Op welke investering hoop jij in jouw gebied?

Rogier op 29 september 2015· 54 reacties

null

Skigebieden investeren regelmatig in nieuwe liften, in het onderhoud van pistes en in zwemparadijzen of andere ‘après-ski’ mogelijkheden. Vaak is dit natuurlijk gewenst, maar sommige investeringen doen ook wenkbrauwen fronzen, al dan niet van natuurliefhebbers. En soms doen echt gewenste vernieuwingen lang op zich wachten. Stel dat jullie het voor het zeggen zouden hebben in jullie favoriete skigebied wat zouden jullie dan aanpassen, welke lift zouden jullie vervangen, of welke pistes zouden jullie veranderen of bouwen?

Rare beslissingen
De bevolking van Briançon voelt het nog elk jaar als de lokale belastingen betaald moeten worden. Een plan van een stoeltjeslift op een relatief lage zuid-helling heeft deze stad ooit financieel op de rand van de afgrond gebracht. Een burgemeester die het wat hoog in bol kreeg. Gelukkig is de stad er bovenop gekomen, de lift is verpatst en Serre Chevalier draait tegenwoordig gewoon prima, maar het blijft een pijnlijke herinnering. Serre Chevalier is niet het enige gebied waar wel eens een rare lift is gebouwd, kennen jullie nog meer gebieden waar fout is geïnvesteerd?

Lange rijen
Ook heb je gebieden waar onhandige, langzame liften voor veel te lange rijen zorgen, en waar deze vervangen zouden moeten worden. De Jandry in les Deux Alpes is redelijk snel, maar verre van snel genoeg voor zo’n belangrijke lift. Hier zou een infrastructurele vernieuwing zeker wachttijden kunnen verminderen. In mijn eigen gebiedje Puy Saint Vincent begrijp ik de keuze van langzame niet loskoppelbare liften niet die hier afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond schoten. Kortstondig economisch gewin. Hier zou ik graag nieuwe snellere liften willen zien.

null

Stel je eens voor
Stel je eens voor dat jij de baas zou zijn vanjouw favoriete skigebied, en je hoeft even niet na te denken over leningen en geld en je mag investeren en schrappen wat je wilt. Wat zou jij dan veranderen in je eigen favoriete skigebied? Ik ben benieuwd, en als het echt goede ideeën zijn zouden we nog wel eens een balletje kunnen opgooien bij de betreffende gebieden…

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Jungfrau region: de gondellift van grindelwald naar mannlichen. Lift is verouderd en langzaam (+/- 30 min), die mag van mij wat sneller!

Zillertal arena stoanmandl en teufeltal verbindingsliften koppelbaar maken en bubbels erop. Krimml x press vervangen voor snellere optie (gondel/snellere stoeltjeslift, rit duurt nu 15 min) en ook bubbels. Besneeuwing zell am ziller beter, in februari nog steentjes ertussen en heel snel buckels. Ook een rode piste richting königsleiten.

#proudtobepartofleswintersporters

Een dalafdaling naar Mayrhofen toe! Wordt een uitdaging, maar het zou wel relax zijn. Al is de vernieuwing van de penkenbahn dit jaar een verzachting van de pijn. Vindt het namelijk bloed irritant om na een dagje boarden nog ruim een uur in de rij te moeten staan om beneden te komen.

SFL, moseralm+sattelkopfbahn vervangen door kombibahn 8+6 met gondels tot moseralm en stoeltjes door naar top. Rastbahn vervangen door 8p beginners lift met alle extra veiligheid zodat kinderen zonder hulp kunnen instappen.

@Rogier Je hebt mijn interesse gewekt, waar stond die lift in serre chevalier dan? @Mickm 14 september was stemronde 36272 over de V-bahn in Grindelwald. Hopelijk gaan de landeigenaren nu eindelijk mee werken.

''Powder to the people''

@Mickm (Mannlichenbahn): Wel, je wordt op je wenken bediend …
http://www.jungfrau.ch/tourismus/news-events/v-bahn/das-proj…

Rob

Jungfraugebied:
= Dalafdaling Murren - Stechelberg (oid)
= Dalafdaling Wengen - Stechelberg (oid)
= Afdaling Mannlichen - Wengen
= Verbinding First - Scheidegg gebied
Of misschien toch maar niet, omdat dat alleen maar meer touristen zou trekken …

Rob

@AMONIVES Vlak boven Puy Saint Andre dus aan de zuidkant van de Prorel. Ik zal eens wat meer info opzoeken.

Click. Click. Peace

In Les Sybelles mogen de sleepliftjes over de bergkam, die Le Corbier met de rest van het gebied verbinden, wel eens vervangen worden door liften die wel kunnen werken bij hardere wind. Vreselijk om opgesloten te zitten op Le Corbier. :(

Dat dacht ik al. Elke keer als ik op de zuidkant van de Prorel ski en er ligt voldoende sneeuw dan verlang ik ook echt om daar verder naar beneden te kunnen skien. Maar snap dat die helling nogal risico loopt op slechte/geen sneeuw. Ben benieuwd naar informatie over die lift.

''Powder to the people''

In ViaLattea lijken de verbindingen helemaal nergens op…

Om van Sauze d’oulx of Sansicario naar Sestriere te komen moet je met de lift of een stuk lopen.
En om van het Italiaanse deel naar het Franse deel te komen of andersom heb veeeel trage liften nodig (en het onderste gedeelte in de vallei moet bergaf met de lift - daar is geen piste).

Jammer!

@RGrootveld, Er is al een dalafdaling van Murren naar Lauterbrunnen, alleen is die helaas bijna altijd gesloten. Een afdaling van Wengen naar Lauterbrunnen zou volgens mij ook mogelijk zijn, maar daar zou je dan waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben.
Ik zie zelf mogelijkheden voor een lift van net onder het dorp Wengen naar Allmend. Zodat je nog beter het dorp in en uit kunt skiën. Ik zal hem eens uitwerken in in het “Post hier je eigen skigebied” posten: https://www.wintersport.nl/forum/topic/155675

Heb niet een gebied waar ik elk jaar terug kom, maar als ik dan toch wat mag zeggen:

Gondels vanuit het dal van saas fee duren echt lang! Niet alleen omdat het een redelijke afstand is, maar ze zijn ook gewoon traag.

In gerlos staat het vaak vast bij de ebenfeld xpress. Maar volgens mij gaan ze daar al wat aan doen met een nieuwe gondel van het dal tot helemaal boven.

Verder niet heel veel te klagen gehad. Soms zou ik wat nieuwere liften op plekken willen zien, maar ook niet echt ‘last’ gehad van de oudere. Misschien ook omdat ik meestal buiten het seizoen zit.

Niet echt aan een gebied gebonden maar ik zou alle sleepliften vervangen.
Het is saai en je moet nog opletten dat je niet valt terwijl je staat (sleept) te babbelen met degene achter je. Zoals vorige winter in Tignes :)

  • Seefeld in Tirol: Rosshütte en Gschwandtkopf verbinden met liften/pisten. Jammer genoeg hebben beide gebieden verschillende eigenaars die elkaars bloed kunnen drinken…
  • Ischgl: de enige oude trage 2-persoonslift in het gebied, de Velilleckbahn, vervangen door een snelle 4-persoonslift die je volledig terug naar de Pardatschgrat brengt. Het wordt daar met een 3de bergstation dan wel behoorlijk druk ;)

Hochkönig:
De oude stoeltjeslift van Dienten naar Aberg kan wel een update hebben. Verder zou ook een tweede betere afdaling vanaf Aberg naar Dienten wenselijk zijn. Nu komt iedereen daar in dezelfde prut terecht en zie je files naar beneden! Wel een leuk gezicht als je op het terras daar beneden zit ;-)

Een verbinding tussen Aberg en Natrun. Dus niet alleen een skiweg door het weiland van Natrun naar Aberg (die meestal geen sneeuw heeft), maar ook een lift terug.

@RGrootveld: Als regelmatige bezoeker van de Jungfrau Region zou je toch moeten weten dat een afdaling Männlichen - Wengen geografisch gezien niet zomaar mogelijk is. Als je zo drastisch in het landschap wil ingrijpen dan blijft er van natuur niets meer over. Ook een dalafdaling naar Stechelberg is totaal onrealistisch, omdat van beide kanten rotsen de lucht in schieten. En ook daar waar de rotsen minder present zijn kan je toch niet zomaar een piste creëren.

Dat wat wél goed mogelijk is (en ook wel eens gepland was) is je genoemde verbinding tussen het Scheidegg en First gebied. Tussen beide gebieden in wilde men ooit al een kabelbaan naar de gletsjer bouwen voor het zomerskigebied, hetgeen er nooit van is gekomen. Voor de natuur ook maar beter zo.

Persoonlijk zou ik in de Jungfrau Region, naast de reeds geplande projecten, een lift vanuit Allmend terug naar de Lauberhornschulter wensen, zodat de Lauberhornpiste makkelijker een keer herhaald kan worden. Aan de andere kant blijft die piste op deze manier niet al te druk, maar je moet een hele skireis er om heen maken of de ellendig lange rit met de trein.
@SkiFoo: Alle sleepliften vervangen?! Wat mij betreft liever niet, blijven diverse pistes ook nog mooi rustig en cult. ;)

Maak De Alpen maar kapot mensen…over een paar jaar komen de chinezen,russen, arabieren, afrikanen er ook nog skien en dan ligt op elke alpenweide zo’n lelijke lift. Hoop dat er heel weinig sneeuw gaat vallen de komende jaren.
Weg met die lelijke skidorpen met hun mensensilo’s/appartementengebouwen en pretparkliften.

ps. van skien wordt je dik .

In Les 4 Vallees zou een lift tussen La Tzoumaz en Prarion top zijn. Zowel Haute Nendaz als La Tzoumaz komen dan veel gunstiger in het skigebied te liggen waardoor er veel meer tochten mogelijk zouden worden.

Mijn favoriete gebied is Skicircus Saalbach Hinterglemm. De wachttijden bij de meeste liften zijn goed te overzien. Er was maar één echt vervelende lift, namelijk het tweede deel van de Bernkogel. Deze sleepliften zijn de afgelopen maanden al verbouwd tot een snelle 6-persoons stoeltjeslift van Doppelmayr, dus heb ik niets meer te klagen.

Maar als ik dan toch nog wat op mijn lijst zou moeten zetten, ik zou wel een lift langs de Jausernabfahrt willen zien. En als het project Viehhofen-Zell Am See wordt vervolledigd, mag er ook wel een lift van Viehhofen naar de Asitzkopf komen. Volgens de geruchten zou dit ook gaan gebeuren, ik ben heel tevreden over de investeringen van Skicircus in ieder geval.

“van skien wordt je dik” (t?)
trollollol @marchuntjes

zelf dacht ik aan de 8-zitter stoeltjeslift op de Vijlen(er)berg in Zuid-Limburg. Schijnt toch de meest sneeuwzekere plek in Nederland te zijn. Als het een succes wordt kunnen we daarna flink uitbreiden. Goed plan?
;)

Les Deux alpes,

Aller eerst alle stoeltjes liften voorzien van kappen. Nu is het gewoon gevaarlijk.
Geloof me vrij, op de glacier lift vast te komen (door technisch defect) zitten midden februari met een guurende wind en sneeuwval… brrr, dat was koud.

De sleeplift op de gletsjer zelf verwijderen en vervangen door een soortgelijke 6 zit (met kappen), ik vind het treintje nogal ongemakkelijk.

Al bij al een kleine investering voor zo’n gebied.

Kleinwalsertal verbinding Heubergarena met Ifen en een upgrade van de liften op de Ifen.

De verbindingslift is al meerdere keren besproken maar komt nooit door de gemeenteraad. Ze willen er gewoon nooit aan. Er ligt een natuur schutz gebied.

De Ifen staat al jaren te koop voor een paar miljoen. Het gebiedje heeft maar 4 liften, maar ohhh wat is het er mooi. Niet alleen de pistes zijn heerlijk, ook de omgeving is fantastisch. Alleen de 2 stoeltjesliften zijn nog trager dan dikke stront door een trechter. Hoog tijd voor een upgrade!

@JunkXXXL ook jij wordt op je wenken bediend. In dit filmpje zie je de plannen voor de Ifen

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Goed nieuws @Roel, dat had ik ff gemist. Ik volgde het nieuws omtrent de verbinding van de Heuberg met de Ifen met veel belangstelling, maar toen dat vorig jaar werd afgeblazen dacht ik dat ze de Ifen zouden laten voor wat het was. Gelukkig blazen ze het nieuw leven in, hard nodig. Ergens vind ik het wel jammer dat ze wel sneeuwkanonnen gaan installeren. Het gebiedje heeft enorme charmes, en hopelijk gaan die niet verloren.

THnx!

Sölden. Het ligt voor de hand, de verbinding met het Pitztal en je hebt er meteen een mooi stuk skigebied bij. Ook zie ik graag op de Gaislachkogel de liften en het pisteaanbod graag uitgebreid worden, omdat daar de pistes wat uitdagender zijn.

Ken je het spelletje Ski Resort Tycoon??? Daar mag je zelf skigebiedjes bouwen. Samen met mijn broer vaak gespeeld toen we klein waren!

De aanpassingen:

SFL: Gondel vanaf Ladis basis naar de Nordseite… Dit zal knelpunt Fiss ontlasten in het dal, Ladis aantrekkelijker maken als start van het gebied en extra pistes geven vanaf de sneeuwzekere Nordseite, een goede aanvulling in dit gebied op de meestal zuidelijke hellingen.

Kaunertal: Eindelijk het project naar de Weisseespitze eens realiseren.

Fendels: 2 sleepliften bovenin vervangen door een nette stoeltjeslift. En meest ideale…connection met de basis van de gletsjer Kaunertal

Madesimo: vervangen oude gondel bovenin. Windgevoelig en te vaak buiten gebruik, waardoor je de mooie zijde van het gebied vaak niet kan nemen.

Hadden mijn woorden kunnen zijn @JunkieXXXL :-)

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Tiny-M, bedoel jij die oranje?

null

Die zijn wel echt traag inderdaad. Die zien er ook oud en gammel uit. Zelf ook ingezeten en vergeleken met bepaalde sommige andere zijn deze nodig aan vervanging toe.

Not all who wander are lost

Goed idee @ivarros

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie