Feldberg Zaterdag 16 november 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Feldberg

Op zoek naar sneeuw en zonneschijn. :)

Nadat ik op http://www.liftverbund-feldberg.de/ had gelezen dat in Feldberg ‘bij voldoende sneeuw’ het wintersportseizoen zou starten op zaterdag 16 november, moest ik daar gewoon naartoe gaan. Het geluk stond aan mijn zijde… Ik kon gaan!

Vrijdagmorgen kwamen we aan in een herfstachtig Oberkirch. Na wat winkelen en wandelen hebben we heerlijk gegeten in ons vast bergrestaurant.

null

^^Tijdens deze dag heb ik al wel de eerste sneeuw van het winterseizoen 2013-2014 gezien.:D Vanaf de snelweg A5 was (denk ik) de witte piste van de Mehliskopf te zien aan de Schwarzwaldhochstrasse.

Eindelijk zaterdag!

null

^^Het was grijs en grauw buiten.

null

^^Om in de stemming te komen…
De wolkengrens hing best laag… Zou de zon ook op de Feldberg schijnen?

null

^^Voor het centraal station van Freiburg… Ja, het winter(sport)seizoen is hier begonnen!

Net na Freiburg kwam de sneeuw in zicht. Het wolkendek brak. Een goed voorteken?

null

null

Sneeuwalarm!

null

^^Eenmaal in de wolken rond 1100 meter: -1 graad en lichte ijsregen/sneeuw! Geen zon te zien…

De mist werd steeds dichter. Op de parkeerplaats aan de Seebuck zag je vrijwel niks meer.

null

^^Waar zijn de kassa’s!?:p

Een dagkaart kostte op deze pre-opening 15 euro. Enkel een van de twee Resiliften was open. Er lag ongeveer 25 centimeter sneeuw.

null

^^Duidelijk pre-openingsomstandigheden: De zomerkaarten hingen er nog!:p

null

^^De 6-CLDB bleef dicht. Echter wilde ik graag naar te top van de Seebuck, maar bij deze mist leek een klim naar boven niet zo verstandig. Helaas…

null

^^De Resiliften. Enkel de linker was geopend, de rechter was nog niet eens aangebeugeld.

null

^^Het werd lichter!:D

null

^^Blauwe lucht in zicht!

En zo werden we tot boven de wolken gesleept.

null

null

null

null

null

null

null

^^De piste lag er goed bij! Dat had ik niet verwacht. Vrijwel nergens op de piste zelf kwam er gras door de sneeuw heen. Het dalstation lag nog in de wolken.

null

^^De zon brak beneden ook heel even door. :D

null

^^Toch steeg de wolkengrens weer… Tijd om snel naar boven te klimmen!

null

^^Overal hing prachtige ruige rijp aan.

null

null

^^Een mooi zicht op de Alpen!:D Het Nebelmeer reikte tot zo ver men kon zien.

null

^^:D

Boven was het tijd voor een genietmoment in de zon met een prachtig uitzicht!

null

null

null

^^De Herzogenhorn stak ook net boven het wolkendek uit.

null

^^Einsatzbereit, aber… Deze jongen had tot dan toe nog niets mogen doen. Op de Feldberg mag schijnbaar pas begonnen worden met technisch besneeuwen in de tweede helft van november. Was deze restrictie er niet geweest, dan had er waarschijnlijk tijdens enkele voorgaande nachten besneeuwd kunnen worden en de ganse Seebuckzijde geopend kunnen zijn.

De gesloten Feldbergbahn… :(

null

null

null

null

null

^^Zo kun je het pisteplan van vorig jaar ook gebruiken ja… :p

null

^^De eigenlijke Feldberg. Er waren hierboven vele snowkiters actief!

null

^^De Feldbergturm. Er waren hier meer mensen die de zon opzochten.

Het werd tijd voor de afdaling.

null

^^Boven staat het Bismarckdenkmal, waar we nog even lekker in de zon hadden gezeten.

null

^^De gesloten rode piste 2, in een heerlijke toestand! Op enkele plaatsen kwam er gras tevoorschijn (door het prepareren), maar dat vormde amper een probleem.

En zo kwamen we weer in de mist terecht.

null

Onderweg naar het pension kwamen we langs Freiburg. Dit is een erg leuke stad, dus daar zijn we zoals altijd ook even gestopt. In de stad zelf was men volop bezig met de voorbereidingen voor de adventsperiode. Super!:D

Op zondag hebben we heerlijk gewandeld in de omgeving van Oberkirch in het Renchtal. Deze foto heb ik genomen in de omgeving van de Mooskopf. In de verte ligt Oberkirch in het dal. De rookpluimen van de papierfabriek zijn duidelijk te zien.
Hier was het weer duidelijk dat we nog in de herfst zaten… Prachtig die kleuren!

null

Vorig jaar was de 6-CLDB Feldbergbahn ook in bedrijf tijdens de seizoensopening, maar desondanks vond ik dit jaar de eerste skidag van het seizoen leuker:
-De pistes lagen er (ook al was enkel de blauwe 4 officieel geopend) een stuk beter bij dan vorig jaar! Geen (ijzige) kunstsneeuw, geen hopen, …
-Het weer was ‘mooier’. Het is gewoon prachtig om boven de wolken te zijn, en het wolkenspel te mogen aanschouwen rond de wolkengrens.
-Het wintersportseizoen op de Feldberg opende een halve maand eerder dan gepland!:D Dit was dus een leuke onverwachte verrassing! Een week ervoor had ik niet verwacht daar op die dag te staan.
-Het was helemaal niet druk, er stond geen rij voor de Resilift.
-Bovendien heeft het wel wat om zelf naar boven te moeten lopen!:p

Het enige minpunt:
-Mijn camera legde het loodje… :p De foto’s zijn dus overwegend gemaakt met mijn gsm!

Verslag van vorig jaar: https://www.wintersport.nl/forum/topic/111780

Bedankt voor het lezen and please comment if you want!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mooooi! Altijd leuk zo’n spontane ski-tripjes! Je hebt geluk gehad :D

"Boven was het tijd voor een genietmoment in de zon met een prachtig uitzicht!"

Helaas liggen er Fischers bij ;)

Leuk verslag! En geweldige foto’s! :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Bedankt! @Henri. Idd geluk dat mijn ouders die kant al op gingen en ik mee mocht haha!:p @ThijsMeeusen : Haha hoezo? Wat is er mis met mijn ski’s?:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Super @SnowJan. Ik kan me het genieten goed voorstellen!

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Dank voor je verslag Jan! Het is dat ik met enige regelmaat in het Zwarte Woud te vinden ben, maar om alleen voor de Feldberg die kant op te gaan vind ik het echt zonde. Dan rij ik toch liever door naar Oostenrijk. Maar goed om te zien dat ze zo vroeg al (tijdelijk) open konden zeg!

Weet iemand of de stoeltjeslift die de twee delen van het dal moet gaan verbinden afgelopen zomer gebouwd is? Toen ik er vorig jaar was stond die op het pistenplan als "geplant"

Mooi verslag Jan! Ook erg mooie foto’s.

Gang is alles

@SnowJan haha ik ben niet zo van de fischers al moet ik toegeven dat het lang geleden is dat ik erop heb geskied. Ik heb geen idee hoe de laatste modellen zijn. :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Tof dat je eventjes naar de pre-opening van een liftje gaat om ons op zulke mooie foto’s te trakteren :) Well done :)

Leuk sfeerbeeld! Ik krijg er alweer helemaal zin in :)

Ooooh heerlijk! :) Leuk verslag en tof dat je zoveel foto’s hebt gemaakt :)

Het ziet er weer lekker uit allemaal! Het moet zeker genieten zijn geweest!

Leuk! Lijkt me een aparte ervaring.

Maar je de Alpen zelfs al kan zien liggen, waarom niet doorrijden vraag ik me dan af?

Ziet er top uit, Jan! Je hebt mij jaloers gemaakt… Ik hoop dat je genoten hebt ;)

Carnas on Tour

Superleuk report :) veel foto’s, zo hebben we ze graag hier op Wintersporters!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Helaas liggen er Fischers bij ;)

ThijsMeeusen op 20 nov. 2013 20:23

Het is niet omdat je BMW-fan bent dat er geen goede Mercedessen en Audi’s zijn he.
Die Fischers die daar liggen zijn heerlijke ski’s. ;)

Mooi verslag! Super foto’s!

Go with the snow!

@SnowJan @Niels.
Ik zal mijn overdreven voorkeur voor Atomic voortaan voor me houden buiten de stube :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!:D

Waarom we niet naar de Alpen doorrijden? Mijn ouders komen er al vanaf dat ze klein waren, ik kom er al zo lang ik me kan herinneren… We gaan er eigenlijk best vaak naartoe, meestal gewoon als weekendje weg. Tja, waarom dat niet tijdens het openingsweekend gaan hè? :p Het is er toch zo mooi… Zeker bij dit soort weersomstandigheden!:D Bovendien zijn de wat kleinere skigebieden lekker gezellig.:p
Dit weekend stond bij mijn ouders al in de planning. Na wat zeuren mocht ik mee haha!:D
@ThijsMeeusen : Het zijn fijne ski’s, maar al wel heel wat jaren oud. Dit wordt het laatste seizoen voor ze vrees ik!:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie