Skigebied in de buurt van Saalbach Hinterglemm?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Dag allen,

Over enkele weken heb ik een mooie trip met vrienden naar Saalbach gepland staan. We zijn van plan om ook op zaterdag na het verblijf nog een dagje te skiën, en eind van die middag pas naar huis te gaan. We hebben er dan echter al een weekje Saalbach Hinterglemm op zitten en ik dacht dat het misschien wel leuk is om die zaterdag nog een pareltje in de buurt te verkennen. Zo’n klein gebiedje, met 25 à 50km piste, dat voor een week te klein is, maar supermooi is om een dagje mee te pikken. Liefst geen groot gebied omdat we daar vast nog wel eens heen gaan, maar juist zoiets kleins is iets dat we normaal gesproken niet uitzoeken omdat het zich totaal niet leent voor de tochten die we graag maken. Zo’n gebiedje zoek ik dus, enigszins in de buurt of misschien zelfs wel op de route van de terugweg. En waar anders kun je beter om tips vragen dan hier?

Dus…iemand met een mooie aanbeveling? Welk pareltje moeten wij zeker een dag bezoeken? :)

Lofer… Zelf nooit geweest maar veel enthousiaste verhalen hier gelezen. Is een klein gebied en ligt op de terugweg.

Of de steinplatte. Zelf nog nooit geweest maar van mijn schoonouders goede verhalen gehoord van vroeger heb eerlijk gezegd geen idee of dat klein of groot is maar ligt wel ongeveer langs de route.

🏂

Eventueel Hochkonig.

May the ski force be with you !!

Wij gaan al jaren naar Steinplatte en het bevalt ons erg goed. Moderne liften waar over het algemeen geen lange wachtrijen voor zijn, gemoedelijke sfeer en gezellige eettentjes. De gevorderde wintersporter zal zich hier geen week kunnen vermaken maar voor een dag is dit een mooi skigebied voor iedere wintersporter.

Hochkonig lijkt me net wat groot, kun je niet alles van zien in die ene dag. Lijkt me nog wel eens geinig om een keer een krappe week of een weekendje naartoe gaan: met die 100km piste heb je genoeg voor een paar dagen.

Steinplatte en Lofer zien er allebei wel oké uit, dus worden zeker als opties genoteerd.

Weissee Gletscherwelt. Prachtig gelegen. Nooit druk. Goedkoop. Alle gebieden ten Noorden van SBH ontvangen veel dagjesmensen op zaterdag. Die ontloop je volledig met deze keuze. Echt een uniek gebied.

Steinplatte bij Waidring. Wij gaan straks voor de 5e keer heen. 45 km piste en als je winkelmoos (duitsland) er nog bij neemt zo’n 60 km. Leuk compact gebied, erg overzichtelijk. Mooie pistes, moderne liften en goeie hutten op de berg om te eten.

Vlak bij Fieberbrunn, Pillersee Buchsteinwand.

St johann in tirol? Via leogang binnendoor richting kufstein kom je er langs.

Mike123,

Je zou eventueel de tour kunnen doen bij hochkoning.
Deze is goed te doen in een dag.
Zo zie je een groot gedeelte van het skigebied.
Je kan in een dag een groot gedeelte van het gebied zien.

In goede omstandigheden en als je geen pauze neemt zou je de tour ongeveer in 5 uur doen. Hier blijft uiteraard tijd over om te pauzeren.

Laat ik ze nou net allemaal een beetje getest hebben :) Verslagen komen er nog aan. Nu eindelijk weer een computer :)
Wil je lekker toeren en wat meer kilometers maken, ga dan naar de Hochkönig (startpunt Abergbahn) of naar de Steinplatte (Waidring). Bij verse sneeuw is het ook erg leuk om naar Hochfilzen/Buchensteinwand te gaan. Erg rustig en weinig poederstress. Sankt Johann in Tirol is dan ook niet gek.

De Weißsee is inderdaad erg bijzonder, maar uit de richting en een pokkeneind rijden. Vanaf Uttendorf ben je namelijk nog een klein half uur aan het rijden als je de weg niet zo goed kent. Lofer heeft een leuke sfeer, maar is qua skigebied net wat te beperkt en op zaterdag nèt wat te druk met dagjesmensen.
Rijd je via Bischofshofen, maak dan een stop in Rauris.

Dit loopt wel allemaal steeds verder van de route. Meest logische en prima plekken zijn eenvoudigweg Waidring en Maria Alm.

Rijd via Zell am See over de Pongauerstrasse naar het Gasteienertal en ga skien in het gebied van Dorfgastein naar Grossarl, ong 90 km ook leuk om te doen. De Königstour am Hochkönig redt je makkelijk beetje door skien en je hebt het met een halve dag ;)

Dienten Die Alte schule

Thanks, ik ga de andere suggesties deze week eens nakijken.
Voor de duidelijkheid: ik ben niet bang dat we de tour niet redden :). Maar zo’n gebied als Hochkonig zou ik mogelijk nog voor een shortski-weekend uitzoeken. Met 100km piste heb je dan voldoende afwisseling om je een weekend te vermaken. Dat zou ik met een 50km-gebied niet snel hebben. Vandaar dat ik nu liever een klein gebied pak voor een dagje, dan kan ik Hochkonig bewaren voor een ander moment.

Ik zou zeker lofer doen dan… lekker precies op de route ook…!!

Poeh, lastige keuzes zo hoor. Ben me er nog even in aan het verdiepen vlak voor de reis. Helemaal zin in :)

We hebben besloten zowel op de heenweg als op de terugweg zo’n dagje te doen. Twee bestemmingen dus! Op de terugweg wordt het Lofer: wat meer blauw en voor de vermoeiden onder ons dan wat beter vol te houden.
Voor de heenreis twijfel ik nog… Maria Alm ziet er leuk uit met de Koningstour. Dorfgastein heb je veel afwisseling, maar moet je wel reizen tussen de dorpen wil je het hele gebied zien, da’s een duidelijk minpunt. De Steinplatte ziet er ook goed uit, met een paar waarschijnlijk erg mooie afdalingen tussen de bomen. Keuzes, keuzes…

We skiën meestal rond de 40 à 50km op een dag, hoe zou dat onze keuzes (moeten) beïnvloeden?

Ik vond zelf Hochkönig erg leuk voor een dagje. Ondanks dat ze zeggen dat ze 112 km (vroeger waren dat nog 150, dus dat hebben ze wel naar beneden bijgesteld) aan pistes hebben, red je het makkelijk om van Maria Alm tot Mühlbach te skien en weer terug, en heb je echt het gevoel het hele gebied gezien te hebben. Eventueel kan je dan in Hintermoos direct naast de lift je auto parkeren, dan zit je iets centraler in het gebied.
En als je een kleiner gebied zoekt en je via Tirol rijdt, is St. Johann in Tirol misschien nog wat?

Ik zou zeker de koningstour een dag gaan doen, onze grote favoriet die we elk jaar herhalen en blijft prachtig. Goed te doen in een halve dag als je niet te vaak stopt.

@Mike123 Als je naar Dorfgastein gaat hoef je niet tussen de dorpen heen en weer te rijden. Je skiet nl van Dorfgastein naar Grossarl en voor een dagje is dat best voldoende. Het dorp ligt vooraan in het Gasteinertal vanaf de provinciale weg nog 8 min rijden. Wil je naar Bad Hofgastein dan rijd je 20 min
Ik vindt het een leuk gebied vlgs mij iets van 90 km
Maar ja Hochkönig is ook mijn favoriet
Wij gaan ook weer heen als je een gids wil zeg je het maar ;)

Dienten Die Alte schule

Thanks voor de input nog. Meningen zijn best duidelijk: Hochkonig wordt vaak genoemd. Hebben even weer e.d. vergeleken voor morgen en die gaat het worden. Zo maar eens de spullen bij elkaar rapen en dan morgen genieten.

We houden met name Lofer en de Steinplatte in gedachten voor de terugweg.

Nog even een terugkoppeling: Hochkönig was lekker! Beetje warm vorige week, maar we hebben ons goed vermaakt. Lofer vandaag was echt een toppertje. Prachtige uitzichten en zelfs in de volle zon vandaag nog fantastische pistes. Blij dat we die tip hebben gekregen :)

Plaats een reactie