Weersverwachtingen Winterberg 04/02 tot 07/02

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Goedenavond allen,

Twee weken geleden hebben wij voor de 2e keer een aantal dagen Winterberg geboekt voor de periode van 04/02/2017 tot 07/02/2017.
Kijkende naar de weersverwachtingen ziet het er die periode helaas niet al te best uit.

Mijn vraag is nu of dergelijke weersberichten (14 dagen vooruit) voor een locatie als Winterberg betrouwbaar zijn?
Is het weer veranderlijk en zouden deze berichten bijvoorbeeld de komende 7 dagen zomaar ‘anders’ kunnen zijn of zijn zulke weer berichten redelijk consistent?

Alvast bedankt voor de berichten :)

De meeste verwachtingen gaven vorige week voor nu ook zware dooi aan. Het moet gezegd dat enige dooi volgende week wel waarschijnlijk lijkt, maar er zit veel omzekerheid in de verwachtingen. Nu staan designalen grotendeels op vrij zacht, gisteravond gaf de Amerikaanse kaart gewoon koud weer aan.
Afwachten dus,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bedankt voor de snelle reactie!

Zal volgende week sowieso nog even om een live-update vragen :)

Bedankt voor de snelle reactie!

Zal volgende week sowieso nog even om een live-update vragen :)

Ook ik maak me zorgen voor onze shortski van 17 februari … Als ik temperaturen zie tot 10-11 graden begin februari dan lijkt die zorg terecht… Ik weet dat verder kijken dan 2a3 dagen koffiedik kijken is maar toch, de trend is duidelijk …

Powder rules

De verwachting is dat het wel wat gaat dooien, maar zolang het helder blijft met een lage luchtvochtigheid zal er nog niets wegsmelten. Enige probleem kan regen en wind zijn. Er ligt op dit moment op de meeste plaatsen een pak van 50 - 80cm compacte sneeuw op de pistes en dit is echt niet zomaar weg. Daarnaast is alles verder dan een week vooruit glazen bol werk. 1,5 week geleden voorspelden ze voor deze dagen ook een graad of 7, maar voorlopig is de temperatuur gewoon nog niet boven het vroespunt uitgekomen…

Born to Ride

Wanneer je je zorgen maakt over de weersverwachting >1 week in de toekomst dan is de beste oplossing een andere weerapp of site raadplegen totdat je wel een positief scenario ziet ;-) Of een dag later weer kijken. De foutmarges op die termijn zijn echt te groot om er iets zinnigs over te zeggen.

Had ook enkele dagen gepland voor de tweede week van februari. Het exacte weer is nu inderdaad niet te voorspellen, maar de tendens is wel duidelijk: zachter weer en vooral regen. Alles wat je wil vermijden voor een shortski dus. Winterberg is geannuleerd. Wat verder rijden dan maar.

Zelfs een dag van te voren kan het nog omslaan. Het zou vandaag zonnig zijn volgens verschillende weervoorspellingen, echter was het grijs met veel wind… IJskoud dus, totaal het tegenovergestelde van de voorspelling. Condities van sneeuw waren echter super.

Ik zou het gewoon aankijken komende dagen.

@Piron dat is nog zo enorm ver weg 1,5 week geleden was de verwachting dat het deze week vanaf maandag iedere dag 7-10 graden zou worden. Vandaag was het ook 7 graden maar dan onder het vriespunt. Kortom annuleren slaat nergens op in dit stadium.

Born to Ride

volgens mij valt de regen/dooi reuze mee en kan je aankomende week nog prima skiën en boarden, nietwaar kenners? :-D

Ik verwacht ook dat het wel mee gaan vallen, zeker als de regen een beetje wegblijft. Wij zijn gisteravond thuisgekomen vanuit Winterberg, en zeker op de pistes ligt er een waanzinnig dik pak sneeuw. Vooral de kunstsneeuw die er ligt smelt zeer langzaam weg ook. En vandaag is het dan voor het eerst gaan dooien, maar het dauwpunt ligt nog altijd een eind onder het vriespunt ook al is het nu 3,8 graden:

839 m
Bewolking
heiter
Temperatuur
3.8 °C
min. -6.5 °C (05:00)
Dauwpunt
-4.4 °C
Wind
35 km/h
Luchtvochtigheid
55 %
Zonneschijn
100 % / 1 Std.

Dit zijn de huidige meetgegevens van het station op de Kahler Asten, en door inversie is het in de dalen nog kouder…
Voor wie live de gegevens van daar bij wil houden:
http://nl.bergfex.com/nordrhein-westfalen/wetter/stationen/k…

Born to Ride

Goedenavond allen,

Twee weken geleden hebben wij voor de 2e keer een aantal dagen Winterberg geboekt voor de periode van 04/02/2017 tot 07/02/2017.
Kijkende naar de weersverwachtingen ziet het er die periode helaas niet al te best uit.

Mijn vraag is nu of dergelijke weersberichten (14 dagen vooruit) voor een locatie als Winterberg betrouwbaar zijn?
Is het weer veranderlijk en zouden deze berichten bijvoorbeeld de komende 7 dagen zomaar ‘anders’ kunnen zijn of zijn zulke weer berichten redelijk consistent?

Alvast bedankt voor de berichten :)

M.vdElsaker op 24 jan 2017 22:45

Goedemiddag

Ook wij hebben, voor het eerst ,geboekt een midweek Winterberg,06 t/m 10 februari.
En ja…dan zie je die vooruitzichten?.
Iemand enige ervaring als het echt regent in Winterberg…
Graag jullie reactie!

Ik heb geen schrik voor de sneeuw. Daar ligt er genoeg van om wat dooi of regen aan te kunnen. Maar skiën in de regen daar pas ik voor. Dan nog liever 300km verder rijden.

Iemand enig idee voor a.s. maandag? 30 januari? Ik hoop dan te gaan, maar lijkt te gaan regenen:( bleeh. Heeft iemand al wat lichtpuntjes ontdekt voor droog weer? of net aan sneeuw?

Kijk gewoon naar diverse weersites zoals weeronline, weerplaza, wetteronline, wintersporters, sneeuwhoogte, etc. (Vergeet ik nog een goede?) en maak een inschatting hoe het weer wordt/is.

Voor a.s maandag zou ik mij geen zorgen maken. Ik wil donderdag en vrijdag, dan is het iets anders en ik kijk van dag tot dag en beslis pas zo laat mogelijk :-)

Er wordt op maandag na nauwelijks regen verwacht komende week en bij temperaturen die in de nacht nog rond het vriespunt blijven zal de schade aan de pistes gering zijn. Daarnaast: er ligt een bizar dikke sneeuwlaag, dat houdt nog vele, vele weken.
Kijk even op de verwachting voor Kassel (150m hoogte, hemelsbreed ca. 70 km verderop) en je ziet dat de verwachting enorm meevalt (opnieuw): http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=gens_pluim… Morgen is het gewoon goed, hooguit een beetje motsneeuw of gemiezer, maandag komt er wat meer sneeuw en ijzel, dat is de minste dag en daarna is het tot vrijdag prima weer. Volgend weekend lijkt nu wat minder goed, maar dat is nog ver weg.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ja en laat ik toevallig morgen gepland hebben, dat stellen we nu maar even uit. Om 4 uur heen en 4 uur terug te rijden om het risico te lopen dat het heel de dag regent, vonden we toch te groot.
Helaas konden de anderen afgelopen week doordeweeks niet, dat was echt perfect.

*bericht bewerkt door Jessedew op 29 jan 2017 11:01

Voor nu krijg ik wisselende berichten door v.w.b. Winterberg. Wel zijn de temperaturen in de vooruitzichten lager bijgesteld, echter matige vorst in de nachten en is er naar mijn mening toch gewoon sprake van dooi. Toch gaan we volgend weekend gewoon en kijken we het van dag tot dag aan. We hebben niet zoveel moeite met een lage kwaliteit sneeuw of een beetje regen hier en daar. Als er maar gewoon een beetje geskied kan worden is het allang prima. Neem aan dat dat er gewoon in zal zitten, met hier en daar wellicht een bruin plekje.

*bericht bewerkt door M.vdElsaker op 30 jan 2017 23:26

Voor nu krijg ik wisselende berichten door v.w.b. Winterberg. Wel zijn de temperaturen in de vooruitzichten lager bijgesteld, echter matige vorst in de nachten en is er naar mijn mening toch gewoon sprake van dooi. Toch gaan we volgend weekend gewoon en kijken we het van dag tot dag aan. We hebben niet zoveel moeite met een lage kwaliteit sneeuw of een beetje regen hier en daar. Als er maar gewoon een beetje geskied kan worden is het allang prima. Neem aan dat dat er gewoon in zal zitten, met hier en daar wellicht een bruin plekje.

M.vdElsaker op 30 jan 2017 23:24

Alle of nagenoeg alle pistes zullen open zijn. De pistes zullen er na enkele dagen flinke dooi niet allemaal meer maagdelijk mooi bij liggen, maar er is ruim voldoende sneeuw op de pistes, Met name zaterdag wordt wel enige regen verwacht, mogelijk ook wat (natte) sneeuw.
Na het weekend volgens laatste verwachting weer winters.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

http://www.weeronline.nl/Wintersport/Duitsland/Winterberg/41…

Als dit uitkomt… gaan de kanonnen binnenkort nog wel even aan denk ik zo, men wil de voorjaarsvakantie ook optimaal kunnen bedienen.

Had ook enkele dagen gepland voor de tweede week van februari. Het exacte weer is nu inderdaad niet te voorspellen, maar de tendens is wel duidelijk: zachter weer en vooral regen. Alles wat je wil vermijden voor een shortski dus. Winterberg is geannuleerd. Wat verder rijden dan maar.

Piron op 25 jan 2017 21:09

En zo zie je maar weer hoe betrouwbaar die voorspellingen zijn. Wanneer je de huidige verwachtingen ziet is de tweede week van februari een topweek! Had je nu maar niet geannuleerd ;)

null

Wetteronline geeft vanaf zaterdag tot en met dinsdag 10 tot 25 cm sneeuw, eerst in de dalen nog natte sneeuw. Daarna opnieuw Kaiserwetter. Op dit moment even dooi bij +3, morgen ook nog, maar nauwelijks neerslag. Voor de pistes geen enkel probleem, maar wel even theelichtjes meenemen om fatsoenlijk te kunnen glijden. De sneeuw is vrij stroef.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ben vorige week geweest 26 t/m 29 januari. In eerste instantie zag het er ook niet best uit maar ik heb echt mooi weer gehad op 2 uur na alleen maar zon. Het beste weer van alle 3 de jaren dat ik er geweest ben.

Plaats een reactie