eerste week april Valfréjus

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valfréjus

Hallo,

Ik ga met m’n gezin (kids 8&9jaar) voor de eerste keer op skivankantie.
We zijn allemaal beginners (ik kan wel snowboarden maar heb me snowblades aangeschaft) maar we leren snel! Na de eerste indoorlessen denderen we dankzij onze schaats skills volle bak de helling af met de juiste remtechnieken.

De bedoeling is om een weekje naar Winterberg te gaan in de eerste week van februari maar de schrik om daar geen sneeuw te zien slaat mij al een beetje om het hart.

Daarom zou ik een goedkoop plan B willen voorzien.
Valfréjus lijkt mij goed betaalbaar de eerste week van de Belgische paasvakantie (vanaf 5 april) maar ik ben bang er daar al heel wat sneeuw zal verdwenen zijn. Er zijn natuurlijk gebieden tot boven de 3000m die zelfs in de zomer sneeuw hebben maar het enige dat ik graag zou hebben is dat er in die periode van het jaar in Valfréjus nog goede sneeuw ligt vanaf 2200m en hoger. BTW: Valfréjus is (bijna) een noordhelling.
Iemand ski ervaring in die periode? Vanaf welke hoogte nog (goede) sneeuw?
Is dit haalbaar?

THX!

Verleden jaar was het nog super in de Maurienne in die periode . En boven de 2000 zit je meestal goed . De dalafdaling is meestal minder .
Ik zou sowieso afwachten , in de Maurienne zijn er meerdere skistations die niet zo duur zijn . April is dikwijls beter dan in maart . In maart worden ze veel geplaagd door de zuidelijke fohn .
Maar het ene jaar is het andere niet .

Verleden jaar was het nog super in de Maurienne in die periode . En boven de 2000 zit je meestal goed . De dalafdaling is meestal minder .
Ik zou sowieso afwachten , in de Maurienne zijn er meerdere skistations die niet zo duur zijn . April is dikwijls beter dan in maart . In maart worden ze veel geplaagd door de zuidelijke fohn .
Maar het ene jaar is het andere niet .

Rebelle op 31 dec. 2013 11:26

Maurienne dat zoek ik even op! THX!

Verleden jaar was het nog super in de Maurienne in die periode . En boven de 2000 zit je meestal goed . De dalafdaling is meestal minder .

Ik zou sowieso afwachten , in de Maurienne zijn er meerdere skistations die niet zo duur zijn . April is dikwijls beter dan in maart . In maart worden ze veel geplaagd door de zuidelijke fohn .
Maar het ene jaar is het andere niet .

Rebelle op 31 dec. 2013 11:26

Maurienne dat zoek ik even op! THX!

mutmong op 31 dec. 2013 11:41

en ik ben de persoon die het onderwerp heeft geopend…maar dan zonder in te loggen. Sorry

…en net ondekt dat Maurienne eigenlijk een vallei (juist?) is waar een hele boel ski gebieden gelegen zijn waaronder ook dus Valfréjus. Een dorp of skigebied met die naam kan ik nl. niet vinden.
Toch weer iets bij geleerd want er zijn wel enkele gebieden indie streek zoals bvb La Norma die ook tot boven 2700m gaan.

Maurienne is inderdaad een vallei! Dat heb je juist!

Go with the snow!

Val cenis ligt ook in de (haute) Maurienne. Daar gaan de pistes tot 2800 meter. Ik ben er deze zomer geweest en het lijkt me een leuk skigebied. De pistes liggen bijna allemaal naar het noorden.
Ik weet niet hoe het er is in april.

De Maurienne is inderdaad een vallei waar meerdere skigebieden zijn die niet zo duur zijn en boven de 2000 liggen , het dorp ligt soms wat lager maar het grote deel van de pistes is boven de 2000 .
Ik ga al 25 jaar naar de Maurienne en heb er verscheidene skistations gedaan . Zijn heel veel tijdens de Belgische paasvakantie geweest en meestal goede sneeuw . Alleen de dalafdalingen zijn in de namiddag zwaar . Maar dan neem je de gondel naar beneden . Althans ik deed dat .
Mijn favorieten zijn , Valloire , Val Cenis , en les Karellis is niet slecht voor families met kinderen , is niet groot maar een echt familieskigebied .
Ik ben nu een paar keer geweest met een vlaamse organisatie slaapbus en volpension met alles erop en eraan . Ik weet dat er grote kortingen zijn voor kinderen .

Val cenis ligt ook in de (haute) Maurienne. Daar gaan de pistes tot 2800 meter. Ik ben er deze zomer geweest en het lijkt me een leuk skigebied. De pistes liggen bijna allemaal naar het noorden.
Ik weet niet hoe het er is in april.

Ikke op 31 dec. 2013 13:25

idd. Ik heb ze Val Cenis, Aussois & La Norma eens vlug bekeken.
Er is blijbaar ook een iets duurdere (ik dacht ongeveer 30€ duurder dan Valfréjus alleen) skipas verkrijgbaar in Valfréjus (‘eskimo’) dat de lading dekt voor Valfréjus, La Norma en Val Cenis Valoise. Top! Ik krijg al heeeel veel zin direct plan B te boeken maar ik moet wachten van m’n echtgenote tot dat het Winterbergverblijf (Center Parcs Park Hochsauerland) voorbij is.

Nogmaals bedankt aan iedereen voor de tips!

Val Cenis kan ik van harte aanbevelen, heeft het dubbel aantal piste km-ers in vgl met Valfrejus en genoeg pistes voor beginnende skiers. Zelf nooit gebrek aan sneeuw gehad, ook afgelopen week niet. Helaas geen ervaring in april, maar dat zit volgens mij ook wel goed. Kijk maar even bij Val Cenis skigebied op deze site, bij ervaringen de post van 9 april 2012. Toen zag het er laat in het seizoen prima uit.

Als je deze cam een beetje bekijkt (http://www.neos360.com/valfrejus/punta_bagna/index.php?view=…) zit je op het hoogste punt in Valfrejus. Ik ben daar vorig jaar in de eerste week van maart geweest en toen lag er véél meer sneeuw dan nu het geval is. Ik bekijk de cam regelmatig en 't is eigenlijk allemaal net pas open. Hoeveel één maand scheelt weet ik niet precies. Het gebied is niet heel groot, na een week heb je 't wel gezien als beginner.

Plaats een reactie