St Anton zwaar overschat

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Afgelopen week 5 dagen in St Anton geweest. We zijn skiërs die graag veel kilometers maken en niet van off piste houden. We hadden dus ook hoge verwachtingen van dit gebied maar qua piste en liften is het gigantisch tegen gevallen.

  1. Veel oude liften
  2. St anton is gewoon een klein gebied als je bv niet naar Lech gaat. Alle hoeken kun je binnen een dag wel gehad hebben.

Voor de freerider lijkt het wel een mooi gebied maar voor de verder rest is het zwaar overschat. Het kan bij lange na niet tippen aan SFL of Ischgl.

Volgens mij geef je het zelf al in de eerste zin aan:

… We zijn skiërs die graag veel kilometers maken en niet van off piste houden…

Volgens mij zou je juist naar St Anton moeten als je off piste wil skiën en is St Anton niet zozeer voor de “km vreters”

Hmm ik vind het oude liften gedeelte wel meevallen. Ligt er natuurlijk ook aan dat ik oude liften wat vind hebben en nu niet per se in de nieuwste liften hoef te zitten.

Ben niet van mening dat je alle hoeken in 1 dag kunt zien, daar heb je minimaal 2 dagen voor nodig :P
Maar goed het is maar waar je van houdt, SFL en Ischgl ben ik 's winters niet mee bekend maar lijken me wel tof.
@Rob64 als je heel Ski Arlberg neemt kun je wel aardig wat km vreten imo, maar ja als je niet naar Lech wilt houdt het bij Skizoeker al gauw op zo te horen

Gang is alles

Ik was er afgelopen week ook voor de eerste keer en vond het ook een beetje tegenvallen.

Maar ik denk als je meerdere keren naar dit gebied gaat dat je het dan wel leert waarderen. Er zitten hele leuke skiroutes bij en als het flink gesneeuwd heeft is het een ware off piste walhalla. Dan lijkt de hele arlberg 1 grote piste.

Ik vond het wel een zeer drukke week trouwens met lange wachtrijen bij de lift.

Wij zijn 3 dagen naar de Lech en Warth kant gegaan om de drukte in St Anton te vermijden .

Gekkenhuis bij de Mooserwirth natuurlijk

Ik dacht dat het een hengstenbal ala Val Thorens zou zijn. Maar dat viel reuze mee. Een gemeleerd publiek uit allerlei landen.

Ik wist niet dat je in St Anton ook kunt skiën. Kennissen van me hoor ik alleen over de geweldige après-ski aldaar spreken…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Skizoeker

Op basis van drie keer dit gebied bezocht te hebben moet ik zeggen dat ik de kant van Lech/Zürs prefereer t.o.v. St. Anton. Als je het Albona- en Rendl deel bij St. Anton neemt is het niet echt klein te noemen. Persoonlijk heb ik overigens geen moeite met een gebied wat in één dag te skiën is zolang ik lekkere pistes kan skiën in combinatie met de sfeer en goede hutten. Met je opmerking over veel oude liften doe je het gebied echt tekort. Ok, de Albona ‘kuitenkletser’ maar voor de rest…? Daarnaast vond ik de internationale sfeer prettig en leek het gemiddelde niveau hoog. Dit laatste wellicht vanwege de toch iets hogere moeilijkheidsgraad van dit gebied.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Eh Eh oude liften! Dan heb je de nw galzigbahn van 22 miljoen ( nog steeds de modernste van de hele wereld) overgeslagen en de rendelbahn plus de nassereinbahn van 15 jaar geleden plus een paar liften met verwarmde stoelen.plus een lift waar je koffie kan krijgen plus 2 nw liften die er 5 jaar geleden zijn bijgekomen. 1998 zijn er tientallen miljoenen geïnvesteerd door het rijk en provincie en gemeente voor de WM die in 2000 plaats vond.Nou ben ik wel benieuwd welk gebied je wel goed vindt@Skizoeker in Oostenrijk 900 km vanaf Utrecht of iets verder.Niet flauw bedoeld hoor maar ik ben wel benieuwd. Ik ben helemaal niet pro Sankt Anton hoor zo moet je dat niet zien er zijn zat andere mooie gebieden!

Ik dacht al waar blijf je @hooykaas.

May the ski force be with you !!

Hi Hi leef je nog! @CJAHulskamp ik stuur je later een mail.

Tja, het begint natuurlijk allemaal bij de verwachtingen die je hebt. Afgelopen week voor de 5de keer in Sankt Anton wezen skiën, dus ik weet wat ik kan verwachten en stel mij daar dan ook op in:

  • Een leuk gezellig dorpje, waar je na het skiën ook nog doorheen kan struinen
  • Niet te ver rijden vanaf Utrecht: Gisteren op zondag terug gereden en 7h15m later waren we weer thuis.
  • Na het skiën kan je al naar gelang je smaak bij de Mooserwirt, Krazy Kanguruh of Heustadl nog gezellig een drankje doen in de zon. Het “leeft” nog nadat iedereen klaar is met skiën.
  • Aan de Stuben en Rendl kant heb je een paar oudere 2-persoonsliften. Als we die kant op gaan dan stellen wij ons ook in op een wat langere lifttijd.
  • Qua drukte bij de liften heb ik alleen een rij gehad bij de Albona 1 (2 persoons, om 11:00) en de Arlhenmähder (6 persoons, 11:00). Waar de opmerking van @MarceldeSkier vandaan komt begrijp ik niet helemaal, aangezien ik echt nergens heb moeten wachten. Wel pakken wij de eerste lift omhoog (8:45) bij Nasserein.
  • Verbinding Sankt Anton - Zurs/Lech is er helaas (nog) niet. Aangezien wij een auto ter beschikking hebben, geven wij er dan de voorkeur aan om 's ochtends de 20 minuten richting Zurs te rijden en daar de auto te parkeren voor een rondje Weisse Ring.

Qua liften kan het bij lange na niet tippen aan Ischgl/SFL. Beide niet ver rijden vanaf Utrecht. Wachttijd bij Stuben is in het weekend dramatisch > 20 min. Bij Mooserwirt was het al om 14.00 zo druk dat je liever ergens naartoe gaat. S’ochtends was het niet druk bij Nasserein/Galzig. Dat was een pluspunt. Galzig kan wel een moderne lift zijn maar lag er 1 dag wel tot 14.00 uur uit. Verwarmde stoelen maar 1-2 liften.

Qua liften kan het bij lange na niet tippen aan Ischgl/SFL. Beide niet ver rijden vanaf Utrecht. Wachttijd bij Stuben is in het weekend dramatisch > 20 min. Bij Mooserwirt was het al om 14.00 zo druk dat je liever ergens naartoe gaat. S’ochtends was het niet druk bij Nasserein/Galzig. Dat was een pluspunt. Galzig kan wel een moderne lift zijn maar lag er 1 dag wel tot 14.00 uur uit. Verwarmde stoelen maar 1-2 liften.

Skizoeker op 16 mrt 2015 12:23

Met alle respect, maar waarvoor wil je, zeker in deze tijd van het jaar, verwarmde stoelen? Of houd jij van een kletsnatte skibroek? Het is zeker waar dat Ski Arlberg niet het modernste gebied is, maar de verbindingen zijn snel en de oude liften vind je alleen nog in de uithoeken. (Schindlergrat daargelaten, maar die valt te omzeilen).

❄️

@David23, klopt, en de Schindlergrat mag dan wel oud zijn, maar het is wel een koppelbare stoeltjeslift met een snelheid van 3,7 m/s. In ieder geval geen trage lift dus :)

Is ook een kwestie van verwachtingen. Over St Anton wordt vaak heel erg enthousiastgesproken, waardoor de verwachtingen ook heel erg hoog zijn. En dan kan het tegen vallen.
Over bijvoorbeeld Ovifat wordt vaak erg negatief gesproken (drukte, langzaam liftje etc.) maar als je er op een verlaten dinsdagmorgen komt terwijl er toevallig net een bak sneeuw van 30 centimeter is gevallen, is het een topbestemming…:D

St-Anton: you hate or you love it! Van alle grotere gebieden in Oostenrijk wellicht het meest besproken samen met Lech en Ischgl. Persoonlijk vind ik St-Anton het meest veelzijdige van deze 3, er is voor alles en iedereen wel iets aanwezig, zowel in het dorp als op de pistes. Is pas een gebied voor de km-vreters als alle pistes open zijn en als je inderdaad samen met een gids off-piste gaat. De skiroutes in het Rendl-gebied en aan de Schindler zijn een mooi voorproefje. Oude liften hier en daar? Who cares, ze gaan alvast snel genoeg en je bent op vakantie.
Apres-ski voor iedereen en lekkere restaurants in het dorp. Super ligging aan de Arlbergtunnel en treinstation voor je neus in het dorp.

Als je referentie Ischgl of SFL is, dan houdt het ook vrij snel op. Er zijn gewoon weinig skigebieden die op zo’n grote schaal over een dergelijke moderne infrastructuur beschikken.

Ben nog nooit in St. Anton geweest, mede omdat ik op basis van de pistekaartjes en berichten op de fora al tot de conclusie kom die jij nu op basis van je ervaring trekt: geen groot aaneengesloten gebied en soms fors druk. De bijzondere apres-ski sfeer is niet wat ik zoek op wintersportvakantie. Modern hoeft het van mij niet per se te wezen, maar al met al staat SA niet echt op mijn bucketlist.

Desalniettemin toch jammer dat je teleurgesteld bent: dat is natuurlijk nooit leuk!

Vond persoonlijk St. Anton ook wat tegenvallen. Niet zozeer die paar verouderde liften (who cares, al verbaasde mij het wel voor een gebied met zo’n naam), maar met name de slechte verbinding met Lech en de verschrikkelijke drukte (zelfs eind maart). Geef mij dan maar die ene niet geprepareerde zwarte piste of route in een buiten het hoogseizoen uitgestorven familiegebied in plaats van 10 overvolle stukgereden routes in St. Anton.

De verbinding met Lech is matig (Halfuur met de bus was de informatie die we in St Anton kregen). Mijn verwachting was dat deze veel korter zou zijn. Vooral omdat het onder 1 skipas valt. Misschien heb ik mijn huiswerk slecht gemaakt. We leggen onze ski’s in een depot bij de lift aangezien we een dorp verderop zaten. Het is dan niet makkelijk om nog een half uur met de bus te gaan. Wel een internationaal gezelschap met bijna geen beginners. Mooserwirt was zeer druk en het leek alsof er veel personen “gezien” wilden worden.

@Skizoeker

Jammer dat je teleurgesteld bent daar zit niemand op te wachten. Wel denk ik dat je jezelf met iets meer voorbereiding had kunnen plezieren. Onder andere op deze site waar heel veel info over dit gebied te halen is. Zo had je kunnen weten dat de busafstand van St. Anton naar Lech een half uurtje is. De meeste mensen skiën dan ook naar Alpe Rauz en nemen daar de bus. Terug zul je dan wel de keuze moeten maken of op tijd terug voor de laatste rit omhoog met de Valfagehrbahn en skiënd naar St. Anton of vanuit Lech met de bus terug. Ik lees, correct me if i am wrong, dat je in Nasserein, St. Jacob of Petneu zat. Dat is niet het meest logische als je vaker de kant van Lech uit wilt. Dan is, als je al niet in Lech/Zürs wilt verblijven, St. Anton zelf of wellicht Stuben een betere keuze. En ja, de Mooserwirt kan ontzettend druk zijn maar er zijn voldoende alternatieven. Mijn persoonlijke keuze zou dan de Heustadl (100 m hogerop) zijn.

In ieder geval ben je een ervaring rijker maar ik ben er vrijwel van overtuigd dat je na de eerste teleurstelling ook op hele mooie afdalingen zult gaan terug kijken.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Nou nog even dan.
Weten jullie dat Sankt Anton lid is van “Best of the Alps”(Uitgekozen door een internationale jury) samen met
Megeve
Zermatt
Grindelwald
St Moritz
Davos
Lech Zurs

Dan zijn er nog de vaak vergeten pistes
Schindlergrat
WM afdaling zwart
Osthang
Skiroutes
Achter de Valuga naar Lech met leraar
Funpark
St Anton
Garmisch
Cortina
Kitzbuhel

Is iets fout gegaan maar jullie begrijpen het wel!

Best of the Alps is een commercieel label, bedacht door een samenwerkingsverband van enkele klassieke Alpendorpen (met veelal van oorsprong een hoog “bontjassengehalte”). Seefeld en Chamonix ontbreken nog in je rijtje.

Neutraal bekeken kán Garmisch ook onmogelijk tot de beste skigebieden van de Alpen behoren. Zelfde geldt voor Seefeld.

❄️

Het zou op zich kunnen, een goed skigebied hoeft niet per se enorm groot te zijn. Maar ja, vorig jaar vond ik Garmisch toch wel erg tegenvallen, absoluut niet de ‘‘Best of the Alps’’…

Haha en als je nou oude liften wil hebben, moet je naar Grindelwald gaan. Nee, dat soort labels zegt niet zo veel voor de gemiddelde moderne wintersporter denk ik.

En zo heeft ieder dus zijn eigen prioriteiten. Verwarmde stoelen, windkappen en dat soort dingen zijn voor mij beslist geen must. Sterker nog: te snelle liften met grote capaciteit zorgen alleen maar voor propvolle pistes. Uiteindelijk gaat het om de balans tussen allerlei factoren.

Het zou op zich kunnen, een goed skigebied hoeft niet per se enorm groot te zijn. Maar ja, vorig jaar vond ik Garmisch toch wel erg tegenvallen, absoluut niet de ‘‘Best of the Alps’’…

HenriS op 16 mrt 2015 17:05

Mee eens, maar Garmisch is dramatisch qua verbindingen en slecht qua pistelengte en liften. Landschappelijk is het wel weer aardig en er zitten genoeg uitdagende pistes in het gebied, maar dat is gewoon niet goed genoeg om prijswinnend te zijn.

❄️

@David23, ooit in Garmisch geweest dan?
Ik vond de pistes die uitdagend moesten zijn maar weinig uitdaging hebben. De lengtes van de pistes (Osterfelderkopf -> Bernardeinlift en Kreuzjoch -> Dalstation Kreuzeck/Alpspitze) zijn toch behoorlijk, daar is opzich niets mis mee.

Het complete plaatje van Garmisch is dus echt te slecht om een prijs te krijgen inderdaad. Bijna alle gebieden die ik bezocht heb vind ik beter.

@David23, klopt, en de Schindlergrat mag dan wel oud zijn, maar het is wel een koppelbare stoeltjeslift met een snelheid van 3,7 m/s. In ieder geval geen trage lift dus :)

HenriS op 16 mrt 2015 13:34

Inderdaad, die lift ging pittig hard voor een 3-CLD met het bouwjaar 1981 lol

Gang is alles

Zag begin februari dat Davos idd bij the top of the alps hoort. Blijkbaar idd een commercieel label… Mooi dorp/stad, pistes altijd wel in goede staat, maar wat een onlogische verbindingen van de 5! losse gebieden en veel oude liften/sleepjes.

En st. Anton is mijn eerste echt wintersport ervaring geweest, ik kon niet eens bochten draaien en ik stond boven aan de Rendl… Vind het altijd een mooie bestemming om heen te gaan. Hoewel ik wel van mening ben dat je meer piste km’s maakt als je naar Lech gaat.
En de apresski… tja de mooserwirt is the place to be en to see… niet helemaal mijn ding maar als je binnen naar boven gaat staan meestal de wat “normalere” mensen, dan kan je wel een leuke avond hebben, zorg alleen dat je niet alleen gaat, mij hebben ze de eerste keer naar huis moeten tillen. Vanaf boven op de berg…

Nog even en we mogen weer!

@David23, ooit in Garmisch geweest dan?
Ik vond de pistes die uitdagend moesten zijn maar weinig uitdaging hebben. De lengtes van de pistes (Osterfelderkopf -> Bernardeinlift en Kreuzjoch -> Dalstation Kreuzeck/Alpspitze) zijn toch behoorlijk, daar is opzich niets mis mee.

Het complete plaatje van Garmisch is dus echt te slecht om een prijs te krijgen inderdaad. Bijna alle gebieden die ik bezocht heb vind ik beter.

HenriS op 16 mrt 2015 20:50

Ik had moeten schrijven: lengte van de pistes op de berg, alleen de piste bij de Bernadeinlift die jij noemt is langer. Pistes zijn niet voor niets veelal rood en zwart en ook in de wereldbeker aanwezig en op de Spelen gebruikt, voor mij hoeft uitdagend niet direct een Streif, Langerzug oid te zijn ;))

Dat terzijde, deze discussie is behoorlijk off-topic.

❄️

Natuurlijk hoeft een uitdagende piste niet per se het steilste van het steilste te zij, maar als je er bent geweest zul je merken dat de rode en zwarte pistes lang niet zo steil en uitdagend zijn. De wereldbeker afdaling heeft 3 steile stukken, maar daartussen is het blauw te noemen. Je kunt niet zomaar zo’n dingen zeggen nadat je alleen de pistekaart bekeken hebt…

Maar inderdaad, nu weer verder met de discussie over St. Anton. :)

Plaats een reactie