Op wintersport met Flixbus?

-Diana- op 08 februari 2016· 22 reacties

null

Het is inmiddels geen nieuwtje meer, op ons forum wordt er druk over gecommuniceerd. De Duitse Intercity bus aanbieder https://www.flixbus.nl heeft een nieuwe markt aangeboord. Lange-afstandsbussen die op maar liefst 38 wintersport bestemmingen in Oostenrijk en Duitsland de ronde doen. En dit 5 dagen per week. Dat klinkt op z’n minst gezegd als een interessant onderwerp voor ons Wintersporters.

Flexibel en veilig reizen staat voorop
Maar wellicht is het motto op de eerste plaats; prijsknallers. Voor slechts 3 a 4 tientjes zit je met je benen in de sneeuw. Dat klinkt toch niet gek? Maar of dit echt een gat in de markt is en dit onze vertrouwde autoritten binnen korte tijd gaat ondermijnen, dat vraag ik mij af. Want de zelf gesmeerde broodjes, thermoskannen koffie en gebakken eieren geven menigeen het ultieme wintersport voorpret gevoel. De hoeveelheid stops onderweg op de Autobahn en de snelheid van het voorbij passerende landschap willen wij Hollanders toch graag zelf in de hand houden.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn enthousiasme niet meteen de pan uit rijst bij gedachte op wintersport te gaan met de bus. En ja ik ben een ervaringsdeskundige. Maar eerlijk is eerlijk nu ik terug denk aan de grote groepsvakanties naar Frankrijk was het al met al ook zeer zeker dolle pret. Het opgevouwen liggend slapen vond ik desalniettemin echt geen pretje tijdens de bus trip en dan ben ik nota bene nogal klein uitgevallen. De 2 meter lange heren zullen zich vast nog even achter hun oren krabben om een vinkje achter ‘voor herhaling vatbaar’ te zetten. Al dan niet is dit natuurlijk geen reëel vergelijking, want Flixbus gooit vooral hoge ogen bij de individuele reizigers. Pendelbussen die passagier en bagage van A naar B transporteren. Met een prijskaartje van circa € 34 Euro naar München wordt de klant gelonkt om een buskaartje voor de wintersport te kopen.

Waar zit dan het addertjes onder het gras?
En dat is misschien ook gewoon een reële gedachte als het zo goedkoop is dan moet het toch ergens niet helemaal pluis zijn? Of toch niet… Okay je moet een keer overstappen in München en vanuit daar middels een andere Flixbus naar het desbetreffende skigebied reizen. Maar of dit nu werkelijk zo erg is? Je hoeft in ieder geval geen meters te lopen naar de volgende bus of trein want de opstapplaats is efficiënt ingericht. Je bent dan wel geen eigen baas over de stop pauzes, maar met een toilet en extra beenruimte lijkt mij dit nadeel miniem. dus zelfs voor de lange Jan is er een plan B! Goed eventjes frisse lucht happen is er niet bij. Maar dat haal je op piste wel weer in. Want ondertussen kijk je lekker een filmpje vanaf je laptop en ben je blij dat je lekker zit. Je bent gebonden aan de vertrek-en aankomst tijden, maar dat ben je in de trein natuurlijk ook.

De voordelen triomferen wat mij betreft behoorlijk als je een afweging bus / trein, moet maken. Maar natuurlijk is dit ook erg persoonlijk. Sommige mensen reizen nu eenmaal liever met de eigen bolide zodat ze zelf kunnen bepalen wat er onderweg gebeurd.

Flixbus biedt vele extra’s
Eerlijk is eerlijk, aan extraatjes is gedacht. Denk aan:

  1. Gratis wifi
  2. Drankjes en snacks
  3. Extra beenruimte
  4. Stopcontacten voor je telefoon, laptop of tablet
  5. Toiletten
  6. Geen extra kosten voor bagage
  7. En voor sommige skigebieden kun je de skipas zelfs al in de bus kopen, dit scheelt tijd en gedoe

Je_ _auto uitscheppen is nu verleden tijd
Je_ _auto uitscheppen is nu verleden tijd

Eigenlijk komt dit principe in grote lijnen wel overeen met het reizen met de trein. Hoe zit het dan met de stops? De bussen rijden in principe ‘ s nachts. Circa 05:00 uur in de ochtend kom je aan in München alwaar je nog dient over te stappen naar de bus voor het desbetreffende skigebied. Maar dan sta je ook letterlijk en figuurlijk met de bus voor de skilift. Zijn er bij dit vervoertype dan toch méér pro’s dan contra’s ? ik denk van wel! Naast bovengenoemde extra’s denk ik aan: Milieuvriendelijk, geen stress van verkeersdrukte en files, geen parkeerkosten of sneeuw scheppen op de parkeerplaats en ga zo nog maar even door.

Van de bus, direct de lift in
Van de bus, direct de lift in

Grote groep? huur je Flixbus
Dit is natuurlijk erg handig als je met een grote groep op wintersport wilt. Personeelsreisje, studiereis, jaarclub, grote familie of vriendenclub het past allemaal onder 1 rijdend dak. Daarbij toont Flixbus zich uitermate flexibel in het ophaal schema. Je kunt vanaf je eigen stoepje instappen als je dit wilt.

Nu ben ik best benieuwd; waar denken jullie aan als jullie een afweging maken? en wat weegt dan het zwaarst? Wie heeft er reeds ervaring met Flixbus en wie is er in voor een proef op de som?

-Diana-
is gek op skiën, sneeuw en bergen en is in de winter in de Arlberg te vinden. Vanuit hier schrijft zij over haar belevingen.

Plaats een reactie

Je schrijft dat de bus in principe 's-nachts rijdt. Met 1.90 ben ik lang maar niet uitzonderlijk groot en kan nooit een houding aannemen in een bus waarin ik het een paar uur vol hou. Laat staan een hele nacht de ruimte vinden om een paar uur te slapen. Gevolg is dat ik de eerste paar dagen brak en niet uitgerust ben. En dat kost meer dan opdraaien voor autokosten. Volgens mij rijden er ook maar weinig mensen 's-nachts met de auto om deze reden.

Als de bus overdag zou rijden sta ik er best voor open. Zeker als je voor wat meer geld een ruimere plek kunt reserveren waar je ook fatsoenlijk kunt zitten als je wat langer bent.

Onlangs hebben wij in ons pension een Nederlandse studente gehad: voor haar was Flix een super-mogelijkheid om een paar dagen tussen tentamens in de bergen te verblijven. Tussen NL en Munchen zat ze bijna alleen en het laatste stuk(je) naar Zell am See was juist gezellig door gelijkgestemde medereizigiers. Veilig, goedkoop, efficient.

Haus Gassner in Niedernsill

Zo naar de Alpen gaan staat zeker op mijn lijstje! Misschien dat ik dit in de zomervakantie ga doen, of anders in de kerstvakantie van dit jaar. De verhalen die ik hoor zijn in ieder geval top. Vooral dat er gratis WiFi en stopcontacten (die zijn verdomd handig in een bus tijdens film kijken, plus volle telefoon op de piste) is een zekere luxe :)

Carnas on Tour

Lijkt me vooral handig als je alleen reist. Met de auto is dan meestal niet echt een optie. Als je met een paar man bent en een auto beschikbaar hebt, zou ik denk toch liever zelf rijden.

Ik kende 'm nog niet, maar verrek, in eindje opstappen aan 't station en gaan met die hap. Retour Mayerhofen voor nog geen 100 piek.
Helaas krijg ik dit seizoen geen vrije dagen meer opgenomen bij m’n baas. Spelbreker! :(

prima voor jongeren en andere auto-lozen. Je moet er dan wel rekening mee houden met boeken wintersportplaats, want ik zie dat lang niet alle wintersportplaatsen aangedaan worden. Iedereen heeft het hier over 35 piek en zo, maar wanneer ik onze data invul (plek niet bereikbaar maar de dichtstbijzijnde genomen), dan kom ik op EUR 804,- voor ons gezin. Ga je met openbaar vervoer niet goedkoper krijgen, maar de auto is vergelijkbaar in geld en véél handiger natuurlijk.

Er mist een stukje vanaf :
je eerste opsomming, punt 7 ;“kun je voor…”

Met 4 personen op ski vakantie, maar beschikten alleen over kleine auto. 3 vakantiegangers zijn met de auto gereisd en ik met de bus. Was erg rustig in de bus ca. 8 personen. FlixBus is goed georganiseerd, met qr code inchecken, geen gedoe met papieren. Terug was bus wat verlaat maar aansluiting in München net gehaald. Alleen geen internet in de prachtig mooie nieuwe Mercedes-Benz bus. Geweldig!!!
In januari van Groningen 16.00 vertrek naar Leogang aankomst 09.30u. Retour voor €84,00.

Ik zweer hoe dan ook altijd bij mijn eigen auto. Ondanks dat die bus toch wel heel goedkoop is. Ik wil gewoon niet afhankelijk zijn van het OV ter plekke. Zo kan ik altijd alle kanten op die ik wil, en ook op de tijden die ik wil. Dan voel ik me pas echt op vakantie. Ik heb jaren geleden, en ook jaren lang, wel met het OV gereisd, en op zich beviel het best, maar de Alpen Express was altijd gehorig, en gaf een boemeltrein-gevoel, en de bedden waren te kort en vroeg in de ochtend ook nog eens erg koud. Daarna werd je dan opgehaald door de Zillertalbahn bus, die je dan bij je accomodatie afzette. Ja in het Zillertal heb je eigenlijk geen auto nodig, als je gebruik kunt maken van de Zillertalbahn of de skibussen. Maar na een paar jaar ging het toch weer kriebelen. Als ik die auto nou had, dan voel ik me toch veel vrijer hier. En dan komt een dagje Hintertux ook veel dichterbij. Met de bus is het toch al gauw een uur vanaf Zell am Ziller, waar ik toen meestal verbleef. Wat ik ook altijd een nadeel vond is dat je niet al teveel mee kunt nemen als je met het OV gaat. Maar dat is mijn mening terwijl anderen het weer kunnen zien als de meest ideale reiservaring.

Ski or Die

Op zich een handig artikel hoor, maar als er zo specifiek op één transporteur wordt ingegaan, moet er dan niet even bij staan dat dit een advertorial is?

@Mosquito Dit is geen advertorial. Wij zijn hier heel streng en duidelijk is. Als iets een advertorial is staat dit er altijd bij!

Click. Click. Peace

Die gratis wifi is eigenlijk alleen in Duitsland beschikbaar.

Prijzen zijn scherp, zeker t.o.v. vliegen. Ik zie hier diverse retourtjes onder de 100euro incl. vanuit zuid Nederland.

Vliegen lijkt redelijk goedkoop, echter ben je dan nog snel 100euro p.p. kwijt aan bagagekosten. Benodigde tranfers of huurauto kosten ook nog eens snel 300euro.

Ik ben 15 januari om half 6 voor 32 euro vanuit Zwolle naar München gereisd. Had gewoon mijn eigen 2 stoelen met super veel ruimte. 4 stops gehad onderweg. Exact om 5 uur aangekomen in München. Maximaal 8 anderen in de bus gezeten. Voor 5 euro een taxi gekregen naar München HBH en vanaf daar naar Salzburg gereisd met de trein om daar over te stappen naar Mallnitz-Obervellach. Totaal wel 18 uur onderweg geweest maar was totaal 80 euro kwijt. Hier echt voor gekozen omdat ik 3 maand werk in Heiligenblut waardoor het dus zonde is om veel reiskosten te gaan maken.

Hallo,
hoe werkt dit dan?
Ben even op de site gaan loeren. Voor Belgie blijkbaar alleen maar mogelijk in te stappen in Brussel Noord/Midi (en niet aan de stoep zoals hierboven beschreven). Verder heb ik dan als bestemming lukraak een skioord willen invullen, eg: Arlberg, Gerlos, Solden… Geen van allen gekend in het aankomt veld?

Klinkt erg interessant! Zelf ga ik al sinds jaar en dag met de bus via verschillende reisorganisaties. 1 keer een paar busjes gehuurt en zelf gereden, maar de wegen waren in Duitsland toen al zo glad en ijzig, dat het een helse rit was. Terug op de andere rijbaan een brandende vrachtwagen met meerdere brandende auto’s gezien… een heel naar ongeluk naar wat we konden zien… Dus voor mij was de keuze snel gemaakt: Doe mij maar lekker de bus!

Daar moet ik wel bij zeggen dat wij de eerste dag vaak niet skiën/snowboarden. Rustig aankomen, stadje verkennen, inchecken en bijtanken van de reis. Enige nadeel van de reisorganisaties is de beperkte keuze aan gebieden/hotels/appartementen. Dus dit zou zeker icm een last minute een erg leuke manier van reizen kunnen zijn volgens mij.

Ben wel benieuwd naar de hoeveelheid beenruimte. Bij de reisorganisaties waar ik nu bij reis kun je echt languit liggen (stoel ver naar achter, benen gestrekt) met mijn 1.86. En vast ook voor grotere mensen. Hoe is dat bij Flix?

@ Gerrit, ik ben mij er niet geheel zeker van of er vanuit België opstappunten zijn.
Ophalen vanaf de stoep is in het principe " huur een bus" maar niet in het normale wintersportvervoer, zoals reeds in mijn artikel beschreven.
Ik zou er gewoon even een belletje of mailtje aan wagen; Arlberg en Sölden worden zeer zeker wel aangedaan namelijk.
http://www.flixbus.nl

Same voor Waah, exacte beenruimte kan ik je niet vertellen.
De klantenservice van Flix, vast wel!

€450,= voor een retourtje Kirchberg met 2 volw + 2 kinderen. Ongeveer evenveel als een autoreis.
Als de zitplaatsen goed genoeg zijn om te slapen is het nog best te overwegen, maar ik loopt niet over van enthousiasme. Daarnaast kun je dit ook vaak al bij je reisaanbieder boeken.

Een goed concept. Maar er zijn toch al legio busbedrijven die naar de wintersport reizen?
Kost vaak rond de 110-150 euro voor heen en terug. Vroeg heette het royal class stoelen. Met extra beenruimte.

Ik ben vroeger vaak met de bus gegaan. Vaak overstappen in Utrecht of meer zuidelijk. Daarna vaak
in 1 keer door naar oostenrijk met ongeveer 2 stops onderweg. Vaak zo goed als voor de deur afgezet. Meestal voor 10 uur in Oostenrijk en zaterdagavond rond 8 uur weer vertrekken. Dat betekent toch 2 extra skidagen.

Laatste 10 jaar ofzo alleen maar met de auto. Blijft wel comfortabler en je kunt makkelijker baggage meenemen. Met zijn 3en gaat het nog wel maar nog steeds duurder als met de bus.

Vroeger ging ik meestal met de bus.
Op zaterdagochtend voor de deur van het hotel uitstappen dus minimaal gezeul met bagage, en de hele zaterdag al in de sneeuw.
Het volgende weekend op zaterdag pas in de avond opgehaald worden dus weer een volle zaterdag in de sneeuw. En voor de deur weer afgehaald. Acht skidagen in totaal!
Ik heb ook altijd die vertrekdag kunnen douchen in het hotel (koos wel altijd een hotel met zwembad en sauna, daar kan je altijd terecht voor een douche).
Ik kon altijd goed slapen in de bus, maar ik kan overal wel slapen ;-)

Als de prijs € 34 tot aan Muchen is, dan is vliegen zowat nog goedkoper.

Afgelopen weekend met EasyJet naar Milaan gevlogen voor maar € 27,00 (terug was € 1 duurder). Helaas komt er dan nog wel € 38 bagagekosten voor de totale reis nog bij. Verder € 80 autohuur en we moesten natuurlijk op de terugweg nog tanken, maar dat kostte in totaal maar € 32 totaal. We waren met z’n vieren, kortom de heenreis kostte ons maar € 60 per persoon (terugreis dus € 61).

Voordeel van dit is de reistijd. 1 uurtje wachten op het vliegveld, 2 uur vliegen, 1 uur op het vliegveld wachten op je koffers etc. en 2 uur naar je bestemming rijden … al met al zit je dus met 6 uur op je bestemming :-) Ander voordeel is dat we overdag vlogen, dus geen gedoe met overstappen in de nacht!

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie