Je zit in de lift en ineens staat hij stil. In eerste instantie denk je dat je binnen een paar tellen weer verder gaat, maar na paar minuten krijg je te horen dat de lift defect is. Wat nu? Een vraag die ik regelmatig voorbij hoor komen. Daarom nam ik een kijkje bij een reddingsoefening in het Skigebied Katschberg.

-Michiel-
houdt ons dit seizoen letterlijk van midden op de piste in Katschberg Oostenrijk op de hoogte van de sneeuwcondities.

Plaats een reactie

Nooit geweten dat het zo ging. Heb nu in ieder geval wat minder angst bij een liftstoring.

De horrorfilm Frozen vond ik alleszins indrukwekkender/hilarischer :D

Heb bij cervinia een half uur in de snijdende kou gezeten. toen werd de lift aangesloten op de dieselmotor en konden we tergend langzaam de lift verlaten. Lijkt mij toch beter dan dit!

Binnen 3 uur pffff das lang zitten.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Een kennis van mij maakte eens de volgende opnames tijdens het nk snowboarden in Laax 2011.
Een unieke ervaring om eens mee te maken. Gelukkig liep het goed af en helaas was ik er niet bij.

Op het eerste filmpje komt een reddingsmedewerker over de liftkabel naar de gondel toe.


Op het 2e filmpje zie je hoe de mensen onder de helikopter hangen.

Übung macht den meister!!!

Interessant!

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Helaas een heel actueel topic. Bij routine oefening in Bayern een dodelijk slachtoffer te betreuren.

http://www.bild.de/news/inland/bergrettung/grossen-arber-bay…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

In veilige handen op Katschberg. Pffff. Gelukkig.

Wat me wel opvalt, ze oefenen zonder ski’s/boards. Gaan die af voor je gered wordt? en gooien ze die dan omlaag? of moet je die aanhouden?

Wel leuk om te zien. Al zou ik het leuker vinden om door een helikopter gered te worden :)

Wel leuk om te zien. Al zou ik het leuker vinden om door een helikopter gered te worden smile

Pfff… dan drink ik daarna gelijk een litertje of wat Bier. Zoals in dat filmpje met de helikopter, ik zou me knap angstig voelen. Bij de stoeltjeslift valt het idd mee :)

Elke lift heeft ook nog een dieselgenerator. Men zal pas tot een dergelijke berging overgaan als niets anders meer mogelijk is. Je kan een lift ook geheel handmatig met een soort joystick bedienen. Dat gaat weliswaar wel heel traag (1 m/s), maar altijd nog sneller als iedereen op deze manier eruit halen.

@Frans Toch heb ik heel wat keren op deze manier liften geleegd zien worden. Met verschillende teams goede redders gaat dit zeer snel.

Click. Click. Peace

@Frans dit gebeurt wanneer er een technische storing plaats vindt en dus niks anders meer mogelijk is. Je verbaast je over de snelheid van zo’n redding. Binnen twee uur was deze lift helemaal leeg en dan ging het er nog redelijk rustig en gemoedelijk aan toe.

-Michiel-

@Rogier: Eerlijk gezegd heb ik deze procedure in de dagelijkse praktijk nog nooit meegemaakt. Misschien dat men in Frankrijk dit noodprogramma vanwege hun regelgeving of gewoontes eerder uit de kast trekt?! Bij betrekkelijk veel technische storingen kan je een lift namelijk nog prima via een backup-optie leeg draaien. Pas als echt niks, maar dan ook niks meer gaat (wat in principe uiterst zelden is), trommel je het hele circus op, maar dat is de regelgeving hier (in Duitsland). En wij hebben ook geen Poma-liften. kuch ;)
@-Michiel- : Ja, heb me zelf wel eens als testpersoon uit een lift laten redden. Als iedereen meewerkt en de lift niet over al te ruig/moeilijk terrein verloopt, gaat het super snel, maar ben erg benieuwd hoe mensen met enorme angsten en hoogtevrees hierop zullen reageren. De reddingswerkers worden weliswaar professioneel opgeleid, maar wat doe je met zulke mensen? De laatste kabelbaan die in Duitsland compleet (op deze manier) geëvacueerd moest worden was de Rheinseilbahn in Köln. Dat heeft desondanks de jaarlijkse routine oefeningen toen urenlang geduurd.

Toen ik bij Kvitfjell werkte hadden we maandelijks deze oefening. Het is echt heel gaaf om te doen, spannender dan raften of wat dan ook! In Noorwegen moet in principe bijna iedere werknemer in staat moet zijn om dergelijke evacuaties te kunnen verrichten (de oefening zelf is niet echt moeilijk, je moet dus alleen de eerste keren vooral de hoogte angst zien te overwinnen). Men deelde dus ook de teams in op mate van angst. De mensen met enige vrees kregen de makkelijke tracés en waar grote hoogtes waren, degene met de stalen zenuwen. De regel is (zoals ik me herinnerde) dat de lift binnen 1,5 uur leeg moet zijn. Ik heb echter een echte evacuatie gemist omdat ik toen niet ingeroosterd was.

Het moeilijkste punt is, dat als het plateau boven de kabel is gesitueerd (meestal zit het eronder) je naar beneden moet springen zonder dat de kabels van de mensen op de grond verstrikt raken met de liftkabel. Als dat gebeurt heb je namelijk een probleem. Het lastige is dus dat je moet vertrouwen op zo’n klein ding waarmee je aan de kabel bevestigd bent, die je leven moet zekeren. Je dus van die paal af moet jumpen en in een keer goed, zonder te twijfelen. Ik had gelukkig goede support bij, uit mezelf was het namelijk niet gelukt.
@Frans, je kunt redelijk wat storingen bypassen via de handbediening alleen loopt de installatie wel gevaar als je niet weet wat de oorzaak is en je een vitale optie bypassed. Je kunt dan namelijk gewoon de lift beschadigen bij een verklemming. In Praktijk heeft men relatief kort om storingen op te lossen, omdat er mensen vast in zitten in de kou. Nu zijn de meeste storingen wel vrij eenvoudig te achterhalen, dus gelukkig hoeft men niet snel over te gaan op evacuaties. Maar heel veel uitzoek tijd is er dus niet.

@martijn… : Daarom mag dan ook alleen in direct overleg met de betreffende technisch manager op handbediening worden overgegaan. Deze kent ‘zijn’ liften (als het goed is) door en door en is sowieso eindverantwoordelijk voor alle passagiers.

Overigens kan men soms ook lang wachten op evacuatie. Neem bijvoorbeeld de GGM Männlichen in Grindelwald. Die heeft wel eens vol bezet meerdere uren stilgestaan om direct een technisch probleem op te lossen, zonder te evacueren. Daar ben je als wintersporter natuurlijk niet blij mee.

Men evacueert alleen bij defect op een vitaal orgaan, zoals reducteur (versnellingsbak), pouli, pyloon. Ook als de kabel van een pyloon afloopt door een defect van de wielen of uitlijning (wat normaal gesproken dus nooit mag gebeuren door een lift goed te onderhouden). Bij een defect van de elektro motor, kan er prima geevacueerd worden met de dieselmotor.

@Frans Maak je geen zorgen om de redders, die weten hier prima mee om te gaan. Mensen met hoogtevrees staan op de grond voor ze het door hebben. Daar worden echt geen uren gepraat. En wat hier boven al gezegd wordt met goede reddingsteams, gaat dit echt ontzettend snel. Misschien wel sneller dan een lift die handmatig naar boven moet worden gebracht.
In ruig terrein worden mensen er met de helikopter uitgepikt en op makkelijk terrein met deze takeltechnieken.

Click. Click. Peace

Bijzonder om eens beelden van te zien, in de 30+ jaren wintersport nog nooit meegemaakt en zit er uiteraard ook niet op te wachten! Uiteraard hulde voor de reddingswerkers

@Frans Maak je geen zorgen om de redders, die weten hier prima mee om te gaan…

Helaas @Rogier, zoals eerder in dit topic naar verwezen. Ondanks alle ervaring, kennis etc. blijft het mensenwerk en afhankelijk van de omstandigheden op dat moment.

http://www.bild.de/news/inland/bergrettung/grossen-arber-bay…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30 hier had ik het over de hoogtevreeskwestie.

Click. Click. Peace

Tja er zullen best weigeraars zijn, maar de kou, zeker in Noorwegen. Helpt je wel minder selectief te zijn…als je namelijk met -20 in zo’n stoeltje zit met de wind op je bolleke, wil je er wel rap uit.

Nah, het idee dat alle redders er wel ‘even’ mee weten om te gaan is een interessante discussie. Heb zelf van lokale bergwachters gehoord dat dit precies iets is wat je niet kan oefenen en in de praktijk anders kan zijn. Bovendien heeft niet iedere bergwachter evenveel geoefend met het evacueren van een kabelbaan, ook al wordt er in ieder skigebied geoefend, deels ook in de winter onder nog realistischere omstandigheden.

Belangrijk is dat dergelijke taken dus zorgvuldig worden uitgevoerd, hetgeen ervoor kan zorgen dat de hele procedure toch wat langer duurt. In principe moet weliswaar een stoeltjeslift binnen 2 uur en een gondellift binnen 3,5 uur geëvacueerd zijn, maar de praktijk kan genadeloos zijn:

2004 - Sölden, Tirol, Oostenrijk:
115 zaten bij vorstige temperaturen in de gondelbaan boven de Rettenbachferner vast. Een berging per helikopter kon niet worden uitgevoerd vanwege harde wind, waardoor men tot abseilen moest overgaan. De actie heeft in totaal acht uur (!) lang geduurd. Diverse mensen leden aan onderkoeling, stress en oververmoeidheid. Oorzaak van het ongeval was een gescheurde stuurkabel, nadat deze zich met de draagkabel had verweven en men zonder verdere controle de kabelbaan per hand probeerde de starten . Een lege gondel is daarbij naar beneden gestort.

2011 - Tegelberg, Bayern, Duitsland:
20 mensen zitten tot 18 uur (!) lang in een gondel vast. Oorzaak van het ongeluk was een parachutist die in de kabels verstrikt raakte. Het abseilen kon vanwege het moeilijke terrein hier niet snel georganiseerd worden en het was te slecht weer om met de helikopter te vliegen. Er moest gewacht worden tot de volgende ochtend. Gepland was om iedereen naar beneden te laten abseilen, maar door het verbeterde weer werd de reddingsactie alsnog per helikopter uitgevoerd. De reddingsactie zelf heeft de volgende dag twee uur geduurd. In totaal zijn 200 reddingswerkers betrokken geweest.

De recentere gevallen die iets minder extreem zijn, maar toch noemenswaardig:

2014 - Köln, Nordrhein-Westfalen, Duitsland:
Nadat door een storm een wiel van een gondel van de draagkabel was ontspoort, kwam de gehele gondelbaan tot stilstand. Er zaten toen gelukkig maar zes mensen in de lift en waren slechts vier gondels op de kabel. Hoewel twee Amerikaanse toeristen snel konden worden geëvacueerd, duurde het nog 2,5 uur extra voordat men begon met de evacuatie van een echtpaar met twee kleine kinderen die boven het water hingen. Die evacuatie had een half uur geduurd, vanwege de angsten die de betroffenen hadden.

2015 - Bad Hofgastein, Salzburg, Oostenrijk:
Door het gevolg van een sterke windruk kwam de pendelbaan automatisch tot stilstand, waarbij de trekkabel over de draagkabel is geslagen. Pas nadat men 1,5 uur heeft geprobeerd om de kabelbaan weer in beweging te brengen is men overgegaan tot evacuatie. Die actie heeft voor 80 personen nog eens 2,5 uur geduurd. Uiteindelijk hebben de laatste mensen ca. 4 uur lang in de cabine vast gezeten.

Gelukkig is bij een storing meestal geen vitaal onderdeel betroffen en kan men bij veruit de meeste incidenten de lift veilig handmatig leeg draaien. Dat is uiteindelijk toch de snelste en makkelijkste optie.

Volgens het ARD moest er in Oostenrijk tussen 2003 en 2005 slechts zeven keer een lift geëvacueerd worden. Dit betekende dat gemiddeld slechts 1 op de 4 miljoen passagiers in Oostenrijk hiervan betroffen was. Al met al dus een piepkleine kans dat je dit ooit overkomt. Liften zijn zo’n beetje het veiligste vervoermiddel ter wereld.

Bronnen:
http://www.news.at/a/seilbahnzwischenfall-soelden-angestellt…
http://www.sueddeutsche.de/bayern/seilbahnunglueck-am-tegelb…
http://salzburg.orf.at/news/stories/2687550/
http://www.daserste.de/information/wissen-kultur/w-wie-wisse…

@Frans, zoals aangegeven zijn dit richtlijnen en hangt dit af van het beschikbare personeel, ernst van de zaak, lift lengte en weersomstandigheden. Bepaalde punten daarvan zijn zaken waar wij mensen geen invloed op hebben. In principe is er een richttijd van 3 uur.

-Michiel-

@Frans Haha, goei werk!
Hadden ze in solden ook al niet een keer een vallend betonblok op die gondol gehad?

Tuurlijk is iedere situatie anders, daarom train je ook. Zodat je basis vaardigheden min of meer vanzelfsprekend worden en steeds uitgebreider. Daardoor kan een mens natuurlijk beter anticiperen en focus hebben in onbekende variërende situaties.

@martijn…: Klopt, dat was een jaar later in 2005 met dezelfde kabelbaan. Daarbij zijn negen mensen om het leven gekomen (waarvan 6 kinderen) en zes deels zwaar gewonden.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie