Vandaag in Les Coches, winter 2015 (La Plagne/Paradiski)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Montchavin - Les Coches

We zijn van 10 januari tot 24 januari in Les coches en ik zal in deze topic bloggen over mijn ervaringen in La Plagne/Paradiski.
Er was de afgelopen weken weinig of geen on-site informatie te vinden over dit gebied op Wintesporters.nl. Vandaar :)

Eind van de ochtend zijn we in Les Coches aangekomen en we hebben inmiddels aardig wat kilometers afgelegd in La Plagne.
Het viel ons allemaal erg mee: geen regen gezien, de zon scheen volop en ook de sneeuw was prima.
Zeker aan de zonkant waren de pistes een waar genot. Aan de schaduwkant wat ijzig met her en der wat kale plekken.
Maar al met al een prima eerste dag.
Alle zorgen van de afgelopen weken ten spijt :)
Morgen wordt er nieuwe sneeuw verwacht en een half bewolkte hemel. We gaan het zien…

Leuk ! Wij vertrekken volgende week naar Champagny en er was idd niet veel info te vinden vanuit Paradiski .
Geniet ervan en hou ons op de hoogte .

Ik ga je blog heel de week volgen : ) . Wij vertrekken volgende week zondag naar La Plagne.

In les Coches begon het vanochtend met regen. Dit is nu sneeuw geworden. Het hele gebied zit nu in één grote wolk/mistbank. Ik hou de webcams in de gaten; voorlopig maar even afwachten. De eerste ambulance kwam al langs scheuren…

Prachtig topic. Ben zelf ook in la plagne 17/01

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Leuk om te lezen ga over 6 weken naar Champagny elk jaar een feest. Een superleuk gebied.

Zo tussen 11 en 12 uur trok het open en kwam boven la Plagne het zonnetje door. Dus hup, snel omkleden en naar boven toe. Prima zicht en een klein laagje nieuwe sneeuw op een harde onderlaag. Niet altijd even makkelijk skiën dan…, maar als je zoveel mogelijk aan de zonkant bleef was het top!
De bruine plekken waren misschien weg, maar de schaduwkant was zo glad als een spiegel. De afdaling naar les Coches was een lange roetsjbaan.
Enfin, we hadden het 's ochtends niet meer verwacht, maar al met al toch weer even heel fijn kunnen skiën!

Ik ben al benieuwd naar de nieuwe update… :) het wordt toch nog even spannend wat er volgende dagen voor de sneeuwval met de pistes gebeurd.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Nog 3weken laat die meters sneeuw maar komen. :)

Ik volg hier ook even. Wij vertrekken 14/2 naar Montchavin.

A perfect day!
Er was een zonnige dag voorspeld en die voorspelling kwam uit. Zon, blauwe hemel en niet te koud. Zo moet het altijd zijn :)
We waren vroeg op pad gegaan naar Les Arc; met de Vanoise Express naar de overkant. Dat ging lekker snel zo vanuit Lex Coches, echt ideaal.
Les Arc is imens groot. We hebben het gebied aardig doorkruisd, maar ik moet achteraf nog maar eens met de kaart erbij bekijken hoe het gebied nu eigenlijk precies in elkaar zit. Hoe dan ook, het was cruisen, cruisen en nog eens cruisen. Wat een geweldige pistes zijn we tegengekomen. Rood en blauw, alles even goed geprepareerd. Kortom het was genieten.
Zolang je niet al te laag gaat en zoveel mogelijk de zonnige kant kiest is het echt geweldig skiën deze week.
Voor morgen wordt er een zonnetje voor Les Arc en een wolkje voor La Plagne verwacht. Ik ben benieuwd, maar het is zeker geen straf om weer die kant op te gaan…

null

Leuk om te volgen. Wij zijn hier vorig jaar geweest.

Het is weer een mooie ochtend. Beide kanten van gebied lijkt er even goed/helder uit te zien. Waarschijnlijk blijven we in la Plagne.
Ik lees in de verslagen over Tignes veel negatieve verhalen over het gebrek aan sneeuw. Tignes ligt redelijk in de buurt en ik kan mij dan ook niet voorstellen dat er zulke grote verschillen tussen deze gebieden zijn… Is het perceptie? Is het omdat is ski (en dus geen boarder ben)? Ik weet het niet. Ik ben een redelijk goede skiër met 15 jaar ervaring. Ik kom alle pistes af. Ik vermijd zwarte bugle pistes; ik ben daar slecht in en ik heb daar dan ook geen lol in. Ik hou van skiën in een laagje sneeuw, maar liever niet of-piste, tussen de bomen door cruisen ed. zoals je dat in veel video’s hier op Wintersporters ziet. Enfin, dit even om ‘perceptie’ toe te lichten.

Dank iedereen voor het volgen. Daar doe ik het voor. Fijn!

Kom er al een aantal (>10) jaren, meestal in LA. 2 weken terug ook een dagje tignes gedaan. Wat vooral opviel, was dat op dat moment al (was nog voor de sneeuwval van zaterdag 27.12) in VdI/Tignes vrijwel alle pistes al open waren, termijn in LA/LP veel pistes nog afgesloten waren. In beide gebieden gold, dat wat geopend was ook redelijk tot goed te skieen was. In het algemeen VdI/Tignes meer en betere sneeuw. Nadeel daar is dat het echt naar wordt als het weer een beetje tegen zit, met name de wind. LA en deels ook LP bieden meer mogelijkheden wat beschutting te zoeken tussen de bomen. Wat klagen betreft, het is nu eenmaal minder dan andere jaren, gewoon genieten van wat er wel ligt. Gingen andere jaren bv ook altijd een paar dagen naar St Foye. Hebben we dit jaar maar gewoon overgeslagen. Helaas, het is niet anders. Maar, zeker in de hoger gelegen gebieden kan er prima geskied worden deze winter. Hopelijk inmaart terug daar, dan met wat meer sneeuw :)

Edwin van Riel

Vanochtend eerst Les Arc aangedaan. Het was eerst nogal ‘flat’ light, maar toen de de zon over de bergen kwam was het daar wederom uitstekend skiën.
Het viel ons op dat het zo rustig was. Er was soms bijna niemand op de pistes. Toen we later naar Aiguille Rouge wilden, leek het alsof iedereen daar was: een menigte wachtend op de cabine naar de top op 3226 mrt. Ik ga natuurlijk echt geen half uur wachten. Die top komt wel een andere keer. Dat is het voordeel van 2 weken vakantie.
Ca. 13 uur verdween de zon achter een grote donkere wolk en zijn we na de lunch terug gegaan naar La Plagne. We waren niet de enigen; het leek daar ook wat lichter (ik zal daar straks een foto van uploaden). Helaas kwam daar de wind opzetten. Haha, soms moest je schaatsend een piste afkomen. We probeerden nog naar de Roche de Mio te komen, maar de lift was stopgezet. Ik neem aan door de wind.
Enfin, dan maar een kop koffie en terug naar Les Coches. Die afdaling was door het zachte weer niet meer zo glad als voorheen. Het zachte weer zorgt her en der voor wat prettiger ski sneeuw.
We hebben de beruchte ‘zwarte’ dinsdag overleefd!

null

En hoe zit het met geopende pistes? zijn er veel dicht? Want de interactieve kaart op de La Plagne website heb ik niet veel zicht op.
Nu is het hopen hoe de sneeuwval morgen en vrijdag/zaterdag uitdraait. Sommige geven 20cm vanaf 1000m morgen andere slechts 5cm vanaf 1800m. Nu als de koude erin blijft is al het beste want dan gaat de sneeuw zo goed als niet achteruit want ik ben al met een bang hart aan het aftellen.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Een nieuw laagje sneeuw in Les Coches. Ik schat zo’n 5 tot 10 cm.

null

Lijkt me ruim geschat op basis van deze foto :) desalniettemin toch fijn.

''Powder to the people''

@WillemJona bedankt voor de update. Hogerop zal er wel een 10 a 20cm gevallen zijn.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Even een korte update…
Ik ben in la Plagne gebleven en heb daar geen spijt van. Wow, wat een pistes, vol met nieuwe sneeuw. Ik waag mij niet aan cm, maar het is een beste hoeveelheid. Alles is weer wit en met zoveel grip is het geweldig skiën natuurlijk. De wind viel mij erg mee. Een stuk minder dan gister middag en vooral aanwezig op de toppen.
Ik ben oa een paar keer la Grande Rochette af gegaan en daarna de Roche de Mio, via de tunnel. Rood was daar afgesloten. Er waren meer pistes afgesloten. Ik zal zo proberen een foto van het piste bord te uploaden.
Mensen, maak je vooral geen zorgen om volgende week! Het is nu al prima en het wordt volgens mij alleen maar beter!

null

Leuk dat je zo enthousiast schrijft over ervaringen in La Plagne. Wij gaan er zelf dit weekend naar toe om een weekje te boarden en hebben er veel zin - en na het lezen van dit blog helemaal!

Ik zie het ook helemaal goed komen volgende week!

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Vandaag super ski-weer gehad in Les Arc. Fijne sneeuw en zowaar brak later in de ochtend het zonnetje door.
Omdat de afdaling naar Villaroger open was, ben ik zo snel mogelijk bovenlangs die richting opgegaan. De rode Arandellèrs richting Arc 2000 was niet geprepareerd en was bekleed met een flinke laag nieuwe sneeuw. Ik heb zelden zo goed en lekker door zo’n (lastig) veld gespoord :).
De afdaling naar Villaroger was de moeite waard. Mede door een pitstop aan het idyllische restaurantje halverwege (TIP!!) en een groepje sympathieke Engelsen daar die een eenzame reiziger leuk verwelkomden (thx).
Daarna op weg naar de Arc 1600. Helaas was de Comborciere 41 gesloten en moest ik een omweg maken.
Onderweg kwam ik mijn skimaat tegen die veel positieve ervaringen had opgedaan boven Arc1800 en Vallandry.

Na een gezamenlijke lunch kwam ik helaas snel daarna ten val. Een struikelpartij van niets, bij het wegskiën, maar ik kon niet meer verder :(. Met de banaan naar beneden dus. Bij het medisch centrum bleek dat de kruisbanden van mijn linkerbeen afgescheurd zijn. Repatriëring naar Nederland volgt.
Helaas dus geen updates meer van mij over Paradiski. Gelukkig hoeven we niet meer onzeker te zijn: de condities zijn op dit moment best aardig en er komt snel nieuwe sneeuw bij.
Iedereen die er nu al is of de komende tijd naar dit mooie gebied gaat komen, heel veel plezier gewenst!!

Ah nee, dat is echt erg :( Sterkte met je kruisbanden!

❄️

@WillemJona nee wat erg! En dat net wanneer je 2 weken gaat… je ziet maar dat het soms op de vreemste manier gebeurd. Ik wens je in elk geval een zeer goed herstel.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ow dat is jammer. Spoedig herstel gewenst!

Hè bah! Sterkte gewenst met het herstel… :(

De afdaling van de Aiguille Rouge naar Villaroger vind ik één van de mooiste dit ik tot nu toe heb gedaan. Tweeduizend verticale hoogtemeters over een afstand van ruim 7km pistelengte… Heerlijk! En dan te bedenken dat wij 3 jaar geleden in de villa zaten welke helemaal aan het einde van die piste staat met een jacuzzi op het terras buiten. Geniaal!!! Zo van de piste de jacuzzi in… :D

Vandaag aangekomen in La Plagne (Belle Plagne).
De route zeer goed verlopen, zelfs met sneeuwval, die wel niet bleef liggen op de gestrooide wegen.
Al vanaf laag in het gebied 800 a 1000m ligt er sneeuw die skibaan zou zijn en dus laagste punten Les Coches/Montchavin zullen er goed bijliggen. Alles er boven is zeer goede kwaliteit met een verse laag erop.
Morgen ga ik op pad en zal ik enkele foto’s nemen en een update geven.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Plaats een reactie