Cervinia: rijden via Frankrijk of Zwitserland?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil-Cervinia

Hoi!
Wij vertrekken vrijdag naar Breuil-Cervinia met de auto. Wat is de beste reisroute? Via Zwitserland/St Bernardtunnel is volgens Google Maps snelste route, maar is die weg naar de tunnel ook goed te doen als het sneeuwt? Via Frankrijk/Mont Blanctunnel is meer snelweg, maar ook duurder qua tol en meer kilometers. Iemand een advies?
Dank alvast!
Karien

St Bernardtunnel is een behoorlijk stuk geen snelweg, dat was al lang rijden in de zomer, geen idee wat dat in de winter moet zijn.

Mont-Blanc is de weg naar de tunnel groter.

Bij alletwee is het (in de zomer) aanschuiven. Geen ervaring in de winter.

De weg van Martigny naar de pas en tunnel word echt goed vrijgehouden. Maar waarom rijd je niet gewoon alsnog via Zwitserland, en dan kan je bij Bern kijken om alsnog via Genève en Chamonix te rijden. Als je t wel goed lijkt, dan houd je gewoon Montreux aan! Veel fun daar

Beide routes hebben hun voor-en nadelen. Die geef jij eigenlijk al aan. De route via Zwitserland is wat moeilijker rijden. Afhankelijk van hoe comfortabel jij rijdt in de bergen zou ik de keuze maken. Via Zwitserland rijdt je de laatste 2,5 uur ongeveer via bergwegen en provinciaalse wegen. Als je al 9 uur achter de rug hebt kan het moet je daar maar zin in hebben. Ook bij slecht weer is de route via Zwitserland een stuk lastiger, omdat simpelweg minder snelweg.

Houd er ook rekening mee dat het vignet van Zwitserland het hele jaar geldig blijft. Het is dus zonde om op de heenweg via Zwitserland te rijden en op de terugweg (bij eventueel slecht weer) via Frankrijk.

Als je toch besluit via Zwitserland te rijden, let op dat je niet geflitst wordt. Flitsen doen ze veel, en de boetes zijn erg hoog.

De grote sint bernard is inderdaad geen snelweg, maar grote stukken wel erg goed uitgebouwd en goed te rijden, ook bij slecht weer. Er zijn ook stukken 3 en 4 baans. Nadeel is vooral dat je achter vrachtwagens kunt komen zitten en dan… tja. Vanaf Aosta is de route gelijk.

The older I get, the better I was

Gewoon de Bernardinotunnel/St Bernardtunnel nemen, jaren naar Aosta gereden en imo is dat de beste route. Op zaterdagen kan het overdag tussen Bern en Basel erg druk zijn, goed dat je op vrijdag vertrekt.

En inderdaad, in Zwitserland zijn ze superstreng in het verkeer. Over een doorlopen witte lijn rijden (al is het maar voor een heel klein stukje) is vaak gelijk voorkomen.

Dank voor jullie reacties, we gaan het proberen via de Zwitserse variant. We willen vrijdag het grootste stuk rijden, waarschijnlijk overnachten ergens tussen Montreux en Martigny. En dan zaterdagochtend het laatste stukkie door de bergen. En dat van die flitsers in Zwitserland heb ik helaas zelf al eens aan den lijve ondervonden. €150- boete voor iets van 10 km te hard :(((

Dank voor jullie reacties, we gaan het proberen via de Zwitserse variant. We willen vrijdag het grootste stuk rijden, waarschijnlijk overnachten ergens tussen Montreux en Martigny. En dan zaterdagochtend het laatste stukkie door de bergen. En dat van die flitsers in Zwitserland heb ik helaas zelf al eens aan den lijve ondervonden. €150- boete voor iets van 10 km te hard :(((

Karien op 12 jan 2018 20:49

Als het te doen is zou ik kiezen voor een hotel in het Aosta dal.
Bijv. in Chatillon dan hoef je alleen nog de berg op te rijden. Stukken goedkoper dan in CH, en veel lekkerder eten.
https://www.tripadvisor.nl/Hotels-g736250-Chatillon_Valle_d_…
https://www.tripadvisor.nl/Hotels-g736250-c2-Chatillon_Valle…
https://www.tripadvisor.nl/Hotels-g736250-c3-Chatillon_Valle…

ERG lekker eten hier
https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g736250-d650912…

The older I get, the better I was

Dank voor jullie reacties, we gaan het proberen via de Zwitserse variant. We willen vrijdag het grootste stuk rijden, waarschijnlijk overnachten ergens tussen Montreux en Martigny. En dan zaterdagochtend het laatste stukkie door de bergen. En dat van die flitsers in Zwitserland heb ik helaas zelf al eens aan den lijve ondervonden. €150- boete voor iets van 10 km te hard :(((

Karien op 12 jan 2018 20:49

Als het te doen is zou ik kiezen voor een hotel in het Aosta dal.
Bijv. in Chatillon dan hoef je alleen nog de berg op te rijden. Stukken goedkoper dan in CH, en veel lekkerder eten.
https://www.tripadvisor.nl/Hotels-g736250-Chatillon_Valle_d_…
https://www.tripadvisor.nl/Hotels-g736250-c2-Chatillon_Valle…
https://www.tripadvisor.nl/Hotels-g736250-c3-Chatillon_Valle…

ERG lekker eten hier
https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g736250-d650912…

The older I get, the better I was

Châtillon-Cervinia is 40 minuten rijden.

Haha, dank voor dit zeer uitgebreide advies! Op zich natuurlijk best te rijden op één dag, maar we kijken even hoe we vorderen met het oog op de weersomstandigheden. Zoals het er nu uitziet, lijkt het te gaan sneeuwen. En dat kan een fnuikend effect hebben op de reistijd ;)

*bericht bewerkt door Karien op 12 jan 2018 22:29

Ik ben 3x naar Cervinia geweest, altijd door Zwitserland. Als je wisselslagen vermijdt, rijdt het redelijk door in Zwitserland.

Vorig jaar in sneeuwde het heel hard toen we bij Martigny waren (of eigenlijk toen nog regen). Dat werd tijdens de klim flink wat sneeuw, maar het was prima te doen. Toen we eenmaal door de tunnel heen waren, zaten we achter een heel voorzichtig iemand en was het zicht te slecht om in te halen (sowieso een slecht idee met sneeuw, maar stapvoets was wel erg traag), maar was het prima te doen.

Beneden in Aosta regende het weer en richting Cervinia begon het weer te sneeuwen. Die weg liep wel hopeloos vast (volgens mij door een bus oid), maar toen de file iets oploste was de weg ook al weer sneeuwvrij.

Wij hebben de laatste keer in Freiburg overnacht, zijn om 7.30 in de auto gestapt en waren rond 12:30 in Valtournenche denk ik, met dus hevige sneeuwval op de St Bernard en richting Cervinia.

Al met al is het een lange rit en denk ik, dat als het hard sneeuwt, dat laatste stuk best pittig kan zijn als je al 800 km in de auto zit. Prima plan om te kijken waar je overnacht, denk ik. Maar als je
Aosta haalt, kan je bijna net zo goed doorrijden, of toch in Aosta overnachten en starten met een dagje Pila.

Ik vond overigens de parkeerplaats bij Montreux erg de moeite waard, fenomenaal uitzicht over het meer van Genève!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

We speelden zelf ook al met het idee om op te starten met een half dagje Pila op zaterdag. Want we kunnen toch pas einde middag terecht in ons appartement in Cervinia. Dank voor alle tips!

Pila vermijden op zaterdag. Hebben we een keer gedaan en konden om 09.00 uur bijna geen parkeerplek bemachtigen. Sprak later op de dag en die bevestigde dat de meeste zaterdagen erg druk waren.

Wij rijden het ook in twee gedeeltes en slapen in Muhlouse (Frankrijk) net voor Basel.

May the ski force be with you !!

Geen ervaring met Pila op de zaterdag, maar ik geloof gelijk dat het bij mooi (zonnig) weer erg druk is. Die parkeerplaats is daar overigens niet echt een indicatie voor, die was vorig jaar bij mij 2x helemaal vol, maar in t gebied was het lekker rustig. Parkeren kan dan prima bij het winkelcentrum ernaast…als alles in de buurt ook vol is, dan wordt het denk ik een ander verhaal idd, maar door de parkeerplaats bij de lift zou ik me niet te veel laten afschrikken.

Als de weg naar Cervinia goed begaanbaar is, kan je ook altijd nog bij de gondel in Valtournenche parkeren (daar is altijd plek) en aan die kant lekker een paar uurtjes is skien.

En voor de volledigheid, bij normaal weer waren we vorig jaar ruim voor de lunch in Valtournenche geweest, vlak voor Zwitserland overnachten is ook prima inderdaad.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij hebben 2 weken geleden ook deze route genomen, uitstekend bevallen. Bovendien is de tol voor de mont blanc ook torenhoog, het laatste stuk naar cervinia is echt flink klimmen waar vaak sneeuwkettingen nodig zijn

Geen ervaring met Pila op de zaterdag, maar ik geloof gelijk dat het bij mooi (zonnig) weer erg druk is. Die parkeerplaats is daar overigens niet echt een indicatie voor, die was vorig jaar bij mij 2x helemaal vol, maar in t gebied was het lekker rustig. Parkeren kan dan prima bij het winkelcentrum ernaast…als alles in de buurt ook vol is, dan wordt het denk ik een ander verhaal idd, maar door de parkeerplaats bij de lift zou ik me niet te veel laten afschrikken.

Als de weg naar Cervinia goed begaanbaar is, kan je ook altijd nog bij de gondel in Valtournenche parkeren (daar is altijd plek) en aan die kant lekker een paar uurtjes is skien.

En voor de volledigheid, bij normaal weer waren we vorig jaar ruim voor de lunch in Valtournenche geweest, vlak voor Zwitserland overnachten is ook prima inderdaad.

Roy83 op 13 jan 2018 18:04

Als die reguliere parkeerplaats vol staat is zal het nog mee vallen maar als je nog ergens achteraf terecht komt om te parkeren is het boven ook druk. Capaciteit is niet al te hoog in het skigebied. Wij zij ook gestopt om 15.00 uur omdat het druk was. Zaterdag zou ik echt vermijden zeker als als het redelijk weer is.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 13 jan 2018 20:03

May the ski force be with you !!

Ik ben niet op zaterdag geweest, maar geloof je op je woord :). Cervinia en Valtournenche hebben idd veel meer capaciteit.

*bericht bewerkt door Roy83 op 13 jan 2018 20:44

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

2 jaar terug in 1 keer vanuit België over Zwitserland gereden naar Cervinia op 1e zaterdag van de Paasvakantie, zonder problemen. Binnen 4 weken (krokus) rijden we op vrijdagvoormiddag op en overnachten in Aosta. Op zaterdag nog kort stukje tot Gressoney (skigebied Monterosa) waar we 's ochtends alle koffers in de cabinelift zetten en in bergstation mogen achterlaten. Kunnen we meteen al een volle dag skiën. Als alles goed gaat zouden tegen de late namiddag onze koffers opgehaald moeten zijn met de ski-scooter door de eigenaars van de rifugio waar we verblijven midden in het skigebied…wordt een avontuurlijke vakantie waar we enorm naar uitkijken.

De weg vanuit Montreux via Chamonix (col de Forclaz) is nu geen optie. Ik zag het nieuwsbericht langskomen dat een deel van de weg ingestort is door een steenlawine. Deze route rijden we zelf ook jaarlijks.
Heftig om te zien wat daar gebeurt is.

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Ik kwam dit tegen op de website van de Grand-Saint-Bernard Tunnel:
Offer exclusively for cars:
SKI RESORTS in Aosta Valley (Breuil-Cervinia, Valtournenche, Chamois, Cogne, Colle di Joux, Courmayeur, Crevacol, La Magdeleine, La Thuile-La Rosière, Monterosa Ski, Ollomont, Pila, Rhêmes Notre Dame, Torgnon, Valgrisenche, Valsavarenche), or one of the following Swiss Ski resort: Verbier, Thyon, La Tzoumaz, Bruson, Veysonnaz, Nendaz, La Fouly, Champex-Lac, Les Marécottes, Vichères, La Lorette. - IMPORTANT: Users that have annual skipass, they have to submit a document issued by the ski resort indicating date and place.

By presenting your one-way Great St Bernard Tunnel ticket and an the ticket (or skipass) of one of these events within 72h of purchase, you will be granted a free return ticket. Valid for cars only.

Dat is natuurlijk ook handig meegenomen. Hebben er onder jullie hier al gebruik van gemaakt? Het is mij ook niet echt duidelijk waar je naartoe moet met je enkelticket en skipas. Naar de kassa in het skigebied, of de kassa van de tunnel, of …? Want als het naar de kassa van de tunnel is, zou dit enkel gaan voor wie slechts 3 dagen gaat skiën?

Dat klinkt alsof het alleen geldt als je binnen 72 uur weer retour gaat. Misschien een aardigheidje voor de regionale weekendskiërs?

Plaats een reactie