Bereikbaarheid laatste km's Val Thorens

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Hallo iedereen

Ik vroeg me af hoe de bereikbaarheid naar Val Thorens is en dit vooral naar de laatste km’s toe. Hiermee bedoel ik de beklimming, of dit smalle of brede wegen zijn en hoe de bereikbaarheid is als er veel sneeuw valt.

Alvast bedankt.

Twee tegemoetkomende bussen kunnen elkaar prima passeren en zoals overal: als het echt spannend wordt moet je kettingen omleggen. Vorig jaar was dat de laatste 6 km ( met lokale hulp op de parkeerplaatsen!), dit jaar kon ik zonder naar boven. Einde van de dag moesten de laatkomers in het dorp nog kettingen omleggen.

Mijn ervaring is dat er zeker op de wisseldagen veel aan gedaan wordt om de weg goed berijdbaar te houden. Het is vanaf Les Menuires een gewone provinciale weg met eigenlijk niets spannends. Winterbanden zijn wel onmisbaar en kettingen moet je echt bij je hebben.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Zo lang er geen rotsblokken naar beneden vallen is Valtho goed bereikbaar.

Ik ben er 4 keer geweest op zomerbanden in de laatste week van januari. Ik weet niet eens zeker of we wel sneeuwkettingen hadden. Achteraf niet slim, maar Is 10-20 jaar geleden en toen dachten we daar nog helemaal niet aan.

Overigens heb ik in 10x wintersport nog nooit mijn sneeuwkettingen nodig gehad. 1x wel omgedaan omdat het moest van mijn vrouw, maar binnen 1 kilometer konden ze alweer af. (soms moet je gewoon toegeven om van het gezeur af te zijn)

Toch ga ik niet meer zonder op wintersport.

*bericht bewerkt door Taan op 05 dec 2016 09:40

Tot Les Menuires sowieso goed te doen. Twee jaar geleden naar VT toe gereden na 3 dagen veel sneeuw.
Tussen LM en VT was het wel even spannend. Politie stond mensen van de weg af te halen, waarom weet ik niet aangezien wij zo door konden rijden. Wij zaten achter een bus die na de laatste haarspeldbocht (dus met VT nog paar honderd meter) toch af moest haken en de kettingen om moest leggen. Wij zijn met winterbanden en zonder kettingen wel boven gekomen zonder al te veel problemen.

Zelf 1 keer de kettingen moeten gebruiken, maar verder zijn winterbanden echt briljant…
Neem ze wel altijd mee!

Daarnaast wat @Frank zegt… Ze doen heel veel moeite om de wegen begaanbaar te houden.

Vorig jaar naar ValTho geweest (helaas hadden we toen last van die rotsblokken zodat we gedwongen een nachtje hebben overnacht in Grenoble, overigens wel relaxed). Het was allemaal prima begaanbaar (en sneeuwvrij), zeker tot aan Les Menuires. Dus ik zou me geen zorgen maken over de laatste 6 km. En als het erg hard sneeuwt en je verwacht problemen met de winterbanden, zoals anderen al schrijven, sneeuwkettingen om.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De drukte op wisseldagen is vaak meer het probleem dan de sneeuw. Er zijn enkele dagen per seizoen dat kettingen nodig kunnen zijn. De gendarmes controleren onder die omstandigheden of je fatsoenlijke winterbanden hebt, anders wordt je aan de kant gedirigeerd om kettingen om te leggen. De route is weinig spectaculair; het begin van de klim nabij Moutiers is heftiger. Door de hoogte van ValTho valt de neerslag echter 's winters vaak als sneeuw en is de kans op opgevroren wegdelen wat groter.

Dus het is al bij al goed te doen met het juiste materiaal? :p

Tot en met LM is het zelden of nooit lastig. Toch waren er de afgelopen 2 jaar net een aantal flinke dumps tijdens de wisseldag en waren winterbanden en sneeuwkettingen nodig. De kans da je dit overkomt van LM naar VT is significant hoger. Ik kom gemiddeld 2 a 3 weken per jaar in LM met een balcon op het zicht van de toegangsweg naar VT en het is vaak zo dat het vanaf daar spannender wordt. Gaat vaak goed maar ook vaak net niet. Winterbanden en sneeuwkettingen zijn een must.

Overigens zijn de haarspeldbochten vlak onder St. Martin bij flinke sneeuwval de echte bottlenecks voor het doorgaande verkeer. Die kom je dan alleen op bij goede winterbanden en wat vaart of met kettingen. Als er 1 op de rem gaat is het bekeken.

Plaats een reactie