bieden hebben, zou ik me m.b.t. de sneeuwzekerheid niet druk maken.

Begin maart behoort meer als ooit tot de sneeuwzekerste tijd om in Winterberg te skiën. Er is zoveel sneeuw geproduceerd, dat men daar makkelijk een warmere periode mee door kan komen. Het zou echt dagen met bakken uit de hemel moeten regenen, wil het nog fout gaan. Voorjaarstemperaturen met zon tasten het sneeuwdek niet super aan. Natuurlijk krijg je met hogere temperaturen in de loop van de ochtend zachte (voorjaars)pistes en 's middags papperige condities, maar dat is een ander verhaal.

Voor de zekerheid van winterse condities zijn uiteraard de Alpen aan te raden, maar als je met voorjaarscondities genoegen neemt, spreekt m.i. weinig tegen het idee om begin maart naar Winterberg te gaan. De sneeuwzekerheid is in de laatste jaren enorm verbeterd. Omringende skigebieden zijn natuurlijk een stuk minder sneeuwzeker. En ook in het Sauerland kan de winter in maart of april nog met geweld terug komen, ook al is dat natuurlijk wel onzeker. Op de pistes heeft men er echter al rekening mee gehouden dat het niet meer winters wordt en daarom nu al zich tot eind maart voorbereid.

De wereldbekerfinale snowboarden vindt btw. ook pas in het weekend van 17 - 19 maart in Winterberg op de Poppenberg plaats.

*bericht bewerkt door Frans op 09 feb 2017 15:45

Om bovenstaand verhaal even te illustreren, van de laatste vier jaren heb ik 3x met Pasen in Winterberg kunnen skiën. Dat vierde jaar heb ik niet gekeken of het mogelijk was, toen had ik iets anders te doen.
Laat ik verder nog dit zeggen, wat ze in Winterberg met sneeuw en besneeuwing kunnen doen wordt door niet veel andere gebieden benaderd.

Ik zou het niet aandurven. Al denk ik dat je zeker nog wel kan skiën, maar de kans op pap sneeuw behoorlijk aanwezig is.
Maargoed ga je naar bijv. Feldberg, is het ook niet te garanderen dat er nog sneeuw ligt.
Dan moet je dus al echt naar Voralberg of verder, dat wil je misschien ook niet.

Het is dus echt aan jezelf, gelet op de hoeveelheid sneeuw die er nu ligt, zal je vast nog kunnen skiën, maar de condities die je aantreft is nu nog niet zoveel over te zeggen.

Plaats een reactie